122 ספרות עברית והשוואתית
לימודים לב״א (דו–חוגי וחד–חוגי)
לימודים למ״א ולימודים לתואר דוקטור לפילוסופיה
ראש המחלקה: פרופ' רוית ראופמן
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המניין: פרופ׳ רוברט אלבז (אמריטוס), פרופ׳ ניצה בן–דב(אמריטוס), פרופ׳ חיה בר–יצחק (אמריטה), פרופ׳ יואל הופמן (אמריטוס), פרופ׳ רפאל וייכרט (אמן), פרופ׳ יוסף טובי (אמריטוס), פרופ׳ א״ב יהושע (אמריטוס), פרופ׳ צפורה כגן (אמריטה), פרופ׳ רות עמר, פרופ׳ ראובן שהם (אמריטוס), פרופ׳ חיה שחם (אמריטה), פרופ' דינה שטיין, פרופ׳ עליזה שנהר (אמריטה).
פרופ׳ חבר: פרופ׳ שחר ברם, פרופ׳ לאה הדומי (אמריטה), פרופ׳ ישראל המאירי (אמריטוס), פרופ׳ מאיר ויזלטיר (אמריטוס), פרופ׳ שרלוט ורדי (אמריטה), פרופ׳ נתן זך (אמריטוס), פרופ' ורד לב כנען, פרופ׳ דניס סובולב, פרופ׳ אברהם עוז (אמריטוס), פרופ׳ בלומה פינקלשטיין (אמריטה), פרופ' ולדימיר פפרני (אמריטוס), פרופ׳ גבריאל צורן (אמריטוס), פרופ' רוית ראופמן, פרופ׳ טוביה ריבנר (אמריטוס).
עמית מחקר בכיר: פרופ׳ לריסה פיאלקובה.
מרצה בכיר: ד"ר נטשה גורדינסקי, ד"ר עינת דוידי, ד"ר צפי זבה אלרן, ד״ר יוסף מילמן (אמריטוס), ד״ר אריה פילובסקי (אמריטוס).
מרצה: ד״ר אייל בסן, גב׳ דורית רביניאן (אמן), גב׳ שרה שילה (אמן).
מזכירות המחלקה
מנהלנית המחלקה לספרות עברית והשוואתית: גב׳ אורלי מיכאל
שעות הקבלה: ימים א׳—ה׳, בין השעות 12:00-10:00 ;לזמנים אחרים יש לתאם פגישה
מראש. דוא״ל: omichael@univ.haifa.ac.il
טלפון: 04-8249564
הלימודים לתואר ראשון (ב״א)
כללי
המחלקה לספרות עברית והשוואתית של אוניברסיטת חיפה מציג מסורת ותיקה של חקירה ספרותית, אשר במרכזה יחסי גומלין בין תחום הלימוד של הספרות העברית לדורותיה לבין האופק הספרותי והתרבותי הנרחב שפותחת הספרות ההשוואתית.
המחלקה מזמינה מועמדים סקרנים ופתוחים להצטרף אלינו ולערוך הכרות מעמיקה עם מגוון עשיר של יצירות מופת על הקשרן ההיסטורי והתרבותי, כמו גם יצירות עממיות וטקסטים השייכים לתרבות השוליים.
המחלקה מקיימת באופן רצוף מפגשים אקדמיים המפגישים את התלמידים עם יוצרים וחוקרים מתחומים מגוונים, דבר התורם לשיח האקדמי כמו גם היצירתי בתוך החוג ומחוצה לו. הלימודים נפתחים כל שנה גם בסתיו וגם באביב.
מטרת הלימודים
ללמוד על מהותו של הטקסט הספרותי בשלל מופעיו: כיצירה המבוצעת בעל-פה, וכיצירה כתובה, חזותית ודיגיטלית. הלימודים יתרמו לפיתוח מיומנויות מחקר, כתיבה אקדמית ויצירתית בצד פיתוח חשיבה ביקורתית, ניתוח מעמיק ופרשנות של טקסטים ספרותיים.
תכניות הלימודים לתואר ראשון
במחלקה קיימות שתי התמחויות עיקריות: ספרות עברית וספרות השוואתית, אותן ניתן ללמוד במסלול דו–חוגי יחד עם חוג נוסף או במסלול חד–חוגי מהשנה השנייה.
המגמה לספרות עברית
המגמה בנויה משני תחומים עיקריים:
1. ספרות המדרש, האגדה והספרות העממית:
בתחום הספרות העממית נלמדות יצירות מן הספרות העממית לדורותיה. נבחנת הפואטיקה של הספרות העממית והסוגות השונות כמו המיתוס, האגדה, המעשיה ועוד.
כמו כן, נידונות גישות מחקר שונות כמו הגישה ההשוואתית, הגישה הפורמליסטית, הגישה הסטרוקטורליסטית ועוד.
בתחום האגדה נלמדות היצירות הספרותיות של תקופת חז״ל, מן המאות הראשונות לספירה. אלה כוללות קטעי פרשנות קדומה למקרא (המדרש), וכן סיפורים, משלים ודברי חכמה (האגדה) שנדרשו ונלמדו בבית הכנסת ובבית המדרש. מטרת הלימודים במדור היא להקנות לתלמידים את הכרת צורותיה ותכניה של ספרות זו, תוך הערכה של מקומה בתהליכים היסטוריים, ספרותיים ומחשבתיים של תרבות עם ישראל ״בעת העתיקה״, כמו גם יחסיה עם המסורת העולמית של הספור העממי.
2. הספרות העברית החדשה:
בתחום הספרות העברית החדשה המחלקה מציעה התבוננות מעמיקה בקורפוס עשיר של יצירות מן השירה, הדרמה, והפרוזה העברית שנכתבו משלהי המאה התשע עשרה ועד ימינו אלה. התמטיקה והפואטיקה (תכנים וצורות) המגוונות העולות ממגוון הטקסטים נוגעת בשני צירים ראשיים. מחד ליווי תהליך התחייה הלאומית, כמו גם ביקורת עליה, ומאידך ביטוי לנפש היחיד ולבטיו. ייחודה של הספרות העברית בצד נושאים אוניברסליים ודרכי מבע המשותפים לה ולכל הספרויות יעמדו לנגד עינינו בדיונים בטקסטים העבריים. כמו כן, נעסוק בגישות מחקר שונות בדגש על דרכי פרשנות המתחדשות.
המגמה לספרות השוואתית
המגמה מציעה מגוון רב של תחומי לימוד: הספרות הקלאסית (יוונית ולטינית), האנגלית, הצרפתית, הגרמנית, הרוסית, הספרדית ולטינו-אמריקאית. בשעורי המבוא ובשעורי הבחירה ניתן דגש על היכרות עם הזרמים המרכזיים שעיצבו תפישות של הטקסט הספרותי על סוגיו השונים כמו גם התוודעות אל תחנות היסוד בביקורת הספרות. השעורים המתקדמים והסמינרים פותחים אופקי לימוד שונים:
1. תולדות הספרות
לימוד פרקים נבחרים בתולדות הספרויות האירופיות בהקשר היסטורי ותרבותי. השאלות שעומדות במרכז הדיון עוסקות במקוריות, השפעה וחיקוי, התחקות אחר תרגומים וגלגולים תרבותיים של דימויים מרכזיים, תמות ספרותיות ומיתולוגיות בתקופות שונות. התחקות אחר גנאלוגיות של סוגי הספרות, נקודות מבט היסטוריות על צורות מבע, ריאליזם ופואטיקה.
