215 תוכנית בין-תחומית בהתפתחות הילד
התכנית הבינתחומית לתואר שני בהתפתחות הילד
ראש התכנית : פרופסור תרצה יואלס
חברי סגל אקדמי
פרופסור מן המניין : פרופסור דוד אופנהיים, פרופסור אבי שגיא – שורץ (אמריטוס)
מרצה בכיר : פרופסור תרצה יואלס, פרופסור אפרת שר צנזור
מרצה : פרופסור נעמי הברון
עמית הוראה : גברת טלי אשל שביט, דוקטור נורית גור יעיש, דוקטור סמדר דולב, גברת מיכל וינר, דוקטור שירה יובל, דוקטור שירלי שויער
מרכזת התכנית: גב' רחל קורנבליט
מיקום : קומה 7 חדר 7080 בנין רבין
טלפון : 04-8249074
דואר אלקטרוני :rkorenbli@univ.haifa.ac.il
הלימודים לתואר שני בהתפתחות הילד (מוסמך האוניברסיטה)
רקע:
התכניות הבינתחומיות לתואר שני בהתפתחות הילד מיועדות לנשות ואנשי מקצוע עם ניסיון בעבודה עם ילדים: מרפאות.ים בעיסוק, קלינאי.ות תקשורת, פיזיותרפיסטים ופיזיותרפיסטיות, אחי ואחיות בריאות הציבור ובמחלקות ילדים, דיאטנים.ות קליניים.ות, עובדים.ות סוציאליים.ות, שופטי ושופטות משפחה ונוער, עורכי ועורכות דין בתחום המשפחה, אנשי ונשות חינוך מיוחד, אנשי ונשות מדיניות ציבורית ואחרים.ןת.
מטרת הלימודים:
התכניות נועדו לשדרג באופן משמעותי את איכות עבודתם ומעמדם המקצועי של התלמידים.ות. מטרתן להרחיב ולהעמיק את הידע של התלמידות.ים, להקנות כלים להסתכלות ביקורתית ולבנייה של תוכניות התערבות והדרכה וכן של כלי הערכה.
בתכניות מלמדים מורים.ות המובילים.ות בתחומי המחקר ההתפתחותי ובעבודה הקלינית-טיפולית. התוכניות עוסקות בתיאוריה, מחקר ויישומים קליניים ומספקות שלושה בסיסים:
- תיאוריה ומחקר עדכני בהתפתחות הילד.
- תיאוריה ומחקר בנושאים ספציפיים כמו ילדים בעלי לקויות התפתחותיות, אומנה, אימוץ ומסגרות טיפול חוץ ביתיות.
- שיטות תצפית, הערכה והתערבות עם ילדים במסגרות שונות.
בתכנית מושקע מאמץ רב ביצירת מערך קורסים איכותי ושמירה על רמה אקדמית גבוהה, וזאת באווירה לימודית נעימה הקשובה לסטודנטים.ות. הלימודים מבוססים על למידה בקבוצות קטנות, ולפיכך מספר מקומות הלימוד מצומצם.
התואר מוכר לצרכי שכר לכל עובדי ועובדות מקצועות הבריאות המטפלים.ות בילדים בהיקף של למעלה מ 50% במרכזים להתפתחות הילד ובמחלקות/יחידות ילדים.
- תואר ראשון בציון 85 ומעלה לפחות ממוסד מוכר בארץ או בחו"ל במקצוע רלוונטי: עבודה סוציאלית, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, סיעוד, חינוך, משפטים, פיזיותרפיה וכל תחום אחר שניתן יהיה להראות את הרלוונטיות שלו ליעדי התכנית.
- 3 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים
- מועמד/ת בעל תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה, ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב/ת לעמוד בבחינת ידע בעברית, ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה, כתנאי קבלה לתואר.
- מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחו״ל וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה–GRE או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון. פרטים נוספים ניתן למצוא בתקנון לימודי תואר שני
ועדת הקבלה תשקול לגופו של עניין מועמדים שאינם עומדים באופן מלא בכל תנאי הקבלה.
בנוסף על המועמדים :
- למלא קורות חיים
- לצרף תיאור עצמי
- לעבור בחינת כניסה באנגלית
הקבלה בשנה הראשונה הינה למסלול ב' ללא תזה בלבד. ניתן יהיה לעבור למסלול המחקרי (עם תזה) במהלך השנה הראשונה באישור ראש התכנית והוועדה לתואר שני.
