300 בית הספר לטיפול באמצעות אומנויות
לימודים לתואר שני
ולימודים לתואר דוקטור בפילוסופיה
ראש בית הספר: פרופסור דפנה רגב
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המנין : פרופסור רחל לב-ויזל (אמריטוס).
פרופסור חבר:
פרופסור חבר: פרופ' הוד אורקיבי, פרופסור לימור גולדנר, פרופ' דפנה רגב, פרופ' שושי קיסרי
מרצה בכיר: ד"ר מיכל בת אור, ד"ר רינת פניגר שאל, ד"ר ג'ואנה צ'מנסקי-כהן, ד"ר עינת שופר אנגלהרד (מומחה)
מרצה בכיר: דוקטור מיכל בת-אור, דוקטור דני יניב (מומחה), דוקטור גו'אנה צ'מנסקי כהן, דוקטור רינת פניגר שאל, דוקטור עינת שופר אנגלהרד (מומחה)
מרצה: ד"ר תמר הדר, ד"ר מאיה וולקן, ד"ר מעין סלומון גימון, ד"ר טל חן רבינוביץ
עמית הוראה ומורים מן החוץ: ג
גב' אהובי אורן, ד"ר נטע אורן, ד"ר ברכה אזולאי, ד"ר ליאת אילון, ד"ר תמי אינשטיין, ד"ר אילנה אליקים, ד"ר עירית בירגר, ד"ר ורדה בלונדר, ד"ר דב בלום, גב' עירית בן עזר, מר דויד בנטואיץ, גב' מילכה בר-ליאון, ד"ר תמי גברון, גב' יעל דומני, ד"ר מימונה היבי, גב' שיר הרפזי, גב' אסנת ויינפלד, ד"ר יפעת וויסברגר, ד"ר אבישי זאבי, ד"ר רננה ירושלמי, ד"ר יפעת כרמל, ד"ר שי לוינגר, ד"ר ענבל לייבוביץ, ד"ר ערן לייטנר, גב' אילה ליפינסקי, ד"ר אורנה מגידס, ד"ר אבי מזור, גב' דנה מלכי סיגל, ד"ר איה ניצן, ד"ר ניתאי מלמד, מר נתן סגן כהן, גב' עמליה סלעי, ד"ר דיתה פדרמן, גב' יהודית צדרבאום, ד"ר זאב פרנקל, ד"ר לאה קידר, פרופ' רוית ראופמן, ד"ר אפרת רוגינסקי, ד"ר יפתח רון, ד"ר מייטרי שחם, ד"ר יעל שלום, ד"ר רותי שמש
יושב ראש הוועדה לתואר שני: פרופסור דפנה רגב
יושב ראש הועדה לתואר שלישי: פרופסור הוד אורקיבי
ראש תכנית טיפול באמצעות אמנות חזותית: דוקטור מיכל בת אור ודוקטורט גו'אנה צ'מנסקי כהן
ראש תכנית לטיפול באמצעות תנועה ומחול: דוקטור עינת שופר אנגלהרד
ראש תכנית לטיפול באמצעות פסיכודרמה/דרמה תרפיה: דוקטור שושי קיסרי
ראש תכנית לטיפול באמצעות מוסיקה: דוקטור מעין סלומון גימון
מרכזת אקדמית לתכניות במבחר: פרופסור לימור גולדנר
מרכזת תכנית לטיפול באמנות חזותית נשים חרדיות: פרופסור לימור גולדנר
מרכזת התכנית לטיפול באמצעות פסיכודרמה נשים חרדיות: גברת איה ניצן
מרכז התכנית לטיפול באמצעות פסיכודרמה גברים חרדים: דוקטור דב בלום
ראש היחידה ללימודי שדה אקדמיים: גברת עמליה סלעי
מנהלת לימודי שדה תכניות מבח״ר: דוקטור יפית איתן
מזכירות בית הספר
מינהלן בית הספר: גברת דבי מישור
דואר אלקטרוני: dmishor@univ.haifa.ac.il
טלפון: 04-8249750
מרכזת תכניות בית הספר: גברת לימור קידר
דואר אלקטרוני: lkeidar1@univ.haifa.ac.il
טלפון: 04-8240943
מרכזת תכניות חרדים: גברת אילי עמית
דואר אלקטרוני: aamit1@univ.haifa.ac.il
טלפון: 04-8249531
חדר 802 מגדל אשכול קומה 8
מרכזת היחידה ללימודי שדה: גברת מאי סוויד אילני
דואר אלקטרוני: msweidil@univ.haifa.ac.il
טלפון: 04-8288824
חדר 318 ,משכן לאמנויות
שעות הקבלה: ימים א׳-ה׳ בין השעות 13:00-10:0
פקס: 04-8288685
אתר בית הספר באינטרנט:
https://hw.haifa.ac.il/departments/artschoolprupw
לימודים לתואר שני מוסמך האוניברסיטה (מ.א)
מטרת הלימודים
תכנית הלימודים לתואר שני בטיפול באמצעות אמנויות מבוססת על המטרות הבאות:
א. הכשרת מטפלים באמצעות אמנויות בתחומי המגמות השונות של המקצוע, במסגרות טיפוליות (בשירותי בריאות, רווחה, חינוך ושיקום) במגוון אוכלוסיות בעלות רקע אתני ותרבותי שונה.
ב. קידום המחקר בתחומי הטיפול באמצעות אמנויות תוך פיתוח מודלים תיאורטיים ושיטות מחקר חדשניות.
