103 לשון עברית
חוג לימודים לב״א (דו–חוגי וחד–חוגי)
חוג לימודים למ״א
ולימודים לתואר דוקטור לפילוסופיה
ראש החוג: ד"ר אוהד כהן
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המניין: פרופ׳ יצחק אבישור (אמריטוס), פרופ׳ מיכל אורנן–אפרת (אמריטוס), פרופ' אהרון גבע קלינברגר, פרופ' יעל משלר, פרופ׳ תמר צבי, פרופ׳ יוסף שיטרית (אמריטוס).
מרצה בכיר: ד״ר סול אזואלוס–אטיאס, ד״ר דלית אסולין, ד״ר אוהד כהן, ד״ר אריה פילובסקי (גמלאי).
מרצה: ד"ר עברי בוניס.
מזכירות החוג
עוזר מנהלי לראש החוג: גב׳ יהב רוזן
שעות קבלה: ימים א׳-ה׳, בין השעות 11.30-9.30
טלפון: 04-8249281
פקס: 04-8249732
הלימודים לתואר הראשון (ב״א)
מטרת הלימודים
שפה היא אחד האפיונים המרתקים והמופלאים ביותר של בני האדם. הבלשנות – חקר שפות אנוש — וחקר השפה העברית בפרט מהווים מסע מרתק בניסיון להבין ולפענח את מנגנון התפתחותה של השפה, את ההיסטוריה שלה ואת מקומה בחיינו.
כל שפה קשורה קשר עז לתרבות שבה היא מדוברת, וחקר השפה הוא אשנב להבנת התרבות והחברה של המשתמשים בה. העברית בפרט היא שפה חיה ותוססת, בעלת שורשים עמוקים והיסטוריה ייחודית.
החוג ללשון העברית מזמין סטודנטיות וסטודנטים המבקשים להעמיק בנושאים אלו. בחוג ללשון העברית נחקרת העברית מזוויות שונות ומגוונות: חקר השימוש שעושים בני אדם במבעי הלשון (פרגמטיקה וחקר השיח), חקר המשמעויות בלשון (סמנטיקה), חקר הצירופים והמשפטים (תחביר), חקר מבנה המילה (תורת הצורות), חקר צלילי השפה (תורת ההגה) ועוד. החוג ייחודי בהתמקדותו הן בגישות חדשניות לחקר השיח העברי הדבור, הן בחקר לשונות שמיות ויהודיות אחרות ובמקומה של העברית במשפחת הלשונות השמיות. נוסף לכך, נחקרים התהוותה של הלשון העברית והשינויים החלים בה ממבט רב-תחומי בקורסים העוסקים בנקודות ההשקה שבין הלשון ככלי תקשורתי בסיסי לבין תחומי ידע מגוונים כגון תקשורת, סוציולוגיה, מדעי הקוגניציה ומשפטים.
תנאי הקבלה לשנה א׳
1 .עמידה בתנאי הקבלה הכלליים של האוניברסיטה ברמה הנדרשת בחוג.
2 .עמידה בבחינת ידע בעברית (יע״ל) בציון 125( לתלמידים שלא נבחנו בבחינת הכניסה הפסיכומטרית בעברית).
המסלול הדו–חוגי (60 נקודות זכות (נ״ז)
מבנה הלימודים
תלמידי המסלול הדו-חוגי חייבים ללמוד לימודי חובה בדרגים 1 ,2 ו-3 בהיקף של 36 נ״ז, לימודי בחירה בהיקף של 16 נ״ז ושני סמינריונים בהיקף כולל של 8 נ״ז.
כמו כן, התלמידים נדרשים למלא את חובותיהם באנגלית כשפה זרה, ובמידת הצורך ללמוד לימודי עזר.
במסגרת קורסי הבחירה יש ללמוד 6 נ״ז מאשכול ״דרך הרוח״ בפקולטה למדעי הרוח משני החוגים יחד (ראו פירוט להלן), 2–4 נ״ז מתוכן על חשבון נקודות הזכות משיעורי הבחירה בחוג ללשון העברית. אין לבחור קורסים של החוג המוצעים גם בתוכנית ״דרך הרוח״.
אשכול ״דרך הרוח״ בפקולטה למדעי הרוח
תלמידי התואר הראשון בפקולטה למדעי הרוח שהחלו את לימודיהם בתשע״ד ואילך, נדרשים ללמוד 3-1 קורסים בהיקף כולל של 6 נ״ז, כמפורט לעיל, במסגרת לימודי תוכנית ההעשרה האוניברסיטאית ״דרך הרוח״ (תלמידים שהחלו את לימודיהם בתשע״ג נדרשים להשלים לימודי העשרה בהיקף של 4 נ״ז). הרישום לקורסים ייעשה בתוכניות הלימודים של התלמיד, והציון ישוקלל בציון הסופי. אפשר ללמוד בתוכנית ההעשרה בכל אחת משנות הלימוד לתואר. סיום הלימודים בתוכנית הינו תנאי לקבלת תואר ״בוגר״.
את רשימת הקורסים ופרטים נוספים על התוכנית ניתן למצוא באתר התוכנית ״דרך הרוח״: http://woh.haiifa.ac.il/index.php/he/
לפרטים: גב׳ יפעת כהן מזרחי, מרכזת התוכנית.
טלפון: 04-8240124,דואר אלקטרוני: Mindscapes@univ.haifa.ac.il
החל משנת תש״פ, על תלמידי התואר הראשון לבחור באחד משלושת אשכולות ההעשרה: אשכול ״דרך הרוח״, אשכול ״מדעי הנתונים״ ואשכול ״חדשנות ויזמות״. מידע כללי בנושא ראה ״תקנון לימודי תואר ראשון״ בשנתון עמ‘ 112 .יצויין כי היקף השעות בכל האשכולות יהיו זהים למתואר לעיל תחת הכותרת אשכול ״דרך הרוח״.
קורסים מחוגים אחרים (8/52)
תלמידי התואר הראשון שהחלו את לימודיהם בתשע״ט ואילך, נדרשים ללמוד 52 נ״ז בחוג על פי מבנה הלימודים החוגי (קורסי חובה וקורסי בחירה) ו–8 נ״ז מחוגים אחרים בפקולטה למדעי הרוח או מפקולטות אחרות.
8 נקודות הזכות יכללו בתוכן את חובת הקורסים משלושת אשכולות ההעשרה ולא יהיו בנוסף להן.
להלן פירוט השיעורים בחוג ללשון העברית לפי דרגים:
לימודי עזר של החוג (דרג מכין שנה א׳)
תורת הניקוד, מכינה, (מכ׳), 4 שש״ס, 2 נ׳
(ראו ״בחינת פטור, בחינות, עבודות ותרגילים״, סעיף 1 להלן).
ערבית, (מכ׳), 6 שש״ס, 2 נ׳
או
עיונים בטקסטים עבריים, ש״ת, 2 שש״ס, 2 נ׳
(ראו ״בחינת פטור, בחינות, עבודות ותרגילים״, סעיף 2 להלן).
