355 עיצוב סביבות למידה (M.Des)
הלימודים לתואר שני מוסמך האוניברסיטה
בעיצוב סביבות למידה M. Des.
ראש התכנית לתואר שני: ד"ר אדר' דנה מרגלית
חברי הסגל האקדמי
פרופ' מן המניין: פרופ' אדר' צרף-הראל אירית (יוצר)
פרופ' חבר: פרופ' לאה פרץ (מומחה), פרופ' ד"ר אדר' שדר הדס (חוקר)
מרצה בכיר: גב' אדר' ניבה אבירם, ד"ר אדר' אהוד בלפרמן, ד"ר רחל גץ-סלומון , ד"ר איתן מכטר, ד"ר אדר' דנה מרגלית, ד"ר אונה שגב
עמית הוראה/מרצה מן החוץ: ד"ר טליה אברמוביץ', מר דידיה בודה, ד"ר עמיר גרוסוירט, ד"ר ענת מור אבי, ד"ר אדר' דלית שך
מנהלנית החוג
גב' אילת מור יוסף
דואר אלקטרוני: amoryosef@univ.haifa.ac.il
ביה"ס לעיצוב של אוניברסיטת חיפה ע"ש נרי בלומפילד ומיסודה של ויצו העולמית
הגנים 21 חיפה, 3502350
טלפון: 8562537 – 04
התוכנית
התוכנית לתואר שני בעיצוב סביבות למידה הינה תוכנית ייחודית בארץ המושתתת על מספר תחומי ידע: אדריכלות, עיצוב ותקשורת חזותית כמעבירי תוכן וכיוצרי תוכן, ותפיסה, קוגניציה, חישה למידה הנתמכים בטכנולוגיות מתקדמות.
בבסיס התוכנית עומדת התפיסה כי הסביבה מלמדת, מעבירה, משקפת ומעצבת תכנים ומסרים. המרחבים העירוניים, האדריכליים, העיצוביים והחזותיים הנם מקורות המשקפים ומעצבים משמעויות. התוכנית מאפשרת העמקה במשמעויות התרבותיות של המרחב, הבנה של הסביבה כמעצבת דעות, מנהגים, וערכים, ומשכללת את היכולות העיצוביות להגיע למרחבים משמעותיים מסוג זה. בוגרי התוכנית ירכשו ידע, כלים ויכולות לחקור ולהתוות תכנון ועיצוב של סביבות משמעותיות ואיכותיות, עדכניות ופורצות דרך, בהן משולבות טכנולוגיות מתקדמות אשר ישקפו ויעצבו תכנים, רעיונות, ערכים ומסרים בסביבות מותאמות לצרכי המאה ה- 21, ויביאו לשיפור סביבות למידה בקנ"מ של ערים, מוסדות ציבור, בתי ספר, גנים ומוצרים תומכים לסוגיהם.
התוכנית מיועדת למעצבים ואדריכלים (אדריכלים, מעצבי פנים, מעצבים גרפיים, מעצבים תעשייתיים, ומהנדסים לסוגיהם), מנהלי מוסדות חינוכיים במובן הרחב של המילה בהם מתקיים תהליך העברת ידע/ למידה, ולאנשי ונשות חינוך (מורים, מרצים, עובדים סוציאליים, פסיכולוגיים) המעוניינים לפתח יכולות אקדמיות/ תיאורטיות, ויכולות ומקצועיות/עיצוביות מתקדמות ומעמיקות, שיאפשרו להם לעצב בצורה המיטבית מרחבי למידה – מהמקומות בהם מתקיימים תהליכי למידה: העיר, המבנה והחלל, דרך כלי הלימוד ואמצעי הלמידה.
מטרת הלימודים
- להכשיר אדריכלים ומעצבים אשר יוכלו להתוות תכנון ועיצוב של סביבות משמעותיות ואיכותיות אשר ישקפו ויעצבו תכנים, רעיונות, ערכים ומסרים.
- להכשיר מנהלים, יזמים ואנשי חינוך אשר יבינו לעומק את חשיבות העיצוב בהקניית ידע, בעיצוב דרכי חשיבה, ויקדמו עיצוב מותאם במסגרות השונות החינוכיות – החינוך הפורמאלי (אוניברסיטאות , מכוני לימוד, בתי ספר, גנים) והא- פורמאלי (שכונות , מרחבים פתוחים, מבני ציבור ועוד) ויעשו בו שימוש במסגרת עבודתם.
עיקרי תוכנית הלימודים
התואר בנוי על שלושה נדבכים של תיאוריה, התנסות ומחקר.
- קורסי תיאוריה בתחומי הלמידה, תפיסה, קוגניציה, חישה.
- קורסי תיאוריה דיסציפלינאריים באדריכלות, עיצוב ותקשורת חזותית.
- קורסי התנסות באדריכלות, עיצוב, תקשורת חזותית ועיצוב מוטה טכנולוגיה כמעבירי תוכן.
- קורסי מחקר באדריכלות, עיצוב ותקשורת חזותית כמעבירי ויוצרי תוכן.
- פרויקט גמר.
