292 הפרעות בתקשורת
הפרעות בתקשורת
חוג לימודים לתואר ראשון
(חד־חוגי, 3.5 שנים)
וחוג לימודים לתואר שני
ולימודים לתואר דוקטור לפילוסופיה
ראש החוג: פרופסור רמה נובוגרודסקי
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המניין: פרופסור יוסף אטיאס (אמריטוס), פרופסור קרן בנאי, פרופסור אביגדור שצ’ופק (אמריטוס)
פרופסור חבר: פרופסור רמה נובוגרודסקי, פרופ' ברכה ניר, פרופסור רחל יפעת (אמריטוס)
מרצה בכיר:דוקטור רפאל שמש ( אמריטוס ), דוקטור תמר דגני, דוקטור אראם כיואן, דוקטור לימור לביא, דוקטור רוית כהן מימרן, דוקטור חנין קרוואני
מרצה: גברת דבי קסטל
עמית הוראה: דוקטור אושרת סלע, גברת לירן בלכנר, גברת שגית דוידזון, דוקטור שרה זדונאיסקי ארליך, גברת אסנת יפה מנור, דוקטור טלי לבל, דוקטור אורן יורקביץ, גברת שרון פרידמן, גברת גיתית יצחקנייא, גברת אריקה ענתבי, גברת שרון קורונה-גאון, דוקטור יחיאל בן עמי, מר אייל גואל, מר סוהיל חביבאללה, גברת חוה מיכאליס, גברת הרטסון מריסה, גברת רותם גואטה סלה, גברת ארבל ברנרוט כהן, דוקטור דפנה בן ציון, גברת רעות שטרק, גברת טלי גרינשטיין, מר אביחי בכר, גברת נטע צרפתי שלו .
מורה מן החוץ: דוקטור נחמה אורי, דוקטור ריאד חניפס.
צוות היחידה לחינוך והכשרה קלינית:
גברת דבי קסטל, מנהלת היחידה.
גברת לירן בלכנר, גברת שרון קורונה-גאון, גברת אריקה ענתבי, דוקטור דפנה בן ציון.
מזכירות החוג
עוזר מינהלי לראש החוג: גברת מירי מועלם
מרכזת היחידה לחינוך והכשרה קלינית: גברת לימור דנאן
מרכזת תארים מתקדמים: גברת עפרה פוגלהוט
מזכירה:גברת זניה בלנקיה
חדר 812 קומה 8, מגדל אשכול
טלפון: 04-8288564, 04-8240517, 04-8288590, 04-8288589 פקס:
04-8249507
שעות קבלה: ימים א׳-ה׳ בין השעות: 13:00-11:00
אתר החוג באינטרנט: http://nw.haifa.ac.il
הלימודים לתואר ראשון – בוגר האוניברסיטה (B.A)
״הפרעות בתקשורת״ – מהות המקצוע
הפרעות בתקשורת הוא תחום העוסק בהיבטים תיאורטיים, מדעיים וקליניים של תהליכים תקינים ובלתי תקינים, התפתחותיים ונרכשים של השמיעה, התקשורת, השפה הדבורה והכתובה, הדיבור, הקול, שטף הדיבור, תקשורת תומכת וחליפית, אכילה ובליעה, תוך דגש על מחקר בדיסציפלינות השונות של התחום, יישום שיטות אבחון, טיפול ושיקום בני אדם מינקות עד זקנה. המושג ״הפרעות בתקשורת״ כפי שמוצג כאן מקביל למושג Communication Sciences and Disorders והעוסקים בתחום זה עובדים כחוקרים, אקדמאים, קלינאים, או שילוב של אלו.
מטרת הלימודים
להקנות ידע תיאורטי, מדעי וקליני מעמיק ואינטגרטיבי בהיבטים פיזיולוגיים, קוגניטיביים, לשוניים, רגשיים, חברתיים, התפתחותיים, נוירולוגיים, פסיכולוגיים ופתולוגיים של שפה, דיבור, בליעה, שמיעה ותקשורת, תוך דגש על יישום ידע זה במחקר, הוראה ועבודה קלינית (אבחון, טיפול, מניעה, שיקום, חינוך, ייעוץ והדרכה).
לתת הכשרה בסיסית בנושאי מחקר רלוונטיים לתחום לשם עידוד סטודנטים מצטיינים להמשיך את לימודיהם לתארים מתקדמים.
להכשיר סטודנטים לעבודה כקלינאים בתחום של הפרעות שפה, דיבור, בליעה, שמיעה ותקשורת.
להכשיר סטודנטים לעבודה קלינית עם ילדים ומבוגרים אשר שפתם הראשונה אינה עברית, כגון אוכלוסית דוברי ערבית ואוכלוסיית רב לשוניות.
להכשיר סטודנטים לפתח וליישם טכנולוגיה מתקדמת למטרות אבחון, שיקום ומחקר.
לעודד מחקר בין תחומי תוך דגש על הבנת תהליכים תקינים של שמיעה, תקשורת, שפה דבורה וכתובה, דיבור, קול, שטף דיבור, תקשורת תומכת וחליפית, אכילה ובליעה, פיתוח שיטות קליניות יעילות ואמינות לאבחון וטיפול בהפרעות בתקשורת, ופיתוח טכנולוגיה לצורכי מחקר, אבחון, טיפול ושיקום.
תנאי קבלה
לחוג להפרעות בתקשורת מתקבלים מועמדים אשר עומדים בתנאי הקבלה הכלליים של האוניברסיטה, ברמה הנדרשת על ידי החוג, וברמת ״מתקדמים 1״ לפחות באנגלית.
בנוסף לתנאי הקבלה הכלליים יש לעבור מבחן קבלה חוגי.
תנאי קבלה למועמדים בעלי תואר בתחום אחר הם: ממוצע משוקלל לתואר 93 לפחות ומבחן קבלה חוגי.
מעבר מחוג אחר להפרעות בתקשורת לשנה מתקדמת מותנה בציון ממוצע של 90 ומעלה, מבחן קבלה, ראיון אישי ובמספר המקומות הפנויים.
משך הלימודים
החוג לתואר בוגר בהפרעות בתקשורת (B.A.) הוא חד-חוגי. משך הלימודים הינו שלוש וחצי שנים. הסטודנט מחוייב לתכנית הלימודים בשנה בה החל את לימודיו, וכן לשינויים המתפרסמים במהלך שנות לימודיו.
ייתכנו שינויים במערכת הלימודים במשך שנת הלימודים.
תכנית הלימודים
תכנית הלימודים כוללת לימודי ליבה והתמחות בתחומי שמיעה, תקשורת, שפה דבורה וכתובה, דיבור, קול, שטף דיבור, תקשורת תומכת וחליפית, אכילה ובליעה. כל הקורסים בחוג בכל שנות הלימוד הינם קורסי חובה. שעות הלימודים באוניברסיטה הן 20:00-8:00, ייתכנו לימודים גם בימי שישי וגם בסמסטר קיץ.
