286 בית הספר לבריאות הציבור
בית הספר לבריאות הציבור
לימודים לתואר שני בבריאות הציבור MPH –
Master of Public Health
לימודים לתואר שני בניהול מערכות בריאות MHA –
Master of Health Administration
לימודים לתואר שני בבריאות הציבור- תזונה, בריאות והתנהגות MAN
Master in Applied Nutrition
ראש בית הספר: פרופסור ענת גסר-אדלסבורג
ראש התמחות קידום בריאות: דוקטור מיקה מורן
ראש התמחות אפידמיולוגיה: פרופסור גלית וינשטיין
ראש התמחות בריאות סביבתית וגהות תעסוקתית: דוקטור יונה אמסטר
ראש התמחות מינהל מערכות בריאות: פרופסור אביעד טור-סיני
ראש התמחות ביוסטטיסטיקה – פרופסור פבל גולדשטיין
ראש התמחות פעילות גופנית מאמץ ובריאות: פרופסור שרון שניטמן
ראש התמחות ביואתיקה ובריאות הציבור: דוקטור מאיה פלד רז, עורכת דין
ראש תכנית ניהול מערכות בריאות: פרופסור אביעד טור-סיני
ראש תכנית בריאות ציבור – תזונה, בריאות והתנהגות: דוקטור רוני אלרן ברק
ראש התכנית הבינלאומית: דוקטור תאיר בן פורת ודוקטור שירה פרימן
יושבת ראש הוועדה החוגית ללימודי מוסמך: פרופסור שירה זלבר שגיא
יושבת ראש ועדת דוקטורט: פרופסור ליטל קינן בוקר
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המניין: פרופסור רונית אנדוולט (מומחה), פרופסור אורנה בראון-אפל (אמריטוס), פרופסור מנפרד גרין (אמריטוס), פרופסור ענת גסר-אדלסבורג, פרופסור שירה זלבר- שגיא, פרופסור אביעד טור-סיני, פרופסור דיאן לוין זמיר (מומחה), פרופסור שי לין (אמריטוס), פרופסור יעל לצר (אמריטוס), פרופסור סטיבן לוין, פרופסור ליטל קינן בוקר.
פרופסור חבר: פרופסור פבל גולדשטיין, פרופסור גלית וינשטיין,פרופסור מיה נגב, פרופסור מאיר פוגטש (מומחה), פרופסור שמואל רשפון (אמריטוס), פרופסור שרון שניטמן.
מרצה בכיר: דוקטור רונית אלמוג (מומחה), דוקטור רוני אלרן ברק, דוקטור יונה אמסטר (מומחה), דוקטור תאיר בן פורת, דוקטור סלמאן זרקא (מומחה), דוקטור אלון לאופר פרץ, דוקטור מיקה מורן, דוקטור יובל נוב, דוקטור מאיה פלד רז (מומחה) עורך דין, דוקטור שירה פרימן (מומחה), דוקטור גפן קליינשטרן.
מרצה: דוקטור יהונתן דובנוב (מומחה), דוקטור שמואל קלנג (מומחה), דוקטור אליהו רוזנברג.
עמיתי הוראה ומורים מן החוץ: דוקטור לליב אגוזי, דוקטור ארז און, דוקטור חדוה איל, דוקטור דיאנה בלנק פורת, דוקטור ניצה ברקן, דוקטור יוהנה גייגר, דוקטור ירון דנקמפ, דוקטור ציפי העצני, דוקטור גיל הררי, דוקטור צביקה וינר, דוקטור סוניה חביב, דוקטור חאתם חמוד, דוקטור רולא חמוד, דוקטור עדי לביא-רוטנברג, גברת נטע לוטרמן, דוקטור שרון נחמני, עורך דין גלית עופר, דוקטור נועם קול-רון, דוקטור שלי קמין פרידמן עורך דין, דוקטור אילנה קפטן, מר שי שגב, פרופ' ריצ'ארד שוסטר, פרופסור מיכאל (מיקי) שרף.
מזכירות ביה"ס
מינהלנית בית הספר : קרן וולקן
טלפון: 04-8288675
אימייל: kvulkan@univ.haifa.ac.il
מרכזת בית הספר: מריה ליברזון
טלפון: 04-8288597
אימייל: mliberzon@univ.haifa.ac.il
מרכזת הרשמה ותוכניות בינלאומיות: מור קורצקי שילה
טלפון: 04-8240519
אימייל: mshilo@staff.haifa.ac.il
מיקום: בנין הפקולטה במדעי הרווחה ובריאות , קומה 4
אתר ביה"ס באינטרנט: http://publichealth.haifa.ac.il/index.php/he/
מטרת הלימודים
בריאות הציבור הנה משאב מרכזי של חברה פעילה ומתפתחת, ושמירה על בריאות הציבור במובן הרחב ביותר הנה בסיס חיוני לכל מדינה וחברה. כיום מכירים בגורמים התנהגותיים, חברתיים, סביבתיים, ביולוגיים, גנטיים, ארגוניים, מדיניים וכלכליים כמשפיעים על מצב הבריאות של פרטים ואוכלוסיות. מכאן שפעילות לקידום בריאות הציבור צריכה לכלול לא רק פיתוח אמצעי אבחון וטיפול במסגרות רפואיות אלא בעיקר פיתוח סביבה וחברה, התומכת בהתנהגות בריאות ומקדמת איכות חיים גבוהה.
בית הספר לבריאות הציבור הינו מסגרת רב- תחומית אשר מטרתו להכשיר אנשי מקצוע אשר יהיו מסוגלים להתמודד עם מגוון והיקף הידע הקיים ועם מערכות משתנות, בעלות גוון עיוני, מעשי ותוכני.
מבנה הלימודים
לבית הספר שני מסלולים:
מסלול א': כולל 36 שעות שבועיות סמסטריאליות, כתיבת סמינריון אחד וביצוע עבודת גמר מחקרית (תיזה)
מסלול ב': כולל 42 שעות שבועיות סמסטריאליות במסלול פרוייקט גמר, כתיבת שני סמינריונים וכתיבת פרוייקט גמר בתוכניות קידום בריאות, תזונה בריאות והתנהגות, ביוסטטיסטיקה, ביואתיקה, אפידמיולוגיה, בריאות סביבתית וגהות תעסוקתית, פעילות גופנית מאמץ ובריאות.
בתוכניות מינהל מערכות בריאות וניהול מערכות בריאות יתקיים מבחן מסכם.
שימו לב, סטודנטים שלומדים בתוכנית ללא תיזה ושוקלים לעבור למסלול עם תיזה, ראו את התנאים המופיעים בהמשך תחת הסעיף "תנאי מעבר משנה א' לשנה ב' למסלול עם תיזה" כתנאי מעבר מסלול , בנוסף למציאת מנחה. חובה ללמוד את הקורסים הבאים בשנה הראשונה ללימודים: ביוסטטיסטיקה מחקרי בסמסטר א' וביוסטטיסטיקה למתקדמים בסמסטר ב'.
- הסטודנטים מחויבים במהלך הלימודים להשתתף בשני כנסים מדעים. מתוך השניים, אחד לפחות חייב להיות כנס של בית הספר לבריאות הציבור ו/או כנס פקולטטי. הכנס השני צריך להיות קשור לנושא ההתמחות שלהם ובאישור ראש ההתמחות.
- כל סטודנט יהיה חייב להשתתף בהדרכת ספרייה דרך פורטל הסטודנטים שלו, שיוכל לעשות באופן מקוון במהלך סמסטר א' ואשר בלעדיה, לא יותר לו לעלות לשנה ב'.
