308 לקויות למידה
לקויות למידה
לימודים לתואר שני
ולימודים לתואר דוקטור לפילוסופיה
ראש המחלקה: פרופסור אוסיד ח'טיב
יושב ראש הוועדה המחלקתית לתואר שני: דוקטור אורלי ליפקה
יושב ראש הוועדה המחלקתית לתואר שלישי: פרופסור אוסיד ח׳טיב
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המנין: פרופסור אוסיד ח׳טיב, פרופסור תמי קציר, פרופסור דוד שר, פרופסור אורלי רובינשטיין
פרופסור אמריטוס: פרופסור אבי קרני, פרופסור מיכל שני (מומחה)
פרופסור חבר: פרופסור רפיק אברהים, פרופסור ליאת גולדפרב, פרופסור מרק לייקין, פרופסור ענת פריאור- אונגר
מרצה בכיר: דוקטור אורלי ליפקה, דוקטור שלי מילר-שאול, דוקטור יסמין שלהוב-עואד
.
מזכירות המחלקה
עוזרת מנהלית לראש המחלקה: גברת אילנה רונן
דואר אלקטרוני: ironen@univ.haifa.ac.il
מזכירת המחלקה: גברת קרין רבינוביץ
דואר אלקטרוני: krabinov@staff.haifa.ac.il
שעות קבלה: ימים א-ה בין השעות: 13:00-11:00
טלפון: 04-8240858, 04-8249083
חדר 442 קומה 4 בנין חינוך
אתר המחלקה באינטרנט:
באתר זה מופיע מידע אודות תחומי המחקר וסגל המרצים במחלקה, מידע הנוגע לתוכניות השונות במחלקה ולוח מודעות המתעדכן באופן שוטף.
תכניות הלימודים
הלימודים מתנהלים במסלול א (הכולל כתיבה של עבודת גמר מחקרית) ובמסלול ב (ללא עבודת גמר מחקרית).
הלימודים מתקיימים בתכניות הלימוד הבאות:
- לקויות למידה עם התמחות באבחון וטיפול ילדים ומבוגרים.
- לקויות למידה עם התמחות באבחון וטיפול ילדים ומבוגרים בשפה הערבית.
- פסיכולוגיה חינוכית.
- לקויות למידה עם התמחות בקריאה ואוריינות.
- לקויות למידה עם התמחות בקריאה ואוריינות בשפה הערבית.
- תכנית מוח ולמידה.
- קשיים ולקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה. תכנית משותפת למחלקה ללקויות למידה ולמחקלה לחינוך מתמטי.
תנאי קבלה
(ראה גם תנאי קבלה ייחודיים לתכניות השונות)
1. תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ (ציון מינימלי מפורט בסעיף תנאי הקבלה של כל תכנית).
2. סטודנטים שיסיימו את לימודיהם בשנת הלימודים הנוכחית יצרפו גיליון ציונים, אישור רשמי לממוצע הציונים (סופי או זמני), וכן אישור לגבי יתרת חובותיהם לתואר ראשון (אין אפשרות להתחיל את לימודי התואר השני ללא סיום חובות שמיעה בתואר הראשון).
3. בעלי תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית, יידרשו לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה כתנאי לקבלתם ללימודים.
4. מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחוץ לארץ וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישאל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחוייבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה-GRE.
5. ראיון אישי בשלב המיון הסופי – אליו יוזמנו רק המועמדים המתאימים.
במחלקה ללקויות למידה מספר המקומות מוגבל ולכן בפועל יתכן שנקודות החתך לקבלה תהיינה גבוהות מן המפורט בתנאי הקבלה.
אין כל התחייבות לקבל את המועמד/ת למסלול לימודי שביקש (להלן), גם אם מילא את כל תנאי המינימום הנדרשים.
לימודי השלמה
קבלה לתכניות השונות מותנית בקבלת ציון של 85 לפחות בכל אחד מהקורסים בלימודי התואר הראשון:
אספקטים נוירופסיכולוגיים של הלמידה 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
פסיכולוגיה קוגניטיבית 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
לגבי כל קורס עבורו מבוקש פטור, יש להמציא את המסמכים הבאים: סילבוס, ציון 85 לפחות, היקף הקורס (שעות), נקודות זכאות, שם ותואר המרצה, יש להמציא מסמכים אלה בעת הרישום.
בקשות לפטור מלימודי השלמה (על סמך קבלת ציון סופי בלימודי התואר הראשון) יש להגיש עד היום הראשון לפתיחת שנת הלימודים. פטורים מלימודי השלמה על סמך המסמכים יידונו עד תום השבוע הראשון ללימודים.
לא יידונו בקשות לפטורים לאחר מועד זה.
מסלולי לימוד במחלקה ללקויות למידה
במחלקה קיימים שני מסלולים:
מסלול א (כתיבת עבודת גמר מחקרית – תזה)
מסלול זה כולל לימוד קורסים בהתאם לתוכנית הלימודים המפורטת בהמשך, הגשת עבודה סמינריונית אחת והגשת תזה.
רישום למסלול א אינו מבטיח הישארות בו שכן על הסטודנט לעמוד בתנאים נוספים:
ציון של 80 לפחות בקורס הסטטיסטיקה הבסיסי;
ממוצע של 87 לפחות בקורסי החובה;
ציון של 85 לפחות בעבודה סמינריונית של שנה א;
התקשרות עם מנחה מתוך מרצי המחלקה שמורשה להנחות עבודות גמר בתום שנה א והגשת הצעה לתזה בתום סמסטר שלישי ללימודים.
סטודנטים שלא יעמדו בלוח זמנים זה יועברו למסלול ב.
הערה: רישום למסלול א איננו מבטיח מראש מנחה לכל סטודנט או בכל נושא שהסטודנט מעוניין בו.
ועדת אתיקה
חובה לקבל אישור ועדת אתיקה להצעת המחקר.
על פי החלטת הסנאט, כל הסטודנטים הכותבים עבודת גמר מחקרית (תזה) חייבים לקבל אישור ועדת אתיקה למחקר בבני אדם.
לוח הזמנים להגשות: מיד לאחר אישור הצעת המחקר על ידי הועדה המחלקתית לתארים מתקדמים.
את הפניות יש להגיש בשלב זה על פי הנחיות וועדת אתיקה באתר הפקולטה
הפניות יוגשו לועדת האתיקה בשם ובחתימת הסטודנט והמנחה/ים. כל סטודנט ומנחה הכלולים בפנייה חייבים להציג אישור על סיום קורס אתיקה מקוון למחקר בבני אדם (פרטים באתר).
לידיעתכם, במקרה של מחקרים שמתנהלים בתוך מוסדות חינוכיים של משרד החינוך, יש לפנות למשרד המדען הראשי לשם קבלת אישור מטעמם.
מסלול ב
מסלול זה כולל לימוד קורסים בהתאם לתכנית הלימודים המפורטת בהמשך, הגשת שתי עבודות סמינריוניות ועמידה בבחינה מסכמת או פרויקט גמר.
רשאי לגשת לבחינה מסכמת / פרויקט גמר כל מי שסיים את חובותיו בתואר השני, כולל הגשת כל המטלות בקורסים וסיום פרקטיקום ילדים ומבוגרים (אבחון וטיפול).
המסיימים מסלול ב אינם יכולים להמשיך ללימודי התואר השלישי.
מסלול ישיר לדוקטורט עם עבודת גמר מחקרית (תזה)
בכל התוכניות למסלול א קיימת גם אפשרות למסלול לימודים ישיר לדוקטורט בתום שנה א.
הקבלה למסלול זה היא על בסיס ציוני שנה א, הסכמת מנחה, אישור ועדת דוקטורט מחלקתית בכפוף לתקנון הרשות ללימודים מתקדמים (לימודי תואר שלישי)
מסלול לימודי מחקר מקדים
המסלול מיועד למועמדים המבקשים להירשם ללימודי מחקר מקדים (השלמות לדוקטורט) ומבקש להשלים את עבודת הגמר לתואר שני (תזה).
מועמדים ותנאי קבלה:
א. בעל תואר מוסמך ללא עבודת גמר ממוסד אקדמי מוכר בציון סופי של 85 לפחות ובכפוף לתקנון הרשות ללימודים מתקדמים.
ב. הסכמה בכתב ממנחה אשר מסכים להנחותו בעבודת הגמר המחקרית.
דרישות המסלול:
א. השלמת כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה).
ב. במידת הצורך, עמידה בתכנית הלימודים אשר תוטל על ידי הוועדה המחלקתית ללימודי התואר השלישי או המנחה.
יש לציין כי סיום הלימודים במסלול זה אינו מהווה קבלה אוטומטית ללימודי תואר שלישי. קבלה ללימודי תואר שלישי מותנית בתנאי קבלה שנזכרו לעיל.
