213 ניהול משאבי טבע וסביבה
לימודים לתואר מוסמך האוניברסיטה בניהול משאבי טבע וסביבה
ולימודים לתואר דוקטור לפילוסופיה
ראש בית הספר: פרופסור לאה ויטנברג
בית הספר למדעי הסביבה הוקם ע"י שילוב של שלושה חוגים – גאוגרפיה ולימודי סביבה, ניהול משאבי טבע וסביבה וקיימות חברתית סביבתית, במטרה לקיים ולקדם רמה גבוהה של מחקר והוראה בנושאי סביבה, קיימות וניהול סביבתי.
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המניין: פרופסור אופירה אילון, פרופסור אנדראה גרמנדי, פרופסור לאה ויטנברג, פרופסור ראסם ח׳מאיסי (מומחה), פרופסור בוריס פורטנוב, פרופסור שלומית פז, פרופסור נגה קולינס קריינר.
פרופסור חבר: פרופסור אנה ברוק, פרופסור מוטי זוהר, פרופסור משהור חוש, פרופסור דן מלקינסון, פרופסור יגאל צ׳רני, פרופסור אורי שטנר.
מרצה בכיר: דוקטור משה גיש, דוקטור אלעד דנטה, דוקטור תמר טרופ, דוקטור דוד כץ, דוקטור מוטי צ'רטר (משרה חלקית), דוקטור אייל קורצבאום (משרה חלקית), דוקטור נורית שטובר-זיסו.
מרצה: דוקטור כרמית רפפורט (מומחה).
פרופסור אמריטוס: פרופסור יורם בר–גל, פרופסור ארנון גולן, פרופסור נועם גרינבאום, פרופסור סטנלי ווטרמן, פרופסור יהודה חיות ז"ל, פרופ' אברהם חיים ז"ל, פרופסור יואל מנספלד. פרופסור יעקב מעוז, פרופסור יוסי מרט, פרופסור ארנון סופר, פרופסור מעוז עזריהו, פרופסור משה ענבר, פרופסור אמציה פלד, פרופסור חיים קותיאל, פרופסור ברוך קיפניס ז"ל, פרופסור נורית קליאוט, פרופסור מיכה קליין, פרופסור אהרן קלרמן, פרופסור מרדכי (מוטי) שכטר, פרופסור דבורה שמואלי.
עמיתי הוראה: דוקטור דורית באום, מר ניקולאס ביאליסטוקי, דוקטור איריס גבעולי, דוקטור יצחק דואר, עורך דין צבי לוינסון, דוקטור מורן זגה, דוקטור עזרא יונה, מר עמוס כהן, מר עינב לוי, דוקטור רוסלנה פלטניק, גברת ליאה צור, מר יחיאל קופרשטיין, דוקטור ירדנה שאול, מר רן שלף, מר גילי שנהר
מזכירות בית הספר
מינהלנית בית הספר : גברת ויקי סירוטה – דואר אלקטרוני: vsirota@univ.haifa.ac.il
מרכזת תואר שני: גברת דורית מזרחי – דואר אלקטרוני: dmizrahi@univ.haifa.ac.il
מרכזת תואר ראשון: גברת לימור פרסקו – דואר אלקטרוני: lfresco@univ.haifa.ac.il
מיקום: בניין רבין, קומה 8 חדר 8007
שעות הקבלה: ימים א׳-ה׳, בין השעות 10:00-13:00
טלפון: 04-8249618, 04-8240020, 04-8288106
אתר האינטרנט: ses.hevra.haifa.ac.il
(213) לימודים לתואר שני בניהול משאבי טבע וסביבה
(מוסמך האוניברסיטה)
יושב ראש הוועדה החוגית לתואר שני: פרופסור אנה ברוק
מטרת הלימודים
בית הספר למדעי הסביבה הוקם על ידי שילוב של שלושה חוגים – גאוגרפיה ולימודי סביבה, ניהול משאבי טבע וסביבה וקיימות חברתית סביבתית, במטרה לקיים ולקדם רמה גבוהה של מחקר והוראה בנושאי סביבה, קיימות וניהול סביבתי.