- במסלול א' הכולל כתיבת עבודת תיזה קיימת חובת השתתפות בקורס "הדרכה לתיזה".
- במסלול ב' הכולל כתיבת פרוייקט גמר קיימת חובת השתתפות בקורס "הדרכה לעבודת גמר". *למעט מינהל וניהול להם חובת שתתפות ב"הדרכה למבחן גמר"
בשנה א' לומדים יום אחד בשבוע (יום ה') בכל התוכניות/ התמחויות הלימוד.
בשנה ב' לומדים יום לימודים אחד (ד' או ה' לפי תוכנית הלימודים) בכל התוכניות/ התמחויות.
- בבית הספר 7 תוכניות התמחות במסגרת הלימודים לתואר MPH*:
קידום בריאות, אפידמיולוגיה, מנהל מערכות בריאות, בריאות סביבתית וגהות תעסוקתית, ביוסטטיסטיקה, ביואתיקה, פעילות גופנית מאמץ ובריאות.
*תחום ההתמחות יצוין על גבי אישור הזכאות ותעודת המוסמך
- בביה"ס תוכנית לימודים בניהול מערכות בריאות המעניקה תואר MHA
- בביה"ס תוכנית לימודים בבריאות ציבור – תזונה, בריאות והתנהגות המעניקה תואר MAN
- בביה"ס תוכנית בינלאומית לתואר שני בבריאות הציבור עם התמחות במנהל מערכות בריאות הנלמדת באנגלית –
MPH specialized in the field of Health Systems Administration and Global Health Leadership
פירוט תוכניות ההתמחות לתואר MPH
1. קידום בריאות MPH
ראש ההתמחות- דוקטור מיקה מורן
קידום בריאות הנו תהליך רב מערכתי המאפשר הן לפרט והן לאוכלוסייה להגדיל את שליטתם על מצב בריאותם ולשפרו באמצעים מגוונים.
קידום הבריאות מאפשר רווחה גופנית ונפשית, שיפור יכולות הפרט והחברה ומתן בריאות כוללת מיטבית. הדרך הטובה ביותר לקידום הבריאות הינה באמצעות העצמת הפרט והקהילה, שינוי מדיניות ורתימת גופים שונים לחשיבה ופעילות משותפת לשיפור בריאות האוכלוסייה.
גישת הקידום בריאות כוללת :
- תפיסה אקולוגית הדוגלת ביצירת סביבה המאפשרת בריאות מרבית לאוכלוסייה כולה ולצמצום פערים בבריאות.
- שימוש באסטרטגיות מגוונות לעידוד בריאות (תקשורת, חינוך, חקיקה, הקצאת משאבים, שינוי סביבתי, שינויים ארגוניים, פיתוח קהילתי).
- העצמה ברמת הפרט והקהילה.
קידום בריאות הינה פעילות חברתית ובריאותית, המופעלת באמצעות בנית מדיניות ציבורית תומכת בריאות, בנית סביבה תומכת בריאות, בנית מיומנויות אישיות, חיזוק הפעילות הקהילתית, והכוונה של שירותי הבריאות לקהילה ולמניעה. בתוכנית יוכשרו מומחים בתכנון, הפעלה והערכה של תוכניות קידום בריאות בכל האסטרטגיות. ההכשרה תכלול גם התנסות בקהילה מותאמת למטרות התוכנית.
התוכנית לקידום בריאות מיועדת לבעלי תואר ראשון ממדעי החברה, החיים והרפואה המתעניינים בבריאות הציבור ומבקשים לעסוק בקידום בריאות במערכות כמו: מערכת הבריאות, מערכת החינוך, מערכות ציבוריות ופרטיות (הייטק, תעשיה ) ועוד
בוגרי תוכנית ההתמחות "מקדמי הבריאות" יוכלו להשתלב במערכות השונות ולתרום מהידע והמיומנות שלהם לקידום תוכניות מקדמות בריאות, במערכת הבריאות, החינוך, ובמוסדות ציבוריים ופרטיים שונים.
2. אפידמיולוגיה MPH
ראש ההתמחות- פרופסור גלית וינשטיין
מדע האפידמיולוגיה הינו תחום מתפתח ורב-עוצמה למחקר וליישום ממצאים בתחום בריאות הציבור והרפואה הקלינית. בבריאות הציבור, אפידמיולוגיה הינה תחום המדע המרכזי המשלב את אמנות הריפוי עם המדעים המדויקים, על ידי שילוב מדדים כמותיים שנותנים מענה לשאלות רבות בכל תחומי הבריאות.
אפידמיולוגיה עוסקת במדידת תחלואה וחקר התפרצויות הן בנושאי הבריאות הקלאסיים כמו מחלות זיהומיות והן במגפות המודרניות של העולם המערבי: מחלות לב, סרטן, סוכרת, השמנה ועוד.
מטרות התוכנית
*הכשרת חוקרים לתכנון, ביצוע, ועיבוד סטטיסטי של מחקרים במגוון תחומים
*קריאה ביקורתית של מאמרים
*הסקה ופענוח של מידע אפידמיולוגי
*איסוף וכריית נתונים ממאגרי מידע רפואיים
*שימוש במידע תקף לקבלת החלטות קליניות וקביעת מדיניות מניעה וגילוי מוקדם של מחלות
למי מתאימה התוכנית?
התוכנית מתאימה לבוגרי תואר ראשון במדעים מדויקים, רפואה, מדעי הטבע והחברה וכן בעלי תארים מתקדמים בתחומים אלו ואחרים.
אופק תעסוקתי
בוגרי התוכנית יוכלו להשתלב בקבוצות מחקר כחוקרים, יועצים ועוזרי מחקר במוסדות שונים כמו אקדמיה, בתי-חולים, חברות פרמצבטיות, מכוני מחקר ולשכות בריאות.
3. ביואתיקה ובריאות הציבור MPH
ראש ההתמחות – דוקטור מאיה פלד רז, עורכת דין
חשיבה אתית היא רכיב עיקרי בכל עשייה טיפולית, קבלת החלטות, חקיקה, קביעת מדיניות וכתיבת נהלים במערכת הבריאות, מחקר בריאות, והכשרת סטודנטים במקצועות הבריאות. ההכרה בחשיבות שילובה של חשיבה אתית והביקוש לבעלי הכשרה ייעודית בביואתיקה במערכת הבריאות בישראל עולים משמעותית בשנים האחרונות, והודגשו עוד יותר בתקופת הקורונה. במקביל, עם התרחבות מערכי הייעוץ המשפטי במוסדות הבריאות השונים, עולה בשנים האחרונות הדרישה להכשרת משפטנים בנבכי מערכת הבריאות, ובמורכבויות האתיות הייחודיות העולות במסגרת מערכת זו.
מטרות התוכנית:
קידום שילובה של החשיבה האתית בתהליכי קבלת החלטות מדיניות בריאות – ברמת השונות – החל ממדיניות טיפול פרטנית, עבור במוסדית וכלה ברגולציה שלטונית. במקביל מבקשת התוכנית לאפשר לאנשי מדיניות הבנה של ההשלכות האתיות ומהשפטיות של תהליכי קביעת המדיניות על מערכת הבריאות, העובדים בה וצרכניה.
הלימודים בתוכנית משלבים היכרות מעמיקה עם מערכת הבריאות בישראל, מאפייניה וצורכיה
היחודיים, עם מושגי יסוד פילוסופיים, תיאוריות מוסר ועקרונות הביואתיקה ועם רגולציית הבריאות הישראלית – תוך מתן דגש לממשק בינהם ומתן כלים לשילובם בעבודת השטח.