2. סוגות ספרותיות
ההבחנה בין פרוזה לשירה, וכן בין סוגי הכתיבה השונים: שירה לירית, אפית, דרמה, רומן ועוד. לימוד האידיאולוגיות המוצהרות והחבויות של הסוגים הספרותיים וסוגי השיח השונים.
3. תיאורית הספרות
שאלות היסוד אודות הטקסט הספרותי, המחבר, הקורא ופעולת הפרשנות. לימוד ההצהרות הפואטיות, הביקורתיות והאסתטיות של יצירות ספרות ויצירות תיאורטיות על הספרות. מתודולוגיות פרשניות מתחומים שונים והשפעתם המעצבת על חקר הספרות כולל פילוסופיה, פסיכואנליזה, לימודי מגדר, פמיניזם ופוסט קולוניאליזם.
4. ספרות ותרבות
יחסי הגומלין בין הספרות לבין אמנויות אחרות, כגון ציור, פיסול, מוסיקה וקולנוע, כמו גם יחסיה עם תחומים אחרים כפילוסופיה, דתות, פולקלור, מדעי המדינה, משפט ופסיכולוגיה.
תנאי קבלה להתמחויות בספרות עברית או השוואתית:
1 .עמידה בתנאי הקבלה של האוניברסיטה ברמה הנדרשת על–ידי המחלקה (סכם 500)
2 .תלמידים שלא סיימו בית–ספר תיכון עברי יידרשו לעמוד בבחינת יע״ל/יעלנט ברמה הנדרשת בחוג 120 ובחלק הפתוח 115 לפחות.
3 .מועמדים שציונם במבחן יעל / יעלנט בין 100 ל-120 יוכלו לגשת למבחן כניסה המחלקתי, ובמידה והם יעמדו במבחן זה יוכלו להתקבל ללימודים במחלקה על תנאי.
4 .בעלי בגרויות בספרות של חמש יחידות או בוגרי תכניות אחרות שבהן נלמדת הספרות באופן מעמיק ונרחב יוכלו לקבל הכרה בלימודיהם הקודמים עד 4 נ״ז ובנוסף עד 4 נ״ז על עבודת גמר בלימודים אלה. הלימודים הקודמים של כל מועמד ידונו על ידי הוועדה החוגית לתואר הראשון ועל בסיס פרטני בלבד.
מכינה ייעודית לחוג לספרות: מועמדים שאינם עומדים בציון הנדרש במבחן יע״ל/יעלנט מוזמנים לפנות למחלקה לבדיקת אפשרות הקבלה למכינה מחלקתית.
המסלול הדו–חוגי — ספרות עברית
משך הלימודים 3 שנים ובמהלכן חייב התלמיד להשלים מכסה של 60 נקודות כדלהלן:
שיעורי חובה
לקרוא סיפור: מבוא לנרטולוגיה, 4 שש״ס, 4 נ"ז
אמנות השירה, 4 שש״ס, 4 נ"ז
מבוא לדרמה ותאטרון, 4 שש״ס, 4 נ"ז
פואטיקה חדשנית: תכנים וצורות בספרות חז"ל-מבוא , 4 שש״ס, 4 נ"ז
המיתולוגיה היוונית והרומית, 4 שש״ס, 4 נ"ז
תרבות עממית, תרבות פופולארית ותרבות עלית-מבוא, 4 שש"ס, 4 נ"ז
יצירות מופת בספרות העברית החדשה (בשנה ב׳), 4 שש״ס, 4 נ"ז
ספרויות אירופה חלק א' או ספרויות אירופה חלק ב' (בשנה ב'), 4 שש"ס, 4 נ"ז
מהי ספרות? (גישות ומושגי יסוד), 4 שש״ס, 4 נ"ז
שיעורי בחירה
שיעורי בחירה במחלקה בדרג 1 או 2, 16 שש״ס, 16 נ׳
במקום חלק משיעור בחירה הסטודנטים יוכלו להתנסות בסדנאות כתיבה קורסים ב״אשכולות״ (ראו למטה, ״קורסים מחוץ למחלקה״),6 שש״ס, 6 נ׳
2 סמינריונים סמינריונים במגמה לספרות עברית בתחומים שונים ואצל מרצים שונים או
סמינריון אחד בספרות עברית וסמינריון אחד בספרות השוואתית, 8 שש״ס, 8 נ׳
תנאי קדם לסמינריון: שמיעת קורס מבוא במדור והגעה לרמת פטור באנגלית.
*רישום באישור יועץ הב.א. המחלקתי בלבד
המסלול הדו–חוגי — ספרות השוואתית
משך הלימודים 3 שנים ובמהלכן חייב התלמיד להשלים מכסה של 60 נקודות כדלהלן:
שיעורי חובה
לקרוא סיפור: מבוא לנרטולוגיה, 4 שש״ס, 4 נ"ז
אמנות השירה, 4 שש״ס, 4 נ"ז
מבוא לדרמה ותאטרון, 4 שש״ס, 4 נ"ז
ספרויות אירופה, פרספקטיבות היסטוריות, חלק א׳ (שנה ב׳), 4 שש״ס, 4 נ"ז
ספרויות אירופה, פרספקטיבות היסטוריות, חלק ב׳ (שנה ב׳), 4 שש״ס, 4 נ"ז
יצירות מופת בספרות העברית החדשה (בשנה ב'), 4 שש"ס, 4 נ"ז
מהי ספרות? (גישות ומושגי יסוד), 4 שש״ס, 4 נ"ז
שיעורי בחירה
שיעורי בחירה במחלקה בדרג 1 או 2, 24 שש״ס, 24 נ"ז
במקום חלק משיעור בחירה הסטודנטים יוכלו להתנסות בסדנאות כתיבה קורסים ב״אשכולות״ (ראו למטה, ״קורסים מחוץ לחוג״), 6 שש״ס, 6 נ׳
2 סמינריונים סמינריונים במגמה לספרות עברית בתחומים שונים ואצל מרצים שונים או סמינריון אחד בספרות עברית וסמינריון אחד בספרות השוואתית, 8 שש״ס, 8 נ"ז
תנאי קדם לסמינריון: שמיעת קורס מבוא במדור והגעה לרמת פטור באנגלית.
*רישום באישור יועץ הב.א. המחלקתי בלבד
שקלול הציון הסופי
25% ממוצע ציוני הסמינריונים.
75% ממוצע ציוני השיעורים.
המסלול החד–חוגי ספרות עברית/ספרות השוואתית
למסלול החד–חוגי יתקבלו תלמידים בשנה השניה ללימודיהם במחלקה לספרות עברית והשוואתית, שסיימו לימודיהם בשנה א׳ בממוצע 80 לפחות. תלמיד הבוחר במסלול זה יתקבל אך ורק אם הוא עמד בכל תנאי המעבר בסוף שנה א׳, ולמד קורסים בהיקף של 8 נ׳ לפחות בחוג השני (נקודות אלו יאושרו כלימודי מיקבץ).