משך הלימודים :
משך הלימודים בתכנית הוא שנתיים, הלימודים במסלול הרגיל מתקיימים במשך יום אחד בשבוע, ביום חמישי. עבור תלמידים במסלול עם תזה עשויה להידרש שנה שלישית.
מבנה תכנית הלימודים:
תכנית הלימודים כוללת קורסים ליבה ומגוון רחב של קורסים בקבוצות קטנות. כל קורסי הליבה נלמדים בשנה א' למעט סמינר פרויקט סיום וסמינר התזה שנלמדים בשנה ב'. שאר הקורסים נלמדים בשנה א' או ב'.
קורסי ליבה-חובה
פסיכולוגיה התפתחותית – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
התפתחות רגשית חברתית – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סטטיסטיקה – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מתודולוגיה מחקרית – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
שיטות התערבות התפתחותיות – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
הורות והתקשרות – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
תצפית תינוקות – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סמינריון פרויקט סיום (לתלמידים במסלול ללא תזה שנה ב') – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סמינר תיזה (לתלמידים במסלול עם תזה, שנה ב׳) – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורסים נוספים
התפתחות שפה בגיל הרך – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ילדים בסיכון – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ילדים ומשפט – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
הדרכה רפלקטיבית – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סמינר מתקדם במדעי ההתפתחות – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
הכרת כלי הזמינות הרגשית – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
הכרת הכלי של השלמת ההורה עם האבחנה – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פרויקט סיום:
במסגרת מסלול ללא תזה נכתבת עבודה מסכמת ביקורתית ("פרויקט סיום") על בסיס שילוב בין הניסיון המעשי שהתלמידים מביאים מתחומם והידע ההתפתחותי אותו הם רוכשים בתכנית. הפרויקט מותאם לכל סטודנט באופן אישי בהתבסס על ניסיונו ותחומי העניין שלו. מטרתו של פרויקט הסיום לאפשר את החיבור בין הידע הנרכש בתכנית לבין העיסוק בשדה.
תנאי סיום הלימודים בתכנית:
מסלול א': מסלול עם עבודת גמר מחקרית (תזה) – 36 שעות שבועיות סמסטריאליות ועבודת גמר מחקרית-תזה המהווה 40% מהציון הסופי לתואר.
מסלול ב': מסלול ללא עבודת גמר מחקרית (ללא תזה) – 40 שעות שבועיות סמסטריאליות ופרויקט סיום המהווה 25% מהציון הסופי לתואר.
בסיום הלימודים ולאחר מילוי כל הדרישות יוענק התואר מוסמך האוניברסיטה (MA) בהתפתחות הילד.
תכניות התמחות
תואר שני בהתפתחות הילד עם התמחות בלימודי תנועה בראיה התפתחותית*
תכנית התמחות בלימודי תנועה בראיה התפתחותית בשיתוף עם החוג לפיזיותרפיה, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות
ראש התכנית: פרופ' אפרת שר צנזור
מיועדת לבוגרי תואר ראשון בפיזיותרפיה בלבד
התוכנית הבינתחומית לתואר שני בהתפתחות הילד עם התמחות בלימודי תנועה בראייה התפתחותית מיועדת לפיזיותרפיסטיות.ים עם ניסיון בעבודה עם ילדים. התכנית מציעה מסלול התמקצעות יחודי בישראל המשלב בין התחומים של התפתחות חברתית-רגשית של הילד וקשר מטפל-ילד-הורה לבין תחומי המוטוריקה והתנועה. התלמידות.ים ישתתפו בקורסים של התכנית בהתפתחות הילד וכן בקורסים מהחוג לפיזיותרפיה, בהם הן ירחיבו את הידע על התפתחות, אבחון והתערבות הקשורים למוטוריקה ותנועה של ילדים.
מסלול הלימודים יאפשר לפיזיותרפיסטיות.ים להעמיק את הידע והכישורים הנדרשים להובלה של צוותים רב-מקצועיים המטפלים בילדים ומשפחותיהם.
הלימודים בתכנית מתקיימים בימי חמישי בקמפוס העיר סמוך לתחנת הרכבת 'מרכז השמונה', ובחלק מהסמסטרים על פי אופן בחירת הקורסים גם בימי רביעי בקמפוס הכרמל.