4. פעילות גופנית מאמץ ובריאות MPH
ראש ההתמחות – פרופסור שרון שניטמן
קידום פעילות גופנית והתאמתה לאוכלוסיות מיוחדות הינה בעלת חשיבות עליונה בניהול מחלות שונות, הורדת גורמי סיכון לתחלואה, מניעת תחלואה ותמותה ושיפור איכות חיים. עם השנים נצבר ידע רב על הקשר בין פעילות גופנית ובין בריאות וחשיבות הפעילות הגופנית לבריאות הציבור.
התוכנית מיועדת לבוגרי תואר ראשון בחינוך גופני ומטרתה לפתח שדרת אנשי מקצוע בתחום האימון הגופני עם הכשרה אקדמית הולמת אשר יוכלו להוביל את נושא הפעילות הגופנית כחלק מאורחות חיים בריאים. התוכנית מחויבת למצוינות בהכשרת אנשי מקצוע מתחום האימון הגופני אשר יהיו עם ידע מעמיק בפיזיולוגיה של המאמץ ועם יכולת לפתח תוכניות התערבות מבוססות פעילות גופנית לאוכלוסיות מגוונות, כמו גם לסובלים מתחלואה כרונית כגון חולי לב, חולים עם פתולוגיות במערכת הנשימה ועוד.
מוסמכי התוכנית יקבלו תואר מוסמך בבית הספר לבריאות הציבור אשר יכלול התמחות בפעילות גופנית, מאמץ ובריאות. התמחות זו, תאפשר לסטודנטים יישום מיידי בעבודתם היומיומית, ועשויה גם להעניק להם יתרונות בקריירה בעתיד.
תנאי קבלה ייחודיים לתוכנית: תואר ראשון באימון גופני, ממוסד מוכר להשכלה גבוהה (מכללת וינגייט, מכללת גבעת וושינגטון, מכללת סמינר הקיבוצים, מכללת אוהלו, מכללת K), ממוצע ציונים בתואר הראשון 85 ומעלה, שיקולי ועדת קבלה וראיון או המלצות בהתאם לבקשת החוג. ראיון קבלה יתבצע על ידי סגל החוג לפיזיותרפיה.
5. ביוסטטיסטיקה MPH
ראש ההתמחות– פרופסור פבל גולדשטיין
כיום סטארט-אפים בתחום הבריאות, חברות תרופות, משרדי ממשלה, מרכזי מחקר ובתי חולים, מתקשים למצוא ביו-סטטיסטיקאים יישומיים בעלי הבנה במתודולוגיה מחקרית והבנה קלינית.
מטרת התוכנית היא להכשיר ביו-סטטיסטיקאים בעלי רקע מולטי-דיסציפלינרי ויכולות מגוונות בניתוח נתונים בתחום הבריאות. תכני התוכנית מתמקדים בפיתוח יכולות חישוביות, מתודולוגיה של חקר נתונים, עצמאות בעבודה עם הנתונים, ושימוש נכון בטכנולוגיות AI כגון ChatGPT . התוכנית מקנה ידע בכלים ביו-סטטיסטיים קלאסיים, שיטות מחקר, אפידמיולוגיה, ושיטות חישוביות מתקדמות כגון למידת מכונה וניתוח נתוני אורך עם יישום לבריאות דיגיטלית. קורסי הליבה בתוכנית דוגלים בלמידה מבוססת פרויקטים ולמידה מבוססת קבוצה, ועושים שימוש בתרגול מיינדפולנס להורדת לחץ וחרדה. אנו מבינים את החשיבות של התנסות בתעשייה לצורך קבלת משרה ראשונה, ולכן במהלך התואר יוצרים הזדמנות לסטודנטים להתנסות בפועל בפרויקטים תעשייתיים וביעוץ סטטיסטי לתעשייה.
6. בריאות סביבתית וגהות תעסוקתית MPH
ראש ההתמחות- דוקטור יונה אמסטר
התוכנית מכשירה אנשי בריאות ציבור בתחום של בריאות וגהות סביבתית תעסוקתית, גהותנים, אחיות תעסוקתיות ורופאים המתמחים ברפואה תעסוקתית. זאת במטרה ליצור שפה משותפת מקצועית לבאים מרקעים שונים, כנאמני בריאות האוכלוסיה בכל הקשור להערכת איכות הסביבה או לפגיעה עקב תנאי התעסוקה של אוכלוסיות עובדים שונות. הגישה הכללית להקניית ידע בתחומים אלו מושתתת על הערכה והבנה אפידמיולוגית של גורמים אקטואליים בתחום הבריאות, הסביבה והעבודה, תוך דגש על מנגנונים, דרכי מניעה, גהות וקבלת החלטות.
ההוראה תנתן ע"י צוות מורים בעלי התמחות בכל אחד מן הנושאים העיקריים: אפידמיולוגיה סביבתית/תעסוקתית, איכות האויר, מים קרקע, הערכת סיכונים סביבתיים, עקרונות בריאות העובד, מחלות מקצוע תעסוקתיות, תקינות, בטיחות, ארגונומיה וגיהות תעסוקתית.
הצפי הוא שבוגרי התוכנית יקלטו במגוון מקומות שבהם נדרש ידע מקצועי כזה, כגון – רשויות מקומיות, איגודיי ערים ותעשיה, משרדי ממשלה, חברות כלכליות, שירותי בריאות ומערכות.
התמחות במינהל מערכות בריאות והתכנית לניהול מערכות בריאות
תוכנית ההתמחות במינהל מערכות בריאות והתוכנית לניהול מערכות בריאות שמות דגש על ההיבטים הניהוליים של מערכות בריאות בתחומי המאקרו והמיקרו. מערכת הבריאות הנה אחת מהגדולות והמורכבות במדינה המודרנית. בישראל צורכת המערכת כ- 8% מן התוצר הלאומי ו- 12% מכוח העבודה. משרדי הממשלה, ארגוני הבריאות, קופות החולים ובתי החולים, מנהלים תקציבים גדולים וכוח אדם ניכר. התהליכים בתחום מוכרים: הוצאה גוברת לבריאות, העמקת הידע והגדלת היכולת הטכנולוגית הרפואית, ביזור, ותחרות מבוקרת. הללו מחייבים הכשרת כוח אדם ניהולי בעל ראיה כוללת בתחומי הרפואה, הבריאות, המשפט, הניהול והכלכלה. מורי התוכניות באים מן המגזר הרפואי, המנהלי, הכלכלי, החברתי והמדיני. בבית הספר לבריאות הציבור שתי אפשרויות לימוד העוסקות בתחומים אלה. תוכנית התמחות ב"מינהל מערכות בריאות" המעניקה תואר MPH המתרכזת בנושאי מדיניות ומינהל ציבורי, ותוכנית "ניהול מערכות בריאות" המעניקה תואר MHA המתרכזת בנושאים הקשורים לניהול בפועל של אירגוני בריאות בכל הרמות ועל ההיבטים הכלכליים הכרוכים בכך.