על התלמיד ללמוד מכסה של 120 נקודות כדלקמן:
קורסים בהתמחות עיקרית בהיקף של 60 נ׳
קורסים בהתמחות משנית בהיקף של 40 נ׳
שיעורים מתוך מקבצים בהיקף של 20 נ׳
סה״כ 120 נ׳
מיקבצים
על התלמיד להירשם למקבץ אחד או שניים בהיקף של 20 נ׳. התלמיד רשאי לבחור את הקורסים מבין המקבצים הבאים: המקבץ לפולקלור, המקבץ לדרמה או מקבץ אחר שיאושר ע״י יועץ הב.א. החוגי.
עבודות סמינריוניות
התלמיד יכתוב ארבע עבודות סמינריוניות:
שלוש עבודות סמינריוניות בהתמחות העיקרית ואחת בהתמחות המשנית. ניתן להירשם לקורסי מ.א. באישור יועץ הב.א. החוגי. חשוב: התלמיד לא יכתוב יותר משתי עבודות סמינריוניות אצל אותו מרצה.
הערות לכלל התלמידים:
* האחריות להרכבת המערכת והתאמתה לתקנות תוכנית הלימודים וחובותיה מוטלת על התלמיד. המחלקה תוכל לבטל קורסים שהתלמיד לא היה רשאי להירשם אליהם.
** חובה על כל סטודנט להגיע לרמת פטור באנגלית כחלק מחובותיו לתואר.
עמידה בחובה זאת היא תנאי כניסה לקורסים בדרג 3. על מנת לסווג את רמת ידיעותיו של המועמד בשפה האנגלית או להעניק פטור מהם, מחויב הסטודנט בבחינת סיווג באנגלית (פסיכומטרי/אמיר/אמירם) כחלק מתנאי הקבלה לאוניברסיטה.
ישנן ארבע רמות סיווג באנגלית ועל כל סטודנט ללמוד קורסי אנגלית בהתאם לסיווגו בבחינות הכניסה כאמור:
סטודנטים ברמת סיווג טרום בסיסי ילמדו את הקורסים הבאים: טרום בסיסי, בסיסי, מתקדמים א', מתקדמים ב'.
סטודנטים ברמת סיווג בסיסי ילמדו את הקורסים הבאים: בסיסי, מתקדמים א', מתקדמים ב'.
סטודנטים ברמת סיווג מתקדמים א' ילמדו את הקורסים הבאים: מתקדמים א', מתקדמים ב'.
סטודנטים ברמת סיווג מתקדמים ב' ילמדו את הקורסים הבאים: מתקדמים ב', קורס תוכן אחד באנגלית.
סטודנטים ברמת סיווג פטור: ילמדו שני קורסי תוכן באנגלית.
פירוט ניתן לקרוא באתר היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה או בפרק היחידה ללימודי
אנגלית שפה זרה המופיע בשנתון.
*** משנה״ל תשע״ט סטודנטים מצטיינים יוכלו לקבל מנטורים אישיים מבין המרצים הבכירים במחלקה, שילוו אותם משנת הלימודים הראשונה במחלקה.
קורסים מחוגים אחרים (12/48)
החל משנה״ל תשע״ט על הסטודנט ללמוד 48 נ״ז במחלקה על פי מבנה הלימודים המחלקתי קורסי חובה וקורסי בחירה ו–12 נ״ז מחוגים אחרים בפקולטה למדעי הרוח או מפקולטות אחרות (על פי החלטת המחלקה). 12 נ״ז אלה יכללו בתוכן את חובת הקורסים משלוש האשכולות המוצעים:
1 . ״דרך הרוח״
2. ״מדעי הנתונים״
3. ״חדשנות ויזמות״.
(ולא יהיו בנוסף להם.) פירוט בתקנון לימודי תואר ראשון בשנתון תש״פ.
תנאי מעבר, עבודות ובחינות
1. תנאי לגשת לבחינה או להגשת עבודה — נוכחות של 80% לפחות בשיעורים.
2. מעבר מדרג 1 לדרג 2
א. המעבר מדרג 1 לדרג 2 אינו חייב להיות בו זמנית בכל התחומים. התלמידים יתקבלו
ללימודים בדרג 3 לאחר השלמת המבואות באותו תחום.
ב. יש להשלים שני שיעורי חובה לפחות ולא פחות מ–12 נ׳ בסה״כ ובממוצע שנתי 60 .ציון
מינימום במבואות פרוזה ושירה הינו 60.
הערה: תלמיד שיכשל פעמיים בשיעור חובה לא יוכל להמשיך לימודיו במחלקה.
3. הגשת עבודות סמינריוניות:
תלמיד חייב לכתוב שתי עבודות סמינריוניות, להוציא המסלול החד-חוגי, שבו התלמיד חייב לכתוב ארבע עבודות סמינריוניות. תלמידים המתמחים בספרות עברית יכתבו עבודה סמינריונית אחת בתחום הספרות העברית החדשה, והשנייה בספרות האגדה חז״ל או בספרות העממית, או עבודה סמינריונית אחת בספרות עברית והשנייה בספרות השוואתית. תלמידים המתמחים בספרות השוואתית יכתבו שתי עבודות סמינריוניות בשני תחומים נפרדים מתחומי הלימוד במגמה, או עבודה סמינריונית אחת בספרות השוואתית והשנייה בספרות עברית . תלמידים במסלול החד-חוגי יכתבו 3 עבודות סמינריוניות בהתמחות הראשית ועבודה סמינריונית אחת בהתמחות המשנית ככתוב לעיל.
מועדי הגשה בהתאם לתקנון האוניברסיטה
הערה: לא ניתן להגיש שתי עבודות סמינריוניות אצל אותו מרצה.
* אפשרות השלמת לימודי תואר דו–חוגי בהתמחויות העיקריות בשנתיים (כולל סמסטר קיץ) למועמדים בעלי פסיכומטרי 600 ומעלה. מומלץ כמובן להירשם לחוג נוסף המציע גם הוא אפשרות זו.
* שילוב עם החוג למערכות מידע: מדעי הרוח הדיגיטליים B.Sc .יש לעמוד בדרישות הקבלה לשני החוגים, דרישת הסף לחוג למערכות מידע: סכם 650 .פרטים באתר התכנית
humantities-digital-web/index.php/he/8…/228-hevra.haifa.ac.il/is.
* משנה״ל תשע״ט שילוב עם ״דרך רוח״, מועמדים בוגרי ״בית חינוך״ יוכלו לפנות ליו"ר הועדה המחלקתית ללימודי ב.א. לבדיקת האפשרויות.
מקבצי המחלקה לספרות בחוג ללימודים רב–תחומיים
מקבץ יוון ורומא: תרבות ומורשה קלאסית
המקבץ מציע מבחר קורסים העוסקים בהיסטוריה, בפילוסופיה, באמנות, בדת ובמיתוסים, בתרבות הפנאי ובׂשפות של יוון ושל רומא.