התכנית ללקויות למידה עם התמחות באבחון וטיפול ילדים ומבוגרים
ראש תכנית: דוקטור שלי שאול
התוכנית מקנה תואר שני בלקויות למידה עם התמחות קלינית יישומית. תכנית הלימודים הינה בת 5 סמסטרים יומיים וחצי לימודים (כולל פרקטיקום).
הלימודים בתוכנית עוסקים בהיבטים תיאורטיים, מחקריים וישומיים של תהליך הלמידה התקין והלקויי. על מנת להבין את תהליך הלמידה בקרב כלל הלומדים, ולאפשר התערבות יעילה והוראה מותאמת, ישנה העמקה במיומנויות אקדמיות שונות כגון קריאה כתיבה וחשבון. במהלך הלימודים הסטודנטים ילמדו קורסים מגוונים העוסקים בתהליכי הלמידה השונים החל משלב הרכישה ועד הבגרות. הלימודים מתמקדים הן באוכלוסיות תקינות והן באוכלוסיות בעלות לקויות או קשיים בתהליכי הלמידה השונים בקרב ילדים ומבוגרים. התואר מקנה גם ידע יישומי ומכשיר את הסטודנטים לאבחן ולטפל בצורה פרטנית וקבוצתית בילדים, במתבגרים ובמבוגרים.
התמחות זו כוללת את גיל הילדות (בית הספר היסודי), בוגרים צעירים (חטיבת ביניים ותיכון) ומבוגרים. ההתמחות היישומית נערכת בקליניקות באוניברסיטה ובמסגרות חינוכיות. מטרת התוכנית ללקויי למידה להכשיר מומחים למחקר, הוראה, אבחון וטיפול קבוצתי ופרטני ועבודה מערכתית בתחום לקויות הלמידה.
ניתן לסיים את הלימודים לתואר מוסמך במסלול א (עם עבודת גמר מחקרית) או במסלול ב (ללא עבודת גמר מחקרית). תכנית הלימודים מכשירה ברמה תיאורטית וקלינית.
בתעודת הגמר יצוין שהלומד סיים את לימודיו במחלקה ללקויות למידה. סטודנט אשר יסיים את קורסי ההתמחות ליבה יישומית, תחום ההתמחות יצוין על גבי תעודת המוסמך.
סטודנטים אשר יסיימו בהצלחה את לימודי התואר השני יוכלו להתקבל לעבודה במרכזים לאבחון וטיפול בלקויות למידה.
המעוניינים להשתלב בתחום זה במערכת החינוך בתפקיד מומחה לאבחון וטיפול בתפקודי למידה חייבים גם בתעודת הוראה (ראה סעיף תעודת הוראה).
תנאי קבלה
– תואר ראשון בציון ממוצע של 85 לפחות ולא פחות מ-80 בכל מחלקה.
– קורות חיים ולפחות שתי המלצות. על ההמלצות להתייחס הן ליכולת האקדמית והן ליכולת הטיפולית של המועמדים.
– ראיון אישי בשלב המיון הסופי – אליו יוזמנו רק חלק מן המועמדים.
משך הלימודים
תכנית לימודים בת שנתיים וחצי- 5 סמסטרים, במשך יומיים וחצי (כולל פרקטיקום).
במסגרת מסלול א נלמדים 44 שעות שבועיות סמסטריאליות, ובמסגרת מסלול ב נלמדים 52 שעות שבועיות סמסטריאליות.
סטודנטים במסלול א יכולים ללמוד סמסטר נוסף, במסגרתו יסיימו את עבודת הגמר המחקרית (תזה) ויגישו אותה לשיפוט.
לקויות למידה עם התמחות באבחון וטיפול ילדים ומבוגרים בשפה הערבית
ראש תכנית: דוקטור יסמין שלהוב- עואד
תוכנית לימודים אקדמית וקלינית ייעודית בנושא לקויות למידה בשפה הערבית. התוכנית מונחית עפ״י גישה אבחונית מקיפה ורב תחומית. מטרת התוכנית להכשיר מומחים לחקר, אבחון, טיפול פרטני ועבודה מערכתית בתחום לקויות הלמידה בשפה הערבית, שפת האם של המאובחנים ו/או המטופלים.
משך הלימודים והיקפם זהה לתוכנית ללקויות למידה בתוספת קורסים ייעודיים ללקויות למידה בשפה הערבית.
תנאי קבלה
– תואר ראשון בציון ממוצע של 85 לפחות ולא פחות מ-80 בכל מחלקה.
– קורות חיים ולפחות שתי המלצות. על ההמלצות להתייחס הן ליכולת האקדמית והן ליכולת הטיפולית של המועמדים.
– ראיון אישי בשלב המיון הסופי – אליו יוזמנו רק חלק מן המועמדים.
– נדרש ידע בערבית ברמה של שפת-אם.
משך הלימודים
תכנית לימודים בת שנתיים וחצי – 5 סמסטרים במשך יומיים וחצי (כולל פרקטיקום).
במסגרת מסלול א נלמדות 44 שעות שבועיות סמסטריאליות. במסגרת מסלול ב נלמדות 52 שעות שבועיות סמסטריאליות.
סטודנטים במסלול א יכולים ללמוד סמסטר נוסף, במסגרתו יסיימו את עבודת הגמר המחקרית (תזה) ויגישו אותה לשיפוט.
בתעודת הגמר יצוין שהלומד סיים את לימודיו במחלקה ללקויות למידה. סטודנט אשר יסיים את קורסי ההתמחות ליבה יישומית, תחום ההתמחות יצוין על גבי תעודת המוסמך.
מבנה הלימודים לתוכניות לקויות למידה ולקויות למידה עם התמחות בשפה העברית והערבית
שנה א
שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
קשב והפרעות קשב – 2
אנגלית כשפה זרה – 2
נוירו ביולוגיה של הקוגניציה – 2
סטטיסטיקה לתואר שני – 4
התפתחות תקינה בחשבון ולקויות חשבון – 2
היבטים פדגוגיים מערכתיים בטיפול – 2
מבוא לאבחון בבתי ספר – 2
אבחון הערכה וסוגיות מתקדמות באוכלוסיות מיוחדות – 2
קריאה ולקויות קריאה, תיאוריה, מיפוי והערכה – 4
לתוכנית לקויות למידה
בלשנות עברית, התפתחות השפה התקינה והלקויה – 2
תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא – 2
תיאוריה והתערבות בקריאה – 2
לתוכנית לקויות למידה עם התמחות בשפה הערבית
בלשנות ערבית, התפתחות השפה התקינה והלקויה – 2
תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא בשפה הערבית – 2
תיאוריה והתערבות בקריאה בשפה הערבית – 2
הכשרה מעשית:
טיפול מערכתי בבית הספר ו- 4 דוחות הערכה ואבחון ילדים
שנה ב
שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
סמינר תזה (חובה למסלול א) – 2
שיטות מחקר כמותיות במחקר חינוכי (חובה למסלול א) – 4
הערכה והתערבות בקשיים בחשבון – שיעור – 2
כתיבה והבעה בכתב: התפתחות תקינה ולקויה – 2
פרויקט גמר – חלק א (חובה למסלול ב לא לשקלול) – 1
אספקטים רגשיים של טיפול חינוכי – 2
לתוכנית לקויות למידה
אבחון מתקדם: מילדים עד מבוגרים – 2
לתוכנית לקויות למידה עם התמחות בשפה הערבית
אבחון לקויות למידה בשפה הערבית: היבטים דיאגנוסטיים – 2
הכשרה מעשית:
4 אבחוני ילדים – 2 אבחוני מבוגרים
שנה ג
פרויקט גמר – חלק ב (חובה למסלול ב לא לשקלול) – 1
תרגיל בהערכה והתערבות בקשיים בחשבון – 2
סדנא בהתערבות מתבגרים ומבוגרים – 2
הכשרה מעשית:
סיום אבחונים וטיפול בקשיים בחשבון בבית הספר
סמינריונים
מסלול א: סמינר אחד בהיקף של 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
מסלול ב: שני סמינריונים בהיקף של 8 שעות שבועיות סמסטריאליות
שיעורי בחירה
תלמידים במסלול ב – יש ללמוד שיעור בהיקף של 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
הפסקת לימודים
סטודנט יוגדר כתלמיד במצב לימודים לא תקין באחד משני המקרים הבאים:
– לא סיים בציון 80 לפחות בכל אחד מקורסי החובה הקליניים.
– קיבל ציון נכשל בשני קורסי חובה או יותר.
סטודנט אשר ימצא במצב אקדמי לא תקין, יופסקו לימודיו במחלקה.