7. התמחות במינהל מערכות בריאות MPH
ראש ההתמחות– פרופסור אביעד טור-סיני
תוכנית ההתמחות למינהל מערכות בריאות שמה דגש על לימוד וחקר תהליכי קבלת החלטות והתווית מדיניות במערכות בריאות ציבוריות, בארץ ובעולם. תלמידי התוכנית נחשפים לאופן שבו תחומי שונים – כלכלי, רגולטורי, משפטי, ניהולי, ציבורי, חברתי, אתי וכד' – משפיעים על היכולת לנהל ולשפר את תפקודן של מערכות בריאות בראיית מאקרו. התוכנית מיועדת לעובדי מערכת הבריאות ולמעוניינים להתמחות בתחומי מדעי החברה ובריאות הציבור, המעוניינים לרכוש כלים תיאורטיים ומעשיים אשר יאפשרו להם להשתלב ולהתקדם במערכת הבריאות בישראל ובשלוחותיה השונות בתפקידים העוסקים בהתווית ויישום מדיניות, ארגון וניהול.
תוכנית לימודים בניהול מערכות בריאות MHA
ראש התכנית– פרופסור אביעד טור-סיני
התוכנית לניהול מערכות בריאות מעניקה רקע רחב ומעשי בתחומים הקשורים לניהול גופים וארגונים, ציבוריים ופרטיים, בכל הרמות, המהווים חלק ממערכת הבריאות בישראל. ייחודה של התוכנית לניהול מערכות בריאות הוא בגישה כוללת, בין תחומית, המשלבת לימודי ניהול עם היבטי המדיניות הארגון, הניהול העסקי והכלכלה שבהם עם הדגשים חברתיים ובריאותיים-רפואיים והקשר למדעי החברה והסביבה. התוכנית מיועדת לתלמידים בעלי רקע תיאורטי ומעשי בניהול ולמתעתדים לעסוק בתחומים אלה, אשר מעוניינים להעמיק את ידעתם והבנתם בתחומי עיסוקם כיום, כמו גם לרכוש כלים לניהול מערכות מורכבות יותר בעתיד.
תוכנית לימודים בבריאות ציבור – תזונה, בריאות והתנהגות MAN
ראש התוכנית: דוקטור רוני אלרן ברק
התוכנית נלמדת ביום לימודים אחד בשבוע – בשנה א' ביום ה' ובשנה ב' ביום ד'
תזונה מאוזנת בהתאם לדרישות התזונתיות, תוך יישום של התנהגות תזונתית בריאה, הנה בעלת חשיבות רבה בשיפור איכות החיים ובמניעה ובטיפול במחלות שונות ובראשן המחלות הכרוניות המאפיינות את מאה השנים האחרונות. יש יתרון רב לדרכי התערבות המשלבות טיפול תזונתי עם התייחסות לממד ההתנהגותי, אישיותי, חברתי ומשפחתי של הפרט תוך בניית מערכות תמיכה ומוטיבציה. ייחודה של תוכנית זו הוא בהתייחסות לצד ההתנהגותי והרגשי של התזונה, ולתפקיד אותו הוא ממלא הן באטיולוגיה, הן במניעה והן בטיפול.
מטרות התוכנית העיקריות כוללות:
- לימוד והבנה מעמיקה של ההתנהגות התזונתית במצבי בריאות וחולי לאורך מעגל החיים, במחלות כרוניות ובהפרעות אכילה.
- הבנת התנהגות תזונתית בקרב אוכלוסיות מיוחדות.
- הקניית יכולת הדרכה בתחום המשלב התנהגות תזונתית עם היבטים חברתיים, תרבותיים ופסיכולוגיים.
- הקניית ידע נרחב הן ברמת המיקרו והן ברמת המאקרו לצורך תכנון, ביצוע והערכת מחקר והתערבויות בפרט ובקהילה בתחומי התנהגות תזונתית.
המרצים של התוכנית הנם בעלי ידע והתמחות במדעי ההתנהגות, מדעי התזונה, מדעי החברה והשילוב ביניהם. מערך הלימודים משלב קורסי חובה ובחירה של בית הספר לבריאות הציבור וקורסי חובה ובחירה של תוכנית הלימודים. התוכנית מיועדת לבעלי תואר ראשון בתזונה והמסיימים יקבלו תואר שני בתזונה, בריאות והתנהגות – (MAN (Master in Applied Nutrition.
תנאי קבלה ייחודיים לתוכנית: דיאטנים בוגרי תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר בארץ או מחו"ל במדעי התזונה בציון ממוצע של 82 לפחות. כמו כן, יוכלו להתקבל גם סטודנטים ללא ניסיון במקצוע, אשר זה עתה סיימו תואר ראשון במדעי התזונה. סטודנטים שטרם סיימו את הסטאז' יוכלו לשלב יציאה לסטאז' במהלך הלימודים (תתאפשר חופשה מלימודים), תוך תיאום עם ראש התוכנית.
מספר התלמידים בתוכנית מוגבל. על כן תינתן קדימות למועמדים עם דרישות הקדם והכישורים הטובים ביותר.
תוכנית בינלאומית לתואר שני בבריאות הציבור עם התמחות במינהל מערכות בריאות
MPH specialized in the field of Health Systems Administration and Global Health Leadership
ראשות התוכנית: דוקטור תאיר בן פורת ודוקטור שירה פרימן
התכנית נלמדת בשפה האנגלית
התוכנית הבינלאומית לתואר שני בבריאות הציבור עם התמחות במינהל מערכות בריאות באוניברסיטת חיפה, נבנתה על מנת לספק לסטודנטים בסיס איתן וידע נרחב במנהיגות בריאות עולמית וכן לאפיין את האתגרים הקיימים בבריאות עולמית.
התוכנית הינה מיוחדת ומספקת רמה גבוהה של מקצועיות, תקשורת וידע בנושאי בריאות הציבור ובריאות עולמית.
מטרתה של התוכנית הינה להכשיר מנהיגים בבריאות עולמית.
במסגרת תוכנית הלימודים הסטודנט ירכוש את הרקע התיאורטי בבריאות הציבור ובמנהיגות והתוכנית תאפשר לו ליישם את התיאוריה בשטח, תוך שימוש בידע ובכלים שנרכשו במהלך הקורסים התיאורטיים והמעשיים.
תוכנית הלימודים הבינלאומית נמשכת שנה אקדמית אחת, ומקבילה לתוכנית המאסטר בארצות הברית, אשר נלמדת לאורך שלושה סמסטרים, שמתחילים באוקטובר ומסתיימים בספטמבר בשנה שאחרי.
התוכנית היא בת 42 שעות לימוד, וכוללת קורסי חובה (חובת בית ספר), קורסי התמחות, קורסי בחירה וכן כתיבת פרויקט והתנסות מעשית בשטח.
בסוף שנת הלימודים הסטודנט יקבל תואר שני בבריאות הציבור- MPH.
מטרות התוכנית:
- לספק כלים מעשיים להתמודדות עם בעיות רב- תרבותיות בבריאות הציבור ובבריאות העולמית.
- לספק ידע והתנסות מודרכת וממוקדת במניעת מחלות, קידום בריאות, מדיניות ושירותי בריאות ומחקר בבריאות עולמית.
- להכין סטודנטים לתפקידים ניהוליים במשרד הבריאות, עמותות ללא כוונות רווח, ארגוני עזר בזמני אסון וקבוצות תמיכה, וכן לתפקידי מחקר בשירותי בריאות.
לפרטים נוספים אנא בקרו באתר: http://globalhealthleadership.haifa.ac.il
תנאי הקבלה לתוכניות הלימוד בבית הספר*
*למעט התוכנית הבינלאומית בבריאות הציבור- תנאי הקבלה לתוכנית זו מפורטים בשנתון בלשונית International program.