המקבץ בפולקלור
מטרות המקבץ: להקנות לתלמידים ידיעה והבנה בתחומים השונים של הפולקלור היהודי וההשוואתי – תרבות עממית, ספרות עממית, אמונות ומנהגים, אתנולוגיה, אתנוגרפיה ועוד. ליצור מפגש אינטרדיסציפלינרי בין תחומי הדעת השונים — ספרות, אמנות, היסטוריה, אנתרופולוגיה, חינוך ועוד. להכשיר תלמידים לעבודת שדה בתחום.
מבנה הלימודים: התלמיד יצבור 20 נקודות זכות כדלקמן:
מבוא לספרות עממית 4 נ׳
שיעורי בחירה במקבץ לפולקלור 12 נ׳
סמינריון 4 נ׳ פירוט ניתן לקרוא באתר היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה או בפרק היחידה ללימודי
אנגלית שפה זרה המופיע בשנתון.
הלימודים לתואר שני (מ״א)
יו״ר הוועדה המחלקתית ללימודים מתקדמים: ד"ר עינת דוידי
מטרת הלימודים
לימודי התואר השני בספרות עברית והשוואתית – לימודים אלה מהווים המשך ללימודי התואר הראשון, ומטרתם להרחיב ולהעמיק את ידיעות הסטודנטים במחקר תיאורטי והשוואתי של ספרות העולם ובחקר הספרות העברית לדורותיה. מטרת הלימודים במסגרת התכנית לכתיבה יוצרת היא לשכלל את יכולת הכתיבה הספרותית האישית ואת המודעות לקשר שבין היצירה לבין המחקר.
תכניות הלימוד ומסלולי הלימוד
ספרות עברית והשוואתית — במסלול א׳ עם תזה ובמסלול ב׳ עם בחינות גמר בכתב או בע"פ לבחירת הסטודנט
תכנית התמחות בכתיבה יוצרת — במסלול ב׳ עם פרויקט גמר
תכנית התמחות בתרבות ישראל: ספרות, מחשבה והיסטוריה – במסלול א' עם תזה ובמסלול ב'
תכנית התמחות בלימודי רוסיה ומזרח אירופה – במסלול א׳ עם תזה ובמסלול ב׳ עם בחינות גמר
מסלול אישי — במסלול א׳ עם תזה בהתייעצות ובאישור יו״ר ועדת המ.א.
מסלול מואץ למ.א — במסלול א׳ עם תזה ובמסלול ב׳ עם בחינות גמר בכתב ובע״פ באישור הוועדה החוגית לתואר השני בלבד
תנאי הקבלה לכלל המועמדים
מועמדים המבקשים להירשם ללימודי התואר השני במחלקה חייבים למלא אחר התנאים הבאים:
1 .תואר ראשון בספרות עברית או השוואתית או חוג ספרותי ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו״ל, והשיגו בלימודי התואר הראשון (בכל אחד מהחוגים, או במסלול חד–חוגי) ציון 80 לפחות (בוגרי תואר ראשון בספרות יידרשו בציון 80 לפחות בקורסי החובה הבאים: מבוא לפרוזה, מבוא לשירה, מהי ספרות ובסמינרים).
בנוסף, מועמדים למסלול המחקרי (מסלול א') יוזמנו לראיון קבלה עם יו״ר הוועדה.
2 .על המועמדים להירשם בזמן הדרוש ולהגיש למדור הרשמה המסמכים הדרושים (מקור/נאמן למקור).
3 .מועמד בעל תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה, ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על–ידי המחלקה (יע״ל או יעלנט) כתנאי לקבלתו ללימודים.
4 .מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחו״ל וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה-GRE או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון.
5. הוועדה החוגית לתואר שני רשאית לקבוע תכנית השלמות ספציפית לכל מועמד שהוא לצורכי לימודיו בהתאם להכשרתו הקודמת.
לפרטים נוספים, יש לפנות לתקנון לימודים לתואר שני.
ספרות עברית והשוואתית
הלימודים מתקיימים במסלולים א׳ ו-ב׳.
מבנה הלימודים במסלול א (כתיבת תזה)
משך הלימודים שלוש שנים
2 סמינרי חובה: שנה א'-סמינר מתודולוגיות ותיאוריות בהיקף של 4 שש״ס ובשנה ב'-סדנת מחקר לכתיבת מאמר: השפעות והתקבלות בספרות בהיקף של 4 שש"ס.
6 סמינרים בהיקף של 4 שש"ס כל אחד, מתוכם ניתן להירשם לקורס עיוני אחד עם מורי תוכנית כתיבה יוצרת במהלך התואר ולכתוב עבודת רפרט בלבד כעבודה מסכמת בקורס.
עבודה מחקרית-תזה (4 שש"ס)
סה״כ 36 שש״ס
עבודות סמינריוניות
התלמיד יגיש שתי עבודות סמינריוניות בשני תחומים שונים ואצל מרצים שונים.
זמני הגשת עבודות בהתאם לתקנון האוניברסיטאי
שפה זרה (בהתאם לנושא המחקר) עד רמת מתקדמים סה״כ 16 שש״ס אינה נכללת בשקלול
כתיבת תזה תעשה בהתאם להנחיות החוג והרשות ללימודים מתקדמים. יש למצוא מנחה, להגיש הצעת מחקר ולקבל את אישור הוועדה להצעה זו עד תום שנה ב' (ללא חופשת הקיץ). כתיבת התזה תעשה בשנה ג'.
מבנה הלימודים במסלול ב
משך הלימודים שנתיים
סמינר חובה: סמינר מתודולוגיות ותיאוריות 4 שש״ס
8 סמינרים בהיקף של 4 שש"ס כל אחד, מתוכם ניתן להירשם לקורס עיוני אחד עם מורי תוכנית כתיבה יוצרת במהלך התואר ולכתוב עבודת רפרט בלבד כעבודה מסכמת בקורס.
סה״כ 36 שש״ס
עבודות סמינריוניות
התלמיד יגיש שתי עבודות סמינריוניות בשני תחומים שונים ואצל מרצים שונים.
זמני הגשת עבודות בהתאם לתקנון האוניברסיטה
בחינת גמר בכתב או בע"פ
הנחיות לבחינת גמר בכתב או בע״פ לבחירת הסטודנט ניתן למצוא באתר המחלקה לספרות – ״מידע לסטודנט״.
המחלקה מקיימת בחינה בכתב בתאריכים קבועים מראש לכלל התלמידים המסיימים.