שנה א׳ (דרג 1)
לימודי הדרג המכין, 10 שש״ס, 4 נ׳
תורת ההגה של העברית החדשה, ש׳, 2 שש״ס, 2 נ׳
תורת ההגה של העברית המקראית, ש׳, 2 שש״ס, 2 נ׳
סמנטיקה של העברית, ש׳, 2 שש״ס, 2 נ׳
תחביר הלשון העברית, ש׳, 4 שש״ס, 4 נ׳
תולדות הלשון העברית, ש׳, 2 שש״ס, 2 נ׳
מבוא לבלשנות כללית, ש׳, 2 שש״ס, 2 נ׳
אוריינות המידע, ש׳, 2 שש״ס, 2 נ׳
סה״כ, 26 שש״ס, 20 נ׳
שנה ב׳ (דרג 2)
תורת הצורות של העברית החדשה, ש׳, 2 שש״ס, 2 נ׳
לשון המקרא, ש׳, 4 שש״ס, 4 נ׳
לשון חכמים א׳+ב׳, ש׳, 4 שש״ס, 4 נ׳
מבוא לפרגמטיקה ולחקר השיח, ש׳, 2 שש״ס, 2 נ׳
שיעורי בחירה, ש׳, 4 שש״ס, 4 נ׳
סמינריון, ס׳, 4 שש״ס, 4 נ׳
סה״כ, 20 שש״ס, 20 נ׳
שנה ג׳ (דרגים 2 ,3)
מבוא לבלשנות שמית, ש׳, 2 שש״ס, 2 נ׳
ארמית מקראית, ש׳, 2 שש״ס, 2 נ׳
*שיעורי בחירה או לימודי שפות (עד 4 נ״ז), ש׳, 12 שש״ס, 12 נ׳
סמינריון, ס׳, 4 שש״ס, 4 נ׳
סה״כ, 20 שש״ס, 20 נ׳
לימודי עזר מחוץ לחוג (שפות זרות): פירוט ניתן לקרוא באתר היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה או בפרק היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה המופיע בשנתון.
קורס התוכן באנגלית בחוג הוא הקורס: "אוריינות המידע-אנגלית".
להלן מתווה לימודי האנגלית באוניברסיטת חיפה החל משנה"ל תשפ"ב בהתאם להנחיות מל"ג:
הרפורמה בלימודי האנגלית מתייחסת לסטודנטים/יות שיחלו לימודיהם בשנת הלימודים תשפ"ב בתואר הראשון בלבד.
חובה על כל סטודנט להגיע לרמת פטור באנגלית כחלק מחובותיו לתואר.
עמידה בחובה זאת היא תנאי כניסה לקורסים בדרג 3. על מנת לסווג את רמת ידיעותיו של המועמד בשפה האנגלית או להעניק פטור מהם, מחויב הסטודנט בבחינת סיווג באנגלית (פסיכומטרי/אמיר/ אמירם) כחלק מתנאי הקבלה לאוניברסיטה.
ישנן ארבע רמות סיווג באנגלית ועל כל סטודנט ללמוד קורסי אנגלית בהתאם לסיווגו בבחינות הכניסה כאמור:
סטודנטים ברמת סיווג טרום בסיסי ילמדו את הקורסים הבאים: טרום בסיסי, בסיסי, מתקדמים א', מתקדמים ב'.
סטודנטים ברמת סיווג בסיסי ילמדו את הקורסים הבאים: בסיסי, מתקדמים א', מתקדמים ב'.
סטודנטים ברמת סיווג מתקדמים א' ילמדו את הקורסים הבאים: מתקדמים א', מתקדמים ב'.
סטודנטים ברמת סיווג מתקדמים ב' ילמדו את הקורסים הבאים: מתקדמים ב', קורס תוכן אחד באנגלית.
סטודנטים ברמת סיווג פטור: ילמדו שני קורסי תוכן באנגלית
פירוט ניתן לקרוא באתר היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה או בפרק היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה המופיע בשנתון.
בחינת פטור, עבודות ותרגילים
1. תורת הניקוד: בחינת פטור ב״תורת הניקוד״ תיערך בתחילת סמסטר א. הבחינה היא רשות ואינה חובה, והיא מיועדת למי ששולט בחומר הלימוד ומעוניין לקבל פטור מלימוד הקורס. ציון המעבר בבחינה – 75 .עיינו להלן בסעיף ״תנאי מעבר״.
2. ערבית (מכינה): פטור מלימודי הערבית יינתן לתלמידים הבאים: תלמידים שסיימו את לימודיהם בבית ספר ששפת ההוראה בו היא ערבית, תלמידים שנבחנו בחינת בגרות בערבית ותלמידי החוגים ״שפה וספרות ערבית״ ו״לימודי המזרח התיכון והאסלם״ (למעט המסלול הדו–חוגי, אשר אינו כולל לימוד השפה הערבית כלל).
תלמידים שסיימו את לימודיהם בבית ספר ששפת ההוראה בו היא עברית ופטורים מהמכינה בערבית (כמפורט לעיל), חייבים ללמוד שיעור בחירה בחוג בהיקף 2 נ״ז במקום המכינה בערבית.
עיונים בטקסטים עבריים:תלמידים שחויבו בבחינת יע״ל חייבים בלימוד הקורס ״עיונים בטקסטים עבריים״ בהיקף 2 נ״ז.
עבודות סמינריוניות
1. השתתפות בקורסי סמינריון: התלמידים ישתתפו השתתפות פעילה בשני קורסי סמינריון אצל שני מורים שונים ובשני תחומי מחקר שונים, ויחויבו בכתיבת עבודות סמינריוניות. ציון עובר בכל אחת מהעבודות הסמינריוניות הוא 60 .נוסף על כך, המרצה רשאי/ת לבחון על חומר ביבליוגרפי הקשור בנושא הסמינריון.
2. הגשת העבודות הסמינריוניות: תלמידים אשר למדו בסמסטר א רשאים להגיש את העבודה הסמינריונית עד סוף סמסטר ב; אלו שלמדו בסמסטר ב רשאים להגיש את העבודה עד תחילת שנת הלימודים העוקבת.
3. תלמידי השנה השלישית שציונם המשוקלל הוא 80 לפחות רשאים ללמוד במסגרת לימודי הב״א סמינריון מלימודי המ״א.
תלמידי שנה שלישית שציונם המשוקלל בסיום שנת הלימודים השנייה הוא 90 לפחות, ואשר צברו לפחות 30 נ״ז בחוג, רשאים להשתתף בפרויקט מחקר אישי בהיקף של 4 נ״ז (במקום שני שיעורי בחירה), בהדרכת אחד ממורי החוג. ההשתתפות בפרויקט מותנית בהסכמת המנחה. הציון יינתן על ידי המנחה על סמך הגשת דו״ח מחקרי.
תנאי מעבר
1. ציון עובר
ציון המעבר הרגיל הנדרש הוא 51 ,אך קיימים קורסים שבהם נדרש ציון מעבר גבוה יותר, והם:
א. תורת הניקוד: 75
ב. 1. תורת ההגה של העברית המקראית : 60
2. תורת ההגה של העברית החדשה: 60
ג. עבודות סמינריוניות: 60
2. המעבר משנה א׳ לשנה ב׳ מותנה בעמידה בקורסים הבאים: תורת ההגה של העברית המקראית, תורת ההגה של העברית החדשה ותורת הניקוד, ובהשגת ממוצע 60 לפחות בכל קורסי דרג 1.