סגל בית הספר מורכב מחוקרים מובילים ממדעי החברה, ההנדסה, מדעי הטבע ומדעי כדור הארץ, שילוב תחומים ייחודי המאפשר הבנה רחבה של המערכות הטבעיות הפועלות בכדור הארץ, השפעתן על החברה והאנושות והכרת יחסי הגומלין בין האדם וסביבתו.
בבית הספר למדעי הסביבה אנחנו מטפחים מצוינות במחקר ובהוראה ושואפים לצייד את בוגרינו בידע תיאורטי ובסל כלים יישומי אשר יציבו אותם בחזית המחקר והעשייה הסביבתית. תוכניות הלימודים לתואר שני, נועדו להעמיק את מסלולי ההתמחות וההתמקצעות בעולם המרתק של הניהול הסביבתי, מדעי הנתונים המרחביים והטכנולוגיה הסביבתית, קיימות עירונית, ניהול משאבי אנרגיה ומים, אזורי אסון וחירום ועוד.
תכנית הלימוד:
- ניהול משאבי טבע וסביבה (תכנית כללית)
- התמחות בניהול ומדיניות אנרגיה
- התמחות בניהול קיימות עירונית-לא יפתח בשנה"ל תשפ"ה
- התמחות בבינה סביבתית- (באנגלית)
מסלול א׳: עם תזה
מסלול ב': ללא תזה
תנאי הקבלה
- למסלול א׳ יתקבלו מועמדים שסיימו את לימודיהם לתואר ראשון בציון ממוצע של 87.
- למסלול עם בחינת גמר או פרויקט גמר יתקבלו מועמדים אשר סיימו תואר ראשון בציון ממוצע של 80 לפחות ולא פחות מ–76.
במידת הצורך, רשאית ועדת הקבלה החוגית לדרוש לימודי השלמה עד 16 שעות שבועיות סמסטריליות. - מועמד בעל תואר ראשון במוסד מוכר להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית חייב לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה כתנאי לקבלתו.
- מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחו״ל וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה יחוייבו לעמוד בהצלחה במבחן GRE או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון.
משך הלימודים במסלול א׳ – עד 3 שנים.
משך הלימודים במסלול עם בחינת גמר – שנה.
תכנית מוסמך בניהול משאבי טבע וסביבה (תכנית כללית)
מסלול עם תזה 213201-24-01 / מסלול ללא תזה 213202-24-01
ראש תוכנית: פרופסור אופירה אילון
הלימודים יתקיימו במהלך שנה אחת כולל סמסטר קיץ ביום חמישי.
במקביל יתקיימו מספר ימי סיור שלא בהכרח בימי הלימודים הקבועים. הודעות על תאריכי הסיור יינתנו מראש.
תכנית הלימודים
קורסי חובה
שימוש בממ"ג בניהול ותכנון סביבתי – 3 שעות שבועיות סמסטריאליות (חובה למסלול ב' בלבד)
אדמה, רוח, אש – אתגרים במאה ה-21 – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
כלכלת סביבה (שיעור ותרגיל) – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
מתודולוגיות במחקר סביבתי – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
דיני אנרגיה וסביבה – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מחקר יישומי – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות (חובה למסלול ב' בלבד)
תזה– 12 שעות שבועיות סמסטריאליות (חובה למסלול א' בלבד)
ארגון מחקר 2 -שעות שבועיות סמסטריאליות (חובה למסלול א' בלבד)
סך-הכול קורסי חובה, 22-28 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורסי ליבה (קורסי חובה)
גיאולוגיה ומשאבי טבע – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות (חובה למסלול ב' בלבד)
המשבר הסביבתי מבעיה לפתרון– 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
אחריות תאגידית– 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
שינויי אקלים – מנגנונים, תהליכים והשפעות – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך-הכול קורסי ליבה, 10-8 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורסי בחירה
מיקום עסקי ומיקום אזורי – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
טיפול במים ושפכים – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
שרותי מערכת אקולוגית – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
בנייה בת קיימא 2- שעות שבועיות סמסטריאליות
סך-הכול קורסי בחירה למסלול ב', 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
מסלול א' – 36 שעות שבועיות סמסטריאליות (כולל תזה)
מסלול ב' – 36 שעות שבועיות סמסטריאליות (כולל פרויקט גמר)
תכנית מוסמך בניהול משאבי טבע וסביבה — התמחות בניהול ומדיניות אנרגיה*
מסלול עם תזה 213201-24-02 / מסלול ללא תזה 213202-24-02
ראש תוכנית ההתמחות: פרופסור אופירה אילון
הלימודים יתקיימו במהלך שנה אחת כולל סמסטר קיץ ביום חמישי.