פרקטיקום (הכשרה קלינית יישומית)
התמחות קלינית-יישומית (הן במסלול א והן במסלול ב) מחייבת עמידה בכלל תוכנית הפרקטיקום. התוכנית כוללת שעורים קליניים והתנסות מעשית, ומטרתה – הקניית מיומנויות מקצועיות בתחומי האבחון והטיפול בלקויי למידה, תוך יצירת אינטגרציה בין ידע תיאורטי ומחקרי לבין ההתנסות. לימודי הפרקטיקום כוללים התמחות בשלוש חטיבות גיל: גילאי ילדות, מתבגרים ומבוגרים.
א. פרטים ונהלים הקשורים בתכנית הפרקטיקום
ההתמחות באבחון ובטיפול מלווה בהדרכה הניתנת במסגרת קבוצתית ובמסגרת פרטנית. הסטודנט שותף בתהליך ההערכה על התקדמותו.
בשנה א – חשיפה למערך הבית ספרי והתנסות בעבודה קבוצתית ופרטנית עם תלמידים בכיתות א-ו העוסקים ברכישת מיומנויות היסוד ו/או התנסות בגני ילדים. התמחות באבחון וטיפול הינה לפי מודל התגובה להתערבות בבתי ספר יסודיים בכיתות ב עד ו וכולל עבודה פרטנית וקבוצתית כמו גם כתיבת דוחות הערכה
בשנה ב – התמחות באבחון לגילאי יסודי, חטיבה, תיכון ומבוגרים.
בשנה ג – המשך התמחות באבחון וטיפול במתבגרים ומבוגרים.
פרקטיקום שנה א
הפרקטיקום יתקיים בימי ה לאורך כל השנה ויתבצע בבתי ספר בכיתות א -ו. הסטודנט יכנס לבית ספר ויכיר את המערך הבית ספרי את אנשי המפתח בבית הספר, ואת השיטות השונות להקניית הקריאה. במהלך הפרקטיקום הסטודנט יתנסה בהעברת כלים המערכים את הבסיס השפתי ואת תהליך רכישת הקריאה והבנת הנקרא בגילאים המתאימים, וכמו כן יתנסה בכלים למיפוי כיתתי של יכולת הקריאה. מעבר לכך כל סטודנט יתנסה בהערכה פרטנית של תלמידים מכיתות היסוד השונות במיומנויות הקריאה הבסיסיות, הסטודנט יעבוד עם ילד בצורה פרטנית כמו גם עם קבוצה של ילדים במשך השנה, לאחר העבודה עם הילד הסטודנט יכתוב דוחות הערכה וכן תכנית התערבות מומלצת לילד שאתו יעבוד.
במסגרת הפרקטיקום הסטודנטים יחשפו ויתנסו במודל התגובה להתערבות בבתי ספר יסודיים. הסטודנטים יערכו מיפויים, והערכות עומק. לאחר מכן הם יעבירו התערבות מבוססת מחקר במשך 15 שבועות יום בשבוע. בנוסף יתנסו הסטודנטים בכתיבת תוכנית טיפולית לתלמידים מתקשים שלא הגיבו להתערבות.
הפרקטיקום הטיפולי נערך בבתי ספר יום בשבוע לאורך כל סמסטר א וב ויכלול גם מפגשים לאורך חופשת הסמסטר. בנוסף, הסטודנט יתנסה בטיפול קבוצתי עם 3-4 תלמידים מתקשים ובהפעלת תכנית התערבות מערכתית. סך הכל 5 שעות שבועיות, כולל הנחייה בבתי הספר.
בתכנית לקויות למידה עם התמחות באבחון וטיפול בשפה העברית: הפרקטיקום הטיפולי נערך ביום ה הכולל הדרכה. מורות מאמנות מלוות את התהליך הטיפולי בבית הספר
השיבוץ נעשה על ידי רכזות הפרקטיקום לפי שיקולים ענייניים, שאינם בהכרח שיקולי הקרבה לאזור המגורים ו/או לאוניברסיטה.
בתוכנית לקויות למידה עם התמחות באבחון וטיפול בשפה הערבית: הפרקטיקום הטיפולי נערך ביום ה' הכולל הדרכה. התהליך הטיפולי בבתי הספר ילווה בהדרכת מדריכות פרקטיקום מטעם האוניברסיטה.
פרקטיקום שנה ב
הפרקטיקום באבחון נערך במסגרת הקליניקות באוניברסיטה. ימי האבחונים לגילאי יסודי, חטיבת ביניים ותיכון הם ב או ג וימי ה. כל אבחון מתבצע בין השעות 8:00 – 15:00.
יום נוסף נדרש להנחיה בכתיבת דוח ולמפגש משוב עם הורים. בשנה ב בסמסטר א נעשות שתי תצפיות על אבחון של תלמיד יסודי ושל תלמיד חטיבה. נכתבים דוחות אבחון על התצפיות. בסמסטר ב מבצעים שלושה: 1-2 לתלמידי יסודי ו-1-2 לתלמידי חטיבה. סך הכל מוגשים 5 דוחות אבחון.
הסטודנטים יגיעו למסגרות הפרקטיקום הטיפולי גם במהלך החופשה בין הסמסטרים ועד סוף שנת הלימודים בבית הספר ובאוניברסיטה.
על כל שינוי, חובה על הסטודנט לדווח לרכזת/מדריכת הפרקטיקום (היעדרות ממושכת, הפסקת לימודים, אי התאמה של הילד המטופל לסטודנט, היעדרות ממושכת של ילד הגן/בית הספר, אי הגעה למפגשי החונכות ו/או חוסר שיתוף פעולה מצד הסטודנט הנחנך).
היעדרות של סטודנט מעל ל- 20% ממסגרות השיבוץ לפרקטיקום כמוה כציון – לא עובר.
המחלקה שומרת את הזכות להחליט כי סטודנט אינו עומד בדרישות הפרקטיקום וכי עליו להפסיק את ההתמחות עד סיום סמסטר ב – דהיינו עד לסיום האבחון החמישי של ילדים ונוער.
ציון 80 לפחות בכל קורסי החובה הקליניים והמסגרות המעשיות הינו תנאי מעבר בכל שנה לצורך המשך ההתמחות.
לקראת סוף שנה ב ובשנה ג מבוצעים 3 אבחוני מבוגרים. ימי האבחונים בקליניקה למבוגרים – על פי קביעה עם המאבחנות.
הסטודנטים צופים בשני אבחונים, מבצעים אבחון אחד מלא לבד ומגישים שלושה דוחות אבחון של מבוגרים.
הפרקטיקום הטיפולי מבוגרים: נערך בקרב מתבגרים או מבוגרים. הסטודנטים יתנסו בפרוייקט עם פן יישומי בקרב מבוגרים/מתבגרים לקויי למידה. תינתן הנחיה מלווה לפרוייקט.
על כל סטודנט להיות נוכח בכל הסדנאות ושיעורי ההתערבות ולהעביר אותן לקהל היעד.
פרקטיקום שנה ג
על סטודנטים במסלול ב לסיים את כל החובות של הקורסים כולל סיום האבחונים עד סוף סמסטר א של שנה ג (לא כולל חופשת הסמסטר).
סטודנט שלא יעמד בדרישות אלו יצטרך לבקש הארכת לימודים מהמחלקה ומהרשות ללימודים מתקדמים ולא יוכל לקבל את התואר באותה שנה.
הסטודנטים אחראים לקבוע את המועדים של האבחונים בהקדם על מנת שיסיימו את חובותיהם בזמן.
אבחונים מתקיימים בין 1 לספטמבר ל- 30 בדצמבר.
ב. תנאי מעבר לשנה ב
סטודנט שלא יסיים את הקורסים הקליניים הבאים בציון 80 לפחות ויהיה נוכח ברוב השיעורים, לא יוכל להתחיל את הפרקטיקום בשנה ב.
שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
היבטים פדגוגיים מערכתיים בטיפול – 2
התפתחות תקינה ומוכנות ללמידה בילדות – 2
תיאוריה והתערבות בקריאה – 2
תיאוריה והתערבות בקריאה בשפה הערבית – 2
מבוא לאבחון בבתי ספר – 2
אבחון הערכה וסוגיות מתקדמות באוכלוסיות מיוחדות – 2
תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא – 2
תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא בשפה הערבית – 2
קורסים חופפים בשפה העברית הערבית כל סטודנט בהתאם לתוכנית הלימוד שלו.
התמחות קלינית-יישומית באבחון וטיפול בליקויי למידה:
על מנת לסיים תואר שני עם התמחות באבחון וטיפול על הסטודנט לסיים בציון 80 לפחות את כל קורסי ההתמחות. קורסי ההתמחות כוללים שתי קבוצות של קורסים. קבוצה אחת הינה קורסים שנלמדים בכל מקרה במסגרת לימודי החובה של כל הסטודנטים.