ג. הכשרה וקידום חוקרים וסגל אקדמי לתפקידי הוראה והדרכה במסגרות אקדמיות.
ד. הכשרת מומחים בטיפול באמצעות אמנויות בעלי השכלה אקדמית מתאימה שיוכלו להורות ולהדריך בתחום הטיפול באמצעות אמנויות בשירותים טיפוליים במערכות רווחה, בריאות, חינוך ושיקום.
מובהר, כי תכנית הלימודים אומנם מאפשרת התפתחות וצמיחה אישית, אך היא אינה מהווה טיפול. מומלץ לסטודנטים לעבור במהלך הלימודים טיפול על ידי מטפל מוסמך כדי לתת מענה לסוגיות אישיות שעשויות לעלות במהלך הלימודים.
במסגרת בית הספר לטיפול באמצעות אמנויות ניתן ללמוד בתכניות הבאות:
אמנות חזותית
תנועה ומחול
מוסיקה
דרמה תרפיה*
פסיכודרמה*
* בשנה הראשונה יילמדו מספר קורסים עם תכנים משני התחומים
תנאי קבלה לתכנית הלימודים הרגילה בכל התכניות
1 .זכאות לתואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה בארץ או מחוץ לארץ המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, בציון סופי משוקלל של 85 לפחות. יש להגיש תעודה וגיליון ציונים. (מועמד שיסיים את לימודיו בשנת הלימודים הנוכחית יצרף גיליון ציונים מקורי ואישור לגבי יתרת חובותיו לתואר ראשון. אין אפשרות להתחיל לימודי תואר שני ללא סיום חובות שמיעה של התואר הראשון);
2 .עמידה בדרישות לימודי הקדם – ראה פירוט בהמשך;
3 .קורות חיים + תמונת פספורט;
4 .הצהרת כוונות אישית;
5. המלצה מגורם אקדמי (תישלח על ידי הממליץ בלבד);
6. טבלת שעות מתחום האמנות הרלבנטי;
7. ראיון קבוצתי/אישי – בשל מספר המקומות המוגבל לתכניות יוזמנו לראיון רק חלק מהמועמדים על פי שיקול דעתה של ועדת הקבלה.
מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחוץ לארץ וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה במבחן GRE או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון.
* מועמד בעל תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית חייב לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה כתנאי לזכאותו לתואר.
לימודי קדם בתחום הפסיכולוגיה והמחקר (השלמת קורסים אלה אינה מבטיחה קבלה אוטומטית לתכנית)
מועמד בעל תואר ראשון שלא למד את הקורסים הבאים במסגרת התואר, יחויב בהשלמות הנלמדות ברמת התואר הראשון. השלמות אלה אינן נכללות בתוכנית התואר השני: מבוא לפסיכולוגיה (2 נקודות), פסיכופיזיולוגיה (2 נקודות) פסיכולוגיה התפתחותית (4 נקודות), פסיכופתולוגיה /פסיכולוגיה אבנורמלית (4 נקודות), תיאוריות אישיות (2 נקודות), שיטות מחקר (2 נקודות), סטטיסטיקה (2 נקודות).
יש לסיים את כל קורסי הקדם בציון של 80 לפחות בכל אחד מהם עד תחילת שנת הלימודים.
לימודי קדם ושעות בתחום האמנות הרלוונטי – סך הכל 500 שעות (השלמת שעות אלה אינה מבטיחה קבלה אוטומטית לתכנית)
בעל תואר ראשון שאינו מתחום האמנויות צריך לצבור 500 שעות לימוד מתחום האמנות הרלבנטי. 300 שעות לימוד ממוסד אקדמי מוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה או ממוסד מקצועי או אמנותי המוכר על ידי משרד החינוך ו/או התרבות והספורט. בנוסף 200 שעות לא פורמליות בהתאם למגמה. יש להגיש אישורים על כל 500 השעות.
בגרות בהיקף 5 יחידות לימוד מתחום האמנות הרלבנטי מזכה ב-200 שעות פורמליות.
יש לפרט בטופס טבלת שעות מעשיות המופיע באתר האינטרנט של ביה"ס.
בתכנית לאמנות חזותית: בנוסף יש לשלוח עם כל המסמכים צילום בצבע של 5 עבודות באמנות על נייר A4 .
בית הספר רשאי לאשר השלמת חלק מהשעות במהלך השנה הראשונה ללימודים, אך לא כחלק מהלימודים, באישור ראש המגמה. אין אפשרות לעבור לשנה ב' ללא השלמת כל השעות הנדרשות.
פטור מלימודי השלמה יינתן אך ורק על בסיס הצגת מסמכים רשמיים רלבנטיים מהמוסד.
מבנה הלימודים
הלימודים בבית הספר מתקיימים בשני מסלולים:
מסלול א׳: היקף תכנית הלימודים הינו 36 שש"ס* (שעות שבועיות סמסטריאליות), כולל כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה), חובה של הגשת סמינריון אחד.
מסלול ב׳: היקף תכנית הלימודים הינו 36 שש"ס* (שעות שבועיות סמסטריאליות) כולל מבחן גמר וחובה של הגשת 2 סמינריונים.
משך הלימודים הינו שנתיים (במסלול עם תזה קיימת אפשרות לשלוש שנים, לכתיבת התזה).