במסלול עם תזה תדרש שנה שלישית.
מסיימי.ות התכנית יהיו זכאים לתואר מוסמך בהתפתחות הילד. *תחום ההתמחות יצוין על גבי אישור הזכאות ותעודת המוסמך.
מבנה התכנית
סטודנט שילמד במסלול ההתמחות מסלול א' עם תיזה
עליו ללמוד 26 שש"ס מקורסי חובה בהתפתחות הילד
10 שש"ס קורסי התמחות במסגרת החוג לפיזיותרפיה
4 שש"ס קורס חובה אינטגרטיבי של תכנית ההתמחות
סה"כ 40 שש"ס
סטודנט במסלול ב' פרויקט גמר
עליו ללמוד 26 שש"ס קורסי חובה בהתפתחות הילד
2 שש"ס קורס בחירה מתקדם בהתפתחות הילד
10 שש"ס קורסי התמחות במסגרת החוג לפיזיותרפיה
4 שש"ס קורס חובה אינטגרטיבי
סה"כ 42 שש"ס
תואר שני בהתפתחות הילד עם התמחות בהפרעות בתקשורת*
תכנית התמחות בשיתוף החוג להפרעות בתקשורת, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות
ראש התכנית: פרופ' אפרת שר צנזור
מיועדת לבוגרי תואר ראשון בהפרעות בתקשורת בלבד
התוכנית הבינתחומית לתואר שני בהתפתחות הילד עם התמחות בלימודי הפרעות בתקשורת מיועדת לקלינאיות.ים תקשורת עם ניסיון בעבודה עם ילדים. התכנית מציעה מסלול התמקצעות יחודי בישראל המשלב בין התחומים של התפתחות חברתית-רגשית של הילד וקשר מטפל-ילד.ה-הורה לבין תחומי השמיעה, הנוירו-קוגניציה והשפה. במסגרת תכנית הלימודים, התלמידות ישתתפו בקורסים של התכנית בהתפתחות הילד וכן בקורסים מהחוג להפרעות בתקשורת.
מסלול הלימודים יאפשר לקלינאי.ות תקשורת להעמיק את הידע והכישורים הנדרשים להובלה של צוותים רב-מקצועיים המטפלים בילדים ומשפחותיהם.
הלימודים בתכנית מתקיימים בימי חמישי בקמפוס העיר סמוך לתחנת הרכבת 'מרכז השמונה', ובחלק מהסמסטרים על פי אופן בחירת הקורסים גם בימי רביעי בקמפוס הכרמל.
במסלול עם תזה תדרש שנה שלישית.
מסיימי.ות התכנית יהיו זכאים.ות לתואר מוסמך בהתפתחות הילד. *תחום ההתמחות יצוין על גבי אישור הזכאות ותעודת המוסמך.
מבנה התכנית
סטודנט שילמד במסלול ההתמחות מסלול א' עם תיזה
עליו ללמוד 26 שש"ס מקורסי חובה בהתפתחות הילד
10 שש"ס קורסי התמחות בהפרעות בתקשורת
4 שש"ס קורס חובה אינטגרטיבי של תכנית ההתמחות
סה"כ 40 שש"ס
סטודנט במסלול ב' פרויקט גמר
עליו ללמוד 26 שש"ס קורסי חובה בהתפתחות הילד
2 שש"ס קורס בחירה מתקדם בהתפתחות הילד
10 שש"ס קורסי התמחות בהפרעות בתקשורת
4 שש"ס קורס חובה אינטגרטיבי
סה"כ 42 שש"ס
תואר שני בהתפתחות הילד עם התמחות בלימודי ריפוי בעיסוק*
תכנית התמחות בשיתוף החוג לריפוי בעיסוק, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות
ראש התכנית :פרופ' אפרת שר צנזור
מיועדת לבוגרי תואר ראשון בריפוי בעיסוק בלבד
התוכנית הבינתחומית לתואר שני בהתפתחות הילד עם התמחות בלימודי ריפוי בעיסוק מיועדת למרפאות.ים בעיסוק עם ניסיון בעבודה עם ילדים. התכנית מציעה מסלול התמקצעות יחודי בישראל המשלב בין התחומים של התפתחות חברתית-רגשית של וקשר מטפל-ילד.ה-הורה לבין תחומי הויסות, התפקוד היומיומי וההשתתפות. במסגרת תכנית הלימודים, התלמידות והתלמידים ישתתפו בקורסים של התכנית בהתפתחות הילד וכן בקורסים מהחוג לריפוי בעיסוק
מסלול הלימודים יאפשר למרפאות.ים בעיסוק להעמיק את הידע והכישורים הנדרשים להובלה של צוותים רב-מקצועיים המטפלים בילדים ומשפחותיהם.