להלן רשימה של קורסי החובה הקליניים לשתי התוכניות:
מספר קורס – שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
היבטים פדגוגיים מערכתיים בטיפול – 2
מבוא לאבחון בבתי ספר – 2
אבחון הערכה וסוגיות מתקדמות באוכלוסיות מיוחדות – 2
הערכה והתערבות בקשיים בחשבון – שיעור – 1
הערכה והתערבות בקשיים בחשבון –תרגיל – 1
אבחון מתקדם מילדים למבוגרים – 2
סדנא בהתערבות מתבגרים ומבוגרים – 2
לתכנית לקויות למידה
תיאוריה והתערבות בקריאה – 2
תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא – 2
לתכנית לקויות למידה עם התמחות בשפה הערבית
תיאוריה והתערבות בקריאה בשפה הערבית – 2
תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא בשפה הערבית – 2
פרקטיקום בחשבון (הכשרה קלינית יישומית)
הפרקטיקום כולל שעורים קליניים והתנסות מעשית, ומטרתו – הקניית מיומנויות מקצועיות בתחומי האבחון והטיפול בלקויי למידה בחשבון, תוך יצירת אינטגרציה בין ידע תיאורטי ומחקרי לבין ההתנסות. לימודי הפרקטיקום כוללים התמחות בחשבון בגילאי ילדות.
א. פרטים ונהלים הקשורים בתוכנית הפרקטיקום בחשבון
הפרקטיקום באבחון וטיפול בחשבון מלווה בהדרכה הניתנת במסגרת קבוצתית ובמסגרת פרטנית.
בשנה ב – התמחות באבחון וטיפול בתחום החשבון לגילאי יסודי כיתות ב עד ד.
בשנה ג – התמחות באבחון וטיפול בתחום החשבון לגילאי יסודי כיתות ה.
פרקטיקום בחשבון בשנה ב וגם בשנה ג כולל תצפיות והדרכות קבועות מתבצעות ביום ההתנסות בבית הספר. הסטודנטים יגישו דוח אבחון מפורט ותוכנית התערבות. מידי שבוע יוגשו מערכי שעור לבדיקה .
פרקטיקום בחשבון ב שנה ג
סטודנטים בשנה ג יתנסו בהעברת אבחון ותוכנית התערבות בתחום החשבון לגילאי היסודי כיתות ה. הסטודנטים יגישו מידי שבוע ממצאי אבחון ומערכי שעור. בסיום הקורס יצטרכו להגיש דוח אבחון מפורט ותוכנית התערבות הכוללת המלצות להמשך עבודה.
ג. הפסקת לימודי פרקטיקום ביוזמת המחלקה
ועדת מעקב לענייני סטודנטים רשאית להפסיק לימודיו של סטודנט, אשר נמצא בלתי מתאים לעסוק בתחום האבחון ו/או הטיפול במסגרת הקורסים הקליניים ו/או מסגרות הפרקטיקום ו/או מטעמי עבירה על כללי האתיקה המקצועית. הוועדה תתייעץ לצורך כך עם ראש התחום הקליני וצוות ההדרכה בשיתוף עם ראש המחלקה. הפרקטיקום הקליני מלווה בתהליכי הערכה ובמשובים הניתנים בכתב ומתויקים בתיק הסטודנט. כל משוב כולל ביקורת על יכולות ועל נקודות הטעונות שיפור. במהלך הלימודים תוערך ממועד למועד מידת השיפור ביחס למוקדי הקושי של הסטודנט, תוך שיתוף הסטודנט בתהליך ההערכה. בהתאם לאיכות המשוב ותוכנו עשויה להירשם אזהרה בתיק הסטודנט לגבי המשך לימודי הפרקטיקום.
החלטה על הפסקת הפרקטיקום יכולה להינתן בכל מועד עד סיום ביצוע האבחון השישי. במידה ומוחלט כי סטודנט אינו מתאים, אפשרויות הפסקת הפרקטיקום הן כלהלן:
1. הפסקה מוחלטת של ההתמחות פירושה אי ציון תחום ההתמחות על גבי תעודת המוסמך.
2. הארכת פרקטיקום פירושה מתן הזדמנות נוספת לחזרה על תכנית פרקטיקום, באחת או יותר מחטיבות הגיל, המותנית בתשלום שכר לימוד נוסף. תשלום שכר לימוד זה הוא יחסי בהתאם להיקף ההשלמה הנדרשת.
3. באם ימצא הסטודנט בלתי מתאים לאחר תקופת ההארכה יופסקו לימודי הפרקטיקום ולא יצוין תחום ההתמחות על גבי התעודה. מתן ציון פחות מ-80 בפרקטיקום כמוהו כאי זכאות להתמחות. הסטודנט יסיים את לימודי התואר השני בלקויות למידה ללא ציון ההתמחות על גבי התעודה.
כלל ההחלטות המתבצעות בנוגע לפרקטיקום מתקבלות על ידי ועדה מחלקתית, בהמלצת ראש ההתמחות הקלינית, מדריכי הפרקטיקום ובשיתוף עם ראש המחלקה.
תעודת הוראה
עבודה במערכת החינוך הפורמלית בתחום לקויות למידה מחייבת בתעודת הוראה. ניתן לשלב במקביל ללימודי התואר השני (החל משנה ב), במסגרת המחלקה לחינוך מיוחד, לימודי תעודת הוראה בחינוך מיוחד לתלמידי המחלקה ללקויות למידה. פרטים נוספים ניתן לבדוק באתר המחלקה לחינוך מיוחד
פסיכולוגיה חינוכית
ראש התכנית: פרופסור ליאת גולדפרב
התואר מכשיר את הסטודנטים לעבודה כפסיכולוגים חינוכיים.
במסגרת התואר הסטודנטים ילמדו את כל התחומים הרלוונטים לעבודת הפסיכולוג החינוכי- אבחון, טיפול, היבטים מערכתיים, תהליכי מניעה, וקידום ההתפתחות התקינה של ילדים ונוער.
התוכנית, הקיימת במסלול תזה בלבד, כוללת את כל קורסי הליבה בפסיכולוגיה חינוכית על פי המלצות מועצת הפסיכולוגים וכוללת בנוסף הרחבה ייחודית בתחום לקויות הלמידה.
התוכנית נבנתה בהלימה לגישות ולידע העדכני בתחומי הפסיכולוגיה החינוכית, הנוירו- קוגניטיבית והקלינית בתוך הסביבה החינוכית ובשיתוף פעולה בין המחלקה ללקויות למידה והחוג לפסיכולוגיה.
*תכנית במסלול תזה בלבד. התזה מתבצעת על ידי התקשרות עם מנחה מהמחלקה ללקויות למידה . ניתן לבצע הנחיה מחוץ למחלקה ללקויות למידה רק אם להנחיה שותף גם מנחה אחד מתוך המחלקה ללקויות למידה ובכפוף לאישור הנושא וההנחיה על ידי ועדת תואר שני.
את הגשת הטפסים לבקשה להתקשרות למנחה –יש להגיש עד סוף חופשת סמסטר א שנה א
את הצעת התזה –יש להגיש לאישור עד תחילת סמסטר א שנה ב.
אין להתחיל לעבוד על התזה ללא אישור ההצעה.
תנאי קבלה
א. תואר ראשון בפסיכולוגיה ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בציון 90 לפחות, או תואר ראשון במדעי ההתנהגות ממוסד מוכר להשכלה גבוהה הכולל לימודים של לפחות 54 נקודות זכות בפסיכולוגיה, בציון ממוצע של 90 לפחות במקצועות הפסיכולוגיה.
ב. ציון במבחן המתאם של 100 לפחות.
ג. שתי המלצות:
– המלצה אקדמית: שניתנה על ידי איש אקדמיה על בסיס היכרות במסגרת אקדמית כמו השתתפות בסמינר אמפירי, סדנה, מחקר מודרך וכדומה.
– המלצה מקצועית: יכולה להיות מאנשי מקצוע העובדים במוסד להשכלה גבוהה או בשדה, המכירים את המועמד ומסוגלים לכתוב חוות דעת על אודותיו (אין להגיש המלצות ממטפלים, קרובי משפחה וכו׳).
ההמלצות תועברנה למחלקה ישירות על ידי הממליצים.
ד. יש לצרף מסמך הצהרת כוונות שיפרט מדוע בחר המועמד ללמוד פסיכולוגיה חינוכית.
ה. קורות חיים.
ו. המועמדים העונים על הקריטריונים לריאיון אישי, כל מועמד ירואיין על ידי שני מראיינים.
משך הלימודים
הלימודים הינם במסלול א במשך שנתיים- 4 סמסטרים בהיקף של 48 שעות שבועיות סמסטריאליות.