היקף הלימודים בסמסטר א ובסמסטר ב- יום בשבוע באוניברסיטה ויום נוסף של הכשרה מעשית בשדה. בחופשת סמסטר יתקיימו סדנאות חובה. במהלך חודש יולי יתקיימו קורסים במתכונת אינטנסיבית. הקורסים בשיטות מחקר ופסיכותרפיה הינם קורסים מתוקשבים.
תכנית מבח"ר- תכנית לימודים לתואר שני בפסיכודרמה עבור נשים חרדיות וגברים חרדים ואמנות חזותית עבור נשים חרדיות
תכניות המותאמות לצרכי הקהילה החרדית אך מקבילות לתכניות הלימודים הרגילות בביה"ס המתקיימות באוניברסיטת חיפה וזהות לה בדרישות האקדמיות. הלימודים יתקיימו בבניין המכללה החרדית מבח"ר בבני ברק.
תלמידי התכניות הינם חלק בלתי נפרד מתלמידי בה"ס והינם תלמידי אוניברסיטת חיפה לכל דבר ועניין. תעודת המ"א שתוענק למוסמכי התכניות היא תעודת מ"א בטיפול באמנויות -פסיכודרמה/אמנות חזותית של אוניברסיטת חיפה.
*תכניות הלימודים כוללות גם קורסי חובה נוספים אשר היקף השעות אינו כלול במניין השעות לתואר.
קיימת חובת נוכחות בכל השיעורים. היעדרות העולה על שני מפגשים לאורך הסמסטר עלולה להביא לביטול השתתפות הסטודנט בקורס.
הכשרה מעשית
לצד הלימודים האקדמיים תתקיים הכשרה מעשית והדרכה. ההכשרה המעשית נועדה לפתח, להרחיב ולהעמיק את המיומנויות הקליניות של הסטודנט ולאפשר אינטגרציה בין הידע התיאורטי והמחקרי לפרקטיקה. בנוסף ליום הלימוד באוניברסיטה, נדרש הסטודנט לשריין יום נוסף בשבוע לצורך הכשרה מעשית והדרכה. בשנה א׳ ההכשרה המעשית מתקיימת במתכונת של סמינר קליני במסגרות של בריאות, רווחה, חינוך, או שיקום כאשר הסטודנטים משובצים בקבוצות קטנות על ידי היחידה ללימודי שדה במסגרות שנבחרו על ידי היחידה. המדריכים מלווים את הסטודנטים ביום בו מתקיים הסמינר הקליני. היחידה משתדלת לשבץ את הסטודנט במקומות הכשרה קרוב למקום המגורים אך אינה מתחייבת או יכולה להיענות לכל בקשה או העדפה. בנוסף מתקיימת הדרכה קבוצתית באוניברסיטה.
בשנה ב׳ ההכשרה המעשית מתקיימת במתכונת של התנסות עצמאית במוסדות הקשורים לבריאות, רווחה, חינוך, או שיקום, תוך קבלת הדרכה פרטנית ממדריך הנמצא במקום ההכשרה. בנוסף מתקיימת הדרכה קבוצתית באוניברסיטה.
במספר מקומות הכשרה הסטודנטים נדרשים לשריין יומיים בשבוע.
חובת נוכחות – קיימת חובת נוכחות סדירה בהכשרה המעשית בשדה לאורך כל השנה כולל חופשת סמסטר, הואיל ומתקיים קשר טיפולי. בכל היעדרות חריגה, יש לקבל אישור מראש היחידה ללימודי שדה. היעדרות מהכשרה מעשית מחייבת השלמת כל השעות החסרות. סטודנט אשר הופסקה לו, או הפסיק ביוזמתו את ההכשרה המעשית, משמעות הדבר שנכשל בקורס.
קיימת חובת נוכחות סדירה בכל מפגשי ההדרכה הקבוצתית באוניברסיטה. היעדרות העולה על שני מפגשים לאורך הסמסטר עלולה להביא לביטול השתתפות הסטודנט/ית בקורס.
במהלך שנת הלימודים הראשונה, ולא יאוחר מסוף חודש יוני, יש לסיים את ”לומדת האתיקה״ שנמצאת בפלטפורמט "מודל", בציון של 85 לפחות. השלמת ה״לומדה״ מהווה תנאי לקבלת ציון עובר בלימודי שדה של שנה א׳.
מספר שעות ההכשרה המעשית הכולל במהלך שנתיים של לימודי התואר יהיה 600 שעות (כולל שעות הדרכה).
באופן כללי ובשל רגישות הכרוכה בעבודה במקצועות הבריאות, מקומות הכשרה רבים דורשים דרישות מקדמיות נוספות מעבר לדרישת הקבלה לאוניברסיטה (כגון ביצוע בדיקות רפואיות, ביצוע חיסונים, הגשת אישור על העדר עבר פלילי ועוד). בנסיבות אלה האוניברסיטה איננה יכולה להתחייב מראש שהסטודנט/ית יעמוד בתנאי הקבלה להכשרה המעשית. זאת עקב אי עמידה בתנאי המוסד בו מתקיימת ההכשרה (כגון היעדר עבר פלילי, דרישות ביצוע חיסונים ועוד).
במקרה בו מוסד הכשרה מעשית לא יקבל סטודנט/ית בעקבות אי עמידתם בתנאי המוסד, יהיה רשאי ביה"ס לקבל החלטה לגבי המשך לימודיו של הסטודנט (לרבות הפסקת הלימודים בשל אי העמידה בדרישת ביצוע ההכשרה המעשית).