3 .השתתפות בסמינריון דרג 3 :תלמידים אינם רשאים להשתתף בסמינריון דרג 3 ,אלא אם כן סיימו את חובותיהם באנגלית כשפה זרה ברמת ״מתקדמים 2״.
שקלול הציונים
ממוצע משוקלל של ציוני הקורסים (למעט ״תורת הניקוד״ ו״מכינה בערבית״) מהווה 8% מהציון הסופי לתואר. הציון של שתי העבודות הסמינריוניות מהווה 20% מהציון הסופי לתואר.
המסלול החד–חוגי (120 נ״ז)
התלמידים במסלול החד-חוגי נדרשים להשלים תכנית לימודים בהיקף של 120 נ״ז. חלוקת הנ"ז במסלול זה תהיה כדלקמן:
80 נ"ז במסגרת החוג ללשון עברית (חובה)
20 נ"ז במקבץ לימודים (של חוג אחד אחר לפי בחירת התלמיד)
20 נ"ז מחוגים שונים (ניתן גם לקחת קורסים נוספים מהחוג ללשון)
התוכנית כוללת כתיבת שלוש עבודות סמינריוניות בחוג אצל שלושה מורים שונים ועבודה סמינריונית אחת במסגרת החוג שבו מתקיים מקבץ הלימודים.
מנחה מלווה של המסלול החד–חוגי
החוג ימנה מרצה שי/תשמש מנחה מלווה של המסלול החד–חוגי.
תנאי הקבלה למסלול החד–חוגי
1 .סיום כל חובות לימודי שנה א׳ בשני החוגים.
2 .ממוצע של 80 בלימודי שנה א׳ בחוג.
3 .ממוצע של 75 בלימודי שנה א׳ בחוג השני.
4 .ריאיון עם המנחה המלווה של המסלול החד–חוגי.
מבנה הלימודים
נוסף על הלימודים הנדרשים במסלול הדו–חוגי (בהיקף 60 נ״ז), ילמדו תלמידי המסלול החד–חוגי קורסים מדרגים 3-2 בהיקף של 20 נ״ז (8 שיעורי בחירה* בחוג וכן סמינריון). את יתרת הנקודות ילמד התלמיד מחוץ לחוג, על–פי החלוקה הבאה:
1. מקבץ אחד מתוך המקבצים הקיימים** בהיקף של 24-20 נ״ז, לפי דרישת המקבץ. במקבץ זה י/תכתוב התלמיד/ה עבודה סמינריונית.
2 .מהלימודים בשנה א׳ בחוג האחר יוכרו 20-12 נ״ז.***
3 .את יתרת הנקודות ילמדו התלמידים במסלול זה לפי בחירתם בקורסי בחירה מחוץ לחוג בהיקף של 8-4 נ״ז (אחד מהם לפחות בדרגים 2-3).
תכנית הלימודים חייבת באישורו של המנחה המלווה מהחוג. אין לקחת יותר מ–36 נ׳ מאותו החוג.
————–
* תלמידי המסלול החד–חוגי רשאים להשתתף בסמינריון (דרג 3 בחוג) כשיעור בחירה בהיקף 4 שש״ס (ולא כסמינריון).
** היצע המקבצים מסתמך על רשימת המקבצים בחוג ללימודים רב–תחומיים שבשנתון זה (עמ׳ 345-344). להלן כמה הצעות למקבצים אפשריים: אנגלית, ארכיאולוגיה,לימודי אסיה, מחשבים, מקרא, משפטים, מתמטיקה, סוציולוגיה, ספרות עברית והשוואתית, ערבית, פילוסופיה, תקשורת.
*** התלמידים רשאים לבחור להמשיך את לימודיהם בחוג השני — החוג הנוסף שלמד בשנה א׳ — כלימודי מקבץ או לבחור במקבץ מחוג אחר. אם בחרו באפשרות הראשונה, יהיה עליהם להשלים קורסים נוספים במקבץ (דרג 2 ומעלה) עד ל–20 נ״ז נוסף על לימודיהם בשנה א׳ בחוג (20-12 נ״ז). אם בחרו התלמידים באפשרות השנייה, תיזקפנה לזכותם 20-12 נ״ז מלימודי שנה א׳ בחוג השני והם ילמדו 24-20 נ״ז במקבץ מחוג אחר.
עבודות סמינריוניות
התלמידים במסלול החד–חוגי יכתבו 3 עבודות סמינריוניות בקורסי החוג (עבודות אלו ייכתבו אצל מורים שונים) ועבודה סמינריונית נוספת במסגרת המקבץ.
הבטחה מפני כפילות קורסים
כל קורס ייזקף לזכות התלמיד/ה פעם אחת בלבד. לדוגמא, קורס שלמד/ה התלמיד/ה בשנה הראשונה בחוג האחר, ייחשב כחלק מתוך 20-12 נ״ז ללימודי שנה א׳ או כקורס מקבץ.
שקלול הציונים (120 נקודות זכות)
ממוצע משוקלל של ציוני הקורסים (למעט ״תורת הניקוד״ ו״מכינה בערבית״) מהווה 80% מהציון הסופי לתואר. הציון של ארבע העבודות הסמינריוניות מהווה 20% מהציון הסופי לתואר.
המסלול המואץ
החוג מאפשר לתלמידים מצטיינים לסיים את לימודי התואר הראשון והתואר השני בתוך חמש שנים לכל היותר. במסלול זה נדרשים התלמידים לכתוב עבודת גמר מחקרית (ראו פירוט בדפי המידע ללימודי התואר השני).
תכנית ״מדעי הרוח הדיגיטליים״
לאחרונה נפתחה תוכנית לימודים יוקרתית לתואר הראשון בתחום חדש ופורץ דרך: מדעי הרוח הדיגיטליים. מדובר בתוכנית ייחודית המאפשרת התעמקות בהישגי רוח ובתרבות האנושית — אך בו בזמן גם בניית קריירה בהייטק. התוכנית הינה דו–חוגית, והיא משלבת לימודים בחוג למערכות מידע ותוכנית לימודית מותאמת בחוג ללשון העברית.
יש להירשם במקביל גם לחוג למערכות מידע ולעמוד בתנאי הקבלה של שני החוגים. פרטים נוספים ניתן לראות באתר התוכנית:
http://dighum.haifa.ac.il/index.php/en
תואר ראשון דו–חוגי בשילוב עם החוג למדעי הקוגניציה
החל משנת תשע״ט יש אפשרות לשלב את לימודי הב.א. של החוג ללשון העברית עם לימודים בחוג למדעי הקוגניציה.
מדעי הקוגניציה הוא מדע רב-תחומי המשלב זוויות ראייה ומחקר שונות לגבי תהליכים מנטליים הכוללים תפיסה, למידה, זיכרון, שפה, חשיבה, קבלת החלטות, יצירתיות, רגשות, יחסים בקבוצה ותודעה. התכנים, שיטות המחקר והממצאים מעוגנים במספר תחומים מרכזיים: פסיכולוגיה וחקר התהליכים המאפשרים את התהליכים המנטליים והביטוי ההתנהגותי שלהם, מדעי המחשב (נושאים המתמקדים בהיבטים החישוביים של מערכות אינטליגנטיות), מדעי המוח (היבטים ביולוגיים, פיזיולוגיים ואנטומיים של התנהגות אנושית והרשתות המוחיות העומדות בבסיסן), פילוסופיה (חקירת הנחות ומושגי יסוד, כגון ייצוג מנטאלי, חישוביות, תודעה, תוכן סמנטי) ובלשנות (חקר השפה כמערכת קוגניטיבית). הייחוד של מדעי הקוגניציה הוא בשילוב של גישות ותוצאות מן התחומים השונים על-מנת לחשוף את התהליכים העומדים בבסיס התופעות המנטליות.