עם זאת, התלמידים יכולים ללמוד שנה נוספת שבמסגרתה יסיימו את כתיבת עבודת הגמר המחקרית-תזה ויגישו אותה לשיפוט.
תנאי מעבר לשנה ב
הציון הממוצע המינימלי למעבר משנה א לשנה ב הוא 80, וציון של 80 לפחות בקורסי הליבה.
כמו כן, עמידה בדרישות ההכשרה המקצועית על סמך חוות-דעת המבוססת על מעקב שוטף של מוריו ומדריכיו של התלמיד בתוכנית.
על הסטודנט לבצע את דרישות הפרקטיקום- לקבל הערכה מסכמת מהמדריך באוניברסיטה ובשירות הפסיכולוגי החינוכי (בטווח שבין 1-5 מעל 3), להשתתף באופן מלא בקורס מלווה פרקטיקום ולקבל ציון 80 לפחות.
סטודנטים שעל פי חוות דעתם של המורים והמדריכים אינם מתאימים לעיסוק בפסיכולוגיה חינוכית יזומנו להערכה, ולא יוכלו להתחיל את הפרקטיקום בשנה ב.
במקרים מסוימים יוצע לסטודנטים להשלים תואר במחלקה ללקויות למידה.
מבנה הלימודים
שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
מבוא לעבודת הפסיכולוג החינוכי במערכת החינוך – 2
היבטים פדגוגיים מערכתיים בטיפול – 2
התפתחות תקינה בחשבון ולקויות בחשבון – 2
קשב והפרעות קשב -2
פסיכופתולוגיה גורמי סיכון וחוסן-2
פסיכופתולוגיה של ילדים ונוער – 2
קורס מלווה פרקטיקום חלק א – 2
קורס מלווה פרקטיקום חלק ב – 2
פסיכו דיאגנוסטיקה של ילדים ונוער חלק א – 2
פסיכו דיאגנוסטיקה של ילדים ונוער חלק ב – 2
אספקטים רגשיים של טיפול חינוכי לפסיכולוגיים – 2
טיפול התנהגותי-קוגנטיבי CBT – חלק א – 2
טיפול התנהגותי-קוגנטיבי CBT -חלק ב – 2
שיטות כמותניות במחקר חינוכי – 4
סמינר תזה מתקדם (לא לשקלול) – 2
פסיכותרפיה דינמית – 2
אתיקה לפסיכולוגים – 2
קורס מלווה פרקטיקום שנה ב חלק א – 2
קורס מלווה פרקטיקום שנה ב חלק ב – 2
אבחונים פסיכודידקטיים – 2
קריאה ולקויות קריאה, תיאוריה, מיפוי והערכה – 4
סמינריון – 4
תנאי סיום הלימודים בתכנית, כולל הדרישות לצורך קבלת זכאות לתואר:
א. 48 שעות שבועיות סמסטריאליות על פי תכנית הלימודים.
ב. ציון המעבר המינימאלי בכל קורסי החובה הוא 80.
ג. נדרש ציון 85 לפחות בקורסי המתודולוגיה ובעבודה הסמינריונית.
ד. עמידה בדרישות ההכשרה המקצועית, על סמך חוות-דעת המבוססת על מעקב שוטף של מוריו ומדריכיו של התלמיד בתוכנית.
ה. הגשת עבודת גמר מחקרית (תזה), וסיומה בציון המינימאלי שנקבע על-ידי הרשות ללימודים מתקדמים.
בסיום הלימודים יוענק התואר מוסמך בפסיכולוגיה חינוכית.
לקויות למידה תואר שני עם התמחות בקריאה ואוריינות
ראש התכנית: פרופסור תמי קציר
התוכנית מקנה תואר שני בלקויות למידה עם התמחות מחקרית ויישומית בקריאה ואוריינות. משך הלימודים הוא שנתיים (4 סמסטרים) במסלול ב. תלמידי מסלול א יהיו זכאים להשלים את עבודת התזה בשנה השלישית.
הלימודים מרוכזים ביום אחד בשבוע במשך ארבעה סמסטרים בקמפוס חיפה, הפרקטיקום מתבצע בבית הספר של הסטודנט במסגרת שעות ההוראה שלו.
התכנית שואפת ליצור מקצוע של מומחה לקריאה ואוריינות בקרב מורים בעלי ניסיון המעוניינים להיחשף למודל התגובה להתערבות בתחום האוריינות (Response to Intervention – RTI) ולקבל הכשרה מעשית יישומית מבוססת תיאוריה ומחקר (evidence-based practice).
הלומדים יפתחו יכולת להעצים את אהבת הקריאה בקרב כלל ילדי ישראל. כמו כן, הם ילמדו לאתר קשיים בקריאה וכתיבה, להטמיע תכניות קיימות בתחום ולבנות תכניות התערבות חדשות, להנחות הורים ומורים בטיפול בבעיות אלו, ליצור קהילות אורייניות בבתי ספר, ולפתח תכניות דיגיטליות ומסורתיות לפיתוח מיומנויות אילו בקרב ילדים עם פרופילים שונים של יכולת אוריינית (מתקשים, נורמטיביים ומצטיינים).
בנוסף, התכנית תפתח מומחים המסוגלים לנהל מחקר שיטתי ומבוקר הבוחן דרכי טיפול בבעיות של אוכלוסיות הטרוגניות מבחינה שפתית ותרבותית, תוך התנסות וחבירה לאנשי חינוך, הורים, מערכת החינוך, ארגונים וקהילות אחרות.
בתעודת הגמר יצוין שהלומד סיים את לימודיו במחלקה ללקויות למידה. סטודנט אשר יסיים את קורסי ההתמחות ליבה יישומית, תחום ההתמחות יצוין על גבי תעודת המוסמך.
בוגרי התכנית יטמיעו תכניות העשרה והתערבות מבוססות מחקר שפותחו במחלקה לקידום אהבת הקריאה, הבנת הנקרא והבעה בכתב לכלל אוכלוסיית התלמידים.
תנאי קבלה
– זכאות לתואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, בציון סופי משוקלל של 85 לפחות.
– תעודת הוראה ממוסד להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, וניסיון במוסד חינוכי.
– מכתב ובו תיאור הרקע האישי לבחירה בתכנית, וקורות חיים.
– המלצה מעובד בכיר ממוסד חינוכי.
– מועמדים שיעמדו בתנאים הנזכרים לעיל יזומנו לראיון אישי.
משך הלימודים
תכנית לימודים בת שנתיים 4 סמסטרים במשך יום לימודים ויום פרקטיקום.
במסגרת מסלול א נלמדות 36 שעות שבועיות סמסטריאליות.
במסגרת מסלול ב נלמדות 44 שעות שבועיות סמסטריאליות.
תנאי המעבר משנה א לשנה ב
הציון הממוצע המינימאלי הנדרש למעבר משנה א לשנה ב הוא 75.
תנאי סיום הלימודים בתכנית, כולל הדרישות לצורך קבלת זכאות לתואר
במסלול א נדרש ציון מינימאלי של 76 בעבודת הגמר המחקרית (ממוצע מנחה ושופט/ים).
במסלול ב נדרש ציון מינימאלי של 76 בבחינת גמר.
מבנה הלימודים
ניתן לסיים את הלימודים לתואר מוסמך במסלול א (עם עבודת גמר מחקרית) או במסלול ב (ללא עבודת גמר מחקרית).
מספר המקומות במסלול א הינו מוגבל (יש להדגיש שהרישום למסלול א אינו מבטיח הישארות בו.
כמו כן, אין הקבלה למסלול א מבטיחה מנחה לכל סטודנט או בכל נושא שהסטודנט מעוניין בו). תכנית הלימודים מכשירה ברמה תיאורטית ויישומית.
שנה א
שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
היבטים פדגוגים ומערכתיים בטיפול – 2
תיאוריה והתערבות בקריאה – 2
סטטיסטיקה יישומית לתואר שני – 4
קריאה ולקויות קריאה, תיאוריה, מיפוי והערכה – 4
שנה ב
שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
אספקטים רגשיים של טיפול חינוכי – 2
כתיבה והבעה בכתב: התפתחות תקינה ולקויה – 2
הכשרה מעשית קריאה ואוריינות – 2
מסלול א
סמינר תזה (לתלמידי מסלול א) – 2
שיטות כמותניות במחקר חינוכי – 4
סמינריון – 4
מסלול ב
פרויקט גמר קריאה ואוריינות חלק א – 2
פרויקט גמר קריאה ואוריינות חלק ב – 2
קורס בחירה – 4
2 סמינריונים – 8
קורסי חובה בהתמחות בקריאה ואוריינות
שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
אוריינות בית ספרית בחברה הטרוגנית – 4
פיתוח והעברת תכניות אורייניות בבית הספר – 4
תפקידו של המומחה לאוריינות במערכת הבית ספרית – 4
בלשנות עברית, התפתחות השפה התקינה והלקויה – 2
תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא – 2
הכשרה מעשית קריאה ואוריינות- 2
לקויות למידה תואר שני עם התמחות בקריאה ואוריינות בשפה הערבית
ראש התכנית: דוקטור יסמין שלהוב עואד
התוכנית מקנה תואר שני בלקויות למידה עם התמחות מחקרית ויישומית בקריאה ואוריינות. משך הלימודים הוא שנתיים (4 סמסטרים) במסלול ב. תלמידי מסלול א יהיו זכאים להשלים את עבודת התזה בשנה השלישית.