תנאי קבלה
התוכנית מיועדת לבוגרי ובוגרות תואר ראשון מתחום העיצוב (בינוי ערים, אדריכלות, תקשורת חזותית, עיצוב פנים, עיצוב תעשייתי ותחומי עיצוב נוספים) מתחום תעשיה וניהול וההנדסה , מעצבי פנים, מעצבים גרפיים, מעצבים תעשייתיים ומתחום החינוך והטיפול (חינוך, עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה) ותחומים נוספים, בציון ממוצע 80 ומעלה ובכפוף לראיון וועדת קבלה.
מסלול מואץ
ההמסלול מיועד לתלמידי תואר ראשון מביה"ס לעיצוב בחוגים: עיצוב אופנה, עיצוב תקשורת חזותית, צילום אשר השיגו במהלך לימודי בשנה א'-ג' ממוצע ציונים של 90 לפחות ומועמדים מארכיטקטורה אשר השיגו במהלך לימודי בשנה בשנה א'-ד' ממוצע של 85 לפחות. מועמד שיעמוד בתנאי זה יוכל ללמוד בשנה הרביעית או החמישית בארכיטקטורה, שישה קורסים מלימודי התואר השני בהיקף כולל של 12 שש"ס, במסגרת מתעתדים למסלול המואץ. במידה ויתקבלו ללימודי התואר השני בשנה העוקבת, יוכרו קורסים אלו כחלק מתוכנית הלימודים לתואר השני.
- במהלך השנה הרביעית (חמישית בארכיטקטורה) חייב התלמיד לסיים את כל חובות התואר הראשון.
- על התלמיד לכתוב עבודה סמינריונית אחת בציון של 90 לפחות.
- התלמיד יתקבל ללימודי התואר השני בשנה החמישית, שישית בארכיטקטורה, במעמד על תנאי במידה ונותרה לו חובת הגשת עבודות של התואר הראשון.
- על התלמיד להציג אישור זכאות לתואר ראשון עד תום הסמסטר הראשון של לימודי התואר השני כתנאי המשך לימודיו במסטר השני.
- במהלך השנה החמישית או שישית בארכיטקטורה ישלים התלמיד את מכסת הקורסים של התואר השני ויגיש את כל עבודותיו עד תום שנת לימודים זו.
- על התלמיד להגיש את פרויקט הגמר בתום שנה זו כולל חופשת קיץ לא יאוחר מה-30.11.
- משך הלימודים הכללי לתואר ראשון ושני במסלול המואץ יעמוד על חמש שנים לסטודנטים מהחוגים: אופנה, תקשורת חזותית וצילום; ושש שנים לסטודנטים מהחוג לארכיטקטורה.
לימודי השלמה
מועמדים שאינם מגיעים מתחום העיצוב ידרשו להשלמת קורסי קדם בתחום העיצוב אשר יינתנו לפני או בתחילת שנת הלימודים כסדנאות ו /או כקורסים מרוכזים בתולדות האדריכלות והעיצוב, בעיצוב בסיסי, ובמבע חזותי לפי החלטת וועדה חוגית ובכפוף לתקנון לימודי תואר שני.
היקף הלימודים
היקף הלימודים בתכנית הינו 44 שש"ס מלווה בטקסט מחקרי (סמינר תומך פרויקט).
משך הלימודים
הלימודים מתקיימים במתכונת של יום מרוכז אחד בשבוע, ובנוסף יילמד קורס מקוון אחד ביום אחר בשבוע. משך לימודי התואר שני הינו ארבעה סמסטרים של לימודים פרונטאליים.
התלמיד/ה י/תגיש את פרויקט הגמר לשיפוט במועד שייקבע על ידי החוג ולא יאוחר מתום השנה השנייה ללימודים (כולל חופשת הקיץ).
שקלול הציונים
קורסים 70%
פרויקט הגמר 30%
הסמכה
עם סיום הלימודים כנדרש הסטודנט יהיה זכאי לתואר מוסמך האוניברסיטה (M.Des.) בעיצוב סביבות למידה.
מצב אקדמי תקין
- צבירת כל השעות.
- ציון 60 לפחות בכל אחד ממקצועות הלימוד בכל אחד מהסמסטרים.
- ליתר החובות והזכויות יש לפנות לתקנון הנמצא באתר החוג ולתקנון לימודי התואר השני.
מטלות, הגשת תרגילים וציונים
- השיעורים כוללים מתן תרגילים / מטלות, וכן הבאת חומרים וציוד החיוניים למהלך השיעור.
חובה לבצע את כל מטלות השיעורים על פי הנחיות המרצים / מנחים.
אין להגיש את אותה מטלה / תרגיל לשני שיעורים שונים.
סטודנט/ית אשר לא הגיש / תגיש את התרגילים / מטלות עד המועד שנקבע לכך ולא קיבל/ה ארכה, ידווח לו סימול – ”לא השלים חובותיו״. - מרכיבי הציון מצויים בסילבוסים.