לימודי החוג נערכים במסגרת דו-חוגית, כאשר החוג האחר הוא אחד מהחוגים הבאים: פסיכולוגיה, פילוסופיה, מדעי המחשב, ביולוגיה, החוג ללשון עברית. משך הלימודים הוא שלוש שנים.
יש להירשם במקביל גם לחוג למדעי הקוגניציה ולעמוד בתנאי הקבלה של שני החוגים.
תואר ראשון ותעודות הוראה בלשון עברית-מסלול משותף עם החוג לחינוך
שילוב מנצח בין חינוך, לשון ולימוד מקצוע כבר במהלך התואר. מסלול זה מקנה תואר ראשון ותעודת הוראה בשלש שנים, זהו שילוב ייחודי לאוניברסיטת חיפה. במהלך הלימודים מתקדמים הסטודנטים בשפה הערבית על כל היבטיה ובסוגיות של הוראה ולימדה עם דגש על הקשר בין תיאוריה, מחקר ומעשה. הסטודנטים עוברים במהלך התואר התנסות מעשית מובנית בבית הספר. המסלול סולל את הדרך להשתלבות במערכת החינוך, ומאפשר להמשיך ללימודים מתקדמים באחד משני התחומים.
הלימודים לתואר השני (מ״א)
יו״ר הוועדה החוגית לתואר השני: ד״ר דלית אסולין
מטרת הלימודים
לימודי התואר השני הם המשך ללימודי התואר הראשון בחוג ללשון העברית. תכליתם להרחיב ולהעמיק את הידע וההבנה בהיבטים השונים של חקר הלשון העברית: הלשון העברית לתקופותיה, הלשונות השמיות, לשונות היהודים, המגוון הלשוני של העברית החדשה, הבלשנות הכללית, הפרגמטיקה וחקר השיח ובכלל זה דגש מיוחד על חקר העברית הדבורה, וכן תחומים משיקים יחודיים. לימודי התואר השני שואפים לבסס ולהרחיב את השימוש בשיטות המחקר ובכלי המחקר הנהוגים בתחומי הפילולוגיה העברית והבלשנות העברית על-מנת להכשיר את התלמידים למחקר עצמאי בתחום, וכבסיס עיוני להוראה בכיתות הגבוהות של בית–הספר התיכון.
מסלולי הלימוד והיקפם
הלימודים לתואר השני מתנהלים במסלולים הבאים:
מסלול א׳ במסלול זה נדרש התלמיד לכתוב עבודת גמר מחקרית.
היקפם הכולל של הלימודים הוא 36 שש״ס.
מסלול ב׳ במסלול זה נדרש התלמיד לכתוב בחינת גמר אחת.
היקפם הכולל של הלימודים הוא 36 שש״ס .
בתוך מסלולים אלו קיימות כמה תכניות:
מסלול א׳
מסלול רגיל
מסלול אישי
מסלול מואץ
מסלול ב׳
תכנית למורי לשון עברית בעלי ותק בהוראה (מסלול א׳ או ב׳)
מסלול אישי: מטרתו של המסלול היא לאפשר לתלמידים מצטיינים ללמוד תחום מרכזי אחד שבו הם מעוניינים להתמחות, המחייב לימוד קורסים מחוגים שונים ומפקולטות שונות. במסלול זה התלמידים נדרשים ללמוד 36 שש״ס ולכתוב עבודת גמר מחקרית.
מסלול מואץ: החוג מאפשר לתלמידים מצטיינים לסיים תוך חמש שנים את התואר הראשון והשני. במסלול זה נדרשים התלמידים לכתוב עבודת גמר מחקרית .
תכנית למורי לשון עברית בעלי ותק בהוראה: התכנית מיועדת למורי לשון עברית בעלי ותק של 5 שנות הוראה במוסד לימודי המוכר על–ידי משרד החינוך, שסיימו את לימודי התואר הראשון בלשון העברית בציון משוקלל של 80 ומעלה. התכנית מכוונת למסלול א׳ (עם עבודת גמר מחקרית=תזה) ולמסלול ב׳ (עם בחינת גמר).
הערה בדבר בחירת הקורסים הניתנים בחוג: בכל המסלולים הכלל הוא שהתלמיד לא ילמד יותר משיעור אחד (4 שש״ס) המוגדר כ״שיעור וסמינריון״ אצל אותו מורה. תלמיד במסלול א׳ רשאי לבחור ב״שיעור וסמינריון״ אחד נוסף בנושא שונה אצל מדריך עבודת המ״א שלו. אין הערה זו חלה על תלמידי המסלול האישי ואין היא חלה על קורסי החובה.
משך הלימודים לתואר השני
מסלול א׳ והמסלול האישי — שלוש שנים.
מסלול ב׳ — שנתיים.
מסלול מואץ — עד חמש שנים לשני התארים (תואר ראשון ותואר שני).
תנאי הקבלה
ללימודי התואר השני בלשון העברית יוכלו להתקבל בעלי תואר ב״א בחוג ללשון העברית באוניברסיטה מוכרת, לפי הפירוט להלן:
למסלול א׳ יתקבלו תלמידים שציונם המשוקלל בשני החוגים לתואר ראשון הוא 80 לפחות. כמו כן ציון כל אחת משתי העבודות הסמינריוניות בחוג ללשון העברית הוא 85 לפחות.
למסלול אישי יתקבלו תלמידים שציונם המשוקלל בשני החוגים לתואר ראשון הוא 85 לפחות. כמו כן ציון כל אחת משתי העבודות הסמינריוניות בחוג ללשון העברית הוא 85 לפחות.
למסלול מואץ יתקבלו תלמידים שציונם המשוקלל בחוג הוא 90 ומעלה, והם עומדים בכל התנאים המפורטים להלן.
למסלול ב׳ יתקבלו תלמידים שציונם המשוקלל לתואר הראשון בשני החוגים הוא 76 לפחות.
בוגרי חוגים אחרים באוניברסיטאות שציונם הסופי המשוקלל בכל אחד מן החוגים שבהם למדו הוא 76 לפחות, יוכלו להתקבל ללימודי השלמה לקראת הצגת מועמדותם לתואר השני. התלמידים יחויבו בקורסי השלמה מתכנית הב״א בלשון עברית (במשך שנה אקדמית אחת) בהיקף שתקבע הוועדה החוגית. הציון המשוקלל בלימודי ההשלמה יהיה 80 לפחות (למסלול א׳) ו–76 לפחות (למסלול ב׳). מעמדם של התלמידים במקרה זה הוא של תלמידים הלומדים לקראת הצגת מועמדות למ״א. עם סיום ההשלמות כנדרש, יירשמו מחדש ויציגו את מועמדותם ללימודי התואר השני.
מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחו״ל וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה–GRE או בלימודי השלמה מתכנית הלימודים לתואר הראשון. לפרטים נוספים, יש לפנות לתקנון לימודים לתואר שני.