הלימודים מרוכזים ביום אחד בשבוע במשך ארבעה סמסטרים בקמפוס חיפה, והפרקטיקום מתבצע במסגרת ההוראה של הסטודנטים בבית הספר בו הם מלמדים.
ממצאי מחקרים בינלאומיים כמו PIRLS ו-PISA מראות בעקביות שרמת האוריינות בקרב מדינות דוברות ערבית בכלל ובקרב ערביי ישראל בפרט הן נמוכות מאוד. מספר מחקרים שנערכו בארץ אישרו כי לימוד קריאת הערבית הנה משימה מאתגרת במיוחד. לא רק שלדוברי ערבית יש רמות נמוכות משמעותית של דיוק קריאה בסוף כיתה א, אלא שישנן עדויות לכך שאפילו מבוגרים מיומנים קוראי ערבית קוראים לאט יותר מאשר עברית. תוצאות אלו מיוחסים לשני מאפיינים ספציפיים של השפה והכתיבה בערבית – הדיגלוסיה והמאפיינים החזותיים-אורתוגרפיים של הכתב הערבי. הראשון מבין האתגרים הללו, הדיגלוסיה מתייחסת למרחק הלשוני בין השפה הכתובה לשפה המדוברת, ויוצרת מצב בו קוראים צעירים נתקלים במילים כתובות רבות שאינן זהות למילים המדוברות שאיתן הם מכירים. מלבד תופעת הדיגלוסיה, המאפיינים החזותיים-אורתוגרפיים הייחודיים של הערבית (דמיון אותיות, אלוגרפיה, רב-לינאריות וקורסיביות) מציגים אתגר נוסף לקורא הערבית. ממצאים אלו מחייבים קיומן של תוכניות התערבות הלוקחים בחשבון את מאפיינים ייחודיים אלו של השפה הערבית. מכאן, אחת המשימות הגדולות של מערכת החינוך הערבית הנה הכשרה מומחה לקריאה ואוריינות בבית הספר אשר ידע לתת מענה לצרכיהם של תלמידים דוברי ערבית בבואם לרכוש את הקריאה והכתיבה בערבית תוך התייחסות לדרכי התערבות הולמים למרות האתגרים שהוזכרו.
התכנית שואפת ליצור מקצוע של מומחה לקריאה ואוריינות בקרב מורים בעלי ניסיון המעוניינים להיחשף למודל התגובה להתערבות בתחום האוריינות (RTI -Response to Intervention ) ולקבל הכשרה מעשית יישומית מבוססת תיאוריה ומחקר (based practice-evidence).
הלומדים יפתחו יכולת להעצים את אהבת הקריאה בקרב כלל ילדי ישראל. כמו כן, הם ילמדו לאתר קשיים בקריאה וכתיבה, להטמיע תכניות קיימות בתחום ולבנות תכניות התערבות חדשות, להנחות הורים ומורים בטיפול בבעיות אלו, ליצור קהילות אורייניות בבתי ספר, ולפתח תכניות דיגיטליות ומסורתיות לפיתוח מיומנויות אילו בקרב ילדים עם פרופילים שונים של יכולת אוריינית (מתקשים, נורמטיביים ומצטיינים). בנוסף, התכנית תפתח מומחים המסוגלים לנהל מחקר שיטתי ומבוקר הבוחן דרכי טיפול בבעיות של אוכלוסיות הטרוגניות מבחינה שפתית ותרבותית, תוך התנסות וחבירה לאנשי חינוך, הורים, מערכת החינוך, ארגונים וקהילות אחרות.
בתעודת הגמר יצוין שהלומד סיים את לימודיו במחלקה ללקויות למידה. סטודנט אשר יסיים את קורסי ההתמחות ליבה יישומית, תחום ההתמחות יצוין על גבי תעודת המוסמך.
בוגרי התכנית יטמיעו תכניות העשרה והתערבות מבוססות מחקר שפותחו במחלקה לקידום אהבת הקריאה, הבנת הנקרא והבעה בכתב לכלל אוכלוסיית התלמידים.
תנאי קבלה
– זכאות לתואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, בציון סופי משוקלל של 85 לפחות.
– תעודת הוראה ממוסד להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, וניסיון במוסד חינוכי.
– מכתב ובו תיאור הרקע האישי לבחירה בתכנית, וקורות חיים.
– המלצה מעובד בכיר ממוסד חינוכי.
מועמדים שיעמדו בתנאים הנזכרים לעיל יזומנו לראיון אישי.
משך הלימודים
תכנית לימודים בת שנתיים, 4 סמסטרים במשך יום לימודים ויום פרקטיקום.
במסגרת מסלול א׳ נלמדות 36 שעות שבועיות סמסטריאליות.
במסגרת מסלול ב׳ נלמדות 44 שעות שבועיות סמסטריאליות.
תנאי המעבר משנה א לשנה ב
הציון הממוצע המינימאלי הנדרש למעבר משנה א לשנה ב הוא 75.
תנאי סיום הלימודים בתכנית, כולל הדרישות לצורך קבלת זכאות לתואר
במסלול א נדרש ציון מינימאלי של 76 בעבודת הגמר המחקרית (ממוצע מנחה ושופט/ים).
במסלול ב נדרש ציון מינימאלי של 76 בבחינת גמר.
מבנה הלימודים
ניתן לסיים את הלימודים לתואר מוסמך במסלול א׳ (עם עבודת גמר מחקרית) או במסלול ב (ללא עבודת גמר מחקרית).
מספר המקומות במסלול א הינו מוגבל (יש להדגיש שהרישום למסלול א אינו מבטיח הישארות בו.
כמו כן, אין הקבלה למסלול א מבטיחה מנחה לכל סטודנט או בכל נושא שהסטודנט מעוניין בו. תכנית הלימודים מכשירה ברמה תיאורטית ויישומית.
שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
היבטים פדגוגים ומערכתיים בטיפול – 2
סטטיסטיקה לתואר שני – 4
תיאוריה והתערבות בקריאה בשפה הערבית – 2
קריאה ולקויות קריאה, תיאוריה, מיפוי והערכה – 4
אספקטים רגשיים של טיפול חינוכי – 2
כתיבה והבעה בכתב: התפתחות תקינה ולקויה – 2
הכשרה מעשית קריאה ואוריינות – 2
מסלול א
סמינר תזה לתלמידי מסלול א – 2
סמינריון – 4
מסלול ב
פרויקט גמר קריאה ואוריינות חלק א – 2
פרויקט גמר קריאה ואוריינות חלק ב – 2
קורס בחירה – 4
2 סמינריונים – 8
קורסי חובה בהתמחות בקריאה ואוריינות
אוריינות בית ספרית בחברה הטרוגנית – 4
פיתוח והעברת תכניות אורייניות בשפה הערבית בבית הספר – 4
תפקידו של המומחה לאוריינות במערכת הבית ספרית – 4
בלשנות ערבית , התפתחות השפה התקינה והלקויה – 2
תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא בשפה הערבית – 2
הכשרה מעשית קריאה ואוריינות- 2
התכנית למוח ולמידה
ראש התכנית: פרופסור ליאת גולדפרב
תכנית לימודים חדשה -מוח ולמידה נפתחה במסגרת המחלקה ללקויות למידה ומרכז אדמונד י. ספרא שבאוניברסיטת חיפה במטרה לתת מענה לצורך בהכשרה מדעית מחקרית ולימודים מתקדמים לסטודנטים המבקשים להתמחות ברמת מערכות המוח (systems approach) בתחום לקויות הלמידה ותהליכי למידה תקינים.
התוכנית מיועדת לתלמידי מחקר לתואר שני שלהם עניין במבט רב-מערכתי על האדם כיצור לומד ובנוכחות לקויות התפתחותיות ומצבי חוסר.
תוכנית הלימודים מאפשרת העמקה תיאורטית ומחקרית בטווח החיים:
- בתחום ההתנהלות הנוירו-התנהגותית בשלב המוכנות ללמידה (הגיל הרך). במיקוד על תהליכים מוטוריים, קשב, תפיסה זיכרון והשפעת סביבה ותורשה על קשיי למידה והתפתחות למידה תקינה.
