120 ציוויליזציות ימיות
במסגרת בית הספר לארכיאולוגיה ולתרבויות ימיות
המחלקה לציוויליזציות ימיות
לימודים לתואר מ"א ולימודים לתואר דוקטור לפילוסופיה
ראש המחלקה: פרופ' נמרוד מרום
חברי הסגל האקדמי:
פרופסור מן המניין: פרופ' דרור אנג'ל, פרופ' אסף יסעור–לנדאו, פרופ' רות שחק–גרוס
פרופסור חבר: פרופ' גיל גמבש, פרופ' נמרוד מרום, פרופ' עמנואל ננטה, פרופ' דבורה צויקל, פרופ' דוד פריזם.
מרצה בכיר: ד"ר שלומית בכר.
מזכירות המחלקה
מנהלנית המחלקה: גב' מריה פיליפונסקי
שעות קבלה: ימי ב' ו-ג', בין השעות 13:00-10:00
טלפון: 04-8240941
פקס: 04-8249011
marcivi@univ.haifa.ac.il
עדכונים לשנתון, מערכת השיעורים, חובות ומטלות יפורסמו מידי פעם באתר המחלקה:
http://marsci.haifa.ac.il/maritime
המחלקה לציויליזציות ימיות מתמקדת בלימודי האדם והים ומשלבת לימודים מתקדמים לתארים שני ושלישי בתחומים: ארכיאולוגיה ימית וחופית, כלי שיט עתיקים, גאוארכיאולוגיה, זואוארכיאולוגיה, היסטוריה סביבתית, היסטוריה ימית, היסטוריה ים-תיכונית, ביולוגיה ימית, אקולוגיה ימית ומשאבי ים.
לימודי תואר שני
מטרת הלימודים
1) להקנות לתלמידים ידע ארכיאולוגי והיסטורי על התרבויות אשר הים היווה ומהווה גורם עיקרי בתולדותיהן ובהתפתחותן, תוך הדגשת התרבויות של הים התיכון.
2) להקנות לתלמידים ידע על התנאים האוקיאנוגרפיים, הביולוגיים, האקולוגיים והגיאולוגיים בים הפתוח ובחוף באיזור הים התיכון, והשפעתם של תנאים אלה על התפתחות התרבויות הימיות.
3) להקנות לתלמידים בקיאות בשיטות המחקר בים, בחוף ובמעבדה.
מבנה הלימודים
הלימודים במחלקה הם רב–תחומיים ומשלבים את הנושאים הבאים:
ארכיאולוגיה ימית וחופית, היסטוריה ימית, היסטוריה סביבתית, אקולוגיה ימית, גאוארכיאולוגיה, מבנה כלי שיט עתיקים והתפתחות הספנות
תכנית הלימודים משלבת את המיקוד הנבחר של כל תלמיד עם לימוד בינתחומי וכוללת:
1. קורסי חובה
2. קורסי בחירה
3. סמינריונים
4. סמינריון בית ספרי
5. הכשרה מעשית: שיטות מחקר בים ובמעבדה, סיורים לימודיים, הפלגה מחקרית, חפירות לימודיות ארכיאולוגיות (כמפורט להלן).
הערה: חובת נוכחות והשתתפות בשעורים בקורסים השונים תימסר לתלמידים ע״י המרצה בתחילת כל סמסטר, בכפוף להנחיות הכלליות של הרשות ללימודים מתקדמים. כך גם לגבי חובות והשלמות בהכשרה מעשית.
תנאי הקבלה
למחלקה יתקבלו תלמידים בעלי תואר ראשון (ב״א) — בתנאים הבאים:
1. מסלול א' עם כתיבת עבודת גמר מחקרית — ציון סופי של 82 לפחות בלימודי הב״א בכל אחד מחוגי הלימוד.
2. מסלול ב' עם בחינת גמר — ציון סופי של 76 לפחות בלימודי הב״א בכל אחד מחוגי הלימוד. ניתן ללמוד במסלול זה במסגרת יום לימודים מרוכז.