ידע בעברית: מועמדים בעלי תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית חייבים לעמוד בבחינת ידע בעברית (יע״ל) ברמה הנדרשת על–ידי האוניברסיטה כתנאי לקבלתם ללימודים.
מעבר ממסלול ב׳ למסלול א׳: תלמיד הלומד במסלול ב׳ ומבקש לעבור למסלול א׳ יתקבל אם ממוצע ציוניו בשלושה קורסי דרג 4 הוא 85 ומעלה או אם קיבל ציון של 85 ומעלה בעבודה סמינריונית בחוג ללשון העברית בלימודי המ״א ויש חבר סגל או חברת סגל מקרב מורי החוג המסכימים להנחותו.
מבנה הלימודים
מסלול א׳
א. לימודים עיקריים (28 שש״ס)
שיטות מחקר הלשון העברית 4 שש״ס
שפה שמית עתיקה/שפה יהודית 4 שש״ס
2 סמינריונים 8 שש״ס
3 שיעורי בחירה 12 שש״ס
הדרכה לתזה 4 שש"ס
תזה 4 שש"ס
ב. שיעורי בחירה מחוץ לחוג (4 שש״ס)
על התלמיד לבחור ב–4 שש״ס מחוץ לחוג, מקורסים בדרג 3 עד 5 ,באישור מדריך עבודת הגמר ויו״ר הוועדה החוגית לתואר השני. קורסים אלו יהיו בזיקה ישירה לנושא עבודת הגמר שבחר. ניתן להשתתף בקורסים מחוץ לחוג רק לאחר שהתלמיד בחר בנושא לעבודת הגמר ונתמנה לו מדריך.
ג. לימודי עזר
מדריך עבודת הגמר רשאי לחייב את התלמיד (לפי הצרכים הספציפיים של עבודת הגמר) ללמוד שפה זרה מודרנית במקום קורס אחד משיעורי הבחירה (לצורך עניין זה בלבד לימודי שפה זרה בהיקף של 8 שש״ס ייחשבו כקורס בחירה בהיקף של 4 שש״ס).
ד. סמינריון מחלקתי
כל תלמידי התואר השני והשלישי של החוג חייבים להשתתף בסמינריון המחלקתי של החוג.
ה. עבודות ובחינות
1 .על התלמיד לקבל ציון ״עובר״ בכל הקורסים שהוא משתתף בהם (כולל קורסי השפות), בהתאם לתקנון לימודי התואר השני.
2 .התלמיד ייבחן, לפי החלטת המרצה, בכתב או בעל–פה או יכתוב עבודה בהיקף מצומצם (רפראט) בכל אחד מהקורסים שהוא משתתף בהם.
3 .התלמיד יגיש שתי עבודות סמינריוניות.
4 .לאחר שהוגשה עבודה סמינריונית אחת, ולא יאוחר מהיום האחרון לחופשת הסמסטר השלישי ללימודי המ״א, על התלמיד להגיש הצעת מחקר לעבודת הגמר (תזה), מאושרת ע״י אחד ממורי החוג שישמש כמדריך.
5 .הצעת המחקר טעונה אישור של הוועדה החוגית ללימודי מ״א.
6 .על הסטודנט להגיש ולקבל את אישור הוועדה לתואר שני להצעת המחקר עד תום השנה השנייה ללימודים (לא כולל חופשת הסמסטר או הקיץ).
7 .עבודת הגמר המחקרית תישפט על–ידי המדריך וקורא נוסף, והציון הממוצע שלהם ייקבע כציון עבודת הגמר המחקרית.
עבודת הגמר המחקרית40%
שתי עבודות סמינריוניות 20%
קורסים ותרגילים40%
סה״כ 100%
מסלול א׳ — אישי
התכנית תכלול קורסים בסיסיים ומתקדמים המוצעים בחוגים השונים של הפקולטות השונות בהיקף כולל של 36 שש״ס. על התלמיד לכתוב עבודה סמינריונית אחת אצל מדריכו בחוג ללשון העברית ועבודה סמינריונית נוספת באחד הקורסים שבחר. לפחות 70% מקורסי החובה והבחירה יהיו בדרג 4 ומעלה. יתר הקורסים יהיו בדרג 3 לפחות.
שקלול הציונים כמו במסלול א׳.
מסלול ב׳
א. לימודים עיקריים (32 שש״ס)
שיטות מחקר הלשון העברית 4 שש״ס
שפה שמית עתיקה/שפה יהודית 4 שש״ס
3 סמינריונים 12 שש״ס
3 שיעורי בחירה 12 שש״ס
בחינת גמר
ב. שיעור בחירה מחוץ לחוג (4 שש״ס)
על התלמיד ללמוד שיעור בחירה מחוץ לחוג בדרג 3 עד 5 בהיקף 4 שש״ס.
ג. בחינת גמר מ״א
במסלול זה נדרש התלמיד להיבחן בחינת גמר באחד מהקורסים שבהם כתב עבודה סמינריונית. תלמיד רשאי להיבחן רק לאחר שסיים את כל חובות הקורסים ובכלל זה הגשת כל העבודות הסמינריוניות. מועדי הבחינה — ינואר, מאי, נובמבר. ציון המעבר בבחינת הגמר הוא 76 .
ד. עבודות ובחינות
1 .על התלמיד לקבל ציון ״עובר״ בכל הקורסים שהוא משתתף בהם וזאת בהתאם לתקנון לימודי התואר השני.
2 .על התלמיד לכתוב שלוש עבודות סמינריוניות בחוג.
ה. שקלול הציונים
בחינות הגמר 30%
3 עבודות סמינריוניות 30%
קורסים בחוג ומחוץ לחוג40%
סה״כ 100%
המסלול המואץ לתואר השני
מטרת הלימודים
החוג מציע לתלמידים מצטיינים לסיים תוך חמש שנים את התואר הראשון והשני. תלמיד מצטיין יוכל בשנה השלישית ללימודיו לתואר הראשון ללמוד קורסים לתואר שני (לא יותר מ–12 שש״ס) ויהיה עליו להשלים את כל חובות התואר הראשון עד לסוף השנה השלישית ללימודיו. אם יתקבל התלמיד ללימודי התואר השני בשנה העוקבת, יוכרו קורסים אלה כחלק מתכנית הלימודים למ״א. על התלמיד להציג את אישור הזכאות לתואר הראשון עד תום הסמסטר הראשון של לימודי התואר השני כתנאי להמשך לימודיו לתואר שני בסמסטר ב׳. עם השלמת כל חובות לימודי התואר הראשון, יהיה התלמיד זכאי לתואר ״בוגר האוניברסיטה״. המסלול המואץ מיועד לסטודנטים הכותבים עבודת גמר מחקרית במסלול א׳. על התלמיד יהיה להגיש את הצעת התזה עד תום השנה הרביעית ללימודיו (לא כולל חופשת הסמסטר או הקיץ).
עם השלמת כל החובות לתואר השני, כולל כתיבת עבודת הגמר המחקרית ושיפוטה, יהיה זכאי תלמיד המסלול המואץ לקבל תואר ״מוסמך האוניברסיטה״ בחוג ללשון העברית. היקף הלימודים והחובות במסלול זה זהים לאלו במסלול א׳ של החוג.