במקביל יתקיימו מספר ימי סיור שלא בהכרח בימי הלימודים הקבועים. הודעות על תאריכי הסיור יינתנו מראש.
*תחום ההתמחות יצוין על גבי אישור הזכאות ותעודת המוסמך.
תכנית הלימודים
קורסי חובה
שימוש בממ"ג בניהול ותכנון סביבתי – 3 שעות שבועיות סמסטריאליות (חובה למסלול ב' בלבד)
אדמה, רוח, אש – אתגרים במאה ה-21 – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
כלכלת סביבה (שיעור ותרגיל) – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
מתודולוגיות במחקר סביבתי – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
דיני אנרגיה וסביבה – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מחקר יישומי – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות (חובה למסלול ב' בלבד)
תזה– 12 שעות שבועיות סמסטריאליות (חובה למסלול א' בלבד)
ארגון מחקר 2 -שעות שבועיות סמסטריאליות (חובה למסלול א' בלבד)
סך-הכול קורסי חובה, 22-28 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורסי ליבה (קורסי חובה)
אנרגיה מתחדשת – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
כלכלת אנרגיה – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
בניה בת קיימא – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
שינויי אקלים – מנגנונים, תהליכים והשפעות – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
המשבר הסביבתי מבעיה לפתרון– 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך-הכול קורסי ליבה, 12 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורסי בחירה
מיקום עסקי ומיקום אזורי – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
טיפול במים ושפכים – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
שרותי מערכת אקולוגית – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך-הכול קורסי בחירה למסלול ב', 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מסלול א' – 36 שעות שבועיות סמסטריאליות (כולל תזה)
מסלול ב' – 36 שעות שבועיות סמסטריאליות (כולל פרויקט גמר)
שקלול ציונים במסלול א׳
קורסי ליבה, חובה וקורסי בחירה, 40%
עבודה סמינריונית אחת, 10%
עבודת גמר מחקרית 50%
סך-הכול 100%
שקלול ציונים במסלול עם פרוייקט גמר
קורסי ליבה, חובה וקורסי בחירה, 50%
שתי עבודות סמינריוניות, 20%
פרויקט בין תחומי/בחינה 30%
סך-הכול 100%
לימודי מחקר מקדים – השלמת כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה)
מסלול לימודי מחקר מקדים מיועד לתלמידים אשר סיימו לימודיהם לתואר שני ללא כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה)
קבלה ודרישות המסלול:
1. ממוצע משוקלל של 87 בלימודי התואר השני.
2. קבלת הסכמה בכתב מחבר סגל אקדמי להנחיית עבודת הגמר המחקרית (תזה).
3. במידת הצורך, עמידה בתכנית לימודים, שתיקבע על-ידי המנחה והוועדה החוגית.
4. ביצוע מחקר וכתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה).