נדרשת ידיעת האנגלית ברמה טובה. סיורים, קורסי שדה וחלק ניכר מהקורסים יינתנו בשפה האנגלית.
מועמדים בעלי תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייבים לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על–ידי האוניברסיטה במהלך לימודיהם לתואר כתנאי לזכאותם לתואר.
מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מחו״ל וכן אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחוייבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה–GRE או בלימודי השלמה במסגרת התואר שני. לפרטים נוספים, יש לפנות לתקנון לימודי תואר שני.
היקף הלימודים
הלימודים במחלקה מתקיימים בשני מסלולים: מסלול הכולל כתיבת עבודת גמר מחקרית (מסלול א'), מסלול עם בחינת גמר (מסלול ב').
ניתן ללמוד קורסי בחירה מחוץ למלחקה בדרג 3 לפחות ובהיקף של עד 4 שש״ס בתוך בית הספר לארכיאולוגיה ועד 2 שש"ס במלחקה מחוץ לבית הספר, בכפוף לאישור המנחה וראש החוג.
מסלול א': מסלול עם כתיבת עבודת גמר מחקרית
1. קורסי חובה, בחירה – 24 שש"ס
2. שתי עבודות סמינריוניות – 8 שש"ס
4. עבודת גמר מחקרית (תזה) – 4 שש"ס
סה"כ 36 שש"ס
5. סמינריון בית ספרי (במשך שנה), השתתפות והגשת 4 סיכומים.
6. כל סטודנט חייב לצאת ל-6 סיורים ולהגיש 6 דוחות סיורים. הגשת דו"ח סיור תתבצע לא יאוחר מחודש לאחר הסיור.
משך הלימודים במסלול א' הינו עד 3 שנים.
שקלול הציון הסופי
סמינרים ושיעורים כולל קורסי בחירה 55%
עבודת גמר מחקרית 45%
עבודת גמר מחקרית (תיזה)
ההצעה לעבודת גמר מחקרית, בהתאם לתקנון לימודי תואר שני, תובא לאישור הוועדה ללימודים מתקדמים ובתנאי שלתלמיד ממוצע של 80 לפחות בלימודיו. על כל הצעת מחקר לתיזה חייבת להופיע חתימת כל מנחי העבודה, על גבי העמוד הראשון של הצעת המחקר.
מסלול ב': מסלול עם בחינת גמר
1. קורסי חובה, קורסי בחירה – 28 שש"ס
2 .שתי עבודות סמינריוניות – 8 שש"ס
3 .עמידה בבחינת גמר, בציון 76 לפחות.
סה"כ 36 שש"ס
5. סמינריון בית ספרי (במשך שנה), השתתפות והגשת 4 סיכומים.
6. כל סטודנט חייב לצאת ל-6 סיורים ולהגיש 6 דוחות סיורים. הגשת דו"ח סיור תתבצע לא יאוחר מחודש לאחר הסיור.
שקלול הציון הסופי
סמינרים ושיעורים כולל קורסי בחירה 70%
בחינת גמר 30%
משך הלימודים במסלול ב' הינו שנתיים.
מסלול לימודי מחקר מקדים
מסלול לימודי מחקר מקדים מיועד למועמדים אשר סיימו לימודיהם לתואר שני במסלול
ללא עבודת גמר מחקרית (תזה), או שציונם בעבודת הגמר המחקרית (תזה) אינו עומד בציון
הנדרש לקבלה ללימודי תואר שלישי.
תנאי קבלה:
1. תואר ראשון ושני ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל בציון של 76 לפחות בתואר הראשון
וציון של 80 לפחות בתואר השני.
2. אישור בכתב ממנחה שמסכים להנחות את המועמד/ת בעבודת הגמר המחקרית.
דרישות אקדמיות והלך הלימודי:
להשלים כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה)
במהלך הלימודים במסלול זה יידרשו תלמידים שלא סיימו את לימודי התואר השני במחלקה לציוויליזציות ימיות, לעמוד בתכנית לימודים בהמלצת מנחה/י העבודה בהיקף של 4 שש"ס לפחות (ולא יותר מ 16 שש"ס). המלצת המנחה/ים בדבר הקורסים אותם חייב התלמיד לקחת תוגש בכתב לדיון ואישור הוועדה הבית ספרית לתואר שני.