הלימודים בתכנית מתקיימים בימי חמישי בקמפוס העיר סמוך לתחנת הרכבת 'מרכז השמונה', ובחלק מהסמסטרים על פי אופן בחירת הקורסים גם בימי רביעי בקמפוס הכרמל.
במסלול עם תזה תדרש שנה שלישית.
מסיימי.ות התכנית יהיו זכאים.ות לתואר מוסמך בהתפתחות הילד. *תחום ההתמחות יצוין על גבי אישור הזכאות ותעודת המוסמך.
מבנה התכנית
סטודנט שילמד במסלול ההתמחות מסלול א' עם תיזה
עליו ללמוד 26 שש"ס מקורסי חובה בהתפתחות הילד
10 שש"ס קורסי חובת בחירה ובחירה בהתמחות בריפוי בעיסוק
4 שש"ס קורס חובה אינטגרטיבי של תכנית ההתמחות
סה"כ 40 שש"ס
סטודנט במסלול ב' פרויקט גמר
עליו ללמוד 26 שש"ס קורסי חובה בהתפתחות הילד
2 שש"ס קורס בחירה מתקדם בהתפתחות הילד
10 שש"ס קורסי חובת בחירה ובחירה בריפוי בעיסוק
4 שש"ס קורס חובה אינטגרטיבי של תכנית ההתמחות
סה"כ 42 שש"ס
תכניות לימודים ופירוט הקורסים בכלל מסלולי ההתמחות נמצאים באתר התכנית.
תכנית לימודי דוקטורט בינתחומי בהתפתחות הילד
ראש התכנית: פרופסור תרצה יואלס
מטרת התכנית
מטרת התכנית הינה להעניק הכשרה מחקרית מתקדמת ברמת דוקטורט לאנשי מקצוע העובדים בתחום התפתחות הילד, כגון מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת, אנשי חינוך בגיל הרך, עובדים סוציאליים ואחיות, המעוניינים להעמיק במחקר שיחודו נקודת מבט בינתחומית המשלבת את תחום הדעת של מקצועם ואת תחום הידע המחקרי של מדעי ההתפתחות.
עבודות הדוקטורט משלבות אספקטים רגשיים-חברתיים בהתפתחותם של ילדים, שהינם תחום המומחיות של מורי התכנית, יחד עם אספקטים המבוססים על תחומי הדעת של מקצועות הבריאות והחינוך. לצורך כך, אנו מעודדים את התלמידים לגייס מנחה נוסף ממקצוע האם שלהם.
תכנית הלימודים
בתכנית הלימודים מתקיימים שני מסלולים:
א. מסלול רגיל
ב. מסלול לימודי מחקר מקדים
א. מסלול רגיל
תנאי קבלה ודרישות עיקריות:
- תואר "מוסמך" עם עבודת גמר מחקרית (תזה) בהתפתחות הילד או בתחומים נושקים הקשורים לעיסוק עם ילדים, ממוסד אקדמי מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ.
- ציון ממוצע של 85 לפחות בתואר הראשון.
- ציון ממוצע של לפחות 90 בלימודי התואר השני ולפחות 90 בעבודת הגמר המחקרית.
לפחות שני מכתבי המלצה מחברי סגל אקדמי. אחד ממכתבי ההמלצה יהיה מטעם מנחה עבודת הגמר המחקרית. אלא אם כן מנחה עבודת הגמר המחקרית הוא המנחה המיועד לתואר שלישי. במקרה זה, לא נדרשת המלצה אקדמית מטעמו וניתן להסתפק בהמלצה אחת אחרת בלבד.
אישור בכתב בדבר התקשרות עם מנחה מסגל התכנית להתפתחות הילד המוכן להנחות את המועמד/ת בעבודת הדוקטורט.
