290 סיעוד
החוג לסיעוד על שם שריל ספנסר
חוג לימודים לתואר בוגר האוניברסיטה (B.S.N) במדעי הסיעוד (חד־חוגי, ארבע־שנתי)
חוג לימודים לתואר מוסמך האוניברסיטה (.M.A)
ולימודים לתואר דוקטור לפילוסופיה
ראש החוג: פרופסור תמר שוחט
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המניין: פרופסור ענת דרך זהבי, פרופסור דורית פוד, פרופסור יורם גדרון, פרופסור אפרת דגן, פרופסור אנה זיסברג, , פרופסור דפנה בירנבוים כרמלי, פרופסור אפרת שדמי, פרופסור תמר שוחט
פרופסור חבר: פרופסור מעיין אגמון, פרופסור רועי טרייסטר, פרופסור דניאל שפרלינג.
סלג אמריטוס: פרופסור הדס גולדבלט, פרופסור מיכל גרנות, פרופ' שריל זלוטניק
מרצה בכיר: דוקטור עינב סרולוביץ
מרצה: דוקטור יוספה בירתי, דוקטור נדיה לוי גולפנשטיין, דוקטור יעל דישון, דוקטור ירון דקל, דוקטור אורלי טונקיך, דוקטורט נוסייבה ריאן-גרה
מרצה דרגת מורה: גב' ענבל פרן-פרח (מסלול נלווה)
מרצה דרגת מרצה נלווה (מומחה): דוקטור ריקי ביטון כהן
מורים מן החוץ ועמיתי הוראה: גברת כרמל אבן, , דוקטור אסתי בהט, גברת מלי בן אדיבה, גברת חן בן לולו, דוקטור אוהד בן נון, דוקטור גלית ברנשטוק, דוקטור עלי ג'אברין,דוקטור ראיפה ג׳אברין, דוקטור חגית גולדנשטיין, דוקטור גל הדרי, גברת מיכל אנגלרד הרשלר, דוקטור יגאל ודים, גברת נוגה ויזל שקד, גברת דלית וילהלם, דוקטור קרן ויידנפלד, גברת נאוה זוארץ, גברת דפנה זונטג, מר ירדן אזריאל,דוקטור יגאל זלאטקין, דוקטור אייל זכריה, דוקטור אחמד חטיב, דוקטור יהודית חסידה, דוקטור מרינה לאוננקו, גברת ענת לדר רובינשטיין, דוקטור עולא מזבר-סאדר, , פרופסור סמי ניטצקי, דוקטור רזאן סאכר, דוקטור אתי סממה, גברת ניצה סגל, דוקטור ג׳ודת עיד, גברת מירי פלג, דוקטור גילי פלג, דוקטור מאיה פלד רז, דוקטור רועי צמח, מר שאדי שאקור , גברת ויקטוריה צ׳רניאק, מר איסאם קאדרי, דוקטור יוסי רימר, מר מיכאל ראשין, דוקטור שרה שחף, גב' הדס שחר גולדשטיין, דוקטור אלכס שפלר, גברת מיכל תאני.
מרצים מביה"ס האקדמי לסיעוד בני ציון: גברת יאנה דרור, גברת איילת סופר, מר פואד משרקי, גברת נורית בזזינסקי, גברת דפנה וירצברגר, מר שאדי שאקור, גברת נטלי בורלקוב
מזכירות החוג
בניין הרווחה והבריאות, קומה 3. פקס: 04-8288017
שעות הקבלה במזכירות החוג: ימים א׳-ה׳, בין השעות: 13:00-10:00
מנהלנית: לילך אורון
טלפון חיצוני: 04-8288004, פנימי: 58004
דואר אלקטרוני larzi@univ.haifa.ac.il
מרכזת תכנית תואר ראשון: גברת יעל גולן
טלפון חיצוני: 04-8249136, פנימי 53136
דואר אלקטרוני: ysiri@univ.haifa.ac.il
מרכזת תכנית הסבת אקדמאים ותכנית אקדמיזציה: גברת לילך רוקר
טלפון חיצוני:04-8240811 , פנימי: 52811
דואר אלקטרוני: lrakor@univ.haifa.ac.il
מרכזת לימודי תואר שני גברת מריה אנטונלי
טלפון חיצוני: 04-8288016 , פנימי: 58016
דואר אלקטרוני mlvovsky@univ.haifa.ac.il
אחראית לימודים קליניים- ביחידה הקלינית : גברת חיה בן נחום
טלפון חיצוני: 04-8288021, פנימי: 58021
דואר אלקטרוני hayaben@univ.haifa.ac.il
מרכזת לימודים קליניים -ביחידה הקלינית : גברת אורית רויטמן
טלפון חיצוני: 04-8288733, פנימי: 58733
דואר אלקטרוני: oroitman@univ.haifa.ac.il
מרכזת סימולציות ביחידה הקלינית: גברת סילבי כהן
טלפון חיצוני: 04-8288459, פנימי: 58459
דואר אלקטרוני: scohen31@univ.haifa.ac.il
מזכירת סימולציות: גברת זיקה סלח
דואר אלקטרוני: zsalach@staff.haifa.ac.il
סגל היחידה ללימודים קליניים
ראש היחידה ללימודים קליניים: גברת דלית וילהלם
מתאמות לימודים קליניים: גברת מלי בן אדיבה, גברת נאוה זוארץ, גברת נוגה ויזל שקד, גברת למיס סואעד, גברת קתרין גוז
טכנו-פדגוגית ביחידה הקלינית: גברת ענבל מנור לבון
מתאמי הוראה מקוונת: מר מיכאל מרגולין, גברת איריס לבדוב, גברת ענבל שולץ
אחראית סימולציות אנושיות ביחידה הקלינית: גברת מירי פלג
לימודים בינלאומיים–
ראש תכנית : פרופסור יורם גדרון
מרכזת התכנית: גברת אורית רויטמן
אתר החוג באינטרנט: https://hw.haifa.ac.il/nursing-home
הלימודים לתואר ראשון
בוגר במדעי הסיעוד B.S.N
תכנית הלימודים לתואר ראשון בחוג לסיעוד מקנה ידע אקדמי ומקצועי בתחום הסיעוד ומכשירה אחיות ואחים מוסמכים. בוגרי התכנית רוכשים כישורים לעסוק בתפקידי סיעוד מגוונים במערכת הבריאות של המאה ה־21.
יעדי התכנית:
להכשיר למתן טיפול ישיר ולתמיכה באדם ובמשפחתו.
לפתח מיומנויות מחקר, חשיבה ביקורתית, למידה עצמית, קבלת החלטות קליניות ניהוליות הנחוצות למתן טיפול מקצועי איכותי ובטוח.
לפתח חשיבה מערכתית והבנה כלכלית לגבי הקשר בין המטופלים לבין מערכות הבריאות שונות.
לעבוד בצוות רב־מקצועי כדי לקדם את מטרות המטופל והמערכת וכדי להוביל פרויקטים מקדמי בריאות.
לקדם את הבריאות של מטופלים ובני משפחה בכל רמות המנע; להדריך וליצור סביבה בריאה ברמת הפרט והמערכת.
תנאי קבלה
לחוג לסיעוד יתקבלו מועמדים – אשר יעמדו בתנאי הקבלה הכלליים של האוניברסיטה ובהתאם לתנאי הקבלה בחוג:
חתך הקבלה הנדרש על ידי החוג:
פסיכומטרי-550, סכם 1:3-580, רמת סיווג העברית (יע"ל) למי שנדרש – 120 (מעל 115 עם תנאי אוניברסיטאי), 8 יחידות מדעיות שנלמדו בבגרות (סה"כ במקצועות כמו פיסיקה, כימיה, ביולוגיה, מתמטיקה, מדעי הרפואה או מדעי הבריאות) ומבחן התאמה חוגי. הזימון למבחן ההתאמה יישלח רק למועמדים שעומדים בכל שאר תנאי הקבלה (פסיכומטרי, סכם ויע"ל) .
מועמד שלא עבר את מבחן ההתאמה החוגי לא יוכל להתקבל גם אם עמד בתנאי הקבלה האחרים. ניתן להבחן במבחן ההתאמה פעם אחת בשנה ומקסימום פעמיים.
החוג שומר לעצמו את הזכות לקבל מועמדים גם בהתבסס על ראיון אישי או קבוצתי עם ראש החוג/ראש תכנית הלימודים/חבר סגל בחוג; השתתפות בתכנית ליווי לסטודנט.
כמו כן, החוג שומר לעצמו את הזכות לקבל את המועמדים בעלי הנתונים הטובים ביותר.
מועמדים שיתקבלו ללימודים, ימלאו ויחתמו על הצהרת בריאות.
מבנה תכנית הלימודים לתואר ראשון
בחוג לסיעוד ישנם מספר מסלולי לימוד לתואר ראשון, הכוללים:
- תואר ראשון גנרי (4 שנתי)
- (במהלך שנות הלימוד, ישנו שיתוף הוראה בחלק מהקורסים עם ביה"ס האקדמי לסיעוד על שם ד"ר י. זיידה בני ציון.)
- תואר ראשון לבוגרי תארים קודמים -מסלול הסבה (נמשך 7 סמסטרים רצופים, כולל סמסטרי קיץ).