בחוג מערכת ייעוץ והנחיה, שתלווה את הסטודנטים במהלך כל שנות הלימודים. עם השלמת הלימודים האקדמיים ועמידה בכל החובות והקריטריונים יהיה הסטודנט זכאי לתואר תואר ראשון בהפרעות בתקשורת. על מנת לקבל הסמכה קלינית לעסוק במקצוע, חייב הבוגר לעבור מבחן הסמכה של משרד הבריאות.
תכנית הלימודים כוללת קורסים בתחומים הבאים:
מדעי השפה, הדיבור, הבליעה והשמיעה, והפרעות בתקשורת ושיקום
מקצועות הבריאות ומדעי החיים
חינוך, חברה והתנהגות
מחקר
התנסויות קליניות
להלן פירוט הקורסים על פי חטיבות ההוראה בלימודי הפרעות בתקשורת:
מבואות כלליים בלימודי הפרעות בתקשורת
אנטומיה כללית
נוירואנטומיה
מבוא להתפתחות האדם
מבוא לפסיכולוגיה
תהליכים קוגניטיביים
מבוא לגרונטולוגיה
אקוסטיקה ותפיסה של הדיבור
שפה ותקשורת תהליכים טיפוסיים ולקויים – הערכה וטיפול
מבוא לניתוח שפה ושיח
מבוא לרכישת תקשורת ושפה
יישומים קליניים של התפתחות תקשורת , שפה ודיבור
התפתחות הדקדוק המוקדם
פונטיקה
גמגום
התפתחות השיח המורחב
הספקטרום האוטיסטי – היבטים תיאורטיים, מחקריים
ליקויים בהתפתחות שפה
לקויות למידה
יישומים קליניים ליקויים בהתפתחות תקשורת שפה ודיבור
אפזיה: הפרעות שפה נרכשות אצל מבוגרים
הפרעות תקשורת באוכלוסיות רב-לשונית
שיח ושיחה
תקשורת תומכת וחליפית
אבחון וטיפול בלקויות למידה
ספרות ילדים בטיפול
שמיעה תהליכים טיפוסיים ולקויים – אבחון ושיקום
מבוא למדעי השמיעה + מעבדה
מחלות אף אוזן וגרון
אודיולוגיה בסיסית + מעבדה
נוירופיזיולוגיה קלינית
אודיולוגיה קלינית + מעבדה
אודיולוגיה פדיאטרית
נוירואוטולוגיה
מכשירי שמיעה
שיקום שמיעה + מעבדה
בין שפה ושמיעה: תפיסה וזיהוי של דיבור במצבים מאתגרים
תהליכים מוטוריים טיפוסיים ולקויים
אנטומיה ופתולוגיה של הדיבור
פיזיולוגיה של הדיבור
ליקויים ברכישת דיבור ילדים
הפרעות בליעה
הפרעות קול
לימודים קליניים שפה ושמיעה
מבוא לעקרונות העבודה הקלינית
עקרונות העבודה הקלינית
אינטגרציה קלינית שפה דיבור ותקשורת
אינטגרציה קלינית אודיולוגיה
היבטים פסיכולוגיים וחינוכיים
אינטגרציה קלינית לקויות מורכבות
אינטגרציה קלינית מבוגרים
אינטגרציה קלינית שיקום שמיעה
אינטגרציה קלינית שפה למידה וקוגניציה
אתיקה מקצועית
לימודי מחקר בהפרעות בתקשורת
מבוא לסטטיסטיקה א׳ + תרגיל
מבוא לסטטיסטיקה ב׳ + תרגיל
שיטות מחקר וכתיבה מדעית
סמינר מחקר בהפרעות בתקשורת
התנסויות קליניות
שנה א׳: ביקורים ותצפיות במסגרות טיפוליות, חינוכיות, שיקומיות, מפגשים עם אנשים בעלי לקויות שונות, סדנאות נילוות.
שנה ב׳: מילה בקהילה: אינטראקציה עם ילדים בעלי התפתחות תקינה.
אדם וסביבה: אינטראקציה עם מבוגרים.
תצפית על עבודת קלינאית תקשורת במעגלי החיים השונים.
אודיולוגיה קלינית מעבדה: תרגול מעשי.
סדנאות נלוות.
שנה ג׳: עבודה מעשית מודרכת, סדנאות נלוות.
שנה ד׳: עבודה מעשית מודרכת, סדנאות נלוות.
סימולציות אנושיות:
במהלך התואר יתקיימו ארבע סימולציות אנושיות: אחת בשנה ב', שתיים בשנה ג', אחת בשנה ד'.
כל הקורסים בחוג בכל שנות הלימוד הינם קורסי חובה. שעות הלימודים באוניברסיטה הן: 20:00-8:00, ייתכנו לימודים גם בימי שישי וגם בסמסטר קיץ.
חובת אנגלית:
חובה על כל סטודנט להגיע לרמת פטור באנגלית כחלק מחובותיו לתואר. עמידה בחובה זאת היא תנאי כניסה לקורסים בדרג 3.
סטודנטים ברמת סיווג מתקדמים א' ילמדו את הקורסים הבאים: מתקדמים א', מתקדמים ב'.
סטודנטים ברמת סיווג מתקדמים ב' ילמדו את הקורסים הבאים: מתקדמים ב', קורס תוכן אחד באנגלית.
סטודנטים ברמת סיווג פטור: ילמדו שני קורסי תוכן באנגלית.
פירוט ניתן לקרוא באתר היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה או בפרק היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה המופיע בשנתון.
ו. אשכולות העשרה
על כל הסטודנטים לתואר ראשון ללמוד לפחות קורס אחד בן 4 נקודות זכות, או שני קורסים בהיקף של 2 נקודות זכות כל אחד, במסגרת אחד מהאשכולות "דרך הרוח", "חדשנות ויזמות" , "מדעי הנתונים ". אשכול "משאבי אנוש", אשכול "קיימות וסביבה" אשכול "תקשורת דיגיטלית מעשית". הרישום יתבצע תחת תכניות הלימודים של הסטודנט והציון ישוקלל בציון הסופי. את לימודי האשכולות ניתן יהיה ללמוד באחת משנות הלימוד לתואר. סיום לימודי האשכולות בהצלחה הינו תנאי לקבלת תואר בוגר.
לפרטים נוספים : http:///eshcolot.haifa.ac.il
ייתכנו שינויים במבנה הלימודים
פטור מהשתתפות בקורס
סטודנט המעוניין לקבל פטור מהשתתפות בקורס יגיש בקשה מנומקת בכתב למזכירות החוג יחד עם תוכן הקורס (סילבוס) ותדפיס ציון הקורס בו למד ואשר על סמך לימודים אלה מבקש הוא את הפטור. ועדה אקדמית בחוג תדון בבקשה והסטודנט יקבל תשובה בכתב ממזכירות החוג. הפטור מותנה בתכני הקורס אותו למד הסטודנט ומעבר של הקורס בציון מינימלי של 80. מומלץ להגיש את הבקשה עוד לפני תחילת הלימודים. כמו כן, מומלץ להשתתף בשיעורים (בקורס הרלוונטי) עד קבלת הפטור.