תנאי הקבלה
לתכנית יתקבל תלמיד בשנת לימודיו השלישית לתואר הראשון אם עמד בתנאים הבאים:
א. בסיום שנה ב׳ ללימודיו סיים את כל קורסי החובה של שנים א׳ ו-ב׳ לתואר ראשון בשני החוגים.
ב. סיים את הקורסים של החוג בשנים א׳ וב׳ בציון ממוצע של 90 ומעלה.
ג. סיים סמינריון אחד בחוג וציונו 90 ומעלה.
ד. המציא אישור מראש החוג האחר (לא החוג ללשון העברית שבו הוא מבקש להמשיך למ״א), המציין כי הוא יוכל לסיים את כל חובות הלימודים לתואר בוגר עד תום השנה השלישית ללימודיו.
ה. הציג מכתב מאת מורה מדרגת מרצה ומעלה בחוג המוכן להנחותו בעבודת הגמר המחקרית וללוותו במסלול. המנחה יציין במכתבו את הנושא המוצע לעבודת הגמר המחקרית.
ו. הומלץ על–ידי מורי החוג לוועדת המ״א החוגית.
ועדת המ״א החוגית (באישור הדיקן ללימודים מתקדמים) היא הגוף שיחליט על קבלת סטודנטים למסלול. היזמה להתקבל למסלול המואץ יכולה לבוא מצד התלמיד או מצד מורי החוג.
עם השלמת חובות הב״א יהיה התלמיד זכאי לתואר ״בוגר האוניברסיטה״ כמקובל באוניברסיטה. עם השלמת חובות המ״א — כולל עבודת הגמר המחקרית — יהיה התלמיד זכאי לתואר ״מוסמך האוניברסיטה״ בחוג ללשון העברית.
תלמיד שלא יסיים את כל חובותיו לתואר בוגר בתום השנה השלישית, ואשר לא יגיש הצעת מחקר מאושרת על–ידי מדריכו (חבר סגל החוג הרשאי להדריך לעבודת גמר מחקרית) עד לתום השנה הרביעית ללימודיו (לא כולל חופשת הסמסטר או הקיץ), לא יורשה להמשיך במסלול המואץ למ״א.
במהלך השנה הרביעית ללימודיו ישלים התלמיד את מכסת הקורסים הנדרשים בחוג.
מסלול הלימודים
שנה א׳ — על–פי תכנית הלימודים לב״א
שנה ב׳ — על–פי תכנית הלימודים לב״א
שנה ג׳ — על–פי תכנית הלימודים לב״א, וכן קורסים מתכנית הלימודים למ״א:
שיטות מחקר הלשון העברית 4 שש״ס
קורס בחירה 4 שש״ס
שפה שמית/יהודית 4 שש״ס
סה״כ במ״א 12 שש״ס
שנה ד׳ — סיום חובות התואר השני במסלול א׳
סמינריון 4 שש״ס
סמינריון 4 שש״ס
קורס בחירה 4 שש״ס
קורס בחירה 4 שש״ס
שיעור בחירה מחוץ לחוג דרג 3 עד 5 באישור מנחה עבודת הגמר המחקרית 4 שש״ס
סה״כ 20 שש״ס (מסלול א׳)
עבודת גמר מחקרית
בהתאם לנהלים של מסלול א׳.
הערות:
1 .על התלמיד להגיש הצעת מחקר עד תחילת הסמסטר השני של השנה הרביעית ללימודיו.
עליו לקבל את אישור הוועדה החוגית לתואר השני להצעה עד תום השנה הרביעית ללימודיו (לא כולל חופשת הסמסטר או הקיץ).
2 .השנה החמישית במסלול א׳ תוקדש לכתיבת עבודת הגמר המחקרית.
3 .עבודת הגמר המחקרית תוגש לשיפוט בתום השנה החמישית, כולל חופשת הקיץ.
4 .משך הלימודים הכללי לתואר ראשון ושני במסלול המואץ לא יעלה על חמש שנים.
כפיפות
המסלול המואץ והלומדים בו יהיו באחריות הוועדה החוגית ללימודי התואר השני.
נוהל
תכנית המסלול, מבנה ותנאיה מותאמים וכפופים לדרישות תקנון לימודי תואר שני באוניברסיטה (ראה תקנון לימודי תואר שני).
תכנית לימודי מ״א בחוג ללשון העברית למורים בעלי תעודת הוראה וותק בהוראת לשון עברית
מטרת הלימודים
התכנית מבקשת להקנות הכשרה אקדמית מתקדמת בלשון העברית ברמת התואר השני למורים ללשון העברית בעלי תואר ראשון ובעלי תעודת הוראה אוניברסיטאית בלשון העברית. התכנית המיוחדת מיועדת לענות על הצרכים של ציבור המורים ללשון העברית בחטיבה העליונה וכוללת קורסים מתחומים שונים של חקר הלשון העברית.
מתוך לימודי התכנית (מסלול א׳ ומסלול ב׳) יינתנו 4 שש״ס במסגרת מיוחדת של קורס קריאה מודרכת. תלמידי מסלול א׳ בתכנית ימלאו את חובת קורס זה עם מנחה עבודת הגמר המחקרית שלהם בקריאה מודרכת בתחום התזה. תלמידי מסלול ב׳ בתכנית ימלאו חובת קורס זה בקורס מודרך שילמדו אצל אחד ממורי החוג. הקורס יעסוק בהשקה בין תחומי המחקר הלשוני והבלשני הנלמדים והנחקרים בחוג לבין הוראת העברית.
תנאי הקבלה לתכנית
אוכלוסיית היעד
התכנית מיועדת למורים בעלי תעודת הוראה בלשון עברית, שיש להם ותק של למעלה מחמש שנות הוראת לשון עברית במוסד לימודי המוכר מטעם משרד החינוך, והם בעלי תואר בוגר בלשון עברית.
סף הקבלה (ציונים מינימליים בתואר הראשון)
לתכנית יתקבל מי שהוא בוגר החוג ללשון העברית באחת האוניברסיטאות המוכרות שציונו הסופי (המשוקלל) בלשון עברית הוא 80 ומעלה (ציונו בחוג השני הוא 76 ומעלה כנדרש לקבלה למ״א). למסלול א׳ בתכנית יתקבל מועמד אשר קיבל ציון 85 ומעלה בשתי עבודות סמינריוניות שכתב בחוג ללשון עברית בלימודי התואר הראשון שלו.
הערה בדבר לימודי השלמה
תכנית זו אינה מכוונת למי שנזקק ללימודי השלמה.
מסלולי הלימודים
מסלול א׳ (עם עבודת גמר מחקרית): 36 שש״ס (מתוכן 4 שש״ס קריאה מודרכת). משך הלימודים 3 שנים כולל הגשת עבודת גמר מחקרית.
מסלול ב׳ (בלא עבודת גמר מחקרית): 36 שש״ס (מתוכן 4 שש״ס קריאה מודרכת). משך הלימודים שנתיים כולל בחינות הגמר.