- מסלול השלמה לתואר ראשון עבור אחים ואחיות מוסמכים ללא תואר- מסלול אקדמיזציה (נמשך כ- 3 שנים).
המידע בשנתון זה מתייחס לתוכנית הגנרית. מידע נוסף בנוגע למסלולים האחרים זמין באתר האינטרנט וניתן לפנות בשאלות למזכירות החוג.
משך הלימודים הינו ארבע שנים. הסטודנט מחויב לתכנית הלימודים המתפרסמת בשנתון בשנה שבה החל את לימודיו בחוג, וכן לעדכונים אשר יתפרסמו לקראת מועד הרישום למערכת לפני תחילת שנת הלימודים ו/או במהלך שנות הלימוד.
תכנית הלימודים מורכבת מלימודים עיוניים, מלימודים קליניים ומלימודים קליניים מעשיים. התכנית הינה אינטגרטיבית ומכוונת להכשיר בוגר בעל יכולות אקדמיות ומקצועיות.
חטיבות הלימוד בתוכנית הליבה לתואר ראשון כוללות 4 חטיבות למידה:
א. חטיבת מדעי יסוד :
מערכת הבריאות בישראל : מדיניות, מדדי איכות ותוצאי בריאות; צמצום פערים ואי שוויון בבריאות מיגור גזענות; הדרה ואפליה במערכת הבריאות.
מדעי ההתנהגות: מבוא לפסיכולוגיה ופסיכולוגיה התפתחותית.
חטיבת מדעי החיים: כימיה, ביוכימיה, אנטומיה, פיסיולוגיה, ביולוגיה של התא, מיקרוביולוגיה, אימונולוגיה, וירולוגיה, גנטיקה, אמבריולוגיה, פרמקולוגיה, פרמקולוגיה קלינית, פתולוגיה, תזונה קלינית, אפידמיולוגיה.
ב. חטיבת יסודות הסיעוד:
קבלת החלטות בטיפול: תיאוריות במחקר, מודלים בקבלת החלטות קליניות, חשיבה קלינית, עשייה מבוססת ראיות, איכות, בטיחות וניהול סיכונים, חוק ומשפט, אתיקה ומוסר בסיעוד.
תקשורת: מיומנויות תקשורת אפקטיבית, חמלה ואמפתיה תמיכה, ייעוץ והדרכה, (האדם) מטפל, מטופל: מטופל-שיתוף המטופלים בקבלת החלטות טיפוליות מטפל-התמודדות עם לחץ, שחיקה ומניעת אלימות
טיפול כוללני: עקרונות הסיעוד הקליני, בדיקות עזר ואבחון, כלי אומדן, מיומנויות קליניות והתערבויות טיפוליות
ניהול ומנהיגות: קידום בריאות, שיטות עבודה בסיעוד, עבודה בצוותים אינטגרטיביים, האחות כמנהלת טיפול, רצף תלות עצמאות בבריאות וחולי, מנהיגות והובלת שינוי. חדשנות טכנולוגית ומובילות דיגיטלית וקיימות.
ג. חטיבת לימודים קליניים עיוניים והתנסויות קליניות מעשיות
הלימודים הקליניים העיוניים: כוללים קורסי "בריאות וחולי" וקורסי "חשיבה קלינית" בתחומים הבאים: המבוגר הפנימי, המבוגר הכירורגי, האישה, הילד והמתבגר, הזקן, הנפש, הקהילה, בשעת חירום ומצבי אסון ובמצבים דחופים וטראומה ועזרה ראשונה.
התנסויות קליניות מעשיות: כוללות את 9 תחומים הבאים: קהילה, רפואה פנימית, כירורגיה, בריאות הנפש, בריאות האישה, ילדים, קידום בריאות באוכלוסיות מוגדרות, רפואה דחופה ואימון מתקדם. התנסויות אלו מנוהלות על ידי אחים/יות שהם מדריכים קליניים מורשים על ידי משרד הבריאות.
קיימת חובת נוכחות של 100% בהתנסויות הקליניות המעשיות (סטודנטים שייעדרו מסיבה כלשהי מההתנסות יחויבו להשלים את כל השעות החסרות).
הסטודנטים יתנסו במהלך ההתנסויות הקליניות המעשיות במוסדות בריאות שונים בטווח גיאוגרפי מנהריה ועד חדרה, בהתאם להקצאות והזמינות של המוסדות הרלוונטיים. ההתנסויות יתקיימו במשמרות בוקר (7:00-15:00) ובמשמרות ערב (15:00-23:00). יתכנו התנסויות במשמרת לילה ( 23:00 – 7:00 ) או סופי שבוע.
כניסה להתנסויות הקליניות שמתבצעות בארגוני בריאות מחייבת הגעה במדים לבנים. על הסטודנטים לרכוש 2 זוגות מדים לפחות. הנחיות נוספות ימסרו על ידי היחידה הקלינית במסגרת ההכנה להתנסויות הקליניות.
בתוכנית הגנרית, ההתנסויות הקליניות המעשיות מתקיימות החל מסמסטר ב׳ של שנה ב׳ ועד תום שנה ד׳. ההתנסות תתקיים במהלך סמסטר א׳ וסמסטר ב׳, 3 ימים בשבוע, 8 שעות בכל יום. בסמסטר קיץ, 4 ימים בשבוע, 8 שעות בכל יום.
בתוכנית הסבת אקדמאים, ההתנסות מתחילה בסמסטר קיץ של שנה א ובהמשך הלימודים, תתקיים במהלך סמסטר א׳ וסמסטר ב׳, 3 ימים בשבוע, 8 שעות בכל יום ובסמסטר קיץ, 4 ימים בשבוע, 8 שעות בכל יום.
- בסיום כל תקופת התנסות בתחום מסוים יעריך המדריך את ההישגים והיכולות של הסטודנט בנוכחות ובשיתוף הסטודנט. ציון המעבר בהתנסות מותנה בהערכת מדריך, בביצוע הלומדות והסימולציות, בעמידה בדרישות מבחן ידע של החוג ובאישור סופי של היחידה ללימודים קליניים.
- בסיום כל התנסות יעריך הסטודנט את המדריך והשדה כחלק מחובותיו.
- חלק מימי ההתנסות הקלינית המעשית יהיו במתכונת של סימולציות מקוונות (מול מחשב) ואנושיות (עם שחקנים). שעות סימולציה הן חלק מכלל השעות הקליניות המחייבות בכל תחום קליני.
- הכנה להתנסויות הקליניות כוללת – לומדות הכנה מקוונות והשתתפות בימי הכנה שהינם חובה.
ד.חטיבת התנסות קלינית מתקדמת – אימון מתקדם (סטאז')
חטיבת התנסות קלינית זו מסכמת את תכנית לימודי הסיעוד. חטיבה זו תתבצע רק לאחר השלמת כל חובות תוכנית הלימודים המפורטת בחטיבות א', ב' ו- ג' לעיל. במהלך ההתנסות יתרגלו הלומדים טיפול כוללני, לרבות קבלת החלטות, חשיבה ביקורתית, ניהול טיפול בקבוצת מטופלים, ביצוע פעולות סיעוד ומיומנויות קליניות, ייעוץ והדרכה למטופל ומשפחתו ועבודה בצוות רב-מקצועי.
- חוק המידע הפלילי ותקנת השבים, תשע"ט-2019:
באופן כללי, ובשל הרגישות הכרוכה בעבודה במקצועות הבריאות, מקומות הכשרה רבים דורשים דרישות מקדמיות נוספות מעבר לדרישת הקבלה לאוניברסיטה (כגון ביצוע בדיקות רפואיות, ביצוע חיסונים, הגשת אישור על העדר עבר פלילי, ועוד). בנסיבות אלה, האוניברסיטה איננה יכולה להתחייב מראש שהסטודנט/ית יעמוד בתנאי הקבלה להכשרה המעשית, זאת עקב אי-עמידה בתנאי המוסד בו מתקיימת ההכשרה (כגון, העדר עבר פלילי, דרישת ביצוע חיסונים, ועוד). במקרה בו מוסד הכשרה מעשית לא יקבל להכשרה סטודנט/ית בעקבות אי עמידתם בתנאי המוסד, יהיה רשאי החוג לקבל החלטה לגבי המשך לימודיו של הסטודנט (לרבות הפסקת הלימודים בשל אי העמידה בדרישת ביצוע ההכשרה המעשית).
- שמירה על הוראות החוק וכללי האתיקה המקצועית:
סטודנט/ית אשר ידווח לגביהם כי הפרו את דרישות ההכשרה המעשית, ו/או פעלו בניגוד להנחיות מקום ההכשרה (לרבות כלפי מטופלים או אנשי צוות) ו/או הפרו את הוראות הדין או כללי האתיקה המקצועית בכל דרך אחרת שהיא (לרבות הפרת חובת הסודיות הרפואית או פגיעה בפרטיות) – תישקל הפסקת הכשרתם המקצועית לאלתר והגשת תלונה לוועדת המשמעת באוניברסיטה.
נהלים ודרישות לתואר ראשון
חובות אוניברסיטאיים
רמת העברית– סטודנטים שהתקבלו עם תנאי אוניברסיטאי ברמת העברית (יע"ל) חייבים לסיים את התנאי ולקבל פטור עד סוף שנה א' בלימודיהם.