- הצהרת כוונות של המועמד/ת לגבי המחקר המוצע, מאושרת על ידי המנחה המיועד. ההצהרה תהיה בהיקף של עד 5 עמודים (לא כולל הסימוכין) במבנה של: מבוא (רקע, שאלות/השערות המחקר), שיטה, חשיבות וחדשנות המחקר, ועדת אתיקה, סימוכין
- אישור הוועדה ללימודי תואר שלישי
תכנית הלימודים
א. התכנית מעניקה תואר "דוקטור לפילוסופיה".
ב. המדריך או הוועדה המלווה של עבודת הד"ר יקבעו לתלמיד המחקר את תכנית הלימודים. ועדת הד"ר החוגית תאשר את התוכנית והיקפה.
ג. כל תלמיד יחוייב בשיעורים בהיקף של 16 שש"ס במהלך לימודי הדוקטורט. בחירת השיעורים תיעשה תוך היוועצות בין המונחה למנחה/וועדה מלווה. תלמידי ד"ר יידרשו לעמוד בכל החובות באותם קורסים, או בחובות חלופיים שייקבעו על ידי המרצים בקורסים.
ד. מומלץ כי מחצית לימודי הדוקטורט יסתיימו בשלב א'.
ה. התלמיד לא יוכל למסור את עבודת הדוקטורט לשיפוט לפני שסיים את מכסת השיעורים כנדרש בלימודי הדוקטורט.
ו. תלמיד דוקטורט מחויב בהשתתפות במשך שנתיים בקורס "בפורום הדוקטורנטים" המתקיים בחוג.
ז. סטודנטים שיחלו לימודיהם בתשפ"ב והלאה, חייבים ללמוד את הקורס "כתיבה מדעית באנגלית".
ח. תלמידי ותלמידות מחקר אשר יחלו את לימודיהם החל משנת הלימודים תשפ"ה, יחויבו להשלים במהלך לימודיהם 7 מפגשים מתוך מסגרת ההכשרה של ביה"ס בלום. הרשות ללימודים מתקדמים, ביה"ס בלום ממליץ להשתתף ב – 12 מפגשים לפחות. הוועדה ללימודי תואר שלישי רשאית להכיר בגין השתתפות ב- 7 מפגשים, כקורס בהיקף של 1 שעה סמסטריאלית ובגין השתתפות ב – 12 מפגשים, כקורס בהיקף של 2 שעות סמסטריאליות.
ט. סטודנט/ית אשר ייטלו חלק ב- 14 מפגשים, יוכלו לזכות בהכרה של 2 שעות /שבועיות סמסטריאליות, וזאת, בכפוף לאישור הוועדה ללימודי תואר שלישי ובלבד שעמד במשך הזמן הנורמטיבי ללימודים הקבוע בתקנון.
י. מסגרת ההכשרה של בית ספר בלום תפורסם באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים, בית ספר בלום:
בית ספר ללימודים מתקדמים ע״ש בלום – הרשות ללימודים מתקדמים (haifa.ac.il)
ב. מסלול לימודי מחקר מקדים
תנאי קבלה למסלול לימודי מחקר מקדים:
- תואר "מוסמך" בהתפתחות הילד או בתחומים נושקים הקשורים לעיסוק עם ילדים, ללא עבודת גמר מחקרית, ממוסד אקדמי מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל, בציון משוקלל של 90 לפחות.
מבנה הלימודים במסלול לימודי מחקר מקדים
- משך הלימודים הינו שנה אחת בלבד.
- במהלך לימודיו יידרש התלמיד להשלים כתיבת עבודת גמר מחקרית.
- סיום הלימודים במסלול המחקר המקדים אינו מהווה קבלה אוטומטית ללימודי תואר שלישי.
ג.תכנית הלימודים למועמדים בעלי תואר שני מחוג אחר
מועמדים בעלי תואר שני שאינם בוגרי התוכנית הבינתחומית לתואר שני בהתפתחות הילד, יתבקשו טרום רישומם ללימודי תואר שלישי, ללמוד את הקורסים הבאים מהתוכנית לתואר שני:
- מתודולוגיה מחקרית בהתפתחות הילד (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
- פסיכולוגיה התפתחותית למתקדמים (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
- תצפית ילד, דיאדה וטריאדה (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
- הכרת הכלים זמינות רגשית והשלמה עם האבחנה (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)