בסיום כל תקופת התנסות יעריך החוג את ההישגים והיכולות של הסטודנט/ית בנוכחות ובשיתוף הסטודנט/ית. ציון המעבר בהתנסות מותנה בהערכת מדריך ובביצוע הלומדה. הערכת המדריכים תתייחס, בין היתר, גם לאופן תפקודו של הסטודנט לאורך תקופת ההתנסות ולמיומנויות הבין-אישיות והחברתיות שהפגין במסגרת ההתנסות.
הוצאות נסיעה להכשרה מעשית חלות על הסטודנט.
ראש היחידה ללימודי שדה אקדמיים: גב' עמליה סלעי
מנהלת לימודי שדה בתוכניות ביה"ס במכללת מבח"ר – ד"ר יפית איתן
תכנית הכשרה מעשית מתקדמת – שנה ג׳
לאחר סיום התואר, עפ"י מתווה המועצה להשכלה גבוהה וחוזרי מנכ"ל של משרד הבריאות והחינוך, סטודנטים יתבקשו להשלים שעות הכשרה מעשית נוספות במסגרת תכנית להכשרה מעשית מתקדמת. התכנית מוצעת על ידי המחלקה ללימודי המשך של הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות בשיתוף עם בית הספר לטיפול באמצעות אמנויות.
התכנית נועדה לאפשר השלמת שעות הכשרה מעשית תחת הדרכה בהתאם למתווה המועצה להשכלה גבוהה, לדרישות הקבלה לאיגוד המקצועי ולמספר מקומות עבודה ציבוריים. הקבלה לתוכנית לאחר סיום התואר אינה אוטומטית ומותנית בציון ”עובר״ בהכשרה המעשית בתוכנית התואר השני ובראיון אישי, ע״פ שיקול דעתה של וועדת הקבלה. בתום שנה זו, לאחר השלמת כל החובות, מסיים התכנית יהיה זכאי לאישור על השלמת 960 שעות הכשרה מעשית.
מעבר משנה א' לשנה ב'
סטודנט יעבור משנה א' לשנה ב' רק אם עמד בתנאים הבאים:
– השלמת קורס מושגי יסוד באמנות חזותית/דרמה תרפיה/פסיכודרמה/תנועה/מוסיקה בציון 75 לפחות.
– השלמת יתר הקורסים בציון עובר (ניתן לראות את ציון המעבר בכל קורס בקטלוג קורסים באתר האוניברסיטה).
– ציון עובר בהדרכה קבוצתית ובהכשרה מעשית.
– השלמת כל השעות הנדרשות מתחום האמנויות בהתאם למגמה.
סטודנט שלא יעמוד בתנאים אלה לא יעבור לשנה ב'. הסטודנט יוכל לחזור על קורסים אלה בשנה העוקבת. בכל מקרה לא יוכל לקחת במקביל כל קורס אחר משנה ב' בביה"ס כל זמן שלא השיג את ציוני המעבר המפורטים.
תנאי המעבר ממסלול ב' (ללא תזה) למסלול א' (עם תזה): ציון של 90 לפחות בקורסי החובה המתודולוגיים (שיטות מחקר בטיפול באמנויות), ממוצע 85 לפחות בשיעורי החובה של ביה"ס, ציון 85 לפחות בעבודה סמינריונית, התקשרות עם מנחה מתוך מרצי ביה"ס (או הפקולטות – באישור ראש המגמה) המורשה להנחות עבודות גמר מחקריות בתום שנה א' והגשת הצעה לעבודת גמר מחקרית- תזה בתום הסמסטר השלישי ללימודים.
בחינות גמר
בחינת הגמר הינה בחינה מקיפה שמטרתה לבחון את האינטגרציה שיבצע הסטודנט בין הידע, המיומנויות והכלים שרכש במהלך הלימודים לתואר השני ובין הניסיון הקליני.
שקלול הציונים
הציון הסופי במסלול א׳ מורכב כלהלן:
עבודת גמר מחקרית (תזה) 40%
עבודה סמינריונית 20%
יתר הקורסים 40%
סך הכל 100%
הציון הסופי במסלול ב׳ מורכב כלהלן:
בחינת גמר מסכמת 25%
2 עבודות סמינריוניות 30%
יתר הקורסים 45%
סך הכל 100%
הפסקת לימודים
סטודנט שנכשל בקורס כלשהו ו/או הכשרה מעשית חייב לחזור עליו בשנה העוקבת. נכשל או לא השלים את הקורס ו/או ההכשרה המעשית בשנה העוקבת – יופסקו לימודיו לאלתר. ראש בית הספר רשאי להפסיק בכל שלב לימודיו של סטודנט שנמצא בלתי מתאים למקצוע, או מטעמי עבירה על כללי האתיקה המקצועית. ההחלטה תתקבל בעצה אחת עם המרצים ו/או המדריכים הנוגעים בדבר ועל פי המלצת הוועדה לענייני סטודנטים של בית הספר ובאישור הדיקן ללימודים מתקדמים.