שקלול הציונים
מסלול א׳
40% עבודות גמר מחקרית (תזה)
30% 2 עבודות סמינריוניות
30% ציוני סמינרים
מסלול ב׳
20% בחינת גמר
45% 2 עבודות סמינריוניות
35% ציוני סמינרים
התמחות בכתיבה יוצרת* (מסלול ב׳ עם כתיבת פרויקט גמר)
הלימודים כוללים סדנאות יצירה ולימודים עיוניים מתחומי ההוראה של המחלקה לספרות עברית והשוואתית. התוכנית מיועדת לתלמידים המעוניינים להרחיב את השכלתם האקדמית ולשפר את יכולת הכתיבה היצירתית. מטרת התוכנית להקנות מיומנויות כתיבה ולשפרן, לפתח חשיבה יצירתית וקריאה ביקורתית, לעורר רגישות כלפי השפה ולסייע ביצירה באמצעות המדיום הלשוני. התכנית מציעה התנסות בסדנאות יצירה בתחומים מגוונים כולל שירה, פרוזה ספרות ילדים ועריכה ספרותית.
*תחום ההתמחות יצוין על גבי אישור הזכאות ותעודת המוסמך.
תנאי הקבלה
תואר ראשון בחוג ספרותי בציון 80 ומעלה בכל אחד משני חוגי הלימוד. בנוסף לכך, על המועמדים להגיש קו״ח עדכניים וכן 4-3 עמ׳ של קטעי כתיבה בפרוזה או בשירה. תלמידים שכתביהם ימצאו ראויים, יוזמנו לראיון קבלה.
מועמדי התוכנית לכתיבה יוצרת שלא סיימו תואר ראשון בספרות זכאים לתוכנית השלמה מצומצמת של 8 שש״ס, שאותם יוכלו ללמוד במהלך השנה הראשונה ללימודי המ״א ולהשיג בהם ציון של 80 לפחות. עד סיום חובת ההשלמה הם ייחשבו כתלמידים על תנאי.
מבנה הלמודים
משך הלימודים שנתיים
5 סדנאות (4 שש״ס כ״א) 20 שש״ס
6 סמינרים לבחירת התלמיד (4 שש״ס כ״א) 24 שש״ס
סה״כ 44 שש״ס
הערות: יש אפשרות ללמוד 3 סדנאות ו–8 סמינרים או 4 סדנאות ו–7 סמינרים
חובות התלמידים
1 .הגשת שתי עבודות סמינריוניות עיוניות למרצים שונים.
2 .הגשת עבודת יצירה מורחבת באחת הסדנאות (שווה ערך לעבודה סמינריונית).
3 .הגשת פרויקט גמר אישי באחת מסדנאות היצירה. הפרויקט יורכב מחלק תאורטי ומחלק מעשי. התלמיד יקבל הסכמת הנחייה מאחד ממורי הסדנאות.
זמני הגשת עבודות בהתאם לתקנון האוניברסיטה
פרויקט גמר
תלמידי התכנית לכתיבה יוצרת (מסלול ב׳) יגישו פרויקט גמר בהנחיית אחד ממורי הסדנאות. הפרויקט יכלול חלק עיוני וחלק יצירתי בתיאום עם המנחה. הפרויקט יוגש בתום השנה השנייה ללימודים ולאחר חופשת הקיץ.
שקלול הציונים
30% פרויקט סיום
25% שלוש סדנאות
20% שתי עבודות סמינריוניות
25% ציונים בקורסים אחרים
תכנית התמחות – תרבות ישראל: ספרות, מחשבה והיסטוריה* במסלול א׳ עם תזה ובמסלול ב׳ עם בחינת גמר / פרויקט גמר
ראש התכנית: ד״ר צפי זבה אלרן
לימודי תרבות יהודית–ישראלית הם הזדמנות להתוודע ליצירה היהודית לדורותיה באמצעות פריזמה אינטר–דיסציפלינרית, הכוללת לימודי היסטוריה, ספרות, אתנוגרפיה, אמנות, פילוסופיה ועוד. זו הזדמנות לבחון את גלגולם של מסורות, רעיונות ומושגים לא רק דיאכרונית, לאורך ההיסטוריה, אלא גם סינכרונית, בזירות תרבות, שפה ומבע מגוונות, ומעבר לדיכוטומיות השגורות של ׳יהודי׳ ו׳ישראלי׳, ׳גלותי׳ ו׳ציוני׳, ׳קאנוני׳ ו׳שולי׳, ׳גברי׳ ו׳נשי׳ ועוד.
פרספקטיבה זו עשויה לאתגר היררכיות של ידע וקאנונים ולבחון מחדש שאלות מוכרות ולנסח שאלות חדשות, שהינן רלוונטיות לחברה היהודית בעולם, כגון: — מה הייתה ירושתם הרוחנית של מנהיגים היסטוריים ואיזה בעיות נקשרו בהתקבלותם? — כיצד השתנתה והתפתחה תודעת המקום היהודית או ייצוגי האלוהות — מן העת העתיקה ועד זמננו? כיצד צמחה תרבות עממית בישראל ומהם תפקידיה האידיאולוגיים והחינוכיים, הגלויים והסמויים? — מהן החוויות המקומיות המשתקפות בשיר הישראלי, ומה טיבן של הזהויות המצטבלות בו? — מה מאפשר לנו בית המדרש כמרחב לימודי ייחודי? ועוד.
קהל יעד: אנשי חינוך, עשייה תרבותית ומחקר במקצועות הומאניסטיים בעלי זיקה ללימודי יהדות וללימודי ישראל.
מטרות התוכנית
1 .לחשוף את הסטודנטים למגוון מייצג של מסורות ויצירות יהודיות בפרספקטיבה היסטורית ותרבותית רחבה.
2 .לעורר את הסטודנטים לבחון מסורות ויצירות אלו מחדש באופן ביקורתי ויצירתי.
3 .לברר עם הסטודנטים את הרלוונטיות של מסורות ויצירות אלו לחברה היהודית בת זמננו, ולעורר בהם השראה לעיצוב לימודי התחום במסגרות החינוך.
4 .לפתח את כישורי הקריאה והכתיבה של הסטודנטים, להזין ולחדד את כושר ההערכה האסתטי שלהם.
לצד רכישת גופי ידע חדשים וביסוסן של מתודות קריאה ביקורתיות ויצירתיות באמצעות לימוד פרונטאלי, נבקש להעשיר את הסביבה הלימודית של הסטודנטים באמצעות מפגשי לימוד חווייתיים הכוללים התנסות בכתיבה פרשנית וכתיבה יוצרת, עריכת עבודה אתנוגרפית, מפגשים עם דמויות מחוץ לאקדמיה, השתתפות בסיורים וביקור במוסדות תרבותיים, למידה בחברותות ועוד.
מסלולי הלימוד
מסלול א׳ (מסלול עם כתיבת עבודת גמר מחקרית 36 שש״ס)
מסלול זה מורכב משיעורי חובה ושיעורי בחירה בהיקף של 32 שש״ס, לא כולל לימודי השלמה ולימודי שפות. במסלול זה נדרש התלמיד בכתיבת 2 עבודות סמינריוניות ועבודה מחקרית-תזה (4 שש"ס).
סה"כ: 36 שש"ס
מסלול ב׳ (מסלול עם בחינת גמר/ פרויקט גמר 38 שש״ס)
מסלול זה מורכב משיעורי חובה ושיעורי בחירה בהיקף של 38 שש״ס, לא כולל לימודי השלמה. במסלול זה נדרש התלמיד בכתיבת 2 עבודות סמינריוניות ובעמידה בבחינת גמר/ פרויקט גמר.