משך הלימודים במסלול לימודי מחקר מקדים הינו שנה אחת בלבד.
תעודת חופר חופי וימי
תלמידים בשני המסלולים (א' ו-ב') יכולים לקבל "תעודת חופר חופי וימי", מוכרת ע"י רשות העתיקות לישראל, אשר מהווה חובה לכל מי שיבקשו להוציא רשיונות חפירה על שמו.
התעודה תוענק לתלמידים שיסיימו תואר שני בציוויליזציות ימיות ואשר יעמדו בדרישות הבאות:
1. קורסים תיאורטיים בסיסיים (4 שש"ס: 2 קורסים על תרבות חומרית בים, לדוגמא, הקורס "מבוא לציוויליזציות ימיות" א' ו-ב').
2. קורסי שדה מעשיים (8 שש"ס: כגון, "שיטות עבודה בים", "שיטות סקר מתקדמות", "חפירה לימודית בים ובחוף").
3. שני קורסי מבוא בארכיאולוגיה של ארץ ישראל (4 שש"ס, למי שלא למד ארכיאולוגיה בתואר ראשון, כגון, "מבוא לתרבויות הים התיכון" או קורסי מבוא מהמחלקה לארכאולוגיה).
4 .פעילות בתפקיד ניהולי בחפירה בחוף ו/או בים (כגון, מנהל משמרת צלילה, מנהל שטח חפירה, רשם/ת).
5 .מעבר בחינת הסמכה מטעם המלחקה.
לימודים לקראת תואר דוקטור – (.Ph.D) האדם בסביבתו הימית והחופית
תנאי קבלה
רשאים להגיש מועמדותם ללימודי התואר השלישי תלמידים שסיימו את לימודיהם לתואר השני (מסלול א' עם כתיבת עבודת גמר מחקרית) במחלקה לציויליזציות ימיות או במחלקות מתאימות אחרות באוניברסיטאות מוכרות אחרות בארץ ובחו״ל בעלי צביון הקרוב לנלמד במחלקה לציויליזציות ימיות. יתקבלו תלמידים שסיימו את לימודי התואר השני בציון ממוצע ״טוב״ (80) לפחות ואשר השיגו ציון ״טוב מאד״ (86) לפחות בעבודת הגמר המחקרית.
מוסמכים ממחלקות אחרות, העומדים בדרישות הנ״ל אך חסרים רקע מתאים בנושאי האדם והים, יחויבו בלימודי השלמה במחלקה ו/או במחלקות אחרות באוניברסיטה, לפי שיקול דעתה של ועדת הדוקטורט הבית ספרית בהתיעצות עם מנחה/י העבודה. מועמד חייב להגיש לוועדת הדוקטורט הבית ספרית הצהרת כוונות על מחקרו המתוכנן בהנחיית מנחה/י עבודת הדוקטורט המתוכננת בהתאם להנחיות (ראו למטה), ציוניו לתארים קודמים, עותק של עבודת המוסמך שלו, רקע אישי קצר הכולל: תמצית ההיסטוריה האקדמית בדגש על התואר השני (המוסד בו הוענק, נושא עבודת המסטר, המנחה והציון הסופי), רשימת פרסומים (אם קיימת), ושני מכתבי המלצה מחברי סגל אקדמי, אשר יישלחו ישירות על ידי הממליצים אל הוועדה הבית ספרית. אחד ממכתבי ההמלצה יהיה מטעם מנחה עבודת הגמר המחקרית. אלא אם כן מנחה עבודת הגמר המחקרית הוא המנחה המיועד לתואר שלישי. במקרה זה, לא נדרשת המלצה אקדמית מטעמו וניתן להסתפק בהמלצה אקדמית אחת אחרת בלבד.
תלמיד דוקטורט שאינו מחזיק ברשיון חופר ימי וחופי יוכל למלא אחר הדרישות של מסלול זה לשם קבלת התעודה, לפי המצויין בתכנית לימודי התואר השני.