* בוגרי תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר בארץ או מחו"ל ממדעי הבריאות, החיים, הרווחה והחברה בציון ממוצע של לפחות 82, ולא פחות מ 76 בכל אחד מחוגי הלימוד.
* מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחוץ לארץ וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה- GRE.
* לבוגרים אשר לא למדו במהלך לימודי התואר הראשון שלהם קורסים בסוציולוגיה/פסיכולוגיה תידרש השלמת מושגי היסוד באופן עצמאי ובאחריות הסטודנט. רשימת קריאה מומלצת להקניית ידע במושגי יסוד בסוציולוגיה באופן כללי ובהקשר של סוציולוגיה של בריאות ניתן למצוא באתר ביה"ס מידע למועדמים לתואר שני.
* לבוגרים אשר לא למדו במהלך לימודי התואר הראשון שלהם קורסים ביולוגיה/אנטומיה/רפואה, תדרש השלמת מושגי היסוד באופן עצמאי ובאחריות הסטודנט. באתר ביה"ס מידע למועדמים לתואר שני, ניתן למצוא רשימת קריאה מומלצת להקניית ידע במושגי יסוד באנטומיה, פסיולוגיה, רפואה ובריאות. את הספרים המומלצים ניתן למצוא בספריית אוניברסיטת חיפה.
* בתוכנית ניהול מערכות בריאות ובהתמחות במנהל מערכות בריאות ישנה דרישה של מינימום שנתיים ניסיון רלוונטי במקומות עבודה. בשאר התוכניות וההתמחויות תינתן עדיפות לבעלי ניסיון בעבודה.
*מכתב המלצה אחד ממקום העבודה או מלימודים קודמים (למי שסיים בשנתיים האחרונות את לימודיו האקדמיים) אשר ישלח ישירות לבית הספר למייל: mshilo@staff.haifa.ac.il.
* ידע בסיסי במערכות מידע ושימושי מחשב.
* מועמדים יזומנו לראיונות קבלה לפי דרישות ביה"ס.
* מועמד בעל תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה, ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב לעמוד בבחינת ידע בעברית, ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה, כתנאי לזכאותו לתואר.
* בתוכניות של מינהל מערכות בריאות וניהול מערכות בריאות ניתן להתקבל לשנה א' רק למסלול ללא תיזה. בהתאם לעמידה בדרישות הקבלה למסלול תיזה, ניתן לעבור למסלול תיזה בסוף סמסטר א' ו/או בסוף שנה א'.
לסטודנטים השוקלים מעבר למסלול תיזה, יש חובה ללמוד את הקורסים הבאים בשנה הראשונה ללימודים: ביוסטטיסטיקה מחקרי בסמסטר א' וביוסטטיסטיקה למתקדמים בסמסטר ב'.
תנאי קבלה ייחודיים בתוכנית לתזונה, בריאות והתנהגות (MAN):
בוגרי תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר בארץ או מחוץ לארץ במדעי התזונה בציון ממוצע של 82 לפחות,
*ניתן לעשות סטאז' במהלך הלימודים, על ידי לקיחת חופשה לסמסטר או שניים.
מספר התלמידים בתוכנית מוגבל. על כן יתקבלו קודם מועמדים עם דרישות קדם וכישורים הטובים ביותר.
תנאי קבלה ייחודיים להתמחות בפעילות גופנית מאמץ ובריאות (MPH):
- תואר ראשון באימון גופני, ממוסד מוכר להשכלה גבוהה (מכללת וינגייט, מכללת גבעת וושינגטון, מכללת סמינר הקיבוצים, מכללת אוהלו, מכללת K).
- ממוצע הציונים בתואר הראשון 85 ומעלה.
- שיקולי ועדת קבלה וראיון או המלצות בהתאם לבקשת החוג. ראיון קבלה יתבצע על ידי סגל החוג לפיזיותרפיה.
תוכנית הלימודים
תוכנית הלימודים בכל התוכניות כוללת:
- לימודי חובה לכל בית הספר.
- לימודי חובה של כל תוכנית / התמחות.
- לימודי בחירה לכל תוכנית / התמחות: את לימודי הבחירה, יש לבחור על פי ההנחיות בכל התוכניות כפי שיפורסמו בחוברת הנחיות שתפורסם, לקראת הכנת מערכת הלימודים לאחר אישור ראש התוכנית/ התמחות.
- במהלך הלימודים יש לכתוב עבודה סמינריונית במסלול עם תיזה ושתי עבודות סמינריוניות במסלול ללא תיזה.
בכדי לכתוב סמינריון בסמסטר הראשון ללימודים (סמסטר א', שנה א') יש לקבל אישור מיוחד מראש תוכנית הלימודים/ ההתמחות.
- כן, חובה על כל תלמיד בבית הספר להשתתף בשני כנסים לפחות במהלך התואר. אחד מהכנסים חייב להיות כנס מטעם ביה"ס ו/או כנס פקולטטי.
תוכנית הלימודים הקובעת היא לפי השנה בה החל הסטודנט את לימודיו.
א. לימודי חובה לכל בית הספר, לפי שנת לימוד:
שנה א':
מבוא לבריאות הציבור * 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
* לא חובה לתוכניות ניהול מערכות בריאות MHA ותזונה, בריאות והתנהגות MAN
אפידמיולוגיה ושיטות מחקר (קורס שנתי)* 4-6 שעות שבועיות סמסטריאליות
*סטודנטים בתוכניות ניהול, תזונה והתמחויות ביואתיקה ופעילות גופנית – הקורס בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות. ליתר ההתמחויות – הקורס בהיקף 6 שעות שבועיות סמסטריאליות.
ביוסטטיסטיקה א' (1 או 2 – לפי מסלול הלימודים) 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ביוסטטיסטיקה ב'* 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
*חובה לסטודנטים במסלול תיזה בכל התוכניות ולכל הסטודנטים בהתמחויות אפידמיולוגיה וביוסטטיסטיקה.
כתיבה מדעית 0 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל: 8-14 שעות שבועיות סמסטריאליות
שנה ב':
קורסי חובה לכלל תלמידי ביה"ס
קורס חובה למסלול עבודה מסכמת:
הדרכה לעבודת גמר * ** 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
*לא כולל מינהל מערכות בריאות וניהול מערכות בריאות MHA
**בתוכניות ביואתיקה, ביוסטטיסטיקה, בריאות סביבתית וגהות תעסוקתית וקידום בריאות – הדרכה לעבודת גמר הינו חלק מקורס חובת תוכנית מורחב (פרוייקטים בביוסטטיסטיקה, קידום בריאות במקומות עבודה, תכנון והערכת תוכניות התערבות בקידום בריאות בהתאמה).