מבנה הלימודים
מסלול א׳
א. לימודי חובה:
שיטות מחקר הלשון העברית 4 שש״ס
שפה שמית/יהודית 4 שש״ס
ב. לימודי חובה במסלול:
קורס קריאה מודרכת (מנחה עבודת הגמר המחקרית) 4 שש״ס
ג. לימודי בחירה בחוג:
2 סמינריונים 8 שש״ס
2 שיעורי בחירה 8 שש״ס
ד. השלמת 4 שש״ס (מדרג 3 ומעלה):
שיעור מחוץ לחוג (לפי נושא עבודת הגמר המחקרית)
או שיעור בחירה נוסף בחוג 4 שש״ס
הגשת תזה 4 שש"ס
סה״כ 36 שש״ס
מסלול ב׳
א. לימודי חובה:
שיטות מחקר הלשון העברית 4 שש״ס
שפה שמית/יהודית 4 שש״ס
ב. לימוד חובה במסלול:
קורס קריאה מודרכת (מורי החוג) 4 שש״ס
ג. לימודי בחירה בחוג:
3 סמינריונים 12 שש״ס
2 שיעורי בחירה 8 שש״ס
ד. השלמת 4 שש״ס (מדרג 3 ומעלה):
שיעור מחוץ לחוג 4 שש״ס
בחינת גמר
סה״כ 36 שש״ס
לימודים לקראת תואר שלישי (Ph.D)
יו״ר ועדת הדוקטורט החוגית: פרופ׳ תמר צבי
לשם קבלת התואר ״דוקטור לפילוסופיה״ על תלמיד המחקר לתכנן ולערוך מחקר מקורי ועצמאי, שיש בו משום תרומה לקידום הידע וההבנה בתחום המחקר, ולכתוב חיבור מדעי לפי המבנה והמינוח המקובלים בספרות המקצועית שבתחומי הבלשנות וחקר הלשון העברית. יש גם אפשרות להגיש דוקטורט פרסומים, כמפורט בהנחיות הרשות ללימודים מתקדמים. כמו כן חייב תלמיד המחקר לעמוד בהצלחה בלימודים שהוטלו עליו ובכל החובות שחלות על–פי תקנון הלימודים לתואר שלישי של הרשות ללימודים מתקדמים. משך הלימודים לתואר שלישי הוא ארבע שנים, והוא מחולק לשני שלבים: שלב מחקר א‘ ושלב מחקר ב‘.
שלב מחקר א‘: משך הלימודים בשלב מחקר א‘ לא יעלה על שנתיים מתחילת סמסטר הלימודים בו התקבל התלמיד (כולל חופשת הסמסטר/הקיץ). במהלך תקופת לימודים זו, ולא יאוחר מסוף השנה האקדמית הראשונה, יידרש התלמיד להשלים את הצעת המחקר, לקבל את אישור המנחה להצעה ולהגישה לעיון הוועדה החוגית, וכן לעמוד בדרישות אחרות שהוטלו עליו על ידי הוועדה החוגית.
שלב מחקר ב‘: משך הלימודים בשלב מחקר ב‘ יהיה פרק הזמן שבין סיום שלב מחקר א‘ ועד ארבע שנים מתחילת הסמסטר בו התקבל התלמיד ללימודי תואר שלישי. במהלך תקופת לימודים זו, יידרש התלמיד להשלים את כתיבת עבודת הדוקטור, לקבל את אישור המנחה (והוועדה המלווה אם מונתה), אישור הוועדה החוגית, וכן להגישה לרשות ללימודים מתקדמים לצורך שיפוט.
את הצעת המחקר (ראו להלן בסעיף ״מהלך הלימודים״) יש להגיש בתום השנה הראשונה מתחילת הלימודים
.
תנאי הקבלה
רשאי להגיש מועמדותו כתלמיד מחקר כל בעל תואר ״מוסמך״ בלשון עברית ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ ובחו״ל, שלמד במסגרת מסלול מחקרי (עם כתיבת עבודת גמר מחקרית) והשיג ציון סופי משוקלל 80 לפחות בלימודיו לתואר השני וציון 86 בעבודת הגמר המחקרית. מוסמכי חוגים אחרים (בלשניים או ספרותיים עם מגמה בלשנית) המבקשים להתקבל ייתכן שיחוייבו בלימודי השלמה. ההשלמות תיקבענה בהמלצת המנחה לפי נתוני המועמד ובאישור ועדת הדוקטורט החוגית והרשות ללימודים מתקדמים. בעלי תואר "מוסמך" בלשון עברית ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ ובחו"ל או מוסמכי חוגים אחרים (בלשניים או ספרותיים עם מגמה בלשנית) שלמדו במסלול ב׳ (ללא כתיבת עבודת גמר מחקרית) לא יתקבלו אלא לאחר השלמת חובות מסלול א׳ (כולל כתיבת עבודת גמר מחקרית ברמה הנדרשת). ראו להלן ״מסלול לימודי מחקר מקדים״.
מועמדים מוסמכי אוניברסיטאות מוכרות מחו״ל וכן מוסמכי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה–GRE .
על המועמד לציין בבקשה את תחום המחקר שבו הוא רוצה להתמחות או את נושא המחקר שעליו הוא מבקש לכתוב את הדוקטורט. תיק המועמד יכלול את המסמכים הבאים:
1 .טופס בקשת קבלה ללימודים
2 .צילום תעודות גמר ״בוגר״ ו״מוסמך״
3 .גיליון ציונים של ״בוגר״ ו״מוסמך״
4 .אישור על ציון התזה.
5 .קורות חיים בעברית ובאנגלית.
6 .לפחות שני מכתבי המלצה מחברי סגל אקדמי, אשר יישלחו ישירות על ידי הממליצים אל הוועדה החוגית.אחד ממכתבי ההמלצה יהיה מטעם מנחה עבודת הגמר המחקרית. אלא אם כן מנחה עבודת הגמר המחקרית הוא המנחה המיועד לתואר השלישי. במקרה זה, לא נדרשת המלצה אקדמית מטעמו וניתן להסתפק בהמלצה אקדמית אחת אחרת בלבד.
7 .נושא המחקר והצהרת כוונות: מסמך המפרט באופן ראשוני את נושא המחקר שעליו מבקש המועמד לכתוב את הדוקטורט.
8 .תקציר נושא המחקר באנגלית.
9 .אישור בכתב על הסכמת מנחה להנחיה.
אם יש למועמד פרסומים בספרות מקצועית — עליו לצרפם לבקשה.בהתאם לנתוני תיק המועמד, תשקול ועדת הדוקטורט החוגית את הזמנתו לראיון אישי.
מבנה הלימודים
הלימודים לקראת התואר השלישי מחולקים לשני שלבים
- שלב א', שלא יעלה על שנה.
תלמידי ותלמידות מחקר אשר יחלו את לימודיהם החל משנת הלימודים תשפ"ה יחויבו להשלים במהלך לימודיהם 7 מפגשים מתוך מסגרת ההכשרה של ביה"ס בלום.הרשות ללימודים מתקדמים, ביה"ס בלום ממליץ להשתתף ב 12 מפגשים לפחות.הוועדה ללימודי תואר שלישי רשאית להכיר בגין השתתפות ב 7 מפגשים, כקורס בהיקף של 1 שעה סמסטריאלית ובגין השתתפות ב 12 מפגשים, כקורס בהיקף של 2 שעות סמסטריאליות.
בחינת ידע בעברית
מועמדים בעלי תואר שני ממוסד מוכר להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית חייבים לעמוד בבחינת ידע בעברית כתנאי לקבלתם ללימודים. את הרמה הנדרשת תקבע הוועדה החוגית ללימודי התואר השלישי.