מתווה לימודי האנגלית באוניברסיטת חיפה החל משנה"ל תשפ"ב בהתאם להנחיות מל"ג: חובה על כל סטודנט להגיע לרמת פטור באנגלית כחלק מחובותיו לתואר. עמידה בחובה זאת היא תנאי כניסה לקורסים בדרג 3. על מנת לסווג את רמת ידיעותיו של המועמד בשפה האנגלית או להעניק פטור מהם, מחויב הסטודנט בבחינת סיווג באנגלית (פסיכומטרי/אמיר/ אמירם) כחלק מתנאי הקבלה לאוניברסיטה.
ישנן ארבע רמות סיווג באנגלית ועל כל סטודנט ללמוד קורסי אנגלית בהתאם לסיווגו בבחינות הכניסה כאמור:
- סטודנטים ברמת סיווג בסיסי ילמדו את הקורסים הבאים: בסיסי, מתקדמים א', מתקדמים ב'.
- סטודנטים ברמת סיווג מתקדמים א' ילמדו את הקורסים הבאים: מתקדמים א', מתקדמים ב'.
- סטודנטים ברמת סיווג מתקדמים ב' ילמדו את הקורסים הבאים: מתקדמים ב', קורס תוכן אחד באנגלית בהיקף של 2 נ"ז שיינתן במסגרת החוג בשנה ג'.*
- סטודנטים ברמת סיווג פטור: ילמדו קורס תוכן אחד באנגלית בהיקף של 4 נ"ז שיינתן במסגרת החוג בשנה ד'.*
* שנת הלימודים של קורסים התוכן באנגלית נתונה לשינויים לפי אילוצי המערכת. על הסטודנט להתעדכן אל מול מזכירות החוג. יש לשים לב כי הרישום לקורסי האנגלית בהיקף של 4 נ"ז שינתנו במסגרת החוג תינתן קדימות לסטודנטים אשר נמצאים ברמת סיווג פטור.
פירוט ניתן לקרוא באתר היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה או בפרק היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה המופיע בשנתון.
אשכולות העשרה– אוניברסיטת חיפה דוגלת בכך שהסטודנטים/ות ייחשפו למגוון רחב של תחומי עולמות תוכן המשיקים לעולם העבודה ומעניקים העשרה, מעבר לחוגי הלימוד הדיסציפלינאריים בהם הם לומדים (הן במתכונת דו-חוגית והן במתכונת חד-חוגית). החל משנת הלימודים תש"פ חובה על סטודנט/ית במסגרת הלימודים לתואר ראשון, בתוכניות הלימודים הרלוונטיות, להשלים לימודים באשכולות העשרה המוצעים. בחוג לסיעוד האשכולות המוצעים: דרך הרוח, משאבי אנוש וקיימות וסביבה.
ניתן לשלב לימודים בין מספר אשכולות עד הגעה לסה"כ הנקודות הנדרש ע"פ מה שנקבע.
הדרישה בחוג לסיעוד – 4 נ"ז .
על הסטודנט/ית לבדוק בתכנית הלימודים מה הם האשכולות הפתוחים בפניו ומה היקף נקודות הלימוד שעליו ללמוד ע"פ מה שנקבע לכל חוג ותוכנית. במקרה זה, השלמת הלימודים באחד מאשכולות ההעשרה מהווה תנאי לקבלת התואר. ציוני קורסי האשכולות משוקללים בציון הסופי של התואר. את אשכולות ההעשרה ניתן ללמוד בכל שלב במהלך התואר הראשון.
חובה של הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות:
מערכת המחקרים של הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות – SONA – בפקולטה קיימת מערכת מחקרים (SONA (בהם משתתפים סטודנטים לתואר ראשון מהפקולטה בשנה א. הסטודנטים משתתפים במחקרים שונים בהיקף של 5 שעות בשנה הראשונה ללימודיהם. מטרת ההשתתפות היא לחשוף את הסטודנטים למחקר בפקולטה ולהתנסות במחקר כמשתתפים. המטלה היא ללא ציון (השלים/לא השלים) ומהווה תנאי מעבר לשנה ב'. אנו מאפשרים לסטודנטים שלא מעוניינים להשתתף במחקרים להגיש מטלה חלופית הכוללת סקירה והשוואה של שיטות מחקר ב-3 מאמרים אקדמיים.
חובות הסטודנט בחוג:
- קיימת חובת נוכחות בכל מפגש בקורס שאותו לומד הסטודנט, אלא אם כן הודיע המרצה אחרת בכתב.
- קיימת חובת הכנה מוקדמת של חומר לימודי כפי שנקבע על ידי המרצה לקראת מפגש; על הסטודנטים למלא את כל הדרישות הלימודיות שיוטלו עליהם במהלך המפגשים.
ציוני מעבר בקורסים
ציון עובר – 70 בקורסים: יסודות הסיעוד, בהתנסות קלינית מעשית.
ציון עובר – 65 בקורסים: בריאות וחולי המבוגר שמרני 1 ו-2, בריאות וחולי המבוגר כירורגי 1 ו-2, בריאות וחולי הילד והמתבגר, בריאות וחולי הנפש, בריאות וחולי האישה, סוגיות בבריאות וחולי, מבוא לסיעוד קליני א ו-ב, נוירולוגיה, קורסי חשיבה קלינית.
ציון עובר – 60 בקורסים: שיטות מחקר, כתיבה מדעית, סטטיסטיקה, אפידמיולוגיה, מיומנויות בין-אישיות, חשיבה ניהולית בארגוני בריאות, חוק ואתיקה, יסודות בקידום בריאות, סמינרי מחקר, פרמקולוגיה קלינית, תזונה קלינית, גרונטולוגיה, מבוא לניהול הטיפול, קיימות, פסיכולוגיה התפתחותית, טכנולוגיות- אינפורמטיקה במערכות בריאות.
ציון עובר – 55 בקורסים: אנטומיה פיזיולוגיה, כימיה, ביוכימיה, ביולוגיה של התא ואימונולוגיה, מיקרוביולוגיה ווירולוגיה, פתולוגיה, פרמקולוגיה, גנטיקה, נוירולוגיה.
ציון עובר -51 בקורסים: מבוא לפסיכולוגיה.
- קורס הדרכת עזרה ראשונה–כל סטודנט חייב לעבור הדרכת עזרה ראשונה שתתקיים לפני תחילת שנת הלימודים השנייה (שנה ב') בחוג. ההדרכות יתקיימו בחודש ספטמבר /אוקטובר לפני תחילת שנת הלימודים. ההדרכות הן חובה להתחלת ההתנסות הקלינית בשנה ב' בלימודים. סטודנט שלא יבצע את ההדרכה במועד שנקבע על ידי המזכירות, יוכל ללמוד את החומר העיוני (הדיגיטלי) אך ייאלץ לבצע באופן פרטי (בתשלום נפרד) מול החברה הנותנת את ההדרכה, את הבחינה הפרונטלית לקבלת ההסמכה. פטור מההדרכה יינתן לבעלי כרטיס עזרה ראשונה בתוקף עם 28 שעות הכשרה או לחילופין לבעלי תעודת חובש צבאי.
- דרישות אקדמיות במהלך הלימודים
- על הסטודנטים לבדוק את תדפיס הלימודים(גיליון ציונים) ולוודא את הרישום לכל קורס והתנסות במהלך שנות הלימודים. על כל בעיה יש לפנות למזכירות החוג.
- כישלון בקורס-על הסטודנט/ית לחזור על הקורס בשנה העוקבת ולעמוד בדרישותיו מחדש. האחריות על הרישום לקורס מוטלת על הסטודנט/ית (יש לפנות למזכירות לרישום לקורס החוזר). לא תתאפשר חפיפה בשנה העוקבת בין שני קורסים בעלי חובת נוכחות .
- סטודנטים אשר השתתפו אך נכשלו באחד מקורסי בריאות וחולי–יוכלו לבצע התנסות קלינית מעשית, אך הציון בהתנסות המקבילה לקורס שבו נכשלו יעוכב עד אשר יושלם בהצלחה הקורס בשנית (בשנה העוקבת).
- תנאי כניסה לאימון המתקדם (סטאז') בשנה ד'- על הסטודנטים להציג מצב אקדמי תקין. סטודנטים שלא יהיו במצב אקדמי תקין (כלומר, שלא סיימו את כל חובותיהם האקדמיים עד סוף שנה ג' בהצלחה והשתתפו בקורסי שנה ד סמסטר א כנדרש) לא ישובצו בסמסטר ב' שנה ד' להתנסות המעשית של האימון המתקדם ולקורס מיומנויות בין אישיות- הכנה לעולם העבודה (ובפועל, יעוכבו בסמסטר או שניים).
* בתכנית הסבת אקדמאים- יש להשלים את כל החובות האקדמיים מלבד אלו הנלמדים במקביל לאימון המתקדם (קורס מצבי חולי של השנה השלישית בלימודים). - ״תמכין״- פרויקט הנגשה להשכלה הגבוהה. תכנית ״תמכין״ מיועדת לסטודנטים בשנה א׳ אשר עשו פסיכומטרי שלא בשפה העברית והתקבלו עם ציון של פחות מ-120 נקודות (ציון הפטור); או סטודנטים שהתקבלו בקבלה חריגה וועדת הקבלה החליטה שעליהם ללמוד בקורס כתיבה מדעית "תמכין" (פתיחת הקורס מותנת בקבלת תקציב מהמל"ג).