- ההתנהלות הנוירו-התנהגותית של מיומנויות הלמידה הפורמליות (מכתה א ועד מבוגרים). במיקוד על התפתחות לקויה ותקינה של מיומנויות קריאה, כתיבה, חשבון, פתרון בעיות ושפה שנייה וביטוי רגשי.
הכשרת הסטודנטים והפעילות המחקרית מתנהלים גם בשילוב כלי מחקר עדכניים המצויים במעבדות המחקר שבמחלקה ובמרכז אדמונד י. ספרא כמו מכשור אלקטרופזיולוגי (EEG-ERP ,FNIRS) מכשור לניטור תנועות עיניים, מכשור לבחינת הפעילות המוטורית ודימות מוח (FMRI) בשילוב עם הקריה הרפואית רמב״ם.
תלמידי התכנית משולבים במעבדות המחקר בכל ימות השבוע. התואר הוא במסלול א עם כתיבת עבודת גמר מחקרית-תיזה.
לימודי השלמה:
סטודנטים עשויים להתבקש, על פי המלצת ועדת קבלה, להרשם ללימודי השלמה. הקורסים בלימודי ההשלמה יותאמו לכל מועמד על פי נתוניו האקדמיים האישים.
תנאי קבלה:
– ממוצע ציוני תואר ראשון של 85 לפחות.
– ציון 85 לפחות במבחן קבלה באנגלית.
– 2 המלצות אקדמיות.
– טופס התקשרות מנחה לתיזה.
– ראיון אישי.
משך הלימודים
הלימודים הינם במסלול א במשך שנתיים – 4 סמסטרים בהיקף של 36 שעות שבועיות סמסטריאליות.
עם זאת, התלמידים יכולים ללמוד שנה נוספת שבמסגרתה יסיימו את כתיבת עבודת הגמר המחקרית-תזה ויגישו אותה לשיפוט.
בסיום הלימודים יוענק התואר מוסמך במוח ולמידה.
הרכב תכנית לימודים במוח ולמידה
חובה שנה א
שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
נוירוביולוגיה של הקוגניציה – 2
קריאה ולקויות קריאה, תיאוריה, מיפוי והערכה – 4
סטטיסטיקה לתואר שני – 2
קורס חובה הקשור לנושא המחקר (מהמחלקה או מחוץ למחלקה ) 2 שעות שבועיות סמסטריאליות באישור המנחה
סבב מעבדות בחקר המוח והחינוך- 4
סך הכל שנה א 14 שעות שבועיות סמסטריאליות.
חובה שנה ב
שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
סמינר תזה – 2
מבוא לעיבוד נתונים של fMRI / קורס בחירה בתחום המחקר – 4
שיטות כמותניות במחקר חינוכי – 4
סמינר בלמידה מוח וחינוך – 4
סמינריון אחד (ניתן לקחת בשנה א סמסטר ב) – 4
עבודה מחקרית 4
סך הכל שנה ב 22 שעות שבועיות סמסטריאליות.
סך הכל 36 שעות שבועיות סמסטריאליות.
יש לבחור סמינריון מרשימת הסמינריונים של המחלקה.
תכנית בינתחומית בקשיים ולקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה
(תכנית משותפת למחלקה לחינוך מתמטי ולמחלקה ללקויות למידה).
ראש התכנית: פרופסור רוזה לייקין
התכנית מיועדת למתעניינים בעיבוד מידע מספרי ומתמטי ובתהליכי למידה תקינה ולקויה של חשבון ושל מתמטיקה.
ניתן ללמוד במסלול א 36 שעות שבועיות סמסטריאליות, כולל כתיבת עבודה סמינריונית אחת והגשת עבודת גמרמחקרית (תזה)
או במסלול ב 44 שעות שבועיות סמסטריאליות, כולל כתיבת שתי עבודות סמינריוניות ועמידה במבחן גמר.
בסיום הלימודים יוענק התואר מוסמך בקשיים ולקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה.
תנאי קבלה
יש לעמוד בתנאי הקבלה של המחלקה לחינוך מתמטי והמחלקה ללקויות למידה.
במחלקה לחינוך מתמטי
– נדרש רקע בחינוך ובמתמטיקה.
– ציון של 80 לפחות בהוראת מדעים או שילוב של תואר במדעים בציון של 80 לפחות ביחד
– עם לימודי חינוך (תעודת הוראה, למשל) בציון של 80 לפחות.
במחלקה ללקויות למידה
– תואר תואר ראשון במדעי ההתנהגות בציון ממוצע של 85 לפחות ולא פחות מ-80 בכל מחלקה.
– ציון 80 לפחות במבחן קבלה באנגלית.
– קורות חיים ושתי המלצות המתייחסות ליכולת האקדמית.
– ראיון אישי בשלב המיון הסופי – אליו יוזמנו רק חלק מן המועמדים.
לימודי השלמה
ציון של 80 לפחות בכל קורס בלימודי השלמה (במידה ונדרשו השלמות).
קורסי ההשלמה הנדרשים ייקבעו בהתאם להחלטת ועדת הקבלה.
פסיכולוגיה קוגניטיבית 2 נקודות
אספקטים נוירופסיכולוגיים של הלמידה 4 נקודות
מבנה הלימודים
שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
סטטיסטיקה לתואר שני – 4
חינוך מתמטי: קורס אינטגרטיבי – 4
התפתחות תקינה בחשבון ולקויות חשבון – 2
קריאה ולקויות קריאה, תיאוריה , מיפוי והערכה -2
קשב והפרעות קשב – 2
קורס בחירה בחינוך מתמטי – 4
או 2 קורסים בלקויות למידה – 4
סך הכל שנה א מסלול א 20 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל שנה א מסלול ב 24 שעות שבועיות סמסטריאליות
שנה ב חובה:
מספר קורס – שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
סמינר תזה לתלמדי מסלול א – 2
קשיי למידה בחשבון – שיעור – 4
נוירוביולוגיה של הקוגניציה – 2
מבוא קליני באבחון – 2
1 קורס בחינוך מתמטי – 4
סך הכל שנה ב מסלול א 16 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל שנה א מסלול ב 20 שעות שבועיות סמסטריאליות
בשנה ב׳ תלמידי מסלול א יהיו פטורים מקורסי חובה בהיקף של 4 שעות שבועיות סמסטריאליות (כלומר, יורידו באחד המחלקות קורס אחד של 4 שעות שבועיות סמסטריאליות או 2 קורסים של 2 שעות שבועיות סמסטריאליות). לא כולל הסמינר האינטגרטיבי אותו שני המסלולים לומדים. תלמידי מסלול ב ילמדו את כל קורסי החובה שבטבלה.
סך הכל מסלול א 36 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל מסלול ב 44 שעות שבועיות סמסטריאליות
שקלול ציונים
בתכניות לקויות למידה, לקויות למידה עם התמחות בשפה הערבית, לקויות למידה עם התמחות בקריאה ואוריינות, לקויות למידה עם התמחות בקריאה ואוריינות בשפה הערבית:
הציון הסופי במסלול א מורכב כלהלן:
עבודת גמר מחקרית 40%
עבודות סמינריוניות 15%
שאר הקורסים 45%
סך הכל 100%
הציון הסופי במסלול ב מורכב כלהלן:
בחינה מסכמת 20%
עבודות סמינריוניות 15%
שאר הקורסים 65%
סך הכל 100%
בתכנית למוח ולמידה מורכב כלהלן:
עבודת הגמר המחקרית 50%
עבודות סמינריוניות 20%
שאר הקורסים 30%
סך הכל 100%
'בתכנית פסיכולוגיה חינוכית מורכב כלהלן:
עבודת הגמר המחקרית 40%
עבודות סמינריוניות 10%
שאר הקורסים 50%
סה"כ 100%
הציון הסופי במסלול א בתכנית בינתחומית בקשיים ולקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה מורכב:
עבודת הגמר המחקרית 40%
עבודות סמינריוניות 20%
שאר הקורסים 40%
סך הכל 100%
הציון הסופי במסלול ב בתכנית בינתחומית בקשיים ולקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה מורכב:
בחינת גמר 30%
עבודות סמינריוניות 20%
שאר הקורסים 50%
סך הכל 100%2
לימודי דוקטורט
יושב ראש הוועדה המחלקתית לתואר שלישי: פרופסור אוסיד ח׳טיב
תנאי הקבלה
- בעלי תואר בוגר ומוסמך ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ במדעי החינוך ובתחומים קרובים רלוונטיים. תלמידים ללא רקע לימודי במדעי החינוך המעוניינים בלימודי תואר שלישי במחלקה ללקויות למידה יידרשו ללימודי השלמת קורסים בתחום הרלוונטי. (באחריות המנחה והוועדה החוגית לתואר שלישי).