מהלך הלימודים
כל מועמד ללימודי התואר השלישי יבחר מנחה אחד או מנחה בצירוף מנחה שותף מחברי הסגל הבכירים של החוג. על המועמד לקבל בכתב את הסכמתו של המנחה או את הסכמתם של המנחים המיועדים להנחיה. המנחים יאושרו על–ידי ועדת הדוקטורט החוגית. ועדת הדוקטורט תחליט אם להקים ועדה מלווה מורחבת לתלמיד. הוועדה המלווה, שתכלול שלושה חברים ובכללם המנחה שנתן את הסכמתו להנחות את התלמיד, תמונה עם הגשת הצעת המחקר.
בשלב הלימודים הראשון, שיימשך שנה אחת, יעסוק התלמיד בהכנת הצעת מחקר מפורטת שתוגש בחתימת המנחה או המנחים ליו״ר ועדת הדוקטורט החוגית. הוועדה החוגית, בהתייעצות עם מנחה העבודה, תקבע לתלמיד המחקר את תכנית הלימודים שלו ואת היקפה. היקף התכנית לא יעלה על 16 שש״ס ולא יותר מ–4 קורסים. כמו כן, חייבים תלמידי התואר השלישי להשתתף גם בפגישות הסמינריון המחלקתי של החוג. הוועדה רשאית להטיל על התלמיד חובת בחינה (בכתב או בעל–פה) בקורסים שהתלמיד נדרש להשתתף בהם; בסמינריונים נדרשת רק חובת השתתפות פעילה. הוועדה החוגית רשאית לדרוש ידיעת שפות זרות. עם אישור ההצעה על–ידי ועדת הדוקטורט החוגית והרשות ללימודים מתקדמים יעבור המועמד למעמד של תלמיד מחקר שלב ב׳. עם סיום עבודת המחקר יגיש התלמיד את חיבורו באישור המנחה או הוועדה המלווה לוועדת הדוקטורט החוגית.
עם סיום חובותיו של תלמיד המחקר כנדרש על–פי התקנון, ועדת הדוקטורט החוגית תמליץ על העבודה לשיפוט. בתום הליך השיפוט תמליץ הוועדה בפני הדיקן ללימודים מתקדמים לאשר את עבודת הד״ר או לדחותה.
למידע נוסף נא לעיין בתקנון לימודים לתואר השלישי בשנתון זה.
לימודי מסלול ישיר לדוקטורט
מועמד המבקש להירשם כתלמיד מן המניין למסלול ישיר לדוקטורט חייב להיות בעל תואר ראשון בלשון העברית או בבלשנות ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו״ל, שהשיג בלימודי התואר הראשון בשני החוגים שבהם למד ציון משוקלל של 95 לפחות. בוגרי חוגים בלשניים, לשוניים או ספרותיים עם מגמה בלשנית, שציונם המשוקלל לתואר בכל אחד מהחוגים הוא 95 לפחות, ייתכן שיחוייבו בלימודי השלמה. תיק המועמד יכלול את המסמכים הבאים:
1 .טופס בקשת קבלה ללימודים
2 .צילום תעודת ״בוגר״
3 .גיליון ציונים של ״בוגר״
4 .המלצות משני אנשי אקדמיה
5 .קורות חיים בעברית ובאנגלית
6 .נושא המחקר והצהרת כוונות
7 .תקציר נושא המחקר באנגלית
8 .אישור בכתב על הסכמת מנחה
מבנה הלימודים במסלול הישיר לדוקטורט:
א. השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 26 שש״ס לפחות ברמת מ״א, וסיומם בציון משוקלל של 90 לפחות.
ב. הגשת שתי עבודות סמינריוניות. על התלמיד להשיג בעבודות אלו ציון של 90 לפחות.
ג. תנאי מעבר משנה א׳ לשנה ב׳ הם השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 13 שש״ס לפחות, סיומם בציון משוקלל של 90 לפחות והגשת עבודה סמינריונית שזכתה בציון 90 לפחות.
ד. הגשת הצעת מחקר לתואר שלישי לא יאוחר מתחילת הסמסטר הרביעי ללימודים.
משך הלימודים למטלות אלו הוא שנתיים.
לאחר אישור הצעת המחקר לדוקטורט יעבור התלמיד למעמד של תלמיד מחקר שלב ב׳ ויקבל תעודת מוסמך במסגרת המסלול הישיר. משך הלימודים לכתיבת הדוקטורט הוא שלוש שנים.
יש לעיין בתקנון לימודי תואר שלישי המופיע בחלקו הראשון של השנתון (או באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים).
תלמיד המעוניין להפסיק את לימודיו בשלב המוסמך של מסלול הישיר לדוקטורט, ולהשלים את לימודי המוסמך במסלול א' או ב', יהא רשאי לעשות זאת ובלבד שזכאותו לתואר שני במסלול הישיר טרם אושרה. במקרה זה על התלמיד יהיה להשלים את מכסת הלימודים ושאר החובות הנדרשים לקבלת התואר השני במסלול א' או במסלול ב', לפי העניין
מסלול לימודי מחקר מקדים לקראת התואר השלישי
מועמד המבקש להירשם למסלול לימודי מחקר מקדים והוא בעל תואר ״מוסמך״ בלשון עברית ממוסד להשכלה גבוהה בארץ או בחו״ל ללא עבודת גמר, שהשיג בלימודי התואר השני ציון סופי משוקלל 87 לפחות ובכל אחת משלוש העבודות הסמינריוניות 85 לפחות, חייב למלא את התנאים הבאים (מוסמכי חוגים אחרים בלשניים או ספרותיים עם מגמה בלשנית המבקשים להתקבל יחוייבו בלימודי ההשלמה בהמלצת המנחה ובאישור ועדת הדוקטורט והרשות ללימודים מתקדמים):
א. על המועמד להמציא אישור בכתב ממנחה אשר יסכים להנחותו בעבודת הגמר המחקרית (לעניין הסמכות להנחות עבודת תיזה ראו בתקנון לימודים לתואר השני, סעיף 13.1).
ב. על המועמד להגיש נושא מחקר לעבודת הגמר המחקרית (תזה) והצהרת כוונות.
ג. במידת הצורך, יעמוד המועמד בתכנית הלימודים שתקבע לו הוועדה החוגית ללימודי התואר השלישי.
במסלול זה יידרש המועמד לכתוב עבודת גמר מחקרית (תזה), כמקובל במסלול א׳ של לימודי המוסמך, ולהשיג ציון 86 לפחות.
סיום לימודי מסלול מחקר מקדים אין בו משום קבלה אוטומטית ללימודי התואר השלישי.
המועמד יגיש את מועמדותו והוועדה החוגית ללימודי התואר השלישי תמליץ בפני הדיקן ללימודים מתקדמים, אם לקבל את המועמד ללימודי התואר השלישי.
משך הלימודים הנורמטיבי במסלול לימודי מחקר מקדים הוא שנה אחת בלבד. בהמלצת המנחה והוועדה החוגית, ומנימוקים מיוחדים שיירשמו, רשאי הדיקן ללימודים מתקדמים להאריך את תקופת הלימודים בשנה אחת נוספת בלבד.