התכנית כוללת קורס ׳כתיבה מדעית׳ במהלך סמסטר א׳ בהיקף של 2 שעות שבועיות; ובמהלך סמסטר ב׳ בהיקף של 2 שעות שבועיות. סטודנטים בתוכנית תמכין יקבלו פטור מהקורס בסמסטר ב' אם יציגו ציון 85 ומעלה סמסטר א' והשגת פטור מלימודי עברית (ע"י מעבר מבחן יע"ל או קורס אוריינות עברית). ראש החוג יהיה רשאי להוסיף או לפטור סטודנט מהתכנית.
יציאה להתנסות קלינית מעשית מותנית בהמצאת האישורים הבאים:
- אישור חיסונים:, כל סטודנט לסיעוד חייב להתחסן בחיסונים בהתאם לנוהל "חיסוני סטודנטים למקצועות הבריאות" של משרד הבריאות עד תוכנית הסבה עד סוף חודש מאי של שנה א ותוכנית גנרית עד סוף שנה א׳ ללימודיוהנחיות מפורטות ינתנו על ידי מזכירות היחידה ללימודים קליניים. על הסטודנט להציג למזכירות היחידה ללימודים קליניים אישור ממשרד הבריאות על קבלת כל החיסונים.
- בנוסף, הסטודנט יספק למזכירות היחידה ללימודים קליניים את הטפסים הבאים:
- הצהרת בריאות חתומה.
- הצהרה על העדר רשלנות מקצועית.
- חובת דיווח
- שמירה על סודיות ופרטיות
- אישור סיום קורס עזרה ראשונה.
- מסמכים נוספים על פי דרישות המוסד שבו מתבצעת ההתנסות הקלינית המעשית.
- מסמכים נוספים בהתאם לדרישות היחידה הקלינית
התחלת ההתנסויות המעשיות החל מסמסטר ב' שנה ב׳ בתוכנית הגנרית וסמסטר קיץ שנה א' בתוכנית הסבת אקדמאים, כפופה להגשת כל המסמכים הרשומים לעיל.
התחלת ההתנסויות המעשיות החל מסמסטר ב' שנה ב׳ בתוכנית הגנרית וסמסטר קיץ שנה א' בתוכנית הסבת אקדמאים, כפופה להגשת כל המסמכים הרשומים לעיל.
השיבוץ להתנסויות נעשה על ידי היחידה הקלינית בחוג ופי הקריטריונים הבאים:
- דרישות מנהל האחיות במשרד הבריאות
- שיקולים מערכתיים של היחידה הקלינית
- תקינות אקדמית בלימודים
הערות:
- הוצאות נסיעה להתנסויות הקליניות המעשיות והוצאות רכישת מדים, וציוד נוסף חלות על הסטודנט.
- במהלך כל ההתנסויות, כולל אימון מתקדם, הסטודנטים אינם זכאים לדרוש שכר עבור תקופת ההתנסות. לא יחול קשר עובד מעביד בין הסטודנטים למוסדות ההתנסויות הקליניות.
- סטודנט שחייב להשלים את חובותיו באנגלית, ילמד אנגלית רק בימים שאינו מתנסה בקליניקה.
- סטודנט שנכשל בהתנסות קלינית בתחום ספציפי חייב לחזור על ההתנסות בתחום זה לפני שיוכל להמשיך בשאר ההתנסויות הקליניות.
פטור מהשתתפות בקורס
סטודנט המעוניין לקבל פטור מהשתתפות בקורס, יגיש בקשה מנומקת בכתב למזכירות החוג יחד עם תוכן הקורס (סילבוס) ותדפיס ציון הקורס בו למד ואשר על סמך לימודים אלה מבקש את הפטור. על הסטודנט להגיש בקשה זו למזכירות החוג עד שבוע מתחילת הסמסטר. פניות אשר יוגשו באיחור או שיופנו ישירות למרצים לא יענו. ועדה אקדמית בחוג תדון בבקשה והסטודנט יקבל תשובה בכתב ממזכירות החוג.
הפסקת לימודים ביוזמת רשויות החוג
ראש החוג רשאי/ת להמליץ על הפסקת לימודים של סטודנטים בכל אחד מהמקרים הבאים:
- סטודנטים אשר נמצאו כבלתי מתאימים למקצוע, בכל שלב של לימודיהם. ההחלטה על כך תתקבל לאחר התייעצות עם המרצים ו/או המדריכים הנוגעים בדבר, שמיעת המלצת הועדה לענייני סטודנטיםשל החוג ולאחר שניתנה לסטודנטים הזדמנות להשמיע את טענותיהם בפני ראש/ת החוג.
- סטודנטים אשר עברו במסגרת לימודיהם עבירה על כללי האתיקה המקצועית ו/או הוראות החוק, רשאי החוג להמליץ על הפסקת לימודיו מול רשויות המשמעת.
- תלמיד שנכשל או לא עמד בתנאי המעבר בקורס חובה כלשהו בפעם שניה (בשנה עוקבת), בהתאם לתקנון האוניברסיטה.
- סטודנט שנכשל בשלושה קורסים או יותר בשנת לימודים אחת.
- סטודנט שנכשל פעמיים בהתנסות קלינית – בין אם עוקבת ובין אם לא, יופסקו לימודיו בחוג לסיעוד.
- במקרים מסעיף 3-5 הסטודנטים רשאים להירשם מחדש לחוג בתום תקופה של שלוש שנים, ויהיה עליהם לעמוד מחדש בתנאי הקבלה של החוג, כפי שיהיו באותו מועד.
מובהר כי בתום תקופה זו, ייחשב ההסטודנט כסטודנט חדש ולא יהיה זכאי להכרה בקורסים קודמים שלמד (לפי תקנון האוניברסיטה).
הפסקת לימודים ביוזמת התלמיד
על הסטודנט להודיע בכתב-באתר היחידה לשכר לימוד- במנהל התלמידים על הפסקת לימודיו, וליידע את החוג.
תלמיד יוכל להפסיק את לימודיו הקליניים רק למשך שנה בלבד.
חידוש לימודים
סטודנט שאושרה לו הפסקת לימודים ומבקש לחדשם – יערוך רישום לאוניברסיטה כמקובל. שב הסטודנט ללימודים בתום שנתיים הפסקה – יוכרו הקורסים שלמד לצורך המשך לימודיו. עולה תקופת ההפסקה על שנתיים – רשאי החוג לחייב את הסטודנט לחזור על קורסים ששמע ונבחן בהם כסטודנט מן המניין, וכן לחייבו בהשלמות שונות.
תלמיד שלא אושרה לו הפסקת לימודים בכתב ו/או לא סיים לימודיו לתואר ראשון בתוך שש שנים רצופות – חייב בהרשמה מחדש ובעמידה בתנאי הקבלה המחייבים באותה העת.
תנאים לקבלת הזכאות לתואר ראשון במדעי הסיעוד B.S.N – Bachelor of Science in Nursing
קבלת התואר מותנית בסיום כל חובות הלימודים בחוג בתקופה שלא תעלה על שש שנות לימוד רצופות.
תנאים לקבלת ההסמכה ממשרד הבריאות ל אח/ות מוסמך/ת:
- סיום חובות הלימודים בתואר בחוג לסיעוד- דהיינו -אישור הזכאות לתואר
- עמידה בבחינה הממשלתית לתואר אח/ות מוסמך/ת – ציון עובר 60. הרישום לבחינה הממשלתית יבוצע עי הבוגר רק לאחר העברת פרטי הבוגר למנהל הסיעוד ע"י מזכירות החוג. המשך תהליך הרישום לבחינה הממשלתית יבוצע ע"י הבוגר. על הבוגר מוטלת החובה לבדוק את דרישות משרד הבריאות כתנאי להגשת מועמדות למבחן הממשלתי לתואר אח/ות מוסמך/ת ולרישום בפנקס הסגל אחיות במשרד הבריאות.