תנאי קבלה
תנאי הקבלה כמקובל במחלקות לספרות עברית והשוואתית ובתולדות ישראל, וכן בהסתמך על ראיון אישי. תלמידים יוכלו להירשם לתכנית באחד החוגים עפ״י בחירתם.
מועמדים שאינם עונים על דרישות הקבלה יהיו חייבים בקורסי השלמה בהיקף שיקבע על ידי ראש התכנית, בתיאום עם המחלקות השונות.
מבנה הלימודים
הלימודים יתפרשו על פני ארבעה סמסטרים, כולל סמסטר קיץ.
עבודת הגמר
א. נושא עבודת הגמר יוצע על ידי התלמיד ויאושר על ידי המדריך במהלך שנת הלימודים הראשונה.
ב. הצעת התזה תוגש לוועדת המוסמך של התלמיד במחלקת האם.
ג. משך הלימודים במסלול זה עומד על שלוש שנים.
ד. ציון המעבר המינימאלי לעבודת גמר מחקרית (תזה) הוא 76( ממוצע ציוני השופטים)
בחינה /פרויקט גמר
פרויקט /בחינת גמר היקפו וטיבו יקבעו ע״י הוועדה המחלקתית במחלקה בה התלמיד רשום
*תחום ההתמחות יצוין על גבי אישור הזכאות ותעודת המוסמך.
זמני הגשת עבודות בהתאם לתקנון האוניברסיטאי
תכנית בין–אוניברסיטאית — התמחות בלימודי רוסיה ומזרח אירופה* במסלול א׳ עם תזה ובמסלול ב׳ עם בחינות גמר
ראש התכנית: פרופ׳ לריסה פיאלקובה
התכנית הבין–תחומית והבין–אוניברסיטאית בלימודי רוסיה ומזרח אירופה מעניקה הכשרה רחבה ומעמיקה במדעי הרוח באזור גאוגרפי ותרבותי זה, ומיועדת לתלמידי התואר השני (והשלישי) המעוניינים להתמחות בתחום לקראת קריירה אקדמית ומחקרית, או השואפים להכירו כרקע לעבודה עסקית, בין–לאומית או חברתית.
בתוכנית חוברות יחד ארבע אוניברסיטאות מחקר — אוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת בר–אילן, אוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת תל אביב — אשר משתפות פעולה בהוראה, מחקר והנחית סטודנטים ופועלות בתמיכת הקרן למדעי הרוח של המל״ג. התוכנית כוללת תשתית רחבה של מלגות לימודים ומחקר לתלמידי תואר שני (ושלישי) המתקבלים למסלול, תמיכה בלימודי שפות ואפשרות לחילופי סטודנטים במזרח אירופה מסלולי הלימוד.
מסלול א׳ (מסלול עם כתיבת עבודת גמר מחקרית 36 שש״ס)
מסלול זה מורכב משיעורי חובה ושיעורי בחירה בהיקף של 32 שש״ס, לא כולל לימודי השלמה ולימודי שפות. במסלול זה נדרש התלמיד בכתיבת 2 עבודות סמינריוניות ועבודה מחקרית-תזה (4 שש"ס).
סה"כ: 36 שש"ס.
מסלול ב׳ (מסלול עם בחינות גמר בכתב ובע״פ 36 שש״ס)
מסלול זה מורכב משיעורי חובה ושיעורי בחירה בהיקף של 36 שש״ס, לא כולל לימודי השלמה. במסלול זה נדרש התלמיד בכתיבת 2 עבודות סמינריוניות ובעמידה בבחינות גמר בכתב או בע"פ לבחירת הסטודנט.
תנאי קבלה
תנאי הקבלה כמקובל במחלקות לספרות עברית והשוואתית ובתולדות ישראל, וכן בהסתמך על ראיון אישי. תלמידים יוכלו להירשם לתכנית באחת המחלקות עפ״י בחירתם.
מועמדים שאינם עונים על דרישות הקבלה יהיו חייבים בקורסי השלמה בהיקף שיקבע על ידי ראש התכנית, בתיאום עם המחלקות השונות.
עבודת הגמר
א. נושא עבודת הגמר יוצע על ידי התלמיד ויאושר על ידי המדריך במהלך שנת הלימודים הראשונה.
ב. הצעת התזה תוגש לוועדת המוסמך של התלמיד במחלקת האם.
ג. משך הלימודים במסלול זה עומד על שלוש שנים.
ד. ציון המעבר המינימאלי לעבודת גמר מחקרית (תזה) הוא 76 ( ממוצע ציוני השופטים)
בחינות גמר בכתב או בע״פ
הנחיות לבחינות גמר בכתב או בע״פ לבחירת הסטודנט ניתן למצוא באתר המחלקה לספרות — ״מידע לסטודנט״.
המחלקה מקיימת בחינה בכתב בתאריכים קבועים מראש לכלל התלמידים המסיימים.
*תחום ההתמחות יצוין על גבי אישור הזכאות ותעודת המוסמך.
זמני הגשת עבודות בהתאם לתקנון האוניברסיטאי
תכנית השלמות – לקראת הצגת מועמדות לתואר שני
מועמדים שאינם עומדים בדרישות הקבלה לתואר שני במחלקה לספרות עברית והשוואתית מבחינת הדיסציפלינות שנלמדו בתואר הראשון או מבחינת רמת הציונים בתואר הראשון, רשאים להציג מועמדות לתכנית זו. תכנית ההשלמות תקבע על פי שיקול ועדת המ״א החוגית ובאישורה.
עם סיום תכנית ההשלמות כנדרש (קבלת ציון 80 בכ״א מהקורסים), יהיה ניתן להרשם מחדש ולהציג מועמדות ללימודי התואר השני. תכנית ההשלמות תיקבע על ידי ועדת המ.א. על בסיס פרטני ובהתאם לרקע האקדמי של כל מועמד. תוכנית זו תכלול קורסים בהיקף של עד 20 שש״ס. מתוך קורסים אלה, על הסטודנט יהיה להשלים שני סמינרים בהיקף 4 שש״ס כל אחד ולכתוב לפחות עבודה סמינריונית אחת.
* הוועדה המחלקתית לתואר שני רשאית לקבוע תכנית השלמות ספציפית לכל מועמד שהוא לצורכי לימודיו בהתאם להכשרתו הקודמת.
הערות לכלל התלמידים
— האחריות להרכבת המערכת והתאמתה לתקנות תוכנית הלימודים וחובותיה מוטלת על התלמיד. המחלקה יכולה לבטל קורסים שהתלמיד לא היה רשאי להירשם אליהם.
— הזכאות לתואר מוסמך במסלול ב׳ (עם בחינות גמר או פרויקט גמר בכתיבה יוצרת) אינה מאפשרת לימודים ישירים לקראת תואר שלישי.
— כל תלמידי המ.א. ידרשו להשתתף בשישה מפגשים אקדמיים במהלך התואר: סמינר מחלקתי, פורום מחקר, כנסים אקדמיים (לא כולל כנס תלמידי מחקר) וימי עיון. במידה ויש ספק יש לפנות למזכירות המחלקה.