זכאות לתואר
עם סיום לימודיו, על הסטודנט לפנות למזכירות בית הספר בבקשה לקבל אישור זכאות לתואר וקבלת הציונים על כל מטלות הלימודים, לרבות קבלת ציון בעבודת הגמר המחקרית (תזה) או בבחינת הגמר – ציון המעבר המינימאלי הינו 76 לפחות. הסטודנט יבדוק ויאשר במזכירות בית הספר את פרטיו האישיים, ציוניו הסופיים, ציון הגמר שלו ותאריך הזכאות לתואר. האוניברסיטה תיזום סגירת תואר לתלמיד שלא פנה למזכירות בית הספר להסדרת אישור הזכאות. לסטודנט זה ניתנת האפשרות לערער על פרטי אישור הזכאות שנשלח אליו עד 30 יום מתאריך קבלת האישור בדואר. חוסר תגובה יתקבל לאישור והסכמה.
תעודת המוסמך
המסיימים יהיו זכאים לתואר שני בטיפול באמצעות אמנויות, הכולל את ציון התכנית בה למדו:
טיפול באמצעות אמנויות – אמנות חזותית
טיפול באמצעות אמנויות – מוסיקה
טיפול באמצעות אמנויות – דרמה תרפיה
טיפול באמצעות אמנויות – פסיכודרמה
טיפול באמצעות אמנויות – מחול ותנועה
תכנית הלימודים
תכניות הלימודים כוללות קורסי חובה משותפים לכל התכניות בביה"ס, קורסי חובה ייחודים של כל תכנית וסמינריונים.
הקורסים הנלמדים בתכנית: תיאוריות מתקדמות, כלי אבחון והערכה, שיטות מחקר בטיפול באמנויות, קורסי מיומנויות וסמינריונים בנושאים מקצועיים מגוונים, קורסי התנסות והכשרה מעשית.
תכנית הלימודים הקובעת היא לפי השנה בה החל הסטודנט את לימודיו.
שנה א׳
קורסי חובה בכל התכניות- הקורסים בשיטות מחקר ופסיכותרפיה יועברו באופן מתוקשב ולא ביום הלימודים
שם הקורס מספר שש"ס
פסיכותרפיה מתוקשב 2
שיטות מחקר בטיפול באמנויות – מתוקשב 4
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) 5
הכשרה מעשית (לא לשקלול) 8
שנה ב׳
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) 5
הכשרה מעשית (לא לשקלול) 8
מגמת אמנות חזותית
שנה א׳ קורסי חובה וחובת בחירה
שם הקורס מספר שש"ס
מושגי יסוד בטיפול באמצעות אמנות חזותית 4
מושגי יסוד בטיפול באמצעות
אמנות חזותית- סדנא (לא לשקלול) 4
משחקיות והמרחב הפוטנציאלי בטיפול באמנות/
ציור הוא חלום פתוח – סמינר 4
טיפול קבוצתי באמצעות אמנות 2
גישות השלכתיות בטיפול באמצעות אמנות/
טיפול באמצעות אמנות ילדים ונוער 2
טיפול קבוצתי תיאוריה מתוקשב 2
שנה ב׳ קורסי חובה (מסלול ללא תזה – סמינר)
גישות השלכתיות בטיפול באמצעות אמנות/
טיפול באמצעות אמנות ילדים ונוער 2
היבטים קליניים מתקדמים בטיפול
באמצעות אמנות 8
טיפול באמצעות אמנות עם מבוגרים 2
המפגש עם ההורים בטיפול באמנות-סדנא 2
(לא לשקלול)
פגיעות מיניות/ב תרבויות בטיפול באמנות – סמינר 4
מושגי יסוד בטיפול באמצעות אמנות חזותית
מתקדמים – סדנא (לא לשקלול) 2
תכנית תנועה ומחול
שנה א׳ קורסי חובה
שם הקורס מספר שש"ס
מושגי יסוד בטיפול באמצעות תנועה 2
טיפול קבוצתי מתיאוריה לפרקטיקה
סדנא (לא לשקלול) 2
ניתוח תנועה – לאבאן סדנא (לא לשקלול) 3
היבטים התפתחותיים בטיפול
בתנועה עם ילדים 4
גישות הערכה והתערבות בטיפול בתנועה 4
התקשרות וגוף 4
שנה ב׳ קורסי חובה (מסלול ללא תזה – סמינר)
טיפול באמצעות תנועה מתקדמים 4
טיפול בתנועה בפסיכיאטריה 2
גישות הערכה והתערבות בטיפול בתנועה 4
על גוף תנועה וטראומה – סדנא (לא לשקלול) 2
המשפחה במעגל החיים בטיפול בתנועה 2
טיפול דיאדי בתנועה – סמינר 4
תכנית דרמה תרפיה ופסיכודרמה *
שנה א׳ קורסי חובה
שם הקורס מספר שש"ס
מושגי יסוד בדרמה תרפיה 4
תהליך קבוצתי בדרמה תרפיה/
פסיכודרמה (לא לשקלול) 4
תהליך קבוצתי בדרמה תרפיה/פסיכודרמה 4
מושגי יסוד בפסיכודרמה 4
שיטות הערכה בטיפול באמצעות דרמה – סמינר 4
שנה ב׳ דרמה תרפיה קורסי חובה (מסלול ללא תזה – סמינר)
שם הקורס מספר שש"ס
הורים וילדים וטיפול בדרמה – סמינר 4
כישורי הנחייה קבוצתית בדרמה תרפיה 4
גישות מתקדמות בדרמה תרפיה 2
תיאטרון רפלקטיבי 4
גישות מתקדמות בדרמה תרפיה סדנא (לא לשקלול) 2
שנה ב׳ פסיכודרמה קורסי חובה (מסלול ללא תזה – סמינר)
שם הקורס מספר שש"ס
כישורי הנחייה בפסיכודרמה פרטני 4
כישורי הנחייה בפסיכודרמה קבוצתי 4
טראומה והחלמה סמינר 4
פסיכודרמה חיובית 2
פסיכודרמה בשילוב אמנויות ילדים והורים סדנא 2
(לא לשקלול)
* השנה הראשונה משותפת לשתי התכניות ויילמדו תכנים משני התחומים. השנה השניה תיוחד להתמקצעות בדרמה תרפיה ופסיכודרמה.