תכנית לימודים כללית
שנה ראשונה
ביולוגיה של התא ואימונולוגיה – שיעור – 2 נ"ז
אנטומיה ופזיולוגיה – שיעור מתוקשב – 10 נ"ז
כימיה וביוכימיה – שיעור – 4 נ"ז
יסודות הסיעוד – שיעור – 4 נ"ז
מבוא לפסיכולוגיה – שיעור – 2 נ"ז
פסיכולוגיה התפתחותית – שיעור – 2 נ"ז
מיקרוביולוגיה ווירולוגיה – שיעור – 2 נ"ז
מבוא לסיעוד קליני א – שיעור – 2 נ"ז
גנטיקה – שיעור – 2 נ"ז
קיימות – שיעור – 2 נ"ז
סך הכל שנה א׳ – 32 נ"ז קורסים עיוניים
שנה שנייה
פתולוגיה – שיעור מתוקשב- 2 נ"ז
פרמקולוגיה – שיעור – 6 נ"ז
עזרה ראשונה – עבודה מעשית – 0 נ"ז (חובת מעבר)
מבוא לסיעוד קליני ב׳ – שיעור מתוקשב – 4 נ"ז
כתיבה מדעית – שיעור – 2 נ"ז
מיומנויות בין אישיות – שיעור 2 נ"ז
אפידמיולוגיה – שיעור – 2 נ"ז
היבטים מערכתיים של העבודה הסיעודית – שיעור- 2 נ"ז
חשיבה קלינית – החולה הפנימי – שיעור – 2 נ"ז
לימודים קליניים סמסטר ב שנה ב – התנסויות
שיטות מחקר – שיעור מתוקשב- 2 נ"ז
תזונה קלינית – שיעור – 1 נ"ז
בריאות וחולי המבוגר – שמרני 1- שיעור –5 נ"ז
בריאות וחולי המבוגר – כירורגי 1- שיעור – 4 נ"ז
בריאות וחולי הילד והמתבגר – שיעור – 7 נ"ז
בריאות וחולי הנפש – שיעור – 3 נ"ז
גרונטולוגיה – שיעור מתוקשב – 2 נ"ז
נוירולוגיה – שיעור – 1 נ"ז
סך הכל שנה ב׳ – 44 נ"ז קורסים עיוניים
שנה שלישית
מבוא לניהול הטיפול – שיעור – 2 נ"ז
בריאות וחולי האישה – שיעור – 6 נ"ז
בריאות וחולי המבוגר שמרני 2 – שיעור – 3 נ"ז
בריאות וחולי המבוגר כירורגי 2 – שיעור – 4 נ"ז
חשיבה קלינית – המטופל הכירורגי – שיעור – 2 נ"ז
חשיבה קלינית – ילדים ונשים – שיעור – 2 נ"ז
טכנולוגיות – אינפורמטיקה במערכות בריאות-לשיפור בטיחות ואיכות הטיפול -שיעור מתוקשב – 2 נ"ז
בריאות וחולי – סיעוד בקהילה – שיעור – 2 נ"ז
חוק ואתיקה – שיעור – 2 נ"ז
קורסים מתחום הניהול- 4 נ"ז
לימודים קליניים שנה ג – התנסויות
סך הכל שנה ג׳ – 33 נ"ז קורסים עיוניים
שנה רביעית
קורס בתחום ניהול – שיעור – 4 נ"ז
פרוייקט קידום בריאות – שיעור – 4 נ"ז
סוגיות בבריאות וחולי – שיעור – 6 נ"ז
סמינר מחקר – ס״מ – 4 נ"ז
סטטיסטיקה – שיעור – 2 נ"ז
פרמקולוגיה קלינית בסיעוד – שיעור – 1 נ"ז
מיומנויות בין אישיות הכנה לעולם העבודה – שיעור – 2 נ"ז
חשיבה קלינית – הקהילה – שיעור – 2 נ"ז
לימודים קליניים שנה ד – התנסויות
לימודים קליניים מעשיים – אימון מתקדם (סטאז)
סך הכל שנה ד׳ – 25 נ"ז קורסים עיוניים
סה"כ 134 נ"ז עיוני בחוג + 26 נ"ז על ההתנסויות המעשיות + 4 נ"ז מדרך הרוח = 160 נ"ז לתואר.
לימודים בתכנית להסבת אקדמאים
תנאי קבלה:
- בעלי תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר בציון 85 לפחות, רצוי רקע או ידע מדעי (ביולוגיה, כימיה, פיסיקה ומתמטיקה) .
- עמידה בהצלחה במבחן התאמה חוגי .
- ראיון אישי
מועמדים שהתקבלו על ידי ועדת הקבלה החוגית יוכלו ללמוד בתכנית המקנה תואר ראשון במדעי הסיעוד ( B.S.N) וזכאות לגשת לבחינת ההסמכה הממשלתית לעסוק בסיעוד כאחים ואחיות.
מועמדים שיתקבלו ולמדו שלא בשפה העברית, במוסד אקדמי מוכר מחוץ לארץ או בארץ, חייבים לעמוד בתנאי האוניברסיטאי של רמת העברית הנדרשת.
התכנית כוללת לימודים עיוניים ותכנית הכשרה מעשית – התנסויות קליניות בארגוני בריאות. משך התכנית (במצב אקדמי תקין) הוא שנתיים וחצי (7 סמסטרים כולל קיץ). תנאי המעבר בקורסים הם בהתאם לתנאים בתכנית הגנרית (הארבע שנתית) לתואר ראשון במדעי הסיעוד.
פרטים מלאים ניתן לקבל באתר במזכירות החוג לסיעוד (ראו פרטי התקשרות באתר החוג לסיעוד, אוניברסיטת חיפה).
סה"כ 126 נ"ז לתואר
תכנית אקדמיזציה-השלמת תואר ראשון לבעלי תעודת אח/ות מוסמך/ת
תנאי קבלה:
520 פסיכומטרי, רמת סיווג אנגלית – תנאי אוניברסיטאי- בסיסי לפחות (ציון 85), לנדרשים ברמת עברית יע"ל- 120
הצגת תעודת אח/ות מוסמך/ת
יתכן ראיון אישי על ידי ראש החוג
משך הלימודים: 3שנים, יומיים בשבוע (יתכנו שינויים)
הקורסים בתכנית הם מתוך התכנית הגנרית ולא כתכנית נפרדת.
סיום הלימודים בהצלחה מקנה תואר ראשון במדעי הסיעוד B.S.N
מספר המתקבלים מוגבל. החוג שומר לעצמו את הזכות לסגור את ההרשמה לפני המועד האחרון בהתאם לשיקולים חוגיים ומערכתיים בכל שנה.
סה"כ 96 נ"ז לתואר4
הלימודים לתואר שני (.M.A)
יושב ראש הוועדה לתואר שני: פרופסור דניאל שפרלינג
מטרת הלימודים
תוכנית התואר השני מכוונת להרחבת הידע אודות סוגיות מרכזיות בסיעוד ולפיתוח מיומנויות מחקריות בקרב אנשי מקצוע. התכנית מאורגנת סביב שלושה צירים מרכזיים: הציר המתודולוגי שמטרתו פיתוח חשיבה ביקורתית ואנליטית וכישורי מחקר מתקדמים, ציר התוכן שבמרכזו טיפול וקידום איכות חיים במצבי בריאות וחולי מורכבים והציר הניהולי שמטרתו פיתוח תפישה מערכתית וכישורי ניהול מתקדמים. במסגרת התואר ניתן לבחור באחת מחמש תכניות הלימוד בכפוף למספר מתאים של מתקבלים לתכניות:
תכנית כללית
תכנית התמחות בניהול סימפטומים בסיעוד
תכנית התמחות בניהול החוסן הארגוני במערך הסיעוד
תכנית התמחות בטכנולוגיות ברווחה ובריאות
תכנית תואר שני במגמה בטיפול תומך
בוגרי התכנית שיכתבו עבודת תיזה יוכלו להירשם ללימודי דוקטורט ולהצטרף לתוכנית (בכפוף לתנאי הקבלה). בנוסף, שילובן של מיומנויות מחקר מתקדמות עם בסיס ידע קליני נרחב יעמידו את בוגרי התכנית בקו הראשון של פיתוח יישומי ואקדמי של תחום הסיעוד בישראל.
תנאי הקבלה לתוכנית (למעט תכנית תואר שני במגמה בטיפול תומך; ראו בהמשך)
אחים ואחיות מוסמכים בוגרי תואר ראשון בסיעוד או בתחום אחר ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ, בעלי ממוצע של 85 ומעלה. קבלתם של מועמדים עם ציון ממוצע בין 80-84 תישקל בהתאם למכלול הנתונים של המועמדים.
מילוי שאלון אישי ממוחשב באתר החוג לסיעוד, הכולל ניתוח מאמר אקדמי ובחינת יישומו בפרקטיקה הסיעודית.
מועמדים שהתארים הקודמים שלהם הם ממוסדות להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בהם אינה עברית יהיו חייבים לעבור בחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה.
חלק מהמועמדים יוזמנו גם לראיון כחלק מתהליך הקבלה.
מבנה הלימודים
בחוג קיימות 4 תכניות לתואר שני (במסלול עם תזה ובמסלול עם פרוייקט גמר):
תכנית תואר שני כללית (ללא התמחות)
פיתוח החשיבה הסיעודית בתחום הניהולי והמחקרי. התכנית מעניקה לסטודנטים הזדמנות לרכוש ואף ליצור ידע שיטתי שיאפשר להוביל תכניות פיתוח בסיעוד ולבסס את העשייה הסיעודית על ראיות מחקריות עדכניות.
תכנית תואר שני עם התמחות בניהול סימפטומים בסיעוד*
ניהול סימפטומים ובעקבות כך, איזון בסימפטומים הוא לב ליבו של מקצוע הסיעוד ותורם לאיכות הטיפול ולרווחת החולים ובני המשפחה. מוסמכי התכנית יוכלו להשתלב בפיתוח השדה המחקרי העוסק בניהול סימפטומים, לקדם עשייה מבוססת ראיות, ולהעניק טיפול המותאם לצרכיו של החולה.