לימודים קליניים:
מטרות ההכשרה הקלינית: פיתוח מיומנויות של אבחון וטיפול המבוססות על הידע התיאורטי, המדעי והקליני הנרכש בלימודים ולפתח אישיות טיפולית עם היבטים שיקומיים וחינוכיים. במהלך ההכשרה הקלינית יעסקו הסטודנטים באבחון וטיפול בילדים ומבוגרים עם מגוון ליקויים. התנסויות אלה יהיו בהדרכת קלינאי תקשורת מוסמכים.
מיקום ההתנסויות: ההתנסויות הקליניות מתקיימות במרכז הקליני הבינתחומי באוניברסיטה, וכן בבתי חולים, מכונים אודיולוגיים, מרכזי שיקום, מרכזים חינוכיים, מרכזי למידה, בתי־ספר, גני ילדים, מכונים, ובקהילה. מסגרות אלה פרושות על פני הארץ כולה.
שיבוץ הסטודנטים בהתנסות נעשה על־פי קריטריונים הנקבעים ביחידה לחינוך קליני.
פרישת תקופות ההתנסות: הינה בכפוף לשנת הלימודים כולל סמסטר קיץ ובחופשות בין הסמסטרים. לפני כל תקופת התנסות מתקיים יום היערכות להתנסות הקלינית. יום ההיערכות מתקיים בדרך כלל במהלך השבועיים שלפני תחילת הסמסטר והנוכחות בו חובה. סטודנט שלא ישתתף ביום ההיערכות, מכל סיבה שהיא, לא יוכל להתחיל בהתנסות.
אישורים: יציאה להתנסות קלינית מעשית מותנית בהמצאת האישורים הבאים:
- אישור חיסונים.
- הצהרת בריאות חתומה.
- מסמכים נוספים שיועברו על ידי המוסד שבו מתבצעת ההתנסות הקלינית.
- האוניברסיטה אינה יכולה להתחייב שהסטודנט יעמוד בתנאי הקבלה להכשרה מעשית, עקב אי עמידה בתנאי המוסד בו מתקיימת ההכשרה (כגון עבר פלילי). במקרה בו מוסד הכשרה מעשית לא יקבל להכשרה סטודנט בעקבות אי עמידתו בתנאי המוסד, וככל שלא תהיה חלופה אחרת לביצוע ההכשרה, יהיה רשאי החוג לקבל החלטה לגבי המשך לימודיו של הסטודנט (לרבות אפשרות להפסקת לימודים).
- על כל תלמיד מקצועות הבריאות להציג אישור על ביצוע כל החיסונים הנדרשים על פי חוזר מנכ"ל בנוהל החיסונים למקצועות הבריאות ביניהם (המתעדכן מעת לעת): opv/Ipv; Td; MMR; חצבת; שפעת; אדמת; הפטיטיס B ובדיקת מנטו. עד סוף שנת הלימודים הראשונה, או עד מועד ההתנסות הקלינית הראשונה, המוקדם מבין השניים. אי עמידה בחובה זו היא תנאי מעבר מעבר משנה א' לשנה ב' (תכנית החיסונים משתנה מעת לעת על פי הוראות משרד הבריאות).
- על הסטודנט מוטלת החובה להכין את המסמכים והאישורים הבאים עד תחילת סמסטר א׳ שנה ג׳: אישור מרופא תעסוקתי; תיעוד של 3 מנות חיסון להפטיטיס B (בנוסף למה שהוגש בתום שנה א׳) או בדיקת דם חיובית לנוגדנים; בדיקת מנטו עדכנית לחצי השנה האחרונה; תיעוד של חיסון כנגד חצבת ואדמת או בדיקת דם חיובית לנוגדנים וכל בדיקה או מסמך נוסף שיידרש לו. אי עמידה בחובה זו לא תאפשר לסטודנט להשתתף בהתנסות הקלינית בשנה ג׳, דבר אשר יאריך את משך סיום הלימודים.
- על הסטודנט לידע את מזכירות היחידה להתנסויות קליניות עד שבוע לפני תחילת שנת הלימודים על קושי או מגבלה רפואית שיש להם השלכות לגבי השיבוץ בהתנסויות הקליניות. מידע זה הכרחי כדי לאפשר את ההתנסויות הקליניות בכל שנות הלימוד. במקרה של מחלה, קושי או מגבלה אקוטית אשר מתגלים במהלך השנה האקדמית ואשר עלולים להשפיע על השתתפות הסטודנט בהתנסויות הקליניות, יש להודיע על כך לאלתר למזכירת היחידה לחינוך קליני ולמתאמת הקלינית של השנה הרלבנטית ולצרף מסמכים רפואיים בנידון.
השתתפות מלאה ועמידה במטלות הנדרשות בהתנסות הקלינית הינן חובה.
הערכה בהתנסות הקלינית:
ההחלטות האקדמיות והמקצועיות במהלך ההכשרות המעשיות, הן על סמך ביצועיו האקדמיים של הסטודנט והתנהגותו המקצועית והאישית כפי שהם מוערכים על ידי המדריכים/ות במקומות ההכשרה וסגל היחידה להכשרה קלינית בחוג. בסיום כל תקופת התנסות יעריך החוג את ההישגים והיכולות של הסטודנט/ית. ציון המעבר מותנה בהערכת המדריך ובאישור סופי של היחידה ללימודי קליניים.
סטודנט שלא עמד בתנאי המעבר ונכשל בהכשרה קלינית, יצטרך לעבור הכשרה חוזרת ולסיימה בציון עובר. בנוסף, יופסקו לימודיו בקורסים הקליניים המלווים את ההכשרה הקלינית בתקופת ההכשרה העוקבת וכן לא יוכל להמשיך בתכנית ההכשרה הקלינית. על הסטודנט יהיה לחזור על הקורסים הקליניים בצמוד להתנסות החוזרת. דבר זה עלול לגרום להארכת משך הלימודים לקראת התואר.
סטודנט שנכשל בהכשרה קלינית בפעם שנייה, יופסקו לימודיו בחוג לאלתר.
סיום הלימודים מותנה בהשגת ציון עובר של כל תקופות ההכשרה הקלינית.
שמירה על הוראות החוק וכללי האתיקה המקצועית
סטודנט/ית אשר ידווח לגביהם כי הפרו את דרישות ההכשרה המעשית, ו/או פעלו בניגוד להנחיות מקום ההוכשרה (לרבות כלפי מטופלים או אנשי צוות) ו/או הפרו את הוראות הדין או כללי האתיקה המקצועית בכל דרך אחרת שהיא (לרבות הפרת חובת הסודיות הרפואית או פגיעה בפרטיות ) – תישקל הפסקת הכשרתם המקצועית לאלתר והגשת תלונה לוועדת המשמעת באוניברסיטה.