— אפשרות ללימודים ביום מרוכז.
תעודות סיום
מוסמכי כלל התוכניות יהיו זכאים לתעודת מוסמך בספרות עברית והשוואתית.
מסלול מואץ למ״א
תלמיד לתואר ראשון שיזוהה כמצטיין על פי הקריטריונים של המחלקה יוכל להירשם ללימודי מסלול מואץ לקראת השנה השלישית ללימודי הב״א שלו. לתכנית יתקבלו תלמידים שסיימו את לימודיהם במחלקה בשנים א׳-ב׳ בציון ממוצע 90 ומעלה, יומלצו על ידי מורי המחלקה לוועדה המחלקתית ללימודים מתקדמים ויעמדו בראיון קבלה אצל ראש המחלקה או יו״ר הוועדה המחלקתית לתואר שני. היוזמה להתקבל למסלול המואץ יכולה לבוא מצד התלמיד או מצד מורי המחלקה.
תלמיד במסלול דו-חוגי ימציא אישור מראש המחלקה, שבו אין הוא ממשיך ללימודי מ.א., המציין כי תלמיד זה יוכל לסיים את חובות הלימודים לתואר בוגר עד תום השנה השלישית ללימודיו.
משך הלימודים לתואר ראשון ושני במסלול המואץ הינו 4 שנים למסלול ב׳ ו–5 שנים למסלול א׳.
התלמיד יחויב בכל מכסת הלימודים של התואר הראשון והשני.
קבלתו של תלמיד במסלול המואץ טעונה אישור דיקן הרשות ללימודים מתקדמים.
תלמיד שלא יסיים כל חובותיו לתואר בוגר בתום שנה ג׳ במסלול הדו–חוגי או החד–חוגי לא יוכל ללמוד במסלול המואץ למ״א.
מבנה הלימודים במסלול המואץ
בשנה ג׳ ללימודיו (האחרונה לתואר בוגר) ישלים התלמיד את יתרת חובותיו לתואר ראשון, ובנוסף לכך ילמד מתוך הקורסים המוצעים לתואר מוסמך כדלקמן:
— 3-2 קורסים מתכנית המ.א. כולל סמינר אחד בו יגיש עבודה סמינריונית עד לסך 12 שש״ס.
— תלמיד מסלול א׳ יתחיל את לימודיו בשפה זרה שניה (בהתאם להתמחות): 8 שש״ס מתחילים, (כאשר לימודי שפה למתקדמים יימשכו בשנה ד׳), או 8 שעות מתקדמים
— תלמיד מסלול א׳ חייב בשנה זו למצוא מנחה לעבודת הגמר מתוך מורי המחלקה שיהיה גם היועץ שלו להכוונת לימודיו לשנה ד׳ של לימודיו.
בשנה ד׳ ללימודיו (הראשונה ללימודי המ.א.) ישלים התלמיד את חובותיו בלימודי המ.א. עד לסך של 36 שש״ס במסלול א׳ (כולל כתיבת תזה) או 36 שש"ס במסלול ב׳ (44 שש״ס בתוכנית לכתיבה יוצרת) . שיעורים אלה יכללו לימודים במחלקה ולימודי בחירה.
— בשנה ד׳ ישלים התלמיד הגשת 2 עבודות סמינריוניות במסלול א׳ או 3 עבודות סמינריוניות במסלול ב׳.
— התלמיד ימשיך בשנה זו בהשתתפות באירועים האקדמיים במחלקה שלעיל ותלמיד מסלול א׳ שטרם השלים את לימודי שפה זרה שניה ברמת המתקדמים ישלימה בשנה זו.
— תלמיד המסלול א׳ יהיה חייב לקבל אישור להצעת התזה מהועדה החוגית ללימודים מתקדמים, ועד סוף השנה החמישית ללימודיו, חייב התלמיד לסיים את כתיבת עבודת התיזה המחקרית ולהגישה לשיפוט.
— על תלמיד מסלול ב׳, עד תום השנה הרביעית יהיה לעמוד בבחינות גמר לתואר השני כנדרש במחלקה.
— ההיקף הכולל של שעות הלימוד הנדרשות לתואר זהה לזה שבתכניות הרגילות שבמחלקה.
הלימודים לקראת תואר ד״ר (.Ph.D)
בספרות עברית והשוואתית
יו״ר ועדת הדוקטורט המחלקתית: פרופ׳ דינה שטיין
תנאי קבלה
רשאי להגיש מועמדות ללימודי תואר שלישי כל בעל תואר שני בחוג ספרותי באוניברסיטה מוכרת בארץ ובחו״ל שלמד במסגרת מסלול מחקרי (עם כתיבת עבודת גמר מחקרית) והשיג ציון 90 לפחות במהלך לימודיו ו–86 (בעבודת הגמר המחקרית).
יש לתאם פגישה עם יו״ר הועדה החוגית ללימודים מתקדמים טרם הצגת מועמדות.
שימו לב: מוסמכי חוגים אחרים המבקשים להתקבל ללימודי דוקטורט יחוייבו בלימודי השלמה. מוסמכים במסלול ב׳ (ללא כתיבת עבודת גמר מחקרית) לא יתקבלו אלא לאחר השלמת עבודת גמר מחקרית ברמה הנדרשת (ראו לימודי מחקר מקדים).
מועמדים מוסמכי אוניברסיטאות מוכרות מחו״ל וכן מוסמכי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה–GRE ראה תקנון הרשות ללימודים מתקדמים.
תיק מועמד לקבלה יכלול:
1 .קורות חיים בעברית ובאנגלית.
2 .הצהרת כוונות בעברית ובאנגלית חתומה ע״י המנחה.
3 .תקציר נושא המחקר באנגלית.
4 .אסמכתאות על תואר ראשון, כולל תדפיס קורסים וציונים.
5 .אסמכתאות על תואר מוסמך, כולל תדפיס קורסים וציונים.
6 .לפחות שני מכתבי המלצה מחברי סגל אקדמי, אשר יישלחו ישירות על ידי הממליצים אל הוועדה החוגית. אחד ממכתבי ההמלצה יהיה מטעם מנחה עבודת הגמר המחקרית. אלא אם כן מנחה עבודת הגמר המחקרית הוא המנחה המיועד לתואר השלישי. במקרה זה, לא נדרשת המלצה אקדמית מטעמו וניתן להסתפק בהמלצה אקדמית אחת אחרת בלבד.
7 .הסכמת מנחה בכתב.
משך הלימודים
משך הלימודים לתואר השלישי הוא ארבע שנים, והוא מחולק לשני שלבים: שלב מחקר א׳ ושלב מחקר ב׳.
שלב מחקר א׳: משך הלימודים בשלב מחקר א׳ לא יעלה על שנתיים מתחילת סמסטר הלימודים בו התקבל התלמיד (כולל חופשת הסמסטר/הקיץ). במהלך תקופת לימודים זו, ולא יאוחר מסוף השנה האקדמית הראשונה, יידרש התלמיד להשלים את הצעת המחקר, לקבל את אישור המנחה להצעה ולהגישה לעיון הוועדה החוגית, וכן לעמוד בדרישות אחרות שהוטלו עליו על ידי הוועדה החוגית.