תכנית תואר שני עם התמחות בניהול החוסן הארגוני במערך הסיעוד*
הכשרת אנשי סיעוד לחקר ולהובלת ארגונים חסונים, המצמצמים טעויות אנוש והמקדמים איכות טיפול. במסגרת התוכנית ירכשו הסטודנטים ידע וכישורים במחקר, בניהול ובמנהיגות הנחוצים להובלת ארגוני הסיעוד להתמודדות עם אתגרי המאה ה-21.
תכנית תואר שני עם התמחות בטכנולוגיות ברווחה ובריאות*
היכרות עם טכנולוגיות בריאות מובילות וכן עם עולם המושגים המאפיין את עולם המחר, תאפשר לבוגרי התכנית לנהל שיח יעיל עם אנשי טכנולוגיה, להוביל שינויים טכנולוגיים וחדשנות בארגון תוך התבוננות מושכלת וביקורתית במגמות אלה.
*תחום ההתמחות יצוין על גבי אישור הזכאות ותעודת המוסמך.
החוג מציע שני מסלולי לימוד:
מסלול א׳ – מסלול עם כתיבת עבודה מחקרית – תיזה
מסלול זה מבקש להקנות לתלמיד ידע מעמיק בתחום התמחות מסוים, שליטה בשיטות מחקר הרלוונטיות לתחום זה וכן לפתח את כישוריו לנתח ממצאי מחקר באופן עצמאי. כתיבת עבודת גמר מחקרית תסכם ותגלם ידע וכישורים אלה.
חובות התלמיד במסלול א׳:
- השלמת קורסים בהיקף של 36 שעות שבועיות סמסטריאליות – בכל התכניות. על התלמיד לסיים את חובות השמיעה עד תום השנה השנייה ללימודים.
- כתיבת עבודה סמינריונית אחת.
- הגשת עבודת גמר מחקרית (תיזה). הגשת התיזה לשיפוט תתאפשר רק לאחר סיום כל חובות השמיעה והגשת העבודות הנדרשות.
- טרם הגשת עבודות הגמר יהיה על הסטודנט להציג את מחקריו בעל פה בפני סגל החוג.
הערה: בתום סמסטר ב׳ של שנת הלימודים הראשונה בתכנית, תבדוק הוועדה החוגית ללימודי תואר שני את התאמתם של הסטודנטים למסלול תזה, ותוכל להמליץ על העברת תלמיד ממסלול א׳ למסלול ב׳.
תנאי מעבר לשנה ב׳ במסלול א׳ – ממוצע של 80 לפחות בשנה א׳.
שקלול הציונים – מסלול א׳:
הישגים בקורסים – 45%
ציון בעבודה הסמינריונית – 15%
ציון בעבודת התיזה – 40%
מסלול ב׳ -מסלול עם פרויקט גמר
התכנית במסלול זה מבוססת על לימודים עיוניים מגוונים בתחום הסיעוד ומיועדת לסטודנטים שלא מעוניינים לכתוב תזה. מסלול זה מבקש להקנות לתלמיד ידע ומיומנויות הדרושים על מנת להוביל ולהטמיע שינוי בארגון/במוסד רפואי.
חובות התלמיד במסלול ב׳:
- השלמת קורסים בהיקף של 36 שעות שבועיות סמסטריאליות בתכנית ללא התמחות. השלמת 38 שעות שבועיות סמסטריאליות – בתכניות עם התמחות. יש לסיים את חובות השמיעה עד תום השנה השנייה ללימודים.
- כתיבת 2 עבודות סמינריוניות.
- עמידה בדרישות הפרקטיקום: תלמידי מסלול זה נדרשים להשתתף בפרקטיקום בהיקף של 6 שעות שבועיות סמסטריאליות.
מטרת הפרקטיקום הינה להקנות ללומדים את הידע והמיומנויות הדרושים על מנת להוביל ולהטמיע שינוי בארגון/מוסד רפואי. משך הפרקטיקום: 3 סמסטרים, החל מסמסטר ב׳ של שנה א׳, ועד לתום סמסטר ב׳ של שנה ב׳. התוצר הסופי יהיה פרויקט הגמר.
שקלול הציונים – מסלול ב׳:
הישגים בקורסים – 60%
ציון בעבודות סמינריוניות – 20%
ציון בפרויקט הגמר – 20%
מעבר ממסלול לימודים אחד למשנהו יתאפשר באישור הוועדה החוגית ללימודי תואר שני עד סוף השנה הראשונה בלבד. במקרה של מעבר ממסלול למסלול יחוייב התלמיד בכל דרישות המסלול שאליו הסטודנט עובר.
תנאי מעבר לשנה ב׳ במסלול ב׳ – ממוצע של 80 לפחות בשנה א׳.
תכנית תואר שני במגמה בטיפול תומך*
מטרת התכנית היא לקדם מחקר ופרקטיקה בתחום של טיפול תומך (פליאטיבי). טיפול תומך נשען על פרדיגמה מחקרית – תיאורטית מוצקה שמטרתה לשפר איכות החיים של החולה ובני המשפחה המתמודדים עם מצבי חולי מורכבים, כרוניים וחשוכי מרפא ולהקל על הסבל והמצוקה שלהם.
הלימודים במגמה יעניקו תואר שני בסיעוד ויאפשרו לבוגרים לקבל זכאות לגשת למבחן ממשלתי למומחיות בסיעוד בתחום טיפול תומך מטעם מנהל הסיעוד, משרד הבריאות. חשוב להדגיש, כי מסלול זה מקנה לבוגרים רק את הלימודים התיאורטיים, העיוניים והפרקטיים (בדומה למתכונת של מקצועות הבריאות) ולא את תעודת המומחיות בסיעוד. הלימודים במגמה לא מהווים הרשאה לעסוק כמומחה קליני בטיפול תומך. תעודת המומחיות, ניתנת על ידי משרד הבריאות בכפוף לעמידה בתנאים הקבועים בתקנות בריאות העם – אישור תואר מומחה בסיעוד התשע"ד (2013).
*שם המגמה יצוין על גבי אישור הזכאות ותעודת המוסמך.
תנאי הקבלה למגמה בטיפול תומך
אחים ואחיות מוסמכים ובוגרי תואר ראשון בסיעוד או בתחום אחר ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ, בעלי ממוצע של 85 ומעלה. קבלתם של מועמדים עם ציון ממוצע בין 80-84 תישקל בהתאם למכלול הנתונים של המועמדים.
מילוי שאלון אישי ממוחשב באתר החוג לסיעוד, הכולל ניתוח מאמר אקדמי ובחינת יישומו בפרקטיקה הסיעודית.
מועמדים שהתארים הקודמים שלהם הם ממוסדות להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בהם אינה עברית יהיו חייבים לעבור בחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה.
השתלמות מוכרת רלבנטית (קורס על בסיסי) בתחומים הבאים: אונקולוגיה, גריאטריה, טיפול מוגבר בחולה הגריאטרי.
ניסיון ועיסוק לפחות שנתיים בתחום.
ראיון אישי.
תכנית הלימודים
תכנית הלימודים כוללת קורסים עיוניים (ראו חובות התלמיד במסלול א' ו-ב') והתנסות קלינית בהיקף של 400 שעות באשפוז ובקהילה לצד מנחה. הלימודים הקליניים יתקיימו לכל אורך שנת הלימודים השנייה ובקיץ (בכפוף לעמידה בתנאי המעבר של הקורסים בשנה א').
מסלול א׳ – מסלול עם כתיבת עבודה מחקרית – תיזה
מסלול זה מבקש להקנות לתלמיד ידע מעמיק בתחום התמחות מסוים, שליטה בשיטות מחקר הרלוונטיות לתחום זה וכן לפתח את כישוריו לנתח ממצאי מחקר באופן עצמאי. כתיבת עבודת גמר מחקרית תסכם ותגלם ידע וכישורים אלה.
חובות התלמיד במסלול א׳:
- השלמת קורסים בהיקף של 38 שעות שבועיות סמסטריאליות – בכל התכניות. על התלמיד לסיים את חובות השמיעה עד תום השנה השנייה ללימודים.
- כתיבת עבודה סמינריונית אחת.
- הגשת עבודת גמר מחקרית (תיזה). הגשת התיזה לשיפוט תתאפשר רק לאחר סיום כל חובות השמיעה והגשת העבודות הנדרשות.
- טרם הגשת עבודות הגמר יהיה על הסטודנט להציג את מחקריו בעל פה בפני סגל החוג.
הערה: בתום סמסטר ב׳ של שנת הלימודים הראשונה בתכנית, תבדוק הוועדה החוגית ללימודי תואר שני את התאמתם של הסטודנטים למסלול תזה, ותוכל להמליץ על העברת תלמיד ממסלול א׳ למסלול ב׳.
תנאי מעבר לשנה ב׳ במסלול א׳ – ממוצע של 80 לפחות בשנה א׳.
שקלול הציונים – מסלול א׳:
הישגים בקורסים – 45%
ציון בעבודה הסמינריונית – 15%
ציון בעבודת התיזה – 40%
מסלול ב׳ -מסלול עם פרויקט גמר
מסלול זה מבקש להקנות לתלמיד ידע ומיומנויות הדרושים על מנת להוביל ולהטמיע שינוי בארגון/במוסד רפואי.