קורס חובה למסלול כתיבת תיזה:
הדרכה לתיזה 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סטודנטים שכותבים תזה או עבודת גמר איכותנית:
הדרכה לפרוייקט גמר ולתיזה – איכותני 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ב. קורסי חובה לפי תוכנית/ התמחות – שנים א'+ב':
1. קידום בריאות:
מושגי יסוד ומתודולוגיות בקידות בריאות – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
תאוריות ומודלים המתארים התנהגות בריאותית – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
תכנון, הפעלה והערכה של תוכניות התערבות בקידום בריאות– שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
תכנון אסטרטגי לשינוי התנהגות בריאותית –שנה ב' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
יישומים בקידום בריאות – מהלכה למעשה בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל: 12 שעות שבועיות סמסטריאליות
2. אפידמיולוגיה:
ביוסטטיסטיקה למתקדמים – שנה א' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
גילוי מוקדם של מחלות – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
אפידמיולוגיה למתקדמים – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סקירת ספרות שיטתית ומתא-אנליזה- שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל: 10 שעות שבועיות סמסטריאליות
3. ביואתיקה ובריאות הציבור:
אתיקה ותאוריות מוסר – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
הסדרה משפטית של קבלת החלטות בטיפול – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
חקיקה בבריאות ציבור – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
התנסות מעשית והדרכה לפרוייקט גמר-ניירות עמדה – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ביואתיקה – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל: 10 שעות שבועיות סמסטריאליות
4. פעילות גופנית מאמץ ובריאות
היבטים בשיטות אימון – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
שיקום לב: תיאוריה ופרקטיקה – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
היבטים באימון גופני לחולי ריאה כרוניים – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
חולי לב וריאה תוכנית אימון ושיקום – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
תרגול גופני בילדים בבריאות ובחולי סמינריון (א+ב)* בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל: 12 שעות שבועיות סמסטריאליות
*מתקיים פעם בשנתיים. תלמיד ילמד את הקורס בשנה הראשונה או השנייה ללימודיו בהתאם לקיום הקורס.
5. ביוסטטיסטיקה
ביוסטטיסטיקה למתקדמים – שנה א' בהיקף 0 שעות שבועיות סמסטריאליות (מופיע במסגרת חובת בי"ס)
ביוסטטיסטיקה ג' – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מבוא לתכנות סטטיסטית וכתיבת דוח סטטיסטי – שנה א' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
ביוסטטיסטיקה ד' – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פרויקטים בביוסטטיסטיקה – שנה ב' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל: 12 שעות שבועיות סמסטריאליות
6. בריאות סביבתית וגהות תעסוקתית
מבוא לבריאות העובד והסביבה – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מבוא למחלות תעסוקתיות – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
**קידום בריאות במקומות עבודה – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
שיטות בגהות תעסוקתית – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
הכרה ובקרה הנדסית – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות
מבוא לטוקסיקולוגיה – שנה ב'- בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ארגונומיה פיזיקלית – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מבוא לבטיחות בעבודה וניהול סיכונים – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פטור לבעלי קורס ממוני בטיחות
סך הכל: 12 שעות שבועיות סמסטריאליות
7. מינהל מערכות בריאות:
מערכות בריאות בעולם – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
כלכלת בריאות – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מבוא למדיניות ציבורית בבריאות – *לא יתקיים בתשפ"ה בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל: 6 שעות שבועיות סמסטריאליות
ניהול מערכות בריאות MHA
כלכלה פוליטית – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
יסודות הכלכלה – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ניהול פיננסי של מערכות בריאות – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
חובה במסלול ללא תיזה בלבד
יסודות הניהול, מבוא, תיאוריות ודילמות – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מערכות בריאות בעולם – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
אתיקה ומשפט בבריאות – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
כלכלת בריאות – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל: 14 שעות שבועיות סמסטריאליות
בריאות הציבור-תזונה, בריאות והתנהגות MAN
סוגיות בדימוי גוף – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פסיכופתולוגיה – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
אפידמיולוגיה תזונתית – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סוגיות בטיפול – שנה ב' בהיקף 2שעות שבועיות סמסטריאליות
טיפול קוגניטיבי התנהגותי – שנה ב' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
יישומי טיפול קוגניטיבי התנהגותי – שנה ב' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
הפרעות אכילה – שנה ב' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל: 20 שעות שבועיות סמסטריאליות
ג. לימודי בחירה לכל תוכנית / התמחות
יש לבחור לפחות 8 שש"ס קורסי בחירת תוכנית התמחות באפידמיולוגיה, לפחות 6 שש"ס בביואתיקה ובקידום בריאות ו-4 שש"ס לפחות בבריאות ציבור תזונה בריאות התנהגות, מינהל מערכות בריאות, ניהול מערכות בריאות, ביוסטטיסטיקה, בריאות סביבתית וגהות תעסוקתית מתוך קורסי הבחירה של התוכנית בה בחרת להתמחות. יש להשלים את מכסת השעות בקורסי בחירה מתוך כלל קורסי ביה"ס. פעילות גופנית, מאמץ ובריאות יש לבחור לפחות 6 שש"ס מביה"ס לבריאות הציבור.
באישור מיוחד ניתן לקחת קורסים גם מתוכניות אחרות. מידע מפורט לגבי קורסי הבחירה בתוכניות/ התמחויות השונות, בחוברת הנחיות שתפורסם בהודעות לסטודנטים.
** ייתכנו שינויים במערכת הלימודים
תנאי מעבר משנה א לשנה ב:
* השלמת כל תנאי המעבר ממעמד "על תנאי" למעמד "מן המניין" (עבור הסטודנטים הרלוונטיים).
* מעבר לשנה שניה במסלול עם כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה) מחייב:
- ממוצע ציונים של 85 לפחות בשלושת הקורסים הבאים: ביוסטטיסטיקה מחקרי, אפידמיולוגיה ושיטות מחקר א' ואפידמיולוגיה ושיטות מחקר ב'.
- ממוצע 80 לפחות בכל קורסי שנה א'
- ציון של לפחות 70 בכל אחד מהקורסים בשנה א'.
- כדי להתחיל שנה ב' במסלול מחקרי, יש להציג למרצה בקורס הדרכה לתיזה, בשבוע הראשון של הסמסטר א', מסמך ובו אישור ראש תכנית לימודים/ התמחות לנושא התיזה ולמנחה.
סטודנטים שלא יעמדו בדרישות אלה יועברו למסלול לימודים ללא תיזה.
* במהלך הקורסים, בהם מוגשת עבודה/סמינריון כמטלת סיום, על פי שיקול המרצה וכן בסיום הגשת פרוייקט הגמר/התיזה, תתכן בחינה בעל פה, עפ"י דרישות המרצים.
שקלול הציונים
מסלול א': עם כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה):
עבודת גמר מחקרית (תזה) 40%
קורסי חובה ובחירה 50%
עבודה סמינריונית אחת 10%
מסלול ב': עם פרויקט/ מבחן גמר:
פרויקט / מבחן גמר 20%
קורסי חובה ובחירה 60%
שתי עבודות סמינריוניות 20%
לפרטים נוספים ומעודכנים על התוכנית, יש לפנות למזכירות ביה"ס או לאתר האינטרנט של בית הספר שכתובתו: http://hw.haifa.ac.il/publichealth/hebrew
לימודים לקראת תואר שלישי
יושבת ראש ועדת הדוקטורט בבית–הספר: פרופ׳ ליטל קינן בוקר
תכנית הלימודים
תכנית הלימודים מיועדת לסטודנטים מצטיינים בעלי תואר שני בבריאות ציבור. מועמדים מתחומים נושקים הרוצים ללמוד לתואר שלישי, תבחן מועמדותם בועדת דוקטורט, כדי לקבוע אם יוכלו להתחיל בתכנית הדוקטורט או יהיה עליהם ללמוד בתחילה בתכנית מחקר מקדים. המסלול לדוקטורט במסגרת בית הספר יעניק מסגרת מקצועית בבריאות הציבור בה תתאפשר הן למנחים והן לדוקטורנטים למידה והפריה הדדית, וכן פיתוח תחומי מחקר בבריאות הציבור.
קהל היעד
התוכנית מיועדת לסטודנטים בעלי תואר שני בבריאות הציבור או תואר שני אחר שאושרו על ידי ועדת דוקטורט של בית הספר (MA, MSc) ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ. מדי שנה, יתקבלו לתוכנית הדוקטורט עד שבעה סטודנטים, על פי החלטת ועדת הדוקטורט.