*תלמידים במסלול לימודי מחקר מקדים יחוייבו בקורס ״ארגון מחקר״ – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
(213) לימודים לתואר שלישי בניהול משאבי טבע וסביבה
לימודים לקראת תואר שלישי (.Ph.D)
יושב ראש הוועדה החוגית לתואר שלישי: פרופסור דן מלקינסון
לשם קבלת התואר PhD על תלמיד המחקר לתכנן ולבצע מחקר מקורי ועצמאי, שיש בו משום חידוש ותרומה מהותית לקידום הידע וההבנה בתחום המחקר הסביבתי או הגאוגרפי, וכן לכתוב חיבור מדעי (עבודת דוקטור) לפי נוהגי המבנה והמינוח המקובלים בדיסציפלינה המחקרית. כמו כן, תלמיד המחקר חייב לעמוד בהצלחה בתכנית הלימודים שתוטל עליו ובכל יתר החובות שחלות על פי תקנון בית הספר למדעי הסביבה ותקנון הרשות ללימודים מתקדמים – בית הספר ללימודים מתקדמים על שם בלום.
משך הלימודים לתואר השלישי הוא עד ארבע שנים, והוא מחולק לשני שלבים: שלב מחקר א' ושלב מחקר ב'.
שלב מחקר א': משך הלימודים בשלב מחקר א' לא יעלה על שנתיים מתחילת סמסטר הלימודים בו התקבל התלמיד (כולל חופשת הסמסטר/הקיץ). לא יאוחר מסוף השנה האקדמית הראשונה, יידרש התלמיד: להשלים את הצעת המחקר ולהגיש אותה לוועדה.
ועדת הדוקטורט תקבל את הצעת הדוקטורט לאחר אישור המנחה/ים ותעבירה לשיפוט לשני שופטים שאחד לפחות יהיה חבר סגל מחוץ לאוניברסיטה בדרגה מרצה בכיר ומעלה.
שלב מחקר ב': משך הלימודים בשלב מחקר ב' יהיה פרק הזמן שבין סיום שלב מחקר א' ועד ארבע שנים מתחילת הסמסטר בו התקבל התלמיד ללימודי תואר שלישי. במהלך תקופת לימודים זו יידרש התלמיד להשלים:
ביצוע המחקר וכתיבת עבודת הדוקטור, לקבל את אישור המנחה, אישור הוועדה הבית ספרית, וכן להגישה לבית הספר בלום לצורך שיפוט.
תלמידי ותלמידות מחקר אשר יחלו את לימודיהם החל משנת הלימודים תשפ"ה יחויבו להשלים במהלך לימודיהם 7 מפגשים מתוך מסגרת ההכשרה של ביה"ס בלום. הרשות ללימודים מתקדמים, ביה"ס בלום ממליץ להשתתף ב 12 מפגשים לפחות. הוועדה ללימודי תואר שלישי רשאית להכיר בגין השתתפות ב 7 מפגשים, כקורס בהיקף של 1 שש"ס ובגין השתתפות ב 12 מפגשים, כקורס בהיקף של 2 שש"ס. מסגרת ההכשרה של בית הספר בלום תפורסם באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים, בית הספר בלום:
תנאי קבלה
- מועמד הינו בעל תואר ראשון ותואר שני ממוסד אקדמי מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל, והשיג בלימודי התואר השני ציון משוקלל של 87 לפחות. המועמד כתב עבודת גמר מחקרית (תזה) במוסד אקדמי מוכר בארץ או בחו"ל אשר הוענק לה ציון של 87 לפחות (ציון "טוב מאד").
במקרים מיוחדים בהמלצת ובסמכות הוועדה הבית ספרית , ובאישור הרשות ללימודים מתקדמים, לבקש חריגה סבירה (עד 3 נקודות) מן הציונים המינימליים לנוכח הישגים לימודיים ומחקריים מיוחדים של המועמד ועלפי המלצה מנומקת של המנחה/ים.
מועמד המבקש להירשם ללימודי התואר השלישי מדיסציפלינות קרובות יידרש להשלים 2-3 קורסים בהיקף של עד 6 שש"ס בציון 87 לפחות. תכנית הלימודים תיקבע על ידי הוועדה בתיאום עם המנחה/ים.