חובות התלמיד במסלול ב׳:
1. השלמת קורסים בהיקף של 42 שעות שבועיות סמסטריאליות (הכוללות לימודים עיוניים, תרגילים, הדרכות והתנסויות קליניות). יש לסיים את חובות השמיעה עד תום השנה השנייה ללימודים.
2. כתיבת 2 עבודות סמינריוניות.
3. עמידה בדרישות הפרקטיקום: תלמידי מסלול זה נדרשים להשתתף בפרקטיקום בהיקף של 2 שעות שבועיות סמסטריאליות עיוניות ו- 4 שעות שבועיות סמסטריאליות פרקטיקום במסגרת ההתנסויות הקליניות.
מטרת הפרקטיקום הינה להקנות ללומדים את הידע והמיומנויות הדרושים על מנת להוביל ולהטמיע שינוי בארגון/מוסד רפואי. התוצר הסופי יהיה פרויקט הגמר.
שקלול הציונים – מסלול ב׳:
הישגים בקורסים – 60%
ציונים בעבודות סמינריוניות – 20%
ציון בפרויקט הגמר – 20%
מעבר ממסלול לימודים אחד למשנהו יתאפשר באישור הוועדה החוגית ללימודי תואר שני עד סוף השנה הראשונה בלבד. במקרה של מעבר ממסלול למסלול יחוייב התלמיד בכל דרישות המסלול שאליו הסטודנט עובר.
תנאי מעבר לשנה ב׳ במסלול ב׳ – ממוצע של 80 לפחות בשנה א׳.
*ניתן לגשת לבחינה הממשלתית למומחיות קלינית לאחר סיום התואר ועם הצגת אישור זכאות: במסלול הלא מחקרי (פרויקט גמר) בסיום 2 שנות לימוד, ובמסלול המחקרי (תיזה) בסיום 3 שנות לימוד.
תכנית לימודים לתואר שני – מכללת בני ברק החרדית (M.A.)
ראש התכנית: פרופסור דפנה כרמלי
תכנית ייחודית המותאמת לצרכי הקהילה הדתית והחרדית.
תכנית המאסטר בסיעוד מציעה לימודים מתקדמים לאחיות מוסמכות בעלות תואר ראשון. מטרתה היא הקנייה של ידע עיוני ומקצועי וכן מיומנויות מורכבות לאחיות בתפקידים בכירים במערכת הבריאות, ובפרט, בתפקידי ניהול.
הלימודים מתקיימים בבניין המכללה החרדית בבני ברק, תוך הפרדה מוחלטת בין נשים לגברים.
מטרת הלימודים
להרחיב את בסיס הידע אודות סוגיות מרכזיות בסיעוד ולפתח מיומנויות מחקריות בקרב נשות המקצוע.
להקנות בסיס ידע מקצועי רחב המאפשר מילוי תפקידים ניהוליים.
מסלול הלימודים
בבני ברק, בבסיס התכנית יהיה המסלול ללא תזה. במקרים יוצאי דופן תינתן אפשרות לכתיבת תזה.
על הסטודנטיות לשמוע קורסים בהיקף 36 שעות שבועיות סמסטריאליות ולסיים את פרויקט הגמר.
משך הלימודים במסלול זה הוא שנתיים (ארבעה סמסטרים רצופים).
תנאי קבלה
מועמדות לתואר שני בסיעוד חייבות להיות אחיות מוסמכות בוגרות תואר ראשון בסיעוד או תחום אחר ממוסד אקדמי מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ, בעלות ממוצע של 85 ומעלה.קבלתן של מועמדות עם ציון ממוצע בין 80-84 תישקל בהתאם למכלול הנתונים.
מילוי שאלון אישי
ראיון אישי עם ראש התכנית
שקלול הציונים
מסלול ב' – ללא תזה
הישגים בקורסים 60%
ציונים בעבודות סמינריוניות – 20%
ציון בפרויקט הגמר – 20%
השלמות לקראת הגשת מועמדות לתואר שני בסיעוד
א. אחים ואחיות מוסמכים אשר הינם בוגרים של אוניברסיטאות מוכרות בארץ בעלי ממוצע נמוך מהנדרש וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל אשר פועלות באישור מועצה להשכלה גבוהה, יידרשו בלימודי השלמה בטרם יתקבלו לתואר שני. מכסת שיעורי ההשלמה תקבע באופן פרטני על ידי הוועדה החוגית לתואר שני.
על מנת להגיש מועמדות ללימודי תואר שני יידרשו מסיימי ההשלמות ל:
- להשיג ממוצע של 80 ומעלה בלימודי ההשלמה, בהתאם להודעה מראש ע"י מזכירות החוג למועמד.
- לעמוד בשאר הדרישות החלות על מועמדים ללימודי תואר שני, ראו לעיל.
בכל הנוגע למועמדים שאינם אחים מוסמכים ויש להם תואר ראשון/שני לא בסיעוד – כל מקרה יידון לגופו.
מסלול לימודי מחקר מקדים
תנאי קבלה:
ציון סופי בתואר שני ממוסד אקדמי מוכר בציון של 86 לפחות.
מסלול לימודים זה מיועד לתלמידים שסיימו תואר שני ללא עבודת גמר מחקרית על פי הפירוט הבא:
- בעלי תואר שני מחוגים שאינם בתחום הסיעוד, יתבקשו להשלים קורסים מלימודי סיעוד. תוכנית הלימודים תיקבע על ידי המנחה ובאישור הוועדה החוגית לתואר שני. המועמדים שיתקבלו יידרשו להשלים את הקורסים בממוצע של 86 לפחות. כמו כן יהא עליהם להשלים עבודת גמר מחקרית בציון של 90 לפחות.
- בעלי תואר שני בסיעוד במסלול ללא עבודת גמר מחקרית יידרשו להשלים כתיבת עבודת גמר מחקרית בציון 90 לפחות. בנוסף, הוועדה החוגית ללימודי תואר שני רשאית לקבוע תכנית השלמת קורסים בהתאם לרקע האקדמי של המועמד.
השלמת הלימודים במסלול לימודי מחקר מקדים תימשך שנה אחת בלבד.
השלמת הלימודים במסלול זה אינה מהווה קבלה אוטומטית ללימודי תואר שלישי. המועמד יגיש את מועמדותו כמקובל במסלול הרגיל ללימודי תואר שלישי ויידרש לעמוד בכל דרישות הקדם והחובות של מסלול זה.
הלימודים לתואר שלישי (דוקטור)
יושב ראש הוועדה לתואר שלישי: פרופסור רועי טרייסטר
יעדי התכנית
תוכנית זו היא הראשונה בארץ המציעה לימודים לקראת תואר שלישי בסיעוד. מטרת התכנית היא להעניק לאנשי מקצוע בכירים בסיעוד או בתחומים קרובים הכשרה מחקרית ואקדמית מתקדמת שתהווה בסיס להשתתפות בפיתוח הסיעוד כדיסציפלינה מובחנת בעלת גוף ידע משלה. בוגרי התכנית יוכלו לאייש תפקידי הנהגה ועיצוב מדיניות בשדה ולהשתלב במסלולים שונים של מחקר והוראת סיעוד באקדמיה.
- מנהיגות מקצועית בסיעוד
אחיות ואחים בעלי תואר שלישי בסיעוד יוכלו לאייש עמדות מפתח מקצועיות וניהוליות ואף ליצור ידע מעמיק ושיטתי על מנת להוביל תוכניות פיתוח בסיעוד ולבסס את העשייה הסיעודית על ראיות מחקריות עדכניות.
- תרומה לפיתוח מחקר בסיעוד
בהיותה מעוגנת בתכנים שבטווח עיסוקיהם של אחיות ואחים תסייע תוכנית הדוקטורט בפיתוח כלים מתודולוגיים ותיאורטיים מובחנים שעניינם עולם הסיעוד על גווניו ומורכבותו הייחודיים.
- הוראה אקדמית בסיעוד
מסיימי התוכנית, בעלי תואר דוקטור בסיעוד, יהיו מועמדים מבוקשים להוראה בתוכניות האקדמיות להכשרת אחים ואחיות מוסמכים, הנפתחות בשנים אלה במטרה לצמצם את החסר באנשי מקצוע אקדמיים בתחום.
בתכנית שני מסלולים
המסלול הרגיל
תנאי הקבלה
- תואר ׳מוסמך׳ במסלול א׳ (עם תזה) בסיעוד, ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ
- ציון ממוצע של 86 לפחות בלימודי התואר השני ולפחות 90 בעבודת התיזה.
לפחות שני מכתבי המלצה מחברי סגל אקדמי, אשר יישלחו ישירות על ידי הממליצים אל הוועדה החוגית.אחד ממכתבי ההמלצה יהיה מטעם מנחה עבודת הגמר המחקרית. אלא אם כן מנחה עבודת הגמר המחקרית הוא המנחה המיועד לתואר השלישי. במקרה זה, לא נדרשת המלצה אקדמית מטעמו וניתן להסתפק בהמלצה אקדמית אחת אחרת בלבד.
אישור בכתב בדבר התקשרות עם מנחה מן החוג לסיעוד המוכן/ה להנחות את המועמד בעבודת הדוקטורט.