כל הסטודנטים המתנסים בהתנסויות הקליניות מחויבים לטפל בכל אוכלוסיות המטופלים ללא הבדל דת, גזע מין ומגדר.
חובות הסטודנטים:
חלה חובת השתתפות של הסטודנט בכל השיעורים שבקורסי החוג ובכל מטלות המעבדה וההתנסויות הקליניות, כמפורט להלן. סטודנט שלא עמד בכל תנאי הקורס על כל מרכיביו לא יוכל לגשת לבחינה סופית, להגיש עבודה לציון סופי, או לקבל אישור על מילוי החובות הקליניים (בקורסים הקליניים), ויחויב לחזור על הקורס. קיימת חובת נוכחות של 100% בכל מפגשי הקורסים בלימודים הקליניים שפה ושמיעה, העדרות תאושר רק במקרים חריגים. בכל מקרה תהיה חובת השלמה עד ל 100% מהשיעורים.
קיימת חובת נוכחות של 100% בלימודים הקליניים המעשיים. סטודנט שלא נכח בכל ההתנסויות הקליניות לא יוכל לקבל אישור על מילוי חובותיו הקליניים. בהעדר אישור זה, הסטודנט לא יוכל לעבור לשנת לימודים מתקדמת.
חלק מההוראה כוללת תרגול מעשי, כאשר כל סטודנט משמש מודל לחברו בעת תרגול, בכל שנות הלימוד. הלימודים כרוכים לעתים במגע פיסי של הסטודנטים זה בזה תוך שמירה על כבוד האדם והתנהגות אתית הולמת.
היעדרות מהתנסות קלינית
היעדרויות מהתנסות תהיינה חייבות באישור מקדים מראש היחידה לחינוך קליני, או ממונה מטעמו, להמשך השתתפות בהתנסות. שיקול ראש היחידה לחינוך קליני יקח בחשבון את הצדקת המקרה וההיתכנות של השלמת תהליכי הלמידה מבחינת הסטודנט. משך ההשתתפות בהכשרה הקלינית יהיה כפוף להשלמת השעות החסרות.
סטודנטים בעלי תואר אקדמי קודם, אשר קיבלו פטור מקורסים שלמדו בחוגים אחרים באוניברסיטה או במוסד אקדמי אחר, חייבים ללמוד קורסים חלופיים לקורסי הפטור וחייבים בתשלום עבור קורסים אלו. לא ניתן לקבל פטור מהלימודים הקליניים המעשיים.
סטודנטים המעוניינים ללמוד קורסים נוספים מחוץ לתכנית הלימודים של החוג רשאים לעשות זאת, בתנאי שהקורסים הנוספים לא יהיו בניגוד לחובת ההשתתפות בקורסים, במטלות המעבדה ובהתנסות הקלינית של החוג.
חובתו של הסטודנט ליידע את מזכירות החוג בכתב לגבי קורסים הנלמדים בנוסף לקורסי החוג, להוכיח שאכן הקורסים הנוספים אינם עומדים בסתירה לחובת ההשתתפות בקורסי ומטלות החוג, ולקבל אישור בכתב מראש החוג על הקורסים הנוספים.
תנאי מעבר לשנה מתקדמת
ציון ממוצע משוקלל שנתי של 75 (לפחות) וציון עובר בקורס. בחלק מהקורסים ציון העובר הוא 70 ובחלקם 60.
ציון עובר בלימודים הקליניים (כולל מילוי כל החובות) כמפורט בהמשך.
מעבר על תנאי
מי שלא השיג ציון עובר באחד או שניים מהקורסים, ויש לו ממוצע של 75 (לפחות), חייב לחזור בשנה העוקבת על הקורסים בהם נכשל. לא יורשה הסטודנט להשתתף בקורס\ים שהקורס בו נכשל מהווה דרישת קדם.
מילוי דרישת הקדם הוא באחריותו של הסטודנט. דרישות הקדם מפורטות ברשימת הקורסים באינטרנט והן מחייבות. החוג בודק את מילוי הדרישות במהלך שנת הלימודים. סטודנט שנרשם לקורס ושילם, למרות שאינו רשאי ללמוד בו, בגין אי עמידה בדרישות הקדם או בתנאי המעבר לשנה מתקדמת, יבוטל רישומו לקורס. גם אם נבחן וקיבל ציון, ציון זה לא יוכר.
פיצול לימודים
החוג אינו מאפשר פיצול לימודים.
הפסקת לימודים
הפסקה ביוזמת רשויות החוג
ראש החוג רשאי להפסיק את לימודיו של סטודנט בכל אחד מהמקרים הבאים:
סטודנט אשר נמצא בלתי מתאים למקצוע, בכל שלב של לימודיו.
ההחלטה על כך תתקבל לאחר התייעצות עם הוועדה לענייני סטודנטים ו/או עם הממונה על ייעוץ להתאמה למקצוע ("היועץ"), ותתבסס על חוות דעת הסגל האקדמי, הקליני והמנהלי בחוג, לאחר שניתנה לסטודנט הזדמנות להשמיע את טענותיו.
במקרה בו הסטודנט יפנה בבקשה לעיין מחדש בהחלטה להפסיק את לימודיו – תועבר בקשתו לראש החוג, והיא תהיה מוסמכת להחליט בעניין.
סטודנט אשר עבר במסגרת לימודיו עבירה על כללי האתיקה המקצועית, כללי האתיקה של האוניברסיטה ו/או הוראות החוק.
הפסקת לימודים בשל אי עמידה ברמה האקדמית במקרים הבאים:
- תלמיד שנכשל או לא השלים קורס חובה חייב לחזור עליו במועד הבא בו מתקיים הקורס. נכשל או לא השלים את הקורס במועד זה -יופסקו לימודיו.
סטודנטים שנכשלים בקורס, יצטרכו להירשם לקורס בשנה העוקבת ולמלא את כלל דרישות הקורס כולל נוכחות בשיעורים, ועמידה בבחינות.
בקורס עם מעבדה – המעבדה היא חלק מהקורס ולכן כישלון בקורס מחייב חזרה גם על המעבדה ובחינה מעשית.
הסטודנטים לא יוכלו להירשם לקורס אחר שנלמד בשעות מקבילות לקורס או למעבדה שעליהם הם צריכים לחזור.
- סטודנט אשר נכשל בשנית או לא עמד בשנית בתנאי המעבר של אחד מקורסי החובה בתכנית. מובהר, כי סטודנט אשר נכשל או לא עמד בתנאי המעבר של אחד מקורסי החובה יידרש לגשת אליו בשנית בשנה העוקבת.
- סטודנט אשר נכשל או לא עמד בתנאי המעבר של שלושה קורסים או יותר בשנת לימודים אחת.