מועמד המבקש להירשם ללימודי התואר השלישי שלא מדיסציפלינות קרובות או שסיים את לימודיו לתואר שני לפני 10 שנים או יותר יידרש להשתתף בקורסי השלמה בהיקף של 8-10 שש"ס בציון 87 לפחות. תכנית הלימודים תיקבע על ידי הוועדה בתיאום עם המנחה/ים.
מועמדים בעלי תואר שני ממוסד מוכר להשכלה גבוהה ללא תזה, יחויבו בהשלמת מסלול לימודי מחקר מקדים, בטרם יתחילו את לימודי הדוקטורט, מידע מפורט ניתן לקרוא תחת כותרת תואר שני.
מועמדים בעלי תואר שני ממוסד מוכר להשכלה גבוהה ללא תזה, יחויבו בהשלמת מסלול לימודי מחקר מקדים, בטרם יתחילו את לימודי הדוקטורט, מידע מפורט ניתן לקרוא תחת כותרת תואר שני.
הרשמה ללימודי הדוקטורט
הליך ההרשמה:
- מועמד למסלול ישיר לדוקטורט יבחר מנחה מבין חברי הסגל הקבוע של בית הספר.
- לאחר מציאת מנחה ונושא יש להחתים את המנחה/ים על טופס הנחיה.
- לאחר מציאת מנחה ונושא יש לכתוב את הצהרת הכוונות. הצהרת כוונות (3-5 עמודים) הכתובה בשפה העברית או האנגלית ומאושרת וחתומה ע"י המנחה/ים המיועד/ים. קווים מנחים לכתיבת הצהרת הכוונות.
- המועמדים למסלול ישיר לדוקטורט מתבקשים להגיש את המסמכים הבאים למנהלנית בית הספר
- קורות חיים בעברית ובאנגלית, תבנית לקו"ח.
- תעודות סיום של לימודי B.A וגיליונות ציונים של לימודי ה M.A.
- תקציר (עד עמוד) בעברית ובאנגלית של הצהרת הכוונות.
- שני מכתבי המלצה מחברי סגל אקדמי
- לכל מכתב המלצה יצורף טופס המלצה למועמד להשתלמות התלמיד לדוקטורט מלא וחתום ע"י הממליץ.
- פרסומים (במידה שיש).
וועדת הדוקטורט שומרת לעצמה את הזכות לזמן את המועמד לראיון קבלה.
סמינר הדוקטורט
במהלך הלימודים על כול תלמיד חלה החובה להשתתף בסמינר דוקטורנטים של בית הספר. הנחיות ההשתתפות בסמינר, כפי שמופיעות בסילבוס מחייבות, קרי הצגת המחקר וחובת נוכחות.
מסלול ישיר לדוקטורט:
לימודים במסלול זה מיועדים לסטודנטים מצטיינים שברצונם להמשיך ברצף ללימודי דוקטורט ושבית הספר רואה בהם מועמדים אפשריים ללימודי תואר שלישי. בנוסף, המסלול מיועד לסטודנטים מצטיינים הלומדים תואר שני ומעוניינים בלימודי דוקטורט. סטודנטים אלו יוכלו לעבור למסלול ישיר לדוקטורט בתום שנה א' של לימודי התואר השני תוך עמידה בתנאי הקבלה של בית הספר.
תנאי קבלה
- ציון ממוצע של 90 לפחות בכל אחד מחוגי הלימוד לתואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ וכן בתום שנה א' של לימודי התואר השני. במהלך שנה זו יש להשתתף ולסיים קורסים בהיקף של 13 שעות שבועיות בציונים מספריים, וכן להגיש עבודה סמינריונית שזכתה לציון 90 לפחות.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים.
- הסכמה בכתב של מנחה עבודת הדוקטורט.