הלימודים יתקיימו בשלושה מסלולים:
- מסלול רגיל
- מסלול ישיר — קבלה למסלול זה תתאפשר במקרים חריגים ובאישור מראש של ועדת הדוקטורט בבית הספר
- לימודי מחקר מקדים
1. מסלול רגיל
1.1 תנאי קבלה עיקריים
- ממוצע 86 לפחות בלימודי התואר השני ו- 90 בתיזה.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים, אחד מהם מנחה עבודת התיזה המחקרית, אלא אם מנחה עבודת התיזה המחקרית הוא המנחה המיועד לתואר השלישי. במקרה זה, לא נדרשת המלצה אקדמית מטעמו וניתן להסתפק בהמלצה אקדמית אחת אחרת בלבד.
- התקשרות והסכמה בכתב של מנחה עבודת הדוקטורט.
- הצהרת כוונות של המועמד לגבי נושא המחקר המוצע (עד שישה עמודים), מאושרת על ידי מנחה עבודת הדוקטורט המיועד.
- ועדת בית הספר ללימודי תואר שלישי תקבע את התאמת הסטודנט ללימודי דוקטורט, על פי ראיון, הצהרת הכוונות, הציונים ומכתבי ההמלצה.
- סטודנט אשר הרקע שלו אינו מאפשר קבלה לדוקטורט, יוכל להגיש מועמדות למסלול לימודי- מחקר מקדים.
1.2 קורסים וסמינריונים
כל תלמיד יחויב בלימודי חובה בהיקף של לפחות 6 שעות שבועיות סמסטריאליות בקורסים הרלוונטים למחקרו ובהסכמת מנחה הדוקטורט (לא כולל סמינר דוקטורנטים).
סטודנטים שלא למדו במהלך התואר השני שלהם את הקורסים "אפידמיולוגיה למתקדמים" – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות ו"כתיבת מאמרים" -2 שעות שבועיות סמסטריאליות מחוייבים לקחת קורסים אלו, כחלק מ 6 השעות שבועיות סמסטריאליות.
במניין 6 השעות שבועיות סמסטריאליות יכלל לפחות קורס מתודולוגי אחד בן 2 שעות שבועיות סמסטריאליות אשר יקבע על פי שיטות המחקר בהן יעשה הסטודנט שימוש במחקרו. אם המחקר הינו כמותני בלבד, ייקח הסטודנט קורס מתודולוגי המבוסס על שיטות כמותניות, אם הסטודנט ישתמש בשיטות איכותניות יהיה עליו לקחת בנוסף קורס בשיטות מחקר איכותניות, כל זאת על פי החלטת המנחה/ועדת הדוקטורט.
קורסים בתחום נושא הדוקטורט ייקבעו באופן אישי על–ידי מנחה הדוקטורט על פי הצורך.
1.3 סמינר מחקר בית-ספרי לדוקטורנטים
הסמינר יקנה את הכלים הדרושים לכתיבת הצעת מחקר, חיבור הדוקטורט ומאמרים מדעיים, כמו גם הבנה מעמיקה של תהליכי המחקר בבריאות הציבור. הסטודנטים יידרשו להציג את מחקר הדוקטורט; הצגת העבודה תלווה בדיון. מורי בית הספר יהיו שותפים לקורס זה. הסטודנטים ידרשו להשתתף בסמינר לכל אורך לימודיהם. סמינר דוקטורנטים יכלול גם מפגשים שהם במהותם "journal "club, במפגשים אלו יוצגו מאמרים בנושאים עדכניים ויערך דיון בנושא.
1.4 תלמידי ותלמידות מחקר אשר יחלו את לימודיהם החל משנת הלימודים תשפ"ה יחויבו להשלים במהלך לימודיהם 7 מפגשים מתוך מסגרת ההכשרה של ביה"ס בלום.
הרשות ללימודים מתקדמים, ביה"ס בלום ממליץ להשתתף ב 12 מפגשים לפחות.
הוועדה ללימודי תואר שלישי רשאית להכיר בגין השתתפות ב 7 מפגשים, כקורס בהיקף של 1 שש"ס ובגין השתתפות ב 12 מפגשים, כקורס בהיקף של 2 שש"ס.
- מסגרת ההכשרה של בית ספר בלום תפורסם באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים, בית ספר בלום:
https://graduate.haifa.ac.il/index.php/he/component/sppagebuilder/?view=page&id=17
1.5 משך זמן הלימודים: משך הזמן ללימודי תואר שלישי הוא ארבע שנים.
- מסלול ישיר לדוקטורט
2.1 אוכלוסיית היעד
לימודים במסלול זה מיועדים לסטודנטים מצטיינים שברצונם להמשיך ברצף ללימודי דוקטורט ושבית הספר רואה בהם מועמדים אפשריים ללימודי תואר שלישי. ניתן להתקבל לתכנית זו בתום שנה א' של תואר שני ובאישור מיוחד של ועדת דוקטורט.
2.2 תנאי קבלה
א. ציון 90 לפחות בכל אחד מחוגי הלימוד לתואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ.
ב. ציון של 90 לפחות בתום שנה א' של התואר השני.
ג. שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים.
ד. התקשרות והסכמה בכתב של מנחה עבודת הדוקטורט.
ה. הצהרת כוונות של המועמד לגבי נושא המחקר המוצע (עד ששה עמודים), מאושרת על ידי מנחה עבודת הדוקטורט המיועד.
ו. הסטודנט יתקבל לאחר ראיון בועדת בית הספר ללימודי תואר שלישי.
2.3 מבנה הלימודים
*השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 36 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות בבית הספר לבריאות הציבור, וסיומם בציון משוקלל של 90 לפחות.
* הגשת שתי עבודות סמינריוניות או חלופה שוות ערך, שנקבעה על ידי בית הספר, ואושרה על ידי הרשות ללימודים מתקדמים. על הסטודנט להשיג ציון של 90 לפחות בכל אחת משתי העבודות הסמינריוניות.
*תנאי מעבר משנה א׳ לשנה ב׳ הם השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 18 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות, סיומם בציון משוקלל של 90 לפחות והגשת עבודה סמינריונית שזכתה לציון 90 לפחות.
*הגשת הצעת מחקר לתואר שלישי לא יאוחר מתחילת הסמסטר הרביעי ללימודים. תהליך הגשת הצעת המחקר זהה למסלול הרגיל לדוקטורט.
עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בכל חובות הלימודים כמפורט לעיל, יעבור הסטודנט למעמד של תלמיד דוקטורט שלב ב׳, במסגרתו יבצע את המחקר ויכתוב את עבודת הדוקטורט.
סטודנט במסלול הישיר לדוקטורט יקבל תעודת מוסמך האוניברסיטה במסגרת המסלול הישיר לדוקטורט מיד עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בחובות הלימוד של המסלול הישיר לדוקטורט כמפורט לעיל.
* משך הלימודים למטלות אלו הוא שלוש שנים.
תלמיד המעוניין להפסיק את לימודיו בשלב המוסמך של מסלול הישיר לדוקטורט, ולהשלים את לימודי המוסמך במסלול א' או ב', יהא רשאי לעשות זאת ובלבד שזכאותו לתואר שני במסלול הישיר טרם אושרה. במקרה זה על התלמיד יהיה להשלים את מכסת הלימודים ושאר החובות הנדרשים לקבלת התואר השני במסלול א' או במסלול ב', לפי העניין.