שלב מחקר ב׳: משך הלימודים בשלב מחקר ב׳ יהיה פרק הזמן שבין סיום שלב מחקר א׳ ועד ארבע שנים מתחילת הסמסטר בו התקבל התלמיד ללימודי תואר שלישי. במהלך תקופת לימודים זו, יידרש התלמיד להשלים את כתיבת עבודת הדוקטור, לקבל את אישור המנחה (והוועדה המלווה אם מונתה), אישור הוועדה החוגית, וכן להגישה לרשות ללימודים מתקדמים לצורך שיפוט.
מבנה הלימודים
חובה להשלים את הקורס "סדנת מחקר לקראת כתיבת מאמר: השפעות והתקבלות בספרות" בהיקף של 4 שש"ס במהלך לימודי הד"ר.
מסגרת ההכשרה של בית ספר בלום :
תלמידי ותלמידות מחקר אשר יחלו את לימודיהם החל משנת הלימודים תשפ"ה יחויבו להשלים במהלך לימודיהם 7 מפגשים מתוך מסגרת ההכשרה של ביה"ס בלום. הרשות ללימודים מתקדמים, ביה"ס בלום ממליץ להשתתף ב 12 מפגשים לפחות. הוועדה ללימודי תואר שלישי רשאית להכיר בגין השתתפות ב 7 מפגשים, כקורס בהיקף של 1 שעה סמסטריאלית ובגין השתתפות ב 12 מפגשים, כקורס בהיקף של 2 שעות סמסטריאליות. פרטים ניתן לקבל באתר הרשות ללימודים מתקדמים, ביה"ס בלום.
בשלב הלימודים הראשון שימשך שנה אחת יעסוק התלמיד בהכנת תוכנית מחקר מפורטת שתוגש בחתימת המנחה/והוועדה המלווה במידה ותוקם ליו״ר ועדת הדוקטוראט המחלקתית.
עם אישור ההצעה יעבור התלמיד למעמד של תלמיד מחקר שלב ב׳. אישור הצעת המחקר כולל אישור וועדה מחלקתית וקורא חיצוני.
מדריך עבודת הד״ר/והוועדה המלווה במידה ותוקם, יקבעו לתלמיד המחקר את תכנית הלימודים שלו ואת היקפה; וועדת הד״ר המחלקתית תאשר את התכנית והיקפה. הוועדה רשאית להטיל על התלמיד חובת השתתפות בשיעורים בהתאם לצורך. בסמינריונים נדרשת רק חובת השתתפות פעילה ובלימודי השלמה ושיעורי עזר, כגון שפות זרות, התלמיד כפוף לדרישות הרגילות באותם קורסים. תכנית הלימודים תיקבע בידי ועדת הדוקטוראט עם קבלת התלמיד לשלב ראשון של לימודיו. המעבר משלב ראשון לשלב השני מותנה בהשלמה של לפחות שליש מן התכנית.
עם סיום עבודת המחקר יגיש התלמיד את עבודתו בחתימת המנחים ובאישור הועדה המלווה (במידה ותוקם) לועדת הדוקטוראט המחלקתית.
לאחר שתיערך בדיקה שתאשר כי אמנם סיים התלמיד את כל חובותיו כנדרש על-פי התקנון, תמליץ הועדה על העבודה לשיפוט ותעביר אותה לרשות ללימודים מתקדמים.
לימודי מסלול ישיר לדוקטורט
מועמד המבקש להירשם כתלמיד מן המניין למסלול ישיר לד״ר חייב להיות בעל תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו״ל, ואשר השיג בלימודי התואר הראשון בשני החוגים בהם למד ציון משוקלל של 90 לפחות. תיק המועמד לקבלה יכלול את המסמכים הבאים (המסמכים הבאים יוגשו בשבעה העתקים לא כרוכים):
טופס בקשת קבלה ללימודים.
צילום תעודת גמר לב.א.
גליונות ציונים מאושרים לב.א.
המלצות משני אנשי אקדמיה.
קורות חיים בעברית ובאנגלית.
הצהרת כוונות.
תקציר נושא המחקר באנגלית.
אישור בכתב על הסכמת מנחה.
מבנה הלימודים במסלול ישיר לדוקטורט:
א. השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 26 שש״ס לפחות ברמת מ.א., וסיומם בציון משוקלל של 90 לפחות.
ב. הגשת שתי עבודות סמינריוניות. על התלמיד להשיג בעבודות אלו ציון של 90 לפחות.
ג. תנאי מעבר משנה א׳ לשנה ב׳ הם השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 13 שש״ס לפחות, סיומם בציון משוקלל של 90 לפחות והגשת עבודה סמינריונית שזכתה לציון 90 לפחות.
ד. הגשת הצעת מחקר לתואר שלישי לא יאוחר מתחילת הסמסטר הרביעי ללימודים.
משך הלימודים למטלות אלו הוא שנתיים.
לאחר אישור הצעת המחקר לדוקטור יעבור התלמיד לשלב ב׳ – משך הלימודים לכתיבת הדוקטור הוא שלוש שנים.
יש לעיין בתקנון לימודי תואר שלישי המופיע בחלקו הראשון של השנתון (או באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים).
תלמיד המעוניין להפסיק את לימודיו בשלב המוסמך של מסלול הישיר לדוקטורט, ולהשלים את לימודי המוסמך במסלול א' או ב', יהא רשאי לעשות זאת ובלבד שזכאותו לתואר שני במסלול הישיר טרם אושרה. במקרה זה על התלמיד יהיה להשלים את מכסת הלימודים ושאר החובות הנדרשים לקבלת התואר השני במסלול א' או במסלול ב', לפי העניין
הערה: הוועדה החוגית ללימודים מתקדמים שומרת לעצמה הזכות לא לקבל כל מועמד, גם אם עמד בדרישות הקבלה הרשמיות/גם אם הוא בעל ציונים מתאימים.
מסלול לימודי מחקר מקדים
נועד למועמדים שסיימו לימודי מ.א. במסלול בחוג ספרותי ללא כתיבת תיזה ו/או לתלמידים שסיימו לימודי מ.א. בחוג שאינו ספרות בציון של 85 לפחות.
דרישות המסלול
א. השלמת כתיבת העבודה המחקרית (תיזה).
ב. במידת הצורך, עמידה בתכנית הלימודים אשר תוטל על ידי הוועדה המחלקתית ללימודי התואר השני, בציון ממוצע של 90 לפחות.
ג. מועמד שאינו נדרש בתוכנית לימודים ע״י הוועדה המחלקתית ללימודי התואר השני אך השיג בתואר השני ציון סופי משוקלל נמוך מ-90 יחויב בשני קורסי סמינר ולהשיג ציון 90 בכל אחד מהסמינרים.
הערה: סיום הלימודים במסלול זה אינו מהווה קבלה אוטומטית ללימודי תואר שלישי.
יש לפנות ליו״ר הוועדה החוגית ללימודים מתקדמים לקביעת תכנית ההשלמות.