תכנית טיפול במוסיקה
שנה א׳
שם הקורס מספר שש"ס
שיטות וטכניקות בטיפול במוסיקה א 2
שיטות וטכניקות בטיפול במוסיקה ב 2
סוגיות יסוד בטיפול במוסיקה 4
אלתור קליני סדנא (לא לשקלול) 4
היבטים קליניים בכלים מוסיקליים 4
מוסיקה ובריאות לאורך החיים – סמינר 4
שנה ב׳ קורסי חובה (מסלול ללא תזה – סמינר)
סוגיות מקצועיות בעבודת המטפל במוסיקה 2
טיפול קבוצתי במוסיקה 2
פרספקטיבות תיאורטיות וקליניות 2
תיפוף וקול בטיפול במוסיקה –
סדנא (לא לשקלול) 2
מוסיקה ומילים 4
היבטים מדעיים ומחקריים בטיפול
במוסיקה – סמינר 4
תכנית פסיכודרמה לנשים חרדיות
שנה א׳
שם הקורס מספר שש"ס
שיטות מחקר בטיפול באמנויות 4
מושגי יסוד בפסיכותרפיה 2
פסיכותרפיה מתקדם 2
מושגי יסוד בדרמה תרפיה 4
מושגי יסוד בפסיכודרמה 4
תהליך קבוצתי בדרמה/ פסיכודרמה (לא לשקלול) 8
שיטות הערכה בטיפול בפסיכודרמה – סמינר 4
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) 4
הכשרה מעשית (לא לשקלול) 8
שנה ב׳
כישורי הנחייה בפסיכודרמה פרטני וקבוצתי 8
פסיכודרמה בשילוב אמנויות סדנא (לא לשקלול) 2
עבודה עם הורים וילדים סדנא (לא לשקלול) 2
טראומה – סמינר 4
פסיכודרמה נרטיבית 2
פסיכודרמה עם ילדים 2
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) 4
הכשרה מעשית (לא לשקלול) 8
תכנית פסיכודרמה לגברים חרדים
שנה א׳
שם הקורס מספר שש"ס
מושגי יסוד בפסיכודרמה 4
פסיכותרפיה א + ב 4
תהליך קבוצתי בדרמה/פסיכודרמה (לא
לשקלול) 8
מושגי יסוד בדרמה תרפיה 4
שיטות מחקר בטיפול באמנויות מתוקשב 4
שיטות הערכה בטיפול בפסיכודרמה – סמינר 4
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) 4
הכשרה מעשית (לא לשקלול) 8
שנה ב׳
פסיכותרפיה בתיאטרון פלייבק – סדנא
(לא לשקלול) 2
כישורי הנחייה פסיכודרמה פרטני וקבוצתי 8
טיפול באוכלוסיות מורכבות 2
טראומה – סמינר 4
עבודה עם ילדים והורים בפסיכודרמה 2
פסיכודרמה בשילוב אמנויות – סדנא (לא
לשקלול) 2
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) 4
הכשרה מעשית (לא לשקלול) 8
תכנית אמנות חזותית לנשים חרדיות
שנה א׳
שם הקורס מספר שש"ס
שיטות מחקר בטיפול באמנויות 4
מושגי יסוד בפסיכותרפיה 2
פסיכותרפיה מתקדם 2
מושגי יסוד בטיפול באמצעות אמנות 4
מושגי יסוד בטיפול באמצעות אמנות-
סדנא (לא לשקלול) 6
טיפול קבוצתי באמצעות אמנות 2
טיפול דיאדי/טאומה פגיעות מיניות
ודרכי טיפול-סמינר 4
דיוקן עצמי סדנא (לא לשקלול) 2
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) 4
הכשרה מעשית (לא לשקלול) 8
שנה ב׳
טיפול באמצעות אמנות מתקדמים 4
גישות השלכתיות בטיפול באמצעות אמנות 2
טיפול בילדים ומתבגרים באמצעות אמנות 2
טיפול באמצעות אמנות עם מבוגרים 2
ילדים עדים לאלימות/זקנה – סמינר 4
שיקום ואמנות/זקנה 4
לשחרר את הביטוי הרגשי/
גישה התפתחותית בטיפול
באמנות בילדות המוקדמת/
עבודה עם הורים בטיפול
באמנות סדנא (לא לשקלול) 2
הדרכה קבוצתית (לא לשקלול) 4
הכשרה מעשית (לא לשקלול) 8
חברי סגל היחידה ללימודי שדה:
גב' דורית אבניר, גב' אברהם שני, גב' אהובי אורן, ד"ר ברכה אזולאי, גב' איילון ענת, ד"ר בלום דב, גב' בליטי אירית, גב' בן יהודה מיה, מר בר אבן רועי, גב' ענת גדור, גב' גוטליב ענב, גב' גל נעמה, גב' גיל אבישג, גב' זוהר גרינברג, גב' אלונה גרנות, גב' דוד אורלי, גב' דומני יעל, גב' וינר לילך, גב' זסלבסקי מאשה, גב' גלי טיילור, גב' ענת ירקוני, גב' כהו אפרת, גב' ירום נעמי, גב' יניב שרית, גב' יריב מירי, גב' כץ שרון, גב' מאירה מדינה, גב' מוצרי רבקה, ד"ר מזור אבי, גב' מרכוס עתליה, מר סגן כהן נתן, גב' סלע ענבל, גב' סלמן ילנה, גב' אביטל פוגל מנשה, גב' פורליגר אביטל, גב' פינגר אורית, מר פרידור שי, גב' פרנקלין דנה, גב' אוריה קדרי, גב' קוזניק חגית, גב' קינן ורד, גב' רביד בכר נעמה, גב' רולניצקי אורנה, גב' ליאת שור
לימודים לקראת תואר שלישי (Ph.D)
יושב ראש ועדת דוקטורט: פרופסור הוד אורקיבי
מטרות התכנית
לתת מענה לצורך ממשי לתוכנית דוקטורט בטיפול באמצעות אמנויות, שאינה מוצעת בארץ והינה מהבודדות המוצעות כעת בעולם.