- הצהרת כוונות של המועמד לגבי נושא המחקר המוצע (כ-3-5 עמודים), מאושרת על ידי מנחה עבודת הדוקטורט המיועד.
- ועדת הדוקטורט הבית ספרית רשאית לזמן את הסטודנט לראיון בוועדת בית הספר ללימודי תואר שליש, כתנאי לקבלתו ללימודים.
- ניתן להתקבל למסלול הישיר לדוקטורט בסמסטר א' או בסמסטר ב' של שנה א' ללימודי התואר השני בלבד. תלמיד רשאי להתקבל למסלול ישיר לדוקטורט לא יאוחר מסוף שנת הלימודים הראשונה לתואר שני.
מסמכיהם (גיליונות וציונים ותעודות של תואר ראשון ושני) של מועמדים אשר הינם מוסמכים של אוניברסיטאות או מכללות מחוץ לארץ המוכרות בארץ או, לרבות מוסמכים של אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יוגשו למזכירות בית הספר לבדיקת עמידתם בתנאי הקבלה. מועמדים אלה, כאמור, יחויבו לעמוד בהצלחה במבחן ה –GRE הכללי (Test General) ולהימצא באחוזון ה-% 70 בכל אחד משלושת מרכיבי המבחן. עמידה במבחן זה מהווה תנאי הרשמה ואחד מתנאי הקבלה ללימודים. או לחילופין,יידרש המועמד להשלים לפחות ארבעה קורסים שתקבע הוועדה הבית ספרית בהיקף כולל של 16 שעות שבועיות בציון ממוצע של 84 לפחות, ובלבד שאחד מתוך הקורסים כאמור יהיה בדרג 3 ויחייב כתיבת עבודה סמינריונית, לימודים אלו יבוצעו במסגרת מחקר מקדים.
משך הלימודים ותקינות אקדמית
- משך הלימודים הכולל למסלול הישיר לדוקטורט הוא עד חמש שנים, שיחולק לשני שלבים: שלב לימודי המוסמך ושלב לימודי הדוקטורט.
- שלב לימודי המוסמך במסלול הישיר לדוקטורט לא יעלה על שנתיים עבור תלמיד שהתקבל למסלול מיד עם תום לימודיו לתואר ראשון, ולא יעלה על שנה עבור תלמיד שהתקבל למסלול לאחר שהשלים שנת לימודים אחת בתואר השני.
- בשלב לימודי המוסמך במסלול הישיר יידרש התלמיד לעמוד בדרישות הבאות: השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 26 שעות שבועיות לפחות ברמת לימודי מוסמך וסיומם בציון משוקלל של 90 לפחות.
- הגשת שתי עבודות סמינריונית בציון 90 לפחות, במסגרת 26 שעות שבועיות. הגשת הצעת מחקר לא יאוחר מתחילת הסמסטר הרביעי ללימודים עבור תלמיד שהתקבל למסלול ישירות מתום לימודיו לתואר ראשון, ולא יאוחר מתחילת הסמסטר השני עבור תלמיד שהתקבל למסלול לאחר שהשלים שנת לימודים אחת בתואר השני.
- תנאי מעבר משנה א' של שלב לימודי המוסמך לשנה ב' הם השלמת קורסים בהיקף של מחצית מתכנית הלימודים בחוג או בבית הספר הרלוונטי בציון מספרי משוקלל של 90 לפחות, והגשת עבודה סמינריונית שזכתה בציון 90 לפחות.
- תלמידי ותלמידות מחקר אשר יחלו את לימודיהם החל משנת הלימודים תשפ"ה יחויבו להשלים במהלך לימודיהם 7 מפגשים מתוך מסגרת ההכשרה של ביה"ס בלום. הרשות ללימודים מתקדמים, ביה"ס בלום ממליץ להשתתף ב 12 מפגשים לפחות. הוועדה ללימודי תואר שלישי רשאית להכיר בגין השתתפות ב 7 מפגשים, כקורס בהיקף של 1 שש"ס ובגין השתתפות ב 12 מפגשים, כקורס בהיקף של 2 שש"ס. מסגרת ההכשרה של בית הספר בלום תפורסם באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים, בית הספר בלום:
- עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט ועמידה בחובות הלימוד של שלב המוסמך כמפורט לעיל, יקבל התלמיד תעודת מוסמך האוניברסיטה במסלול הישיר.
- עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בכל חובות הלימודים של שלב המוסמך כמפורט לעיל, יעבור התלמיד לשלב לימודי הדוקטורט במסלול הישיר.
- משך הלימודים בשלב זה לא יעלה על שלוש שנים, ומחקר הדוקטורט יהיה המשך של המחקר שבוצע במסגרת מחקר המוסמך. במהלך שלב זה יידרש התלמיד להשלים את תכנית הלימודים של התואר השלישי בהתאם לקביעת בית הספר, להשלים את כתיבת עבודת הדוקטור, לקבל את אישור המנחה, לקבל את אישור הוועדה הבית ספרית, וכן להגישה לבית הספר בלום לצורך שיפוט.
- תלמיד המעוניין להפסיק את לימודיו בשלב המוסמך של מסלול הישיר לדוקטורט, ולהשלים את לימודי המוסמך במסלול א' או ב', יהא רשאי לעשות זאת ובלבד שזכאותו לתואר שני במסלול הישיר טרם אושרה. במקרה זה על התלמיד יהיה להשלים את מכסת הלימודים ושאר החובות הנדרשים לקבלת התואר השני במסלול א' או במסלול ב'.
International MA program in Natural Resources and Environmental Management
Specialized in the field of Environmental Intelligence
Head of Program: Prof. Andrea Ghermandi
One year, one degree (for the non-thesis track program)
The program is taught in English. Students will be awarded a Master of Arts (MA) in Natural Resources and Environmental Management specialized in the field of Environmental Intelligence.
*The field of specialization (Environmental Intelligence) will be mentioned on the Master's degree diploma.
Two alternate tracks are available:
The non-thesis track spans one year (winter, spring, and summer semesters) and comprises courses totaling 36 credits hours, which includes a final group project.
The thesis track includes courses equivalent to 36 credits and up to an additional year after completing the coursework to submit a thesis
:Track A – research (with thesis)
- Successfully completing 36 credits: 28 credits from courses (compulsory and elective) and 8 credits from research thesis.
- Composition of the final grade:
- Thesis 50%
- Study courses including one seminary course (50%)
Track B – non-research (without thesis):
- Successfully completing 36 credits from courses, including the final project.
- Composition of the final grade:
- Final project 30%
- Study courses including two seminary courses (70%)
Courses
Environmental economics (3 credits)
International environmental law, policy and SDGs (1 credit)
GIS for natural resources management (3 credits)
Environmental management and planning (2 credits)
Advanced quantitative research methods (3 credits)
Industry-academy colloquium (2 credits)**
Ecosystem services (2 credits)**
Digital footprints for environmental intelligence (2 credits)
Advanced implementations of GIS (2 credits)**
Integrative data analytics for environmental intelligence (2 credits)
AI applications in remote sensing (2 credits)
+Smart environmental systems (2 credits)**
Computational environmental modeling with MATLAB (2 credits)
Global climate change (2 credits)
Global environmental politics (2 credits)
Final project (4 credits)**
Thesis (optional) (8 credits)
Notes:
* Subject to change.
** Mandatory for non-thesis track only.
According to the performance of an applicant in their Bachelor's degree, the School's Master's committee may decide upon a complementary requisite study program, if need arises. Complementary studies are not part of the MA program and are not accredited courses, nor do they count in the final GPA.
Program highlights
Careers
The global demand for skilled professionals in environmental data management and consulting is growing exponentially, with vast career opportunities in the business and public sectors. The program's core and experiential learning courses, hands-on projects in real world settings and business collaborations will provide you with the expertise to implement environmental intelligence solutions in the business both private and public world.