- לימודי- מחקר מקדים
3.1 אוכלוסיית היעד
מסלול זה מיועד לסטודנטים אשר סיימו לימודי תואר שני בבריאות הציבור בכל אחד מהמוסדות האקדמיים המוכרים ללא תיזה, בציון 90 לפחות, הן בציון הגמר והן בעבודת הגמר. וכן, בממוצע 85 בקורסים הבאים: מבוא לאפידמיולוגיה ושיטות מחקר א', אפידמיולוגיה ושיטות מחקר וביוסטטיסטיקה א., ובכפוף להחלטת הוועדה הבית ספרית. הסטודנטים יידרשו להשלים עבודת תיזה וקורסים נוספים על פי דרישת מנחה התיזה.
כמו כן, מסלול זה מיועד למועמדים שעומדים בדרישות בית הספר לקבלה לדוקטורט, אך מגיעים מרקע שאינו בריאות ציבור או מתחומים הנושקים לבריאות ציבור, ולפיכך וועדת דוקטורט קבעה כי יעשו השלמות אקדמיות לקראת לימודי הדוקטורט במסלול זה.
ועדת הדוקטורט הבית ספרית תאשר את התוכנית והיקפה. התלמידים יידרשו לעמוד בכל מטלות הקורסים.
תכנית הלימודים תיקבע בכתב באישור מנחה עבודת הדוקטורט.
MPH Program specialized in the field of Health Systems Administration and Global Health Leadership*
*The field of specialization will be mentioned on the Master's degree diploma
Director: Doctor Tair Ben-Porat
Co-Director: Doctor Shirra Freeman
Program Mission and Objectives
The primary mission of the program is to equip professionals with the skills and knowledge to becomes leaders in diverse fields within global public health and health care administration. We achieve this by providing our students with a deep understanding of core competencies, important issues facing the global health system, and practical experience.
Program content
The curriculum integrates a unique combination of core mandatory courses, elective courses in selected topics, leadership seminars, and a practicum. The core courses cover all the the basic disciplines in public health: epidemiology, biostatistics, social sciences, environmental health, health systems management and public health policy. The content of these allows students to develop and apply their knowledge to the elective topics, seminars and applied experience.
Specific objectives of the program
- Enable students to undertake positions public health practice in general and global health in particular.
- Foster leadership capacity based on a firm grounding in scientific methods coupled with practical tools and experience in multicultural public health contexts.
- Equip students with the skills to plan, implement, and evaluate policies and programs to address critical issues facing the public health sector..
- Provide students with an opportunity to learn about the critical role of health inequalities and the social determinants of health in population health.
- Strengthen the application of evidence-based public health decision making via knowledge mobilization. .
- Improve students’ understanding of the conditions for the needed to protect and promote health in diverse communities.
- Assist students in developing the capacity to organize, analyze, interpret and communicate knowledge in real-world settings.
- Foster personal and organizational leadership skills.
- Familiarize students with the knowledge of the international organizations involved in global public health (WHO, UNICEF, UNFPA, UNAIDS, ECDC, CDC, Red Cross and Civil Society Organizations, CSOs).
- Enhance students’ networking capacity.
Application Requirements
Prospective students with a Bachelor’s degree and a minimum GPA of 3.0, 80%, or the equivalent from an accredited university may apply to the University of Haifa’s International MPH Program specialized in Health Systems Administration and Global Health Leadership. Students must have a good command of the English language and familiarity with Microsoft Office.
Required Application Materials*
- Copy of undergraduate diploma
- Official transcript of Bachelor's degree showing full list of courses, date of graduation, and conferred degree
- Official transcripts from other studies (e.g., Master's degree, relevant professional qualification).
- Two letters of recommendation in English
- TOEFL (Minimum score 89) or alternative acceptable English language examination score
- Personal Statement (500 words)**
- Curriculum Vitae/Resumé
- Medical forms (international students only)
- Copy of valid passport
*All International application materials and queries must be sent to the online application system.
**Your personal statement should provide information about:
- The motivating influences that inspired your interest in global health leadership and/or health administration.
- Your future educational/professional goals and objectives.
- Your background as it relates to your academic and professional goals.
- How the MPH will help you to achieve your educational and career objectives.
- How your personal or academic background and experiences will bring a unique perspective to our program and positively contribute to the Global Health Leadership & Administration community.
International applicants contact information:
WhatsApp message to 972-54-4505697.
Israeli applicants contact information:
Register via the Hebrew-speaking applicants portal:
https://applicants.haifa.ac.il/adm/#/
- Copy of undergraduate diploma and official transcript of BA degree showing full list of courses, date of graduation, and conferred degree to Ms. Meirav Barki (mbarki@univ.haifa.ac.il) Registration Department, Student House, Room 102,University of Haifa, 199 Abba Hushi Blvd., Mt. Carmel, Haifa POB: 3338, Zip Code: 3103301 Israel; Phone No. +972-4-8249103, Fax No. +972-4-8249995.
- Two letters of recommendation
- CV/Resume
- Personal Statement
These documents (2-4) will be sent to directly to Ms. Mor Koretskiy Shilo, MPH program administrative coordinator by email: mshilo@staff.haifa.ac.il
Program Structure:
The program consists of 42 semestrial hours including 8 core courses, 6 concentration courses, a practicum and an Integrative Learning Experience (ILE) (capstone project), and 3 elective courses. Coursework is completed over three consecutive semesters from November through September. The program is full-time with on-campus instruction. Courses will mainly be held three to four days per week each semester. Please note that the curriculum is subject to change without notice. Interested students may want to take advantage of the International School’s Hebrew and/or Arabic courses, although it is not required and is not included in the tuition. Intensive language courses are offered during the summer (July and August) and throughout the course of the semester. Please see the International School website for more details (www.uhaifa.org).
MPH Credits (Semesterial hours)
Core Course- 16
Introduction to Global Public Health- 2
Theories and Models of Health Behavior- 2
Environmental & Occupational Health- 2
Epidemiology- 2
Biostatistics A+B- 4
The Israeli Health System in a Global Context:
Decision Making & Policy- 2
Human Rights, Ethics, and Public Health- 2
Concentration Courses-14
Research Methods-2
Health Economics-2
Financial management for health systems-2
Organization and Managment-2
Leadership and Managment-3
Leadership Seminar Series-3
Applied Practice & Integrative Learning-6
Applied Practice Experience (APE)-3
Integrative Learning Experience (ILE)-3
Elective Courses (Choose 3 out of 4)-6
Total Credits- 42
Grading policy:
In the MPH Program, grading is done on a scale of 0 – 100 with 100 being the highest score. We characterize the scores in the following manner:
- 97 – 100 Exceptional
- 93 – 96 Outstanding
- 90 – 92 Excellent
- 87 – 89 Very Good
- 80 – 86 Good
- 70 – 79 Satisfactory
- 60 – 69 Remedial work may be required at the discretion of the course director.
- < 60
School of Public Health contact information:
Mor Koretskiy Shilo, Registration and I-MPH program administrative coordinator at: mshilo@staff.haifa.ac.il
Maria Liberzon, School of Public Health Coordinator at: mliberzon@univ.haifa.ac.il
School of Public Health, Faculty of Social Welfare& Health Sciences building, 4th floor University of Haifa, 199 Abba Hushi Blvd. Mount Carmel, Haifa
POB: 3338, Zip Code: 3103301
Phone: +972-(0)4-8288597. +972-(0)4-8240519