להגדיל את איכות וכמות המחקרים והחוקרים בתחום כדי להמשיך ולבסס את מעמדו של הטיפול באמצעות אמנויות כמקצוע בריאות יישומי המעוגן בדיסציפלינה אקדמית מחקרית מובחנת.
לקדם מחקר בסיסי ויישומי, לפתח תיאוריה ומתודולוגיה ולקדם Based-Evidence- Practice לצד Research-Based-Practice
קהל היעד
בעלי תואר ”מוסמך” בטיפול באמצעות אמנויות עם תזה מאוניברסיטה המוכרת על ידי אוניברסיטת חיפה
מוסמכים בטיפול באמצעות אמנויות ללא תזה: בכפוף להשלמת לימודי מחקר מקדים במשך שנה אחת. השלמת המחקר המקדים אינה מבטיחה קבלה אוטומטית לתכנית הדוקטורט.
לגבי מועמד אשר התואר השני שלו (עם עבודת גמר מחקרית או בלעדיה) אינו בטיפול באמצעות אמנויות או בתחום נושק, תבחן וועדת הדוקטורט בתיאום עם המנחה, את הרקע האקדמי של המועמד, ובהתאם לנושא המחקר המוצע תקבע הוועדה בהתאם להמלצת המנחה את תכנית הלימודים הנדרשת.
תנאי קבלה ודרישות קדם
ציון ממוצע של לפחות 90 בלימודי התואר השני ולפחות 90 בעבודת התזה
קורות חיים בעברית ובאנגלית
לפחות שני מכתבי המלצה מחברי סגל אקדמי, אשר יישלחו ישירות על ידי הממליצים אל הוועדה החוגית.אחד ממכתבי ההמלצה יהיה מטעם מנחה עבודת הגמר המחקרית. אלא אם כן מנחה עבודת הגמר המחקרית הוא המנחה המיועד לתואר השלישי. במקרה זה, לא נדרשת המלצה אקדמית מטעמו וניתן להסתפק בהמלצה אקדמית אחת אחרת בלבד.
אישור התקשרות בכתב ממנחה בדרגת מרצה בכיר ומעלה במסלול האקדמי הרגיל, מרשימת המנחים של בית הספר לטיפול באמצעות אמנויות, המוכן להנחות את המועמד בעבודת הדוקטורט
הצהרת כוונות – הרקע למחקר וחדשנותו, ניסוח של רעיון בר ביצוע עם שאלות מחקר ו/או השערות ראשוניות, תיאור ראשוני של המתודולוגיה הדרושה לשם ביצוע המחקר ותיאור תרומתו הצפויה של המחקר ברמה התיאורטית, מחקרית ויישומית (עד 5 עמודים ברווח כפול, גופן 12) בטופס ייעודי של בית הספר (הצעות הכתובות באנגלית עד 6 עמודים).
הערכה חיובית של הצהרת הכוונות על ידי הוועדה ללימודי דוקטורט של בית הספר. הוועדה רשאית לאשר, לדחות, להחזיר הצהרת כוונות לתיקון ו/או לזמן את המועמד/ת לראיון.
לימודים לתואר שלישי
משך הלימודים לתואר השלישי עומד על ארבע שנים, והוא מחולק לשני שלבים: שלב מחקר א׳ ושלב מחקר ב׳.
שלב מחקר א׳: משך הלימודים בשלב מחקר א׳ לא יעלה על שנתיים מתחילת סמסטר הלימודים בו התקבל התלמיד (כולל חופשת הסמסטר/הקיץ). במהלך תקופת לימודים זו, ולא יאוחר מסוף השנה האקדמית הראשונה, יידרש התלמיד להשלים את הצעת המחקר, לקבל את אישור המנחה להצעה ולהגישה לעיון הוועדה החוגית, אישור מועדת האתיקה של הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות ובמידת הצורך מגורם בו יתקיים המחקר (כגון משרד הבריאות/חינוך וכו') וכן לעמוד בדרישות אחרות שהוטלו עליו על ידי הוועדה החוגית.