סדנאות
- סדנאות בית הספר לעיצוב פתוחות לעבודה עצמית במשך ימי השבוע, חוץ מן השעות שמתקיימים בהן שיעורים. יש לקיים את הוראות הבטיחות של כל סדנא ואת הנחיות אחראי הסדנא בכל הנוגע בדבר שימוש בכלים וחומרים, אחסון, תליית עבודות וכו‘. יש לעקוב אחר לוחות הזמנים של פתיחת הסדנאות באתר האינטרנט של החוג, בדואר האלקטרוני ועל גבי לוחות המודעות.
אירועים כלל חוגים
על הסטודנטים חלה חובת השתתפות בכל האירועים אותם החוג יוזם אותם במשך השנה, כמו ימי עיון, פתיחת תערוכות, ביקורות סוף שנה, כנסים, סיורים הרצאות וכו'.
ייתכנו שינויים בתכנית הלימודים.
לפרטים בדבר תקנון לימודים לתואר שני באוניברסיטת חיפה יש לעיין באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים.
מבנה תוכנית הלימודים
התואר בנוי על שלושה נדבכים של תיאוריה, התנסות ומחקר המשולבים זה בזה ומזינים זה את זה:
- קורסי תיאוריה בתחומי הלמידה, תפיסה, קוגניציה, חישה- קורסי חובה 6 שש"ס
קורסים עיוניים הנלמדים לאורך 4 סמסטרים, ודרגת מורכבותם עולה לאורך התואר.
הקורסים מקנים הבנה לאופנים בהם נעשית חשיבה ותפיסה וההקשר למחשבה, ידע, ורגשות.
_________________________________________________________________
קורסי תיאוריה דיסציפלינאריים באדריכלות, עיצוב ותקשורת חזותית – קורסי חובה 12 שש"ס
- קורסים עיוניים הנלמדים לאורך 4 סמסטרים, ודרגת מורכבותם עולה לאורך התואר.
בהם יבין. תבין הסטודנט/ית את הסביבה כמעבירת תכנים ורעיונות-
זאת באמצעות לימוד של תקדימים מתחומי האמנות, האדריכלות, העיצוב והתקשורת החזותית.
_________________________________________________________________
- קורסי התנסות באדריכלות, עיצוב, תקשורת חזותית ועיצוב מוטה טכנולוגיה כמעבירי תוכן-
קורסי חובה עם אפשרות בחירת נושאית 8 שש"ס
קורסי סטודיו / סדנאות מועברים החל מהמסמסטר השני, בשנה הראשונה לתואר ועד לסופו.
קורסים אלה כוללים דיונים והתנסות. דרכם מתנסה הסטודנט/ית בתרגום של רעיונות, ערכים ואידיאולוגיה למרחבים ואובייקטים מעבירי תוכן, בעוד ששיטת העבודה מוגדרת ניתנת בחירה לסטודנט/ית לבחור את הנושא בו מתמקד.
_________________________________________________________________
- קורסי מחקר באדריכלות, עיצוב ותקשורת חזותית כמעבירי ויוצרי תוכן-
קורסי חובה עם אפשרות בחירת נושאית 6 שש"ס
קורסי סמינר המועברים בסמסטר הראשון של השנה השנייה ללימודים.
מטרתם לנסח שאלות חקר המעניינות את הסטודנט/ית ועוסקות בקשר שבין תכנון, עיצוב ולימוד או עיצוב תוכן ותודעה. כאן נעזר הסטודנט בקריאה אקדמית מעמיקה וכותב בסופן שתי עבודות סמינר.
הכוונה הנה שקורסי אלה יכינו את הסטודנט/ית לפרויקט הגמר ויאפשרו לו להבין את הנושא/ים המעסיקים אותו בהם ירצה להתמקד בפרויקט הגמר.
_________________________________________________________________
שיטות מחקר 4 שש"ס
שיטות מחקר איכותני וכמותני נלמדים לאורך התואר על מנת לתת בסיס מחקרי לסטודנטים/יות.
_________________________________________________________________
פרויקט גמר
- קורס פרויקט יצירתי 4 שש"ס – קורס חובה עם אפשרות בחירת נושאית
פרויקט מעשי מלווה בכתיבה תיאורטית- 2 שש"ס.
הפרויקט יתרכז בנושא / אתגר / שאלה הקשורה להקשרים שבין סביבה ללמידה העברה ועיצוב תוכן. הוא יכול להיות בכל דיסציפלינות העיצוב ו / או פרויקט לומדה או מכוון עיצובי.
הפרויקט יכול להיות נסייני ו /או להקשר למצב ספציפי הדורש חשיבה מחודשת.
בפרויקט נועד להיות אקספרימנטאלי, יצירתי וחדשני ולהציע אפנים בהם עיצוב על רבדיו השונים יכול לשקף, להעביר ולעצב תכנים מותאמים למאה ה 21.
- קורסי תמך- בחירה
קורסי בחירה 2 שש"ס
התמך תומכים את פרויקט הגמר
ביניהם יוכל/ תוכל הסטודנט/ית יוכלו לבחור קורס התומך את הפרויקט היצירתי על פי נושא החקר שלהם.
_________________________________________________________________