- הצהרת כוונות של המועמד לגבי המחקר המוצע (עד חמישה עמודים), מאושרת על ידי המנחה המיועד.
- אישור הוועדה החוגית ללימודי דוקטורט.
דרישות קדם:
ציון 85 ומעלה בכל הקורסים הבאים (מחמש השנים האחרונות), ברמת תואר שני:
מערכת הבריאות בישראל
שיטות מחקר כמותניות –יילמד בשנה א בתואר שלישי
סטטיסטיקה
שיטות מחקר איכותניות- יילמד בשנה א בתואר שלישי
תאוריות ויישומן במערך המחקרי
הערות:
סטודנט יוכל להתקבל לתוכנית לאחר שהשלים את דרישות הקדם, או להשלימן במהלך שנת הלימודים הראשונה והשנייה בתכנית הדוקטורט.
ככל ויידרש להשלים את קורסי הקדם במהלך לימודי הדוקטורט היקף השעות יהיה מעבר להיקף תכנית החובה. ניתן יהיה להשלים את דרישות הקדם עם תלמידי המוסמך בחוג לסיעוד באוניברסיטת חיפה.
מנחה הדוקטורט יוכל לבקש מהסטודנט לקחת קורסים נוספים – מעבר לתכנית החובה שלא יעלו על 16 שעות שבועיות סמסטריאליות – על פי הרקע של הסטודנט ונושא המחקר.
קורסים שקולים מאוניברסיטה מוכרת יזכו בפטור- בכפוף לאישור הוועדה ללימודי תואר שלישי והרשות ללימודים מתקדמים
תכנית הלימודים
לימודי חובה של החוג לסיעוד לדוקטורט – 8 שעות שבועיות סמסטריאליות (הקורסים ייחודיים לתכנית הדוקטורט המוצעת):
- סמינר דוקטורט: סוגיות בסיעוד ובריאות (4 שעות שבועיות שנתיות- 2 שעות בכל סמסטר) – הסמינר ילווה את תלמידי התכנית בשלבים המוקדמים של לימודי הדוקטורט במטרה לפתח כישורים נדרשים לכתיבת הצעת מחקר, חיבור הדוקטורט ומאמרים מדעיים. במסגרת הסמינר יציגו המשתתפים בעיות תיאורטיות, מתודולוגיות, לוגיסטיות וסובסטנטיביות עמן הם מתמודדים ויפגשו עם חוקרים שיציגו את עבודותיהם ומהלך התפתחותן. הצגות אלה יהוו בסיס לדיון ביקורתי משותף לאנשי הסגל ולסטודנטים. קורס זה יילמד בשנה הראשונה בלימודי הדוקטורט
- סוגיות מתקדמות בשיטות מחקר כמותניות בסיעוד ובריאות – (2 שעות שבועיות סמסטריאליות) – שיטות מחקר כמותניות מתקדמות יוצגו בדגש על יישום בנושאי סיעוד ובריאות, ובעיקר: factor analysis ויישומים לצרכי פיתוח ותיקוף שאלונים; structural equation modeling (SEM), כולל שימוש בתוכנות כגון AMOS לביצוע ניתוחי נתונים; מודלים הירארכיים וניתוחי שרידה. קורס זה יילמד בשנה השנייה ללימודי תואר שלישי
- סוגיות מתקדמות בשיטות מחקר איכותניות בסיעוד ובריאות (2 שעות שבועיות סמסטריאליות) – היבטים אפיסטמולוגיים והיסטוריים של מחקר איכותני יהוו מסגרת לבחינה ביקורתית של מחקרים בנושאי בריאות וסיעוד, המבוססים על מגוון של שיטות מחקר איכותניות, כגון תצפית, תצפית משתתפת, ראיונות מובנים למחצה, ניתוח תוכן. לצד הדיון בעבודות חיצוניות יאספו הסטודנטים וינתחו נתונים איכותניים הקשורים למחקרם, ויבחנו אופנים אפשריים להעשרת מחקרים כמותניים באמצעות מודולה איכותנית. קורס זה יילמד בשנה השנייה ללימודי תואר שלישי
תלמידי המחקר יוכלו להשתתף בשיעורים נוספים הקשורים לנושא הדוקטורט, בתיאום עם מנחה העבודה ומורה הקורס המבוקש.
החל משנת הלימודים תשפ"ה -בהתאם לתקנון הרשות ללימודים מתקדים- יש חובת לימודים של בית ספר ללימודים מתקדמים על שם בלום-לכל סטודנט לדוקטורט:
- תלמידי ותלמידות מחקר אשר יחלו את לימודיהם החל משנת הלימודים תשפ"ה יחויבו
להשלים במהלך לימודיהם 7 מפגשים מתוך מסגרת ההכשרה של ביה"ס בלום.
הרשות ללימודים מתקדמים, ביה"ס בלום ממליץ להשתתף ב 12 מפגשים לפחות.
הוועדה ללימודי תואר שלישי רשאית להכיר בגין השתתפות ב 7 מפגשים, כקורס בהיקף
של 1 שעות שבועיות סמסטריאליות ובגין השתתפות ב 12 מפגשים, כקורס בהיקף של 2 שעות שבועיות סמסטריאליות. - מסגרת ההכשרה של בית ספר בלום תפורסם באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים, בית ספר בלום.
החל משנת הלימודים השנייה ובכל אחת משנות הלימודים לתואר שלישי, ישתתפו תלמידות ותלמידי המחקר בסמינרים המחלקתיים.
פורום דוקטורנטים. פורום זה יתכנס מספר פעמים בשנה .
כל תלמידות ותלמידי הדוקטורט יידרשו להציג את הצעת המחקר לדוקטורט ביום מיוחד של הצגת הצעות מחקר שיתקיים בחוג. הצגת הצעת המחקר תהיה לפני הגשת ההצעה לשיפוט ובאישור המנחה. יש לתאם את הצגת המחקר מול מזכירות החוג.
בסיום עבודת הדוקטורט יוצג המחקר במפגש ייחודי בפני סגל המחלקה.
מסלול ישיר לדוקטורט
תנאי קבלה
- ציון ממוצע 92 לפחות בלימודי תואר ראשון בסיעוד ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ.
- ניתן להתקבל לאחר שנה בלימודי תואר שני בממוצע 92.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים.
- אישור בכתב בדבר התקשרות עם חבר סגל בכיר מן החוג לסיעוד המוכן להדריך את עבודת הדוקטורט.
- הצהרת כוונות של המועמד לגבי המחקר המוצע (עד חמישה עמודים), מאושרת על ידי המנחה.
- אישור הועדה החוגית ללימודי דוקטורט.
הוועדה החוגית ללימודי דוקטורט תוכל לאשר מעבר של תלמיד מתכנית המאסטר למסלול ישיר ללימודי דוקטורט לא יאוחר מסוף שנת הלימודים הראשונה לתואר שני.
מבנה ותכנית הלימודים
השלמת קורסים (בציון מספרי) בהיקף של 26 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות ברמת תואר שני, בציון משוקלל של 90 לפחות, הכוללות את דרישות הקדם המופיעות לעיל. הלימודים יכללו הגשה של שתי עבודות סמינריוניות שבכל אחת מהן קיבל הסטודנט ציון של 90 לפחות.
תנאי מעבר משנה א׳ לשנה ב׳ הוא השלמת קורסים בציון מספרי מתוכנית תואר שני בהיקף של 13 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות בציון משוקלל של 90 לפחות. בין הקורסים תיכלל לפחות עבודה סמינריונית אחת שזכתה לציון 90 לפחות.
הצעת המחקר לדוקטורט תוגש עד תחילת הסמסטר הרביעי ללימודים.
עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, והשלמת כל חובות הלימודים בתנאים המפורטים לעיל, יעבור התלמיד למעמד של תלמיד דוקטורט שלב ב׳, במסגרתו יבצע את המחקר ויכתוב את עבודת הדוקטורט.
משך הלימודים עד סיום שלב א׳ לא יעלה על שנתיים.
תלמיד במסלול הישיר לדוקטורט יקבל תעודת מוסמך האוניברסיטה במסלול הישיר לדוקטורט עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בחובות הלימוד של המסלול הישיר לדוקטורט כמפורט לעיל. משלב זה ואילך יתנהלו הלימודים באופן זהה למסלול הדוקטור הרגיל.
משך הלימודים בשלב השני של המסלול הוא שלוש שנים.
תלמיד המעוניין להפסיק את לימודיו במסלול הישיר לדוקטורט ולהשלים את לימודי המוסמך, יהא רשאי לעשות זאת ובלבד שזכאותו לתואר שני במסלול הישיר טרם אושרה. במקרה זה על התלמיד יהיה להשלים את מכסת הלימודים ושאר החובות הנדרשים לקבלת התואר השני במסלול א או במסלול ב לפי העניין.
מבנה עבודת הדוקטורט
העבודה תוגש לשיפוט תוך ארבע שנות לימוד. העבודה תיערך באחת משתי התבניות הבאות:
- חיבור רגיל, אשר לא יעלה על יותר ממאתיים עמודים (לא כולל, תקציר, רשימה ביבליוגרפית ונספחים).
- דוקטורט פרסומים בהתאם לתקנון הלימודים לתואר שלישי.