שלב מחקר ב׳: משך הלימודים בשלב מחקר ב׳ יהיה פרק הזמן שבין סיום שלב מחקר א׳ ועד ארבע שנים מתחילת הסמסטר בו התקבל התלמיד ללימודי תואר שלישי. במהלך תקופת לימודים זו, יידרש התלמיד להשלים את כתיבת עבודת הדוקטור, לקבל את אישור המנחה (והוועדה המלווה אם מונתה), אישור הוועדה החוגית, וכן להגישה לרשות ללימודים מתקדמים לצורך שיפוט.
דוקטורט פרסומים: הסטודנט יכול, באישור וועדת הדוקטורט של ביה"ס להמיר את כתיבת הדוקטורט לדוקטורט פרסומים על פי המפורט בתקנון התואר השלישי,ברשות ללימודים מתקדמים.
תכנית לימודים
על כל סטודנט בשלב א להשתתף בסמינר סגל/דוקטורנטים שיתקיים בימי ה אחת לשבועיים בכל סמסטר שייקבעו בתחילת השנה וכן ללמוד קורסים בשיטות מחקר מתקדמות בהיקף של 4 שש"ס. בנוסף, מנחה עבודת הדוקטורט יקבע לסטודנט תכנית לימודים אישית. המנחה רשאי להטיל עליו חובת בחינה (בכתב או בעל פה) בקורסים שיידרש להשתתף בהם (בהיקף עד 16 שש"ס).
לא ניתן להגיש עבודת דוקטורט לשיפוט לפנני סיום מלוא הקורסים הנדרשים.
במהלך השנה הראשונה ללימודים וכתנאי מעבר לשנה ב', יידרש/תידרש הסטודנט/ית ליטול חלק במינימום שני מפגשים ממסגרת ההכשרה של בית ספר בלום. סטודנט/ית אשר ייטלו חלק ב 14 מפגשים, יוכלו לזכות בהכרה של 2 שעות שבועיות סמסטריאליות, וזאת, בכפוך לאישור הוועדה ללימודי תואר שלישי ובלבד שעמד במשך הזמן הנורמטיבי ללימודים הקבוע בתקנון. מסגרת ההכשרה של בית ספר בלום תפורסם באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים.
החל משנת הלימודים תשפ"ה -בהתאם לתקנון הרשות ללימודים מתקדים- יש חובת לימודים של בית ספר ללימודים מתקדמים על שם בלום-לכל סטודנט לדוקטורט:
- תלמידי ותלמידות מחקר אשר יחלו את לימודיהם החל משנת הלימודים תשפ"ה יחויבו
להשלים במהלך לימודיהם 7 מפגשים מתוך מסגרת ההכשרה של ביה"ס בלום.
הרשות ללימודים מתקדמים, ביה"ס בלום ממליץ להשתתף ב 12 מפגשים לפחות.
הוועדה ללימודי תואר שלישי רשאית להכיר בגין השתתפות ב 7 מפגשים, כקורס בהיקף
של 1 שעות שבועיות סמסטריאליות ובגין השתתפות ב 12 מפגשים, כקורס בהיקף של 2 שעות שבועיות סמסטריאליות. - מסגרת ההכשרה של בית ספר בלום תפורסם באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים, בית ספר בלום.
פרטים לגבי מסגרת ההכשרה ניתן למצוא באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים, ביה"ס בלום.
א. לימודי חובה:
סמינר דוקטורט (4 שעות שבועיות סמסטריאליות ) ילווה את הלימודים במטרה לפתח את הסטודנט כחוקר בעל יכולת המשגה תיאורטית-קונספטואלית, בעל הבנה מתודולוגית מתקדמת, ובעל יכולת פיתוח של ידע חדש בתחום הטיפול באמצעות אמנויות. הסמינר מיועד ליצור סביבה אקדמית ומחקרית עשירה ומגרה, שתקדם תהליך כתיבה איכותי ופורה ומימוש מיטבי של הפוטנציאל המחקרי. במהלך הסמינר ירכשו הסטודנטים שליטה בשיח מחקרי מתקדם באמצעות דיון בסוגיות תיאורטיות, מתודולוגיות, יישומיות ולוגיסטיות עמן מתמודדים הסטודנטים שיהוו בסיס לדיון ביקורתי ובונה בשיעור. בנוסף, הסמינר יקנה כישורים ומיומנויות שיסייעו לסטודנטים בכתיבת עבודת המחקר ותערך היכרות עם הליכי פרסום בכתבי עת מדעיים, הצגה בכנסים וכתיבת בקשות למימון מחקרים על ידי קרנות תחרותיות.
חלק מהמפגשים יוקדשו לשיחות עם חוקרים בתחום שישתפו בניסיונם.
שיטות מחקר מתקדמות ברמה של תואר שני לפחות, בהתאם לסוג המחקר ובתאום עם המנחה.
ב. בנוסף, בהתאם לצרכי המחקר, מנחה עבודת הדוקטורט או הוועדה המלווה (אם מונתה כזו), רשאים לדרוש הרחבת לימודי הדוקטורט .
ג. המנחה ו/או הוועדה המלווה רשאים להטיל על הסטודנטים חובת בחינה (בכתב או בעל פה) בשיעורים בהם הוא נדרש להשתתף.
ד. סטודנט ירצה אודות ממצאי מחקרו בפני קהילת חוקרי מרכז המחקר לטיפול באמצעות אמנויות על שם אמילי סגול בתאום עם המנחה טרם הגשת הצעת המחקר.
באחריות הסטודנט/ית להכיר את תקנון לימודי תואר שלישי של הרשות ללימודים מתקדמים באוניברסיטת חיפה