מבנה הלימודים
לאחר קבלתו של תלמיד למסלול הדוקטורט במחלקה (לאחר אישור הצהרת הכוונות) הוא יכין הצעת מחקר מפורטת בהנחיית מנחה/י העבודה. הצעת מחקר זו יש להגיש לוועדת הדוקטורט במהלך השנה הראשונה במסלול (שלב א'). ככל שועדת הדוקטור תמצא בכך צורך תמונה לתלמיד המחקר ועדה מלווה מורחבת. עם אישור הצעת המחקר על–ידי הוועדה הבית ספרית לתואר שלישי יעבור תלמיד המחקר לשלב ב'. מנחה/י העבודה יקבע/ו את מכסת הלימודים של תלמיד המחקר, בהיקף שלא יעלה על 16 שש"ס. המלצת המנחה/ים בדבר הקורסים אותם חייב התלמיד לקחת תוגש בכתב לוועדת הדוקטורט הבית ספרית לשם אישור. על התלמיד לסיים את קורסי החובה הללו בשנה הראשונה ללימודיו, כתנאי מעבר לשנה ב'. על מנחה/י העבודה לוודא שהתלמיד עמד בדרישות שלעיל ולציין זאת בדו"ח ההתקדמות השנתי אשר יוגש לוועדה הבית ספרית.
כל סטודנט לדוקטורט חייב בנוכחות בסמינר הבית ספרי במשך שנתיים לפחות במהלך לימודיו.
על כל סטודנט המצוי בשלב ב' של לימודי הדוקטורט להגיש דו״ח התקדמות שנתי לוועדת הדוקטורט הבית ספרית. עם סיום הלימודים ובגמר הכנת עבודת המחקר, לאחר אישור וועדת הדוקטורט והועדה המלווה (אם קיימת), ירצה הסטודנט על מחקרו בסמינר הבית ספרי. לאחר מכן יגיש הסטודנט את עבודתו המודפסת בחתימת המנחה/ים לוועדת הדוקטורט הבית ספרית. זו תבחן את מהלך הלימודים ואת עבודת הדוקטורט ותמליץ על העבודה לשיפוט. עם אישורה של עבודת הדוקטורט על ידי ועדת הדוקטורט הבית ספרית היא תוגש לרשות ללימודים מתקדמים.
* מומלץ להגיש את הצהרת הכוונות, הצעת המחקר ואת עבודת הדוקטורט באנגלית.
משך הלימודים לתואר — ארבע שנים.
מסגרת הכשרה
תלמידי ותלמידות מחקר אשר יחלו את לימודיהם החל משנת הלימודים תשפ"ה יחויבו להשלים במהלך לימודיהם 7 מפגשים מתוך מסגרת ההכשרה של ביה"ס בלום.
הרשות ללימודים מתקדמים, ביה"ס בלום ממליץ להשתתף ב 12 מפגשים לפחות.
הוועדה ללימודי תואר שלישי רשאית להכיר בגין השתתפות ב-7 מפגשים, כקורס בהיקף של 1 שעה סמסטריאלית ובגין השתתפות ב-12 מפגשים, כקורס בהיקף של 2 שעות סמסטריאליות.
את הפרטים לגבי ההכשרה של בית ספר בלום ניתן לקבל באתר האינטרנט של של הרשות ללימודים מתקדמים, בית ספר בלום.
מסלול ישיר לדוקטורט:
מסלול זה הוא בהתאם לתקנון לימודי תואר שני ושלישי של אוניברסיטת חיפה. והוא מיועד לתלמידים מצטיינים ביותר (בעלי ממוצע ציונים של 90 ומעלה בכל אחד ממחלקותי הלימוד בתואר הראשון) שיש ברצונם, במידה רבה של וודאות, להמשיך ברצף לקראת לימודי דוקטורט ושהמלחקה רואה בהם מועמדים אפשריים ללימודי תואר שלישי. תלמידים מצטיינים אלה יוכלו להתקבל למסלול לקראת סוף שנת הלימודים הראשונה ללימודיהם לתואר השני במחלקה בתנאי שהציון הממוצע שלהם בקורסים בהיקף של 13 שש"ס לפחות באותה שנה הוא 90 .הם יצטרכו להגיש את המסמכים הדרושים, לפי המפורט בתקנון האוניברסיטאי, לועדת הדוקטורט הבית ספרית. הועדה תטיל עליהם חובות לימודים והתנסות מחקרית בהתאם להישגי המועמד/ת והרקע שלו/ה.