במקרה כאמור יהיה התלמיד רשאי להירשם מחדש לחוג בתום תקופה של שלוש שנים, ויהיה עליו לעמוד מחדש בתנאי הקבלה של החוג, כפי שיהיו באותו מועד.
מובהר כי בתום תקופה זו, ייחשב התלמיד לתלמיד חדש ולא יהיה זכאי להכרה בקורסים קודמים שלמד.
הפסקת לימודים ביוזמת הסטודנט:
סטודנט המבקש להפסיק זמנית את לימודיו – יפנה בכתב לראש החוג וינמק את בקשתו. הפסקת הלימודים תאושר בכתב. במקביל יודיע הסטודנט על ההפסקה למינהל הסטודנטים.
חידוש לימודים:
סטודנט שאושרה לו הפסקת לימודים ומבקש לחדשם – חייב לעבור הליכי הרשמה רגילים. שב הסטודנט ללימודים בתום שנתיים הפסקה – יוכרו הקורסים שלמד לצורך המשך לימודיו. עולה תקופת ההפסקה על שנתיים – רשאי החוג לחייב את הסטודנט לחזור על קורסים ששמע ונבחן בהם, וכן לחייבו בהשלמות נוספות לפי הצורך.
סטודנט שלא אושרה לו הפסקת לימודים בכתב ו/או לא סיים לימודיו לתואר ראשון בתוך שש שנים רצופות – חייב בהרשמה מחדש ובעמידה בתנאי הקבלה לחוג המחייבים באותה העת.
סטודנט שלימודיו הופסקו על ידי רשויות החוג (ראה סעיף ״הפסקת לימודים״) יוכל להירשם מחדש ללימודי תואר ראשון בהפרעות בתקשורת, רק בתום שלוש שנים ממועד ההפסקה.
אישור זכאות לתואר
סטודנט רשאי לקבל אישור זכאות לתואר רק אם השלים את כל חובותיו האקדמיים (בקורסים העיוניים ובלימודים הקליניים).
לימודים לתואר שני (M.A.):
יושבת ראש הוועדה ללימודי תואר שני: ד"ר תמר דגני
מטרת הלימודים
תכנית הלימודים לתואר מוסמך בהפרעות בתקשורת מבוססת על המטרות הבאות:
בניית רצף בין תיאוריה, מחקר וקליניקה ; הקניית כלים לפיתוח הכישורים הקליניים ; הכשרת עתודה למחקר, הוראה והדרכה.
הלימודים מתקיימים בשני אשכולות לבחירת המועמד: שמיעה וקוגניציה ;תקשורת, שפה וקוגניציה. בנוסף ניתן לבחור התמחות באחד התחומים הבאים: התפתחות הילד, אוטיזם, טכנולוגיות רווחה ובריאות והגיל המבוגר.
תנאי קבלה
לבעלי תואר ראשון בהפרעות בתקשורת
- תואר ראשון בהפרעות בתקשורת ממוסד אקדמי מוכר בארץ או בחוץ לארץ
- ממוצע ציונים של 85 לפחות בתואר הראשון
- ציון 80 לפחות בבחינת כניסה באנגלית
- שני מכתבי המלצה בנוגע לכישורים האקדמיים של המועמד. המלצה אחת לפחות, תהיה מממליץ אקדמי. את ההמלצות יש להגיש ישירות למזכירות החוג על גבי טופס ייעודי הנמצא באתר החוג.
מועמדים שלא יציגו המלצה אקדמית שניתנה במיוחד לקראת הלימודים בחוג וניסיון אקדמי/מחקרי אחר (למשל סמינריון מחקרי בתואר ראשון) יוכלו להתקבל למסלול ללא תזה.
לבעלי תואר ראשון שאינו בהפרעות בתקשורת
- תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר בארץ או בחוץ לארץ
- ממוצע ציונים של 85 לפחות בתואר הראשון
- ציון 80 לפחות בבחינת כניסה באנגלית
- שני מכתביהמלצה בנוגע לכישורים האקדמיים של המועמד. לבוגרי דיסציפלינות קליניות יוכל אחד הממליצים להיות מדריך או מנחה קלינאית. את ההמלצות יש להגיש ישירות למזכירות החוג על גבי טופס ייעודי הנמצא באתר החוג.
- ממוצעשל 85 לפחות בקורסי השלמה שיקבעו במידת הצורך על ידי הוועדה ללימודים מתקדמים בהתאם לרקע של המועמד ואשכול הלימודים המבוקש.
התואר השני לא מכשיר לעבודה כקלינאי תקשורת ואינו מקנה את הזכות לגשת למבחן הרישוי של משרד הבריאות.
לכלל המועמדים
בנוסף, יתבקשו כל המועמדים למלא קורות חיים אישיים ומקצועיים.
זימון לראיון אישי יעשה בהתאם להחלטות וועדת הקבלה לתואר שני.
ועדת הקבלה לתואר שני תוכל לדרוש מבוגרי מוסדות מחוץ לישראל להשלים קורסים מתכנית התואר הראשון של החוג בממוצע של 85 לפחות כתנאי לקבלתם לתכנית. הקורסים יקבעו על ידי הוועדה בהתאם ללימודיו הקודמים של המועמד והאשכול/מסלול אליו מבקש להתקבל.
מועמדים שהתארים הקודמים שלהם הם ממוסדות להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בהם אינה עברית יהיו חייבים לעבור בחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה.
בוגרים מועמדי אוניברסיטאות מוכרות מחו״ל וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחוייבו לעמוד בהצלחה במבחן GRE או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון. לפרטים נוספים יש לפנות לתקנון לימודים לתואר שני.
השלמת קורסים בסטטיסטיקה ושיטות מחקר בהיקף מספק וסמינריון מחקרי הינם תנאי קבלה למסלול עם תיזה.
מבנה הלימודים
החוג מציע שני מסלולי לימוד, האחד כולל ביצוע עבודת גמר מחקרית (תיזה) והשני כולל כתיבת עבודה מסכמת.
א. מסלול א׳ – עם כתיבת עבודת גמר מחקרית (תיזה).
- השלמת קורסים בהיקף של 32 שעות שבועיות סמסטריאליות + 4 שעות שבועיות סמסטריאליות עבודת תזה. יש לסיים את חובות השמיעה עד תום השנה השנייה ללימודים.
- התקשרות עם מנחה עד תום סמסטר ב' של שנה א'. סטודנט שלא יתקשר עם מנחה עד מועד זה יעבור למסלול ב'.
- כתיבת שתי עבודות סמינריוניות בהיקף של 8 שעות שבועיות סמסטריאליות.
- על הסטודנט להגיש את הצעת המחקר ולקבל את אישור הוועדה להצעה עד תום סמסטר ב׳ של שנה ב׳ (לא כולל חופשת הסמסטר או הקיץ). סטודנט שההצעה לא תאושר עד מועד זה יעבור למסלול ב׳.