על תלמידים שסיימו לימודי תואר שני באוניברסיטאות בחוץ לארץ, או בשלוחות ישראליות של אוניברסיטאות זרות, לעמוד בבחינת GRE כחלק מתנאי הקבלה.
- ציון 86 ומעלה בעבודת התיזה וממוצע 85 בציוני תואר מוסמך.
לפחות שני מכתבי המלצה מחברי סגל אקדמי, אשר יישלחו ישירות על ידי הממליצים אל הוועדה המחלקתית. אחד ממכתבי ההמלצה יהיה מטעם מנחה עבודת הגמר המחקרית. אלא אם כן, מנחה עבודת הגמר המחקרית הוא המנחה המיועד לתואר השלישי. במקרה זה, לא נדרשת המלצה אקדמית מטעמו וניתן להסתפק בהמלצה אקדמית אחת בלבד.
ההמלצות תישלחנה ישירות על ידי הממליצים למזכירות המחלקה. מפאת חיסיון, ההמלצות לא תועברנה לידי המועמדים.
- התקשרות והסכמה בכתב של מנחה – איש סגל של המחלקה ללקויות למידה המוסמך להנחות לתואר דוקטור. (ניתן לראות את רשימת המנחים ותחומי התמחותם באתר המחלקה).
- קורות חיים בעברית ובאנגלית.
- הגשת קדם הצעת מחקר (הצהרת כוונות) לדוקטורט כתנאי קבלה (הנחיות בהמשך).
- תקציר נושא המחקר בשפה האנגלית.
חובות
א. הגשת הצעת מחקר עד תום השנה הראשונה (עד 15 עמודים)
ב. הגשת חיבור הדוקטורט לא יאוחר מ-4 שנות לימוד.
משך הלימודים לתואר השלישי הוא עד ארבע שנים, והוא מחולק לשני שלבים:
שלב מחקר א ושלב מחקר ב.
שלב מחקר א: משך הלימודים בשלב מחקר א לא יעלה על שנה מתחילת סמסטר הלימודים בו התקבל התלמיד (כולל חופשת הסמסטר/הקיץ). במהלך תקופת לימודים זו, ולא יאוחר מסוף השנה האקדמית הראשונה, יידרש התלמיד להשלים את הצעת המחקר, לקבל את אישור המנחה להצעה ולהגישה לעיון הוועדה המחלקתית, וכן לעמוד בדרישות אחרות שהוטלו עליו על ידי הוועדה המחלקתית. לאחר אישור הועדה ללימודי תואר שלישי הצעת המחקר תשלח לקריאה חיצונית. תקופה זאת ניתנת להארכה אחת של שנה.
שלב מחקר ב: משך הלימודים בשלב מחקר ב יהיה פרק הזמן שבין סיום שלב מחקר א ועד ארבע שנים מתחילת הסמסטר בו התקבל התלמיד ללימודי תואר שלישי. במהלך תקופת לימודים זו, יידרש התלמיד להשלים את כתיבת עבודת הדוקטור, לקבל את אישור המנחה (והוועדה המלווה אם מונתה), אישור הוועדה המחלקתית, וכן להגישה לרשות ללימודים מתקדמים לצורך שיפוט.
הנחיות לכתיבת קדם הצעת מחקר (הצהרת כוונות)
א. קדם הצעה חייבת להיות מתומצתת:
- נדרש תיאור בהיר ומצומצם של יעדי המחקר והרציונל (הצדקת שאלת המחקר המוצעת).
- הסבר מתומצת של הרקע המדעי – ההקשר להצעה (1-2 עמודים).
- תיאור מתומצת של המתודולוגיה הכללית והשיטות המיועדות לתת מענה על שאלת המחקר.
- מותר עד 10 פרטים ביבליוגרפים.
- היקף קדם ההצעה – עד 5 עמודים לא כולל ביבליוגרפיה.
- פורמט 12 גודל גופן, בכל צד 2.5 סנטימטר, רווח כפול.
ב. במקרה של מועמד/ת לדוקטורט ישיר (לאחר שנה בתואר שני):
- נדרש פירוט מתודולוגי מורחב ומפורט.
- הצעה מלאה לרבות תוצאות פרילמנאריות. שימו לב: תוצאות פרילמנאריות נדרשות להוכיח שאכן תוכנית המחקר ברת ביצוע. במקרה של הצעת מחקר שדה נדרש רק מחקר פיילוט מצומצם הבודק סוגיות מתודולוגיות.
מבנה הלימודים
1. תלמידי ותלמידות מחקר אשר יחלו את לימודיהם החל משנת הלימודים תשפ"ה יחויבו להשלים במהלך לימודיהם 7 מפגשים מתוך מסגרת ההכשרה של ביה"ס בלום. הרשות ללימודים מתקדמים, ביה"ס בלום ממליץ להשתתף ב 12 מפגשים לפחות. הוועדה ללימודי תואר שלישי רשאית להכיר בגין השתתפות ב7 מפגשים, כקורס בהיקף של 1 שעה סמסטריאלית ובגין השתתפות ב 12 מפגשים, כקורס בהיקף של 2 שעות סמסטריאליות
מסגרת ההכשרה של בית ספר בלום תפורסם באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים, בית ספר בלום
2. במסגרת לימודי הדוקטורט על התלמיד ללמוד שלושה קורסים לפחות:
- קורס מתודולוגי חובה בהיקף של 2 שעות שבועיות סמסטריאליות בשנה השניה או השלישית ללימודים:
313.4102 שיטות מתקדמות במחקר כמותי: משוואות מבניות וניתוח רב – כמותי, דוקטור חגי קופרמיץ.
- שאר הקורסים מתוך הקורסים המומלצים לדוקטורנטים ומתוך היצע הקורסים בתואר שני במחלקה ללקויות למידה ובמחלקות אחרות לפי הנחיית המנחה ובאישורה של ועדת הדוקטורט.
כמו כן, חובה להציג את עבודת הדוקטורט הסופית בפני ועדה מחלקתית ופורום הדוקטורנטים לפני הגשת העבודה לשיפוט חיצוני.
הערה: בהתאם לרקע הסטודנט, ועדת הקבלה יכולה לדרוש שיעורי השלמה או שיעור בתחום הקשור לנושא הדוקטורט. תכנית הלימודים תקבע בכתב בהסכם עם המנחה בזמן ההתקשרות.
לימודי הדוקטורט במחלקה ללקויות למידה אינם מקנים אישור והכשרה לעסוק בתחום האבחון והטיפול בלקויות למידה.
הרשמה
על מנת להגיש מועמדות ללימודי דוקטורט ניתן להירשם דרך האינטרנט.
יש לצרף גיליון ציונים של תואר ראשון ושני.
בנוסף, יש למלא את הטפסים הנדרשים על-ידי המחלקה: המלצות, אישור התקשרות עם מנחה, גיליון ציונים, קורות חיים וקדם-הצעת מחקר במייל למזכירות המחלקה.
הקבלה ללימודי הדוקטורט במחלקה מתבצעת פעמיים בשנה. וועדת הדוקטורט תקיים דיונים והחלטות לגבי המועמדים בישיבותיה בחודשים יוני וינואר בכל שנה.
על-מנת לאפשר עיון מתאים בחומר המועמדים וקבלת מכתבי המלצה בזמן, על המועמדים להגיש את ערכות המועמדות שלהם עד ליום 1 ביולי לשם קבלה לסמסטר א ועד ליום 1 בינואר לקבלה לסמסטר ב.
ועדת הדוקטורט תדון במועמדים ותחליט על קבלה או דחייה. הודעה תישלח למועמד בסמוך למועד הדיון.
ועדת אתיקה
חובה לקבל אישור ועדת אתיקה להצעת המחקר.
על פי החלטת הסנאט, סטודנט הכותב עבודת גמר מחקרית לדוקטורט חייב לקבל אישור ועדת אתיקה למחקר בבני אדם.
לוח הזמנים להגשות: מיד לאחר אישור הצעת המחקר על ידי הועדה המחלקתית לתארים מתקדמים ולפני התחלת איסוף הנתונים. את הפניות יש להגיש על פי הנחיות וועדת אתיקה באתר הפקולטה
הפניות יוגשו לוועדת האתיקה בשם ובחתימת הסטודנט והמנחה/ים. כל סטודנט ומנחה הכלולים בפנייה חייבים להציג אישור על סיום קורס אתיקה מקוון (NIH) למחקר בבני אדם (פרטים באתר).
לידיעתכם, במקרה של מחקרים שמתנהלים בתוך מוסדות חינוכיים של משרד החינוך, יש לפנות למשרד המדען הראשי לבירור צורך באישור מטעמם.