מבנה הלימודים במסלול הישיר
א) השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף כולל של 26 שש"ס לפחות ברמת מ"א, וסיומם בציון משוקלל של לפחות 90.
ב) תנאי המעבר משנה א' לשנה ב' הינם השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 13 שש״ס לפחות, סיומם בציון משוקלל של 90 לפחות, והגשת עבודה סמינריונית שזכתה לציון 90 לפחות.
ג) הגשת שתי עבודות סמינריוניות. על התלמיד להשיג ציון של 90 לפחות בכל אחת משתי העבודות הסמינריוניות.
ד) הגשת הצעת מחקר לתואר שלישי לא יאוחר מתחילת הסמסטר הרביעי ללימודים.
משך הלימודים למטלות אלה הוא שנתיים
עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בכל חובות הלימודים כמפורט לעיל, יעבור התלמיד למעמד של תלמיד דוקטורט שלב ב', במסגרתו יבצע התלמיד את המחקר ויכתוב את עבודת הדוקטורט.
משך הלימודים בשלב זה הוא 3 שנים
כל דוקטורנט חייב בנוכחות בסמינר הבית ספרי במשך שנתיים לפחות במהלך לימודיו.
תלמיד במסלול הישיר לדוקטורט יוכל לקבל תעודת מוסמך האוניברסיטה במסגרת המסלול הישיר לדוקטורט מיד עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בחובות הלימוד של המסלול הישיר לדוקטורט.
תלמיד המעוניין להפסיק את לימודיו במסלול הישיר לדוקטורט ולהשלים את לימודי המוסמך, יהא רשאי לעשות זאת ובלבד שזכאותו לתואר שני במסלול הישיר טרם אושרה. במקרה זה על התלמיד יהיה להשלים את מכסת הלימודים ושאר החובות הנדרשות לקבלת התואר השני במסלול א' או במסלול ב'.
במקרה של אי–השלמת חובות המסלול הישיר לדוקטורט בתום שנתיים (השלמת 26 שש״ס לפחות בציון מספרי, כולל הגשת שתי עבודות סמינריוניות) ואי–אישור הצעת המחקר לדוקטורט, יועבר התלמיד למסלול לימודים רגיל לתואר שני. לא תאושר הארכת לימודים בשלב התואר השני.
מתכונת להצהרת כוונות לדוקטורט בחוג לציוויליזציות ימיות
על הצהרת הכוונות להוכיח יכולת הגדרה מתומצתת של הנושא, הידע הקיים בו והדרכים בהן הכוונה להתמודד עם מה שעדיין לא ידוע, וכן חידוש ותרומה לשטח הנחקר. ההצהרה תכלול:
1. כותרת טנטטיבית של הנושא, המנחה/ים (החייבים לעמוד בדרישות המפורסמות ע״י הרשות ללימודים מתקדמים) והרכב מוצע, במידת הצורך, של וועדה מלווה.
2. תיאור בן מספר שורות של הנושא המוצע.
3. רקע מדעי ממצה ומתומצת של נושא העבודה אשר יכלול שרטוט גבול הידע הקיים ותיאור החדשנות המוצעת. מטרתו של רקע זה היא להבהיר למי שאינו מומחה בתחום במה תעסוק העבודה ומהו החידוש הגלום בה ולמומחים בתחום, שהמועמד מתמצא בנושא ומתווה מסלול ראוי בתוכנו ומעשי בהיקפו. יש לזכור שמדובר בהצהרת כוונות אשר, אם תאושר, תורחב לקראת הגשת הצעת מחקר לתואר שלישי.
4. פירוט מטרה(ות), השערות ושאלות מחקר תוך דגש על החדשנות שבהצעה.