- הגשת עבודת תיזה – הגשת עבודת תיזה לשיפוט תתאפשר רק לאחר סיום כל חובות השמיעה והגשת כל העבודות.
שקלול הציונים במסלול א׳:
60% קורסים
40% עבודת גמר מחקרית (תיזה).
משך הלימודים במסלול זה הוא עד שלש שנים.
ב. מסלול ב׳ – עם כתיבת עבודה מסכמת
- השלמת קורסים בהיקף של 36 שעות שבועיות סמסטריאליות. יש לסיים את חובות השמיעה עד תום השנה השניה ללימודים.
- כתיבת 2 עבודות סמינריוניות בהיקף של 8 שעות שבועיות סמסטריאליות
- הגשת עבודה מסכמת. הסטודנט יגיש את העבודה המסכמת כחלק מחובות הקורס המלווה עבודה מסכמת. באישור מיוחד ניתן לכתוב עבודה מסכמת בהנחיה אישית של אחד מחברי הסגל בחוג.
תנאי מעבר ממסלול עבודה מסכמת למסלול עם תיזה:
- התקשרות עם מנחה מתוך מרצי החוג שמורשים להנחות עבודת גמר (תזה) עד סוף סמסטר ב' של שנה א'.
- ממוצע 85 לפחות בקורסי שנה א׳ בהיקף של 14 שש"ס לפחות.
- ציון 90 לפחות בקורס שיטות מחקר.
- ציון 85 לפחות בעבודה הסמינריונית בשנה א'.
שקלול הציונים במסלול ב׳:
80% קורסים
20% עבודה מסכמת.
משך הלימודים במסלול זה הוא שנתיים.
מעבר ממסלול לימודים אחד למשנהו יתאפשר רק באישור הוועדה החוגית ללימודי תואר שני. במקרה של מעבר ממסלול למסלול יחוייב הסטודנט בכל דרישות המסלול החדש.
אשכולות הלימוד:
במסגרת הלימודים אפשר להתמקד באחד מאשכולות הלימוד, וניתן להוסיף התמחויות שונות הניתנות בשיתוף עם חוגים אחרים באוניברסיטה:
אשכול שמיעה וקוגניציה. הלימודים באשכול נועדו לקדם ולהעמיק את הידע התיאורטי בתחום האודיולוגיה והווסטיבולוגיה ולבחון את תרומתם של היבטים נוירו-קוגניטיביים לתיאוריה ולפרקטיקה בתחום השמיעה.
אשכול תקשורת, שפה וקוגניציה. הלימודים באשכול נועדו לקדם ולהעמיק את הידע התיאורטי בתחומי השפה, הדיבור והתקשורת ולבחון את תרומתם של תהליכים התפתחותיים ונוירו-קוגניטיביים להיבטים תיאורטיים יישומיים בתחום.
תכנית אישית (לדוגמא, שפות סימנים). מותנה בהנחיה ובאישור וועדת המ"א.
תכניות התמחות. כחלק מלימודי המ"א בחוג, ניתן להתמקד באחד התחומים הבאים: התפתחות הילד, אוטיזם, טכנולוגיות רווחה ובריאות והגיל המבוגר.
תוכנית התמחות כוללת קורסי חובה ובחירה ייחודיים לתכנית ההתמחות בהיקף של 12 שש"ס.
התמחות בטכנולוגיות ברווחה ובריאות*. במסגרת הלימודים לתואר מ"א בהפרעות בתקשורת, ניתן להתמחות בתכנים הקשורים לטכנולוגיות רווחה ובריאות בתכנית משותפת לחוג להפרעות בתקשורת ולחוגים נוספים בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות. במהלך הלימודים הסטודנטיות.ים יעמיקו את הידע באחד מתחומי הליבה של הפרעות בתקשורת (שפה/שמיעה) במקביל להתמחות בתכנים הקשורים לטכנולוגיות רווחה ובריאות, תוך קידום ראיה אינטרדיסציפלינרית המייחדת את הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות. התוכנית כוללת קורסי חובה בהיקף של 6 שש"ס וקורסי חובת בחירה ייחודיים לתוכנית ההתמחות בהיקף של 6 שש"ס.
התמחות בהתפתחות הילד*. במסגרת הלימודים לתואר מ"א בהפרעות בתקשורת, ניתן להתמחות בתכנים הקשורים בהתפתחות רגשית-חברתית של ילדים ובתהליכים רגשיים בחדר הטיפולים במקביל להעמקת הלימודים באחד מתחומי הליבה של הפרעות בתקשורת (שפה/שמיעה). התכנית מתקיימת בשיתוף פעולה עם התכנית הבינתחומית להתפתחות הילד ותעניק לסטודנטים כלים בתחום המחקר הבין-תחומי ויכולת לפעול כבעלי.ות מקצוע במסגרות רב צוותית. התוכנית כוללת קורסי חובה ובחירה ייחודיים לתכנית ההתמחות בהיקף של 12 שש"ס.
התמחות בגיל המבוגר*. במסגרת הלימודים לתואר מ"א בהפרעות בתקשורת, ניתן להתמחות בתכנים הקשורים לגיל המבוגר משותפת לחוג להפרעות בתקשורת ולחוג לגרנטולוגיה בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות. במהלך הלימודים הסטודנטיות.ים יעמיקו את הידע באחד מתחומי הליבה של הפרעות בתקשורת (שפה/שמיעה) במקביל להתמחות בתכנים הקשורים לגיל המבוגר , ותעניק לסוטדנטים כלים בתחום המחקר הבין תחומי ויכולת לפעול כבעלי.ות מקצוע במסגרות רב צוותיות התוכנית כוללת קורסי חובה בהיקף של 6 שש"ס וקורסי חובת בחירה ייחודיים לתוכנית ההתמחות בהיקף של 6 שש"ס.
התמחות באוטיזם*. במסגרת הלימודים לתואר מ"א בהפרעות בתקשורת, ניתן להתמחות בתכנים הקשורים לאוטיזם משותפת לחוג להפרעות בתקשורת ולחוג לחינוך מיוחד בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה. במהלך הלימודים הסטודנטיות.ים יעמיקו את הידע באחד מתחומי הליבה של הפרעות בתקשורת (שפה/שמיעה) במקביל להתמחות בתכנים הקשורים לאוטיזם, ותעניק לסוטדנטים כלים בתחום המחקר הבין תחומי ויכולת לפעול כבעלי.ות מקצוע במסגרות רב צוותיות התוכנית כוללת קורסי חובה בהיקף של 6 שש"ס וקורסי חובת בחירה ייחודיים לתוכנית ההתמחות בהיקף של 6 שש"ס.
*תחום ההתמחות יצוין על גבי אישור הזכאות ותעודת המוסמך.