5. שיטות מחקר.
6. רשימת המקורות המוזכרים ברקע ובשיטות.
7. אישור חתום על הסכמת המנחה/ים להנחות את המועמד/ת בתיזה, אם הצהרת הכוונות תאושר.
International Program
Department of Maritime Civilizations
Master’s Degree in Maritime Civilizations (MA)
Head of International Program: Dr. David Friesem
https://samc.haifa.ac.il/2020/09/20/international-m-a-maritime-civilizations/?lang=en
Program Objectives
- To provide students with an integrative understanding of the sea and maritime civilizations and to prepare them for research in their chosen areas of specialization;
- To train a new generation of scholars, researchers, environmental activists and consultants, and educators;
- To provide students with specialized knowledge of the interrelationship of humans with the Mediterranean Sea;
- To offer an excellent academic program that combines classroom study with hands-on field and scientific exploration.
Program Structure
The program is multi-disciplinary, integrative and incorporates the following areas of study:
Marine and coastal archaeology; maritime history; ancient ship construction; marine ecology.
The program exposes the students to these areas of study by means of:
1. core (required) courses
2. elective courses
3. seminars
4. weekly school seminar
- practical, hands-on training: underwater survey-methods course, coastal and underwater field trips, cruises, participation in a research project at sea and on the coast, laboratory practicals.
Field work
Field activities are an integral part of the program. They expose students to hands-on applied science, a variety of research methods, a first-hand acquaintance with the sea and an introduction to the challenges of marine studies. The curriculum includes field trips as well as field-based courses and research.
Program duration
This is a one-year (3 semesters) master’s program that is taught in English and is open to all students fulfilling the admissions requirements.
Admissions Requirements
* Accredited BA or BSc degree, diploma and transcript
* Preference will be given to backgrounds in history, archaeology, ecology, biology and geology
* A minimum of 3.0 GPA, 80% or equivalent
* TOEFL scores (if native language is not English or candidates have not previously studied at an institution of higher education where the language of instruction is English). A minimum of 570 (paper-based test), 230 (computer-based test) or 89 (internet-based test)
* Two letters of recommendation from academics
* Student statement of intent (500-750 words)
Study tracks
The program offers two study tracks:
Track A involves preparation of a research thesis* and consists of 32 credits, including core courses, coastal field trips, two seminars, elective credits, and 4 credits for the research work course (thesis). A thesis is required for those students planning to continue to doctoral studies, which is normally completed in a year following the completion of coursework (three years in total).
Track B (no thesis) encompasses 36 credits, including core courses, coastal field trips, two seminars, elective credits, a summer project, and a final exam (one year in total).
Research thesis*
A thesis (dissertation) proposal will be prepared in accordance with the Office of Graduate Studies guidelines, provided the student has successfully completed all coursework in the 1st two semesters with an average grade of 80 or above. The thesis proposal must be signed by all advisors. Further information regarding the dissertation may be found at
http://graduate.haifa.ac.il
Calculation of Grades in track A
Classes, core and elective courses and seminars – 55%
Thesis – 45%
Calculation of Grades in track B
Classes, core and elective courses and seminars – 70%
Final exam – 30%
All students, in both tracks will be required to participate in the following:
* Coastal field trips (6); submit reports within 1 month after the field trip took place
* 4 days of maritime coastal research
Coastal and Underwater Archaeological Excavation Certificate
Students on both the A and B study tracks will be eligible to receive a certificate of ‘coastal and underwater excavating archaeologist’, approved by the Israel Antiquities Authority, upon completing their MA degree and the following requirements:
- Theoretical core courses (4 semestrial hours: 2 courses on maritime material culture, e.g., Introduction to Maritime Civilizations A, B)
- Practical field courses (8 semestrial hours: Working methods at sea, Advanced field methods, Coastal and underwater archaeology field school)
- Two BA level introductory courses in archaeology (4 semestrial hours) for those who do not have a BA in archaeology.
- Serving in an administrative role in a coastal and/or underwater excavation (such as dive shift manager, area supervisor, registrar)
- Passing a certification examination.