מבנה והיקף תכנית הלימודים
הלימודים יתקיימו בימי רביעי (למעט התמחויות וקורסי בחירה מחוץ לחוג)
תכני לימוד
מסלול א׳ – עם תיזה
קורסי יסוד חובה – 8 שעות שבועיות סמסטריאליות (4 קורסים)
קורסי חובת בחירה – 16 שעות שבועיות סמסטריאליות (8 קורסים)
סמינריונים – 8 שעות שבועיות סמסטריאליות (2 סמינריונים)
עבודת תזה – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל לתואר – 36 שעות שבועיות סמסטריאליות
מסלול ב׳ – עם עבודה מסכמת
קורסי יסוד חובה – 6 שעות שבועיות סמסטריאליות (3 קורסים)
קורסי חובת בחירה – 22 שעות שבועיות סמסטריאליות (11 קורסים)
סמינריונים – 8 שעות שבועיות סמסטריאליות (2 סמינריונים)
סך הכל לתואר – 36 שעות שבועיות סמסטריאליות
בשני המסלולים יש לסיים את חובות השמיעה (קורסים) בשנתיים.
לימודים לתואר שלישי (PhD):
יושבת ראש הוועדה ללימודי תואר שלישי: פרופסור קרן בנאי
מטרת התכנית
מטרת התכנית היא להכשיר אנשי אקדמיה וקליניקה להעמיק את המחקר בתחומי מדעי השפה, הדיבור והתקשורת ומדעי השמיעה והווסטיבולוגיה, במגוון התת-תחומים המצויים בהם, ובתחומים המשיקים להם, כגון חקר השפה, חקר התקשורת, חקר הדיבור, חקר השמיעה, חקר המוח, מדעי הבריאות והרפואה. התכנית מעודדת חדשנות ומצויינות מחקרית, ומקנה מיומנויות לביצוע מחקר בתחומים הרלבנטיים תוך פיתוח כלים תיאורטיים ומתודולוגיים ייחודיים לתחומים אלה.
קהל היעד
ללימודי תואר שלישי יתקבלו מועמדים בעלי תואר שני במסלול עם כתיבת תזה בתחומי הפרעות בתקשורת או בתחומים קרובים, ורופאים בעלי תואר MD שעומדים בתנאי הקבלה להלן. סטודנטים בעלי תואר שני מתחומים אחרים אשר יעמדו בתנאי הקבלה, יחויבו בלימודי השלמה לפי החלטת ועדת הדוקטורט.
בתכנית שלושה מסלולים:
- מסלול רגיל
- מסלול ישיר
- מסלול לימודי מחקר מקדים
מסלול רגיל
תנאי קבלה
- ממוצע כללי של 85 לפחות בלימודי המוסמך או ה MD, וציון של 88 לפחות בתזה.
- לפחות שני מכתבי המלצות מחברי סגל אקדמי אשר ישלחו ישירות על ידי הממליצים אל הועדה החוגית. אחד ממכתבי ההמלצה יהיה מטעם מנחה עבודת הגמר המחקרי. אלה עם כן מנחה עבודת הגמר המחקרית הוא מנחה המיועד לתואר שלישי. במקרה זה לא נדרשת המלצה אקדמית מטעמו וניתן להסתפק בהמלצה אחת אחרת בלבד.
- התקשרות והסכמה בכתב של מדריך לעבודת הדוקטורט.
- סטודנטים שבידם עותק של מאמר שהתפרסם ממחקר המוסמך שלהם או כתב-יד שנשלח לפרסום בכתב-עת מדעי בינלאומי, יזכו לעדיפות.
- הצהרת כוונות של המועמד לגבי המחקר המוצע (עד חמישה עמודים), מאושרת על ידי המנחה המיועד.
- אישור הוועדה החוגית ללימודי דוקטורט.
תכנית המחקר והלימודים
משך הזמן ללימודי תואר שלישי במסלול הרגיל הוא ארבע שנים.
א. קורסים וסמינריונים
במהלך לימודי הדוקטורט יחויב כל סטודנט בלימודי חובה בהיקף של 4-10 שעות שבועיות סמסטריאליות, כמפורט להלן:
השתתפות בסמינר הדוקטורט, שבו יציגו הדוקטורנטים את הצעות המחקר שלהם ותוצאות המחקרים. כמו כן, יתארחו בסמינריון זה מרצים מאוניברסיטאות אחרות מהארץ ומחוץ לארץ. יש להשתתף בסמינר בשנתיים הראשונות ללימודים (סה"כ 4 שעות שבועיות סמסטריאליות).
מסגרת ההכשרה של בית ספר בלום
תלמידי ותלמידות מחקר אשר יחלו את לימודיהם החל משנת הלימודים תשפ"ה יחויבו
להשלים במהלך לימודיהם 7 מפגשים מתוך מסגרת ההכשרה של ביה"ס בלום.
הרשות ללימודים מתקדמים, ביה"ס בלום ממליץ להשתתף ב 12 מפגשים לפחות.
הוועדה ללימודי תואר שלישי רשאית להכיר בגין השתתפות ב 7 מפגשים, כקורס בהיקף
של 1 שש"ס ובגין השתתפות ב 12 מפגשים, כקורס בהיקף של 2 שש"ס.
בנוסף תוכל ועדת הד"ר (בהתייעצות עם המנחה) לחייב את הדוקטורנטים להשלים:
- קורס מתקדם בשיטות מחקר ובסטטיסטיקה (4 שעות שבועיות סמסטריאליות), לפי מתודולוגית העבודה של הסטודנט ובהתאם לדרישות המנחה, מבין הקורסים הניתנים בחוג או בחוגים אחרים באוניברסיטה.
- קורס בכתיבה מדעית (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
- לימודי השלמה ו/או קורסים בנושא התוכן, בהתאם לצורך. לימודי ההשלמה ייקבעו על ידי ועדת הדוקטורט של החוג על פי המלצות המנחה, זאת על פי תחום המחקר ולימודים קודמים.
ב. הצעת המחקר ואישורה
במהלך השנה הראשונה יכתבו הסטודנטים את הצעת המחקר המפורטת בפורמט המקובל של הצעת מחקר לאקדמיה הישראלית, כולל תוצאות ראשוניות אם קיימות. הצעת המחקר תהיה מקורית ובעלת סיכוי סביר לקידום הידע וההבנה בתחום הנחקר ובעלת סיכוי סביר לביצוע.
במהלך השנה הראשונה יהיו הסטודנטים במעמד של תלמיד מחקר שלב א׳. עם הגשת הצעת המחקר ולא יאוחר מסוף שנת הלימודים הראשונה, תחליט ועדת הדוקטורט החוגית אם להמליץ על הקמתה של ועדה מלווה לדוקטורנט, בהתאם לנושא המחקר ולאופיו. בוועדה המלווה חברים המנחה, איש סגל נוסף מאוניברסיטת חיפה (אפשרי חבר סגל בחוג להפרעות בתקשורת), ואיש סגל מאוניברסיטה אחרת בארץ או בעולם.
הצעת המחקר תוצג על ידי הסטודנט במסגרת סמינר הדוקטורט לפני הגשתה לשיפוט.
הצעת המחקר תיבדק על-ידי הוועדה המלווה, במידה ומונתה או על ידי שני קוראים (לפחות אחד מהם מחוץ לאוניברסיטה), ותאושר על ידי ועדת הדוקטורט. לאחר אישור הוועדה החוגית, יעברו הסטודנטים למעמד של תלמיד מחקר שלב ב׳.
ג. עריכת המחקר ודו״ח התקדמות
בתום כל שנה מיום אישור הצעת המחקר, יגישו תלמידי המחקר דו״ח התקדמות לוועדת הדוקטורט החוגית, החתום על ידי המנחה. אל הדו״ח ניתן יהיה לצרף מאמר שנשלח לפרסום במידה וקיים.
ד. הגשת עבודת דוקטור לשיפוט
עם סיומו, יסוכם המחקר באחת משתי הדרכים הבאות:
(1) עבודת דוקטורט במתכונת של דוקטורט פרסומים, בהתאם לתקנון לימודי תואר שלישי.
(2) חיבור רגיל.
תוצאות מחקר הדוקטורט תוצגנה על-ידי הסטודנטים בהרצאה בסמינר הד"ר או במסגרת אחרת שתאושר על ידי ועדת הד"ר לפני הגשת העבודה לשיפוט.
לאחר אישור הגשת העבודה לשיפוט על ידי הגורמים המוסמכים לכך, תועבר עבודת הדוקטור לרשות ללימודים מתקדמים להמשך הליך השיפוט בהתאם לתקנון תואר שלישי.
מסלול ישיר לדוקטורט
מסלול לימודים זה מיועד לסטודנטים מצטיינים, שיש ברצונם להמשיך ברצף לקראת לימודי דוקטורט ושהחוג רואה בהם מועמדים ללימודי תואר שלישי. המועמדים ירשמו ויתחילו את לימודי שנה א' במ"א ויגישו את תיק המועמדות במהלך סמסטר א' ללימודי המ"א.
תנאי הקבלה
א. ממוצע כללי של 95 בתואר הראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ.
ב. שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים שמכירים את המועמד מלימודים קודמים. נדרשת לפחות המלצה אחת מאיש/אשת סגל שאינם המנחה המיועד/ת לד"ר.
ג. התקשרות והסכמה בכתב של מנחה לעבודת הדוקטורט.
ד. מועמדים שבידם עותק של מאמר שלהם שהתפרסם או כתב-יד שנשלח לפרסום בכתב-עת מדעי בינלאומי, יזכו לעדיפות.
ה. הצהרת כוונות של המועמד לגבי המחקר המוצע (עד חמישה עמודים), מאושרת על ידי המנחה המיועד.
ו. אישור הוועדה החוגית ללימודי דוקטורט.
תכנית המחקר והלימודים
משך הזמן ללימודי תואר שלישי במסלול הישיר הוא חמש שנים (כולל שנת הלימודים הראשונה במ"א).
א. קורסים וסמינריונים
בשנתיים הראשונות ללימודים יש להשלים קורסים בציון מספרי בהיקף של 28 שעות שבועיות סמסטריאליות ברמת תואר שני ולסיימם בציון משוקלל של לפחות 90. במסגרת זו יש להגיש שתי עבודות סמינריונית ולהשיג ציון של 90 לפחות בשתיהן.
כדי לעבור לשנה ב' יש להשלים קורסי מ"א בציון מספרי בהיקף של 14 שש"ס לפחות בציון ממוצע של 90. אחד הקורסים יהיה סמינריון בו הושג ציון 90 לפחות.
השתתפות בסמינר הד"ר בשנה השנייה ללימודים.
ב. הצעת המחקר ואישורה
הגשת הצעת המחקר לתואר שלישי לא יאוחר מתחילת הסמסטר הרביעי ללימודים. עם הגשת הצעת המחקר ועמידה בכל החובות המפורטות למעלה, יעבור הסטודנט למעמד של דוקטורט שלב ב׳, יבצע את המחקר ויכתוב את הדוח.
ג. הפסקת לימודים במסלול הישיר לדוקטורט
תלמיד המעוניין להפסיק את לימודיו בשלב המוסמך של מסלול הישיר לדוקטורט, ולהשלים את לימודי המוסמך במסלול א' או ב', יהא רשאי לעשות זאת ובלבד שזכאותו לתואר שני במסלול הישיר טרם אושרה. במקרה זה על התלמיד יהיה להשלים את מכסת הלימודים ושאר החובות הנדרשים לקבלת התואר השני במסלול א' או במסלול ב', לפי העניין.
ד. מידע נוסף
עריכת המחקר, הגשת דו"חות התקדמות והגשת הד"ר לשיפוט ע"פ המפורט במסלול הרגיל לעיל.
פרטים נוספים על המסלול הישיר ניתן למצוא בתקנון האוניברסיטאי ללימודי תואר שלישי.
מסלול לימודי מחקר מקדים
מסלול לימודים זה מיועד לסטודנטיות וסטודנטים אשר סיימו לימודי תואר שני בהפרעות בתקשורת ובתחומים משיקים ללא תזה, בציון 92 לפחות. מועמדים אלה יידרשו להשלים, לכל הפחות עבודת גמר מחקרית (תזה).
תנאי הקבלה
א. סיום לימודי התואר השני בציון 92 לפחות.
ב. ציון של 92 לפחות בעבודת הגמר או בבחינה המסכמת.
ג. עמידה במבחן באנגלית (לסטודנטים שלא נבחנו באנגלית לפני התחלת לימודי התואר השני).
ד. שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים שלימדו את המועמד/ת במהלך התואר הראשון או השני.
ה. אישור בכתב ממנחה שמסכים להנחותו בעבודת הגמר המחקרית.
ו. הצהרת כוונות של המועמד לגבי המחקר המוצע והתכנות של ביצוע המחקר (עד 3 עמודים) מאושרת על ידי המנחה המיועד/ת.
ז. אישור הוועדה החוגית ללימודי דוקטורט.
תכנית המחקר והלימודים
משך הזמן ללימודי מחקר מקדים הוא שנה אחת, במהלכה יידרשו הלומדים ל:
- להגיש הצעת מחקר לעבודת גמר מחקרית (תזה) ולקבל עליה אישור כמקובל בלימודי המ"א בחוג.
- לעמוד בתכנית הלימודים שתוטל עליהם על ידי הוועדה החוגית ללימודי תואר שלישי.
- לערוך את המחקר ולהגיש את עבודת התזה לשיפוט באישור המנחה. הליך השיפוט תנהל כמקובל בתכנית המ"א בחוג.
השלמת הלימודים במסלול זה אינה מהווה קבלה אוטומטית ללימודי תואר שלישי. לאחר אישור עבודת הגמר המחקרית, המועמד יגיש את מועמדותו כמקובל